Dette er en rant. Nå har jeg hatt 4 flyvinger via Changi, med både TK, VN og SQ. Hvorfor er denne flyplassen verdens beste? Vi reiser med barn og immigration var tungvindt der vi måtte skvise oss i en sluse hvor en kamera med høyde av en dverg skulle ta et biometrisk bilde, for de som er over 145cm tok det cirka 15 forsøk med rare knebøy. Det er mye skryt for attraksjoner inkludert en stor lekepark for barn, men alt er landside? Krisflyer gold lounge som er for Eco pax med SQ gold eller Star gold er på nivå med low level priority pass lounger i europeiske småbyer (SQs lounge i BKK f.eks. er milevis bedre i standard). Toppen er at det er ny sikkerhetskontroll foran hver gate, som bare åpne en time før avgang - og noen gates har ikke toalett/fasiliteter - reiser du med små barn kan du fort måtte traske tilbake gjennom kontrollen, eller vente utenfor i køen for så å komme sist om bord. Jeg bryr meg fint lite om at man kan se en waterfall fra toget mellom T3 og T2 opp i all dette. Vi har enda en tur via SIN med et døgn opphold på landside, så er åpen for å endre mening, men sålangt er jeg skuffet..
Støttes, jeg syns heller ikke Changi fortjener alt skrytet. Grei flyplass, på det jevne. Verdens beste? Nope. Men, objektivt sett, hva kvalifiserer en flyplass som verdens beste? Kanskje verdt en diskusjon. Hva jeg tenker som kvalitet er korte avstander (mao er AMS og BKK ute av spillet med en gang. Logisk infrastruktur (der røk CDG gitt). Effektiv sikkerhetskontroll (bye, bye FRA) Som fast gjest på lounge er jeg ikke spesielt opptatt av serveringstilbud. Jeg liker AKL, men om den er verdens beste? Tja…
Gardermoen? Svært effektiv sikkerhetskontroll, smooth passkontroll, luftig, store og åpne arealer ++ Bodø? En rusleavstand til/fra sentrum
Tenker modern (ingen gamler tepper som dekker gulvene f.eks.), mye plass med store korridorer (der røyker CPH), modern og effektiv security (x-ray, ikke ta ut laptop osv.), rask immigration. For oss som reiser biz/status fine og store lounges, og gates som tillater permanent egen kø for priority også når gaten har vært åpen en stund (hva er vitsen med status/prio hvis man uansett må stille opp før boarding starter for ellers havne bakerst i køen). Jeg liker LHR, IST, BOS (fantastisk immigration og lounge med direktetilgang til gate, men uten status er secu en mareritt), FRA terminal Z (den nye fast track i FRA er bombe - no pun intended - du tar nada ut fra sekken lengre).
Mye VAR bra med OSL da den var ny. Nå er det meste veldig slitt, og den håpløse utbyggingen av F pir gir tullete store avstander uten rullebånd. Jeg har ingenting imot avstander internt på flyplasser. Men da bør de være bygget for det. OSL har knapt fotgjengerbånd (som virker), og trange lange korridorer inn mot sentrum av terminalen på ankomst fra utland. Spesielt langt om ankomst fra utenom Schengen, pga måten de valgte å bygge ut på. "F-utbyggingen" var jo egentlig planlagt som en terminal B rett ut fra sentrum av terminalen, hvor kulvert lå klar under bakken. Hadde vært mye smartere, gitt kortere avstander/moderne rullebånd eller annen masse-transitt, og brukt arealet langt bedre (=flere gates) enn pir nord istedet endte opp med.
Enig om Changi her også. Liker faktisk både BKK og DOH godt. På tross av avstander. Store flyplasser med kjempe-avstander er vanskelig å komme unna med så mange gates som de må håndtere. Men begge har høyeffektive rullebånd (begge retninger, i motsetning til mange andre flyplasser) for fotgjengere, så det å komme seg rundt er effektivt likevel. CPH og OSL er eksempler på store avstander i trangt miljø , inneklemt mellom butikker. Og uten rullebånd. Dårligst i klassen. Mange terminaler er også en generell ulempe. Enten man kan gå (langt) eller må ta transitt-tog. USA er "flinke" til å bygge slike. Og LHR er et utrolig klønete sted å bytte terminal. CDG også. MUC er effektiv og bra, for å slenge ut en europeisk kandidat som får det til
Liker SIN. Fint og luftig. Mye bra steder utenfor lounge også. Får mat som kvalifiseres som bangers, jeg spiste et ordentlig bra måltid på en café på en 10-timers layover på natten i gamle dager. Ting å se på. ZRH har et fett triks med rullebånd i en egen etasje under gatene så du kan i praksis kjøre motorvei ut piren, og så bare ta avkjøringen til din gate. Det er bra konsept det.
Enig med @Henrik likar au SIN Syns security ved gate er genialt, køen er forutsigbar. Kan jo svinge innom Jewel i forkant, er jo inne superraskt. Immigrasjon både ved inn og utreise for min del har alltid gått raskt, dei kan prio bagasje + håndtering er raskt. Silverkris loungen er bra, PP lounge au bedre enn andre steder. Viktigste av alt det er reint og fint. Men så er jo fleire flyplassar i Japan fantastiske, men innenriks lounger har ikkje mat så det trekker ned. I Europa er MUC og ZRH bra.
Jeg likte SIN svært godt, men det er 25 år siden da jeg startet med lange reiser. Men i realiteten er den langt fra perfekt, største minus må være securiti ved hver gate, noe som gjør at du føler du bør forlate lounge tidlig. Så jeg er helt enig at den har et ufortjent godt rykte. OSL er bra, har alltid likt den, men toalett fasilitetene er helt forferdelig med elendig renhold - alltid! Små flyplasser i Thailand, de liker jeg, som f.eks UBP, ligger 5min fra sentrum, ingen kø for hverken innsjekk eller sec og skinnende rene toaletter. Av store hub’er liker jeg ganske godt FRA, men de har et potensiale til å få forbedret sec. Også LHR liker jeg godt. Videre har begge disse god view til tarmac. HKG er også en flyplass jeg likte, men nå har jeg ikke vert tilbake der siden 2018 elns.
Kan jo slenge inn en mimre om «alt var bedre før». Denne gangen om konvertering fra flyplass til shoppingsenter. For eksempel Brussel som jeg har reist mye til i snart to mannsaldre. Tidligere var det rette korridorer med god plass, men ved hver oppussing økte antall butikker, gangarealet smalnet til, og det ble nye kroker å svinge rundt. Nå er det en labyrint modellert etter Normal, bare med kontinuerlig rushtid og panisk møtende trafikk. Jeg bare HATER trange shopping malls med egen flystripe.
Apropos mimring: Fornebu var grei! Da kunne jeg ta taxi fra Nasjonalteateret kl 15 og sitte på Donaldflyet kl 15:30 … Donaldflyet = SK313 til BGO
Jeg tar fint en lengre mellomlanding i Bodø av den grunn. Ofte kommer jeg ikke lengre enn Norsk Luftfartsmuseum.
Er aldri I Bodø, men kan alltids legge inn en mellomlanding. Museet er bra? Og i ekte gangavstand fra BDO?
Samlingen er god og jeg har vært innom flere ganger. Ligger litt over 2 km fra terminalen, grei distanse for min del.