Changi (SIN) blant verdens beste?

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av stashorizor, 27. juni 2025.

1. stashorizor

stashorizor Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    150
    Bonuspoeng:
    43
    Dette er en rant.

Nå har jeg hatt 4 flyvinger via Changi, med både TK, VN og SQ. Hvorfor er denne flyplassen verdens beste?
    Vi reiser med barn og immigration var tungvindt der vi måtte skvise oss i en sluse hvor en kamera med høyde av en dverg skulle ta et biometrisk bilde, for de som er over 145cm tok det cirka 15 forsøk med rare knebøy. Det er mye skryt for attraksjoner inkludert en stor lekepark for barn, men alt er landside? Krisflyer gold lounge som er for Eco pax med SQ gold eller Star gold er på nivå med low level priority pass lounger i europeiske småbyer (SQs lounge i BKK f.eks. er milevis bedre i standard). Toppen er at det er ny sikkerhetskontroll foran hver gate, som bare åpne en time før avgang - og noen gates har ikke toalett/fasiliteter - reiser du med små barn kan du fort måtte traske tilbake gjennom kontrollen, eller vente utenfor i køen for så å komme sist om bord. Jeg bryr meg fint lite om at man kan se en waterfall fra toget mellom T3 og T2 opp i all dette.

Vi har enda en tur via SIN med et døgn opphold på landside, så er åpen for å endre mening, men sålangt er jeg skuffet..

NoLimit, EndreD and Fly med oss like this.
  2. Fly med oss

Fly med oss Stockholm

Likes mottatt:
    2,994
    Bonuspoeng:
    93
    Må si meg enig. Changi har et ufortjent godt rykte.

stashorizor liker dette
  3. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    35,094
    Bonuspoeng:
    293
    Støttes, jeg syns heller ikke Changi fortjener alt skrytet. Grei flyplass, på det jevne. Verdens beste? Nope.

Men, objektivt sett, hva kvalifiserer en flyplass som verdens beste?

Kanskje verdt en diskusjon. Hva jeg tenker som kvalitet er korte avstander (mao er AMS og BKK ute av spillet med en gang. Logisk infrastruktur (der røk CDG gitt). Effektiv sikkerhetskontroll (bye, bye FRA)
    Som fast gjest på lounge er jeg ikke spesielt opptatt av serveringstilbud.

Jeg liker AKL, men om den er verdens beste? Tja…

4. jgroneng

jgroneng Fastboende

Likes mottatt:
    19,697
    Bonuspoeng:
    293
    Gardermoen?
    Svært effektiv sikkerhetskontroll, smooth passkontroll, luftig, store og åpne arealer ++

Bodø?
    En rusleavstand til/fra sentrum

kiev, EndreD, Trent600 and 7 others like this.
  5. stashorizor

stashorizor Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    150
    Bonuspoeng:
    43
    Tenker modern (ingen gamler tepper som dekker gulvene f.eks.), mye plass med store korridorer (der røyker CPH), modern og effektiv security (x-ray, ikke ta ut laptop osv.), rask immigration. For oss som reiser biz/status fine og store lounges, og gates som tillater permanent egen kø for priority også når gaten har vært åpen en stund (hva er vitsen med status/prio hvis man uansett må stille opp før boarding starter for ellers havne bakerst i køen). Jeg liker LHR, IST, BOS (fantastisk immigration og lounge med direktetilgang til gate, men uten status er secu en mareritt), FRA terminal Z (den nye fast track i FRA er bombe - no pun intended - du tar nada ut fra sekken lengre).

6. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,205
    Bonuspoeng:
    293
    Mye VAR bra med OSL da den var ny. Nå er det meste veldig slitt, og den håpløse utbyggingen av F pir gir tullete store avstander uten rullebånd.

Jeg har ingenting imot avstander internt på flyplasser. Men da bør de være bygget for det. OSL har knapt fotgjengerbånd (som virker), og trange lange korridorer inn mot sentrum av terminalen på ankomst fra utland. Spesielt langt om ankomst fra utenom Schengen, pga måten de valgte å bygge ut på.

"F-utbyggingen" var jo egentlig planlagt som en terminal B rett ut fra sentrum av terminalen, hvor kulvert lå klar under bakken. Hadde vært mye smartere, gitt kortere avstander/moderne rullebånd eller annen masse-transitt, og brukt arealet langt bedre (=flere gates) enn pir nord istedet endte opp med.

7. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,205
    Bonuspoeng:
    293
    Enig om Changi her også.

Liker faktisk både BKK og DOH godt. På tross av avstander. Store flyplasser med kjempe-avstander er vanskelig å komme unna med så mange gates som de må håndtere.

Men begge har høyeffektive rullebånd (begge retninger, i motsetning til mange andre flyplasser) for fotgjengere, så det å komme seg rundt er effektivt likevel.

CPH og OSL er eksempler på store avstander i trangt miljø , inneklemt mellom butikker. Og uten rullebånd. Dårligst i klassen.

Mange terminaler er også en generell ulempe. Enten man kan gå (langt) eller må ta transitt-tog. USA er "flinke" til å bygge slike. Og LHR er et utrolig klønete sted å bytte terminal. CDG også.

MUC er effektiv og bra, for å slenge ut en europeisk kandidat som får det til :)

EndreD and stashorizor like this.
  8. jgroneng

jgroneng Fastboende

Likes mottatt:
    19,697
    Bonuspoeng:
    293
    Den beslutningen der var nok for å spare noen kroner.

tobeornot999 liker dette
  9. Henrik

Henrik Hellas-sympatisør

Likes mottatt:
    10,861
    Bonuspoeng:
    183
    Liker SIN. Fint og luftig. Mye bra steder utenfor lounge også. Får mat som kvalifiseres som bangers, jeg spiste et ordentlig bra måltid på en café på en 10-timers layover på natten i gamle dager. Ting å se på.

ZRH har et fett triks med rullebånd i en egen etasje under gatene så du kan i praksis kjøre motorvei ut piren, og så bare ta avkjøringen til din gate. Det er bra konsept det.

EndreD and tobeornot999 like this.
  10. snus_mumrikken

snus_mumrikken Eventyrar

Likes mottatt:
    13,270
    Bonuspoeng:
    183
    Enig med @Henrik likar au SIN
    Syns security ved gate er genialt, køen er forutsigbar.
    Kan jo svinge innom Jewel i forkant, er jo inne superraskt. Immigrasjon både ved inn og utreise for min del har alltid gått raskt, dei kan prio bagasje + håndtering er raskt.
    Silverkris loungen er bra, PP lounge au bedre enn andre steder.
    Viktigste av alt det er reint og fint.
    Men så er jo fleire flyplassar i Japan fantastiske, men innenriks lounger har ikkje mat så det trekker ned.

I Europa er MUC og ZRH bra.

11. Ruby

Ruby Super-veteran

Likes mottatt:
    10,475
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg likte SIN svært godt, men det er 25 år siden da jeg startet med lange reiser. Men i realiteten er den langt fra perfekt, største minus må være securiti ved hver gate, noe som gjør at du føler du bør forlate lounge tidlig. Så jeg er helt enig at den har et ufortjent godt rykte.
    OSL er bra, har alltid likt den, men toalett fasilitetene er helt forferdelig med elendig renhold - alltid!
    Små flyplasser i Thailand, de liker jeg, som f.eks UBP, ligger 5min fra sentrum, ingen kø for hverken innsjekk eller sec og skinnende rene toaletter.
    Av store hub’er liker jeg ganske godt FRA, men de har et potensiale til å få forbedret sec. Også LHR liker jeg godt. Videre har begge disse god view til tarmac.
    HKG er også en flyplass jeg likte, men nå har jeg ikke vert tilbake der siden 2018 elns.

stashorizor and tobeornot999 like this.
  12. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    883,768
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg liker flyplasser!

Preference, RoadKing, biaop and 7 others like this.
  13. kiev

kiev Mr Fasttrack

Likes mottatt:
    5,551
    Bonuspoeng:
    183
    Kan jo slenge inn en mimre om «alt var bedre før».
    Denne gangen om konvertering fra flyplass til shoppingsenter.
    For eksempel Brussel som jeg har reist mye til i snart to mannsaldre. Tidligere var det rette korridorer med god plass, men ved hver oppussing økte antall butikker, gangarealet smalnet til, og det ble nye kroker å svinge rundt. Nå er det en labyrint modellert etter Normal, bare med kontinuerlig rushtid og panisk møtende trafikk.

Jeg bare HATER trange shopping malls med egen flystripe.

biaop, Spielhaug, Flymunda and 4 others like this.
  14. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    883,768
    Bonuspoeng:
    293
    Apropos mimring:
    Fornebu var grei! Da kunne jeg ta taxi fra Nasjonalteateret kl 15 og sitte på Donaldflyet kl 15:30 …
    Donaldflyet = SK313 til BGO
    IMG_9471.jpeg

15. VikingFlyer

VikingFlyer Medlem

Likes mottatt:
    166
    Bonuspoeng:
    43
    Synes også Changi var oppskrytt, ganske gjennomsnittlig opplevelse for min del.

16. Adrian E

Adrian E Turbulensjeger

Likes mottatt:
    4,095
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg tar fint en lengre mellomlanding i Bodø av den grunn. Ofte kommer jeg ikke lengre enn Norsk Luftfartsmuseum.

tobeornot999 liker dette
  17. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,205
    Bonuspoeng:
    293
    Er aldri I Bodø, men kan alltids legge inn en mellomlanding.

Museet er bra? Og i ekte gangavstand fra BDO?

18. Adrian E

Adrian E Turbulensjeger

Likes mottatt:
    4,095
    Bonuspoeng:
    113
    Samlingen er god og jeg har vært innom flere ganger. Ligger litt over 2 km fra terminalen, grei distanse for min del.

tobeornot999 liker dette
  19. Schlandy

Schlandy Veteran

Likes mottatt:
    4,843
    Bonuspoeng:
    113
    Jævlig langt at gå fra Bandung Husein Sastranegara Intl airport da….:p

RoadKing, biaop, Adrian E and 3 others like this.
  20. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,205
    Bonuspoeng:
    293
    Jaja, klassisk IF svar. Og klassisk IF tabbe fra meg :D

Del denne siden