Code share Vietnam/SAS

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av tom_gunnar, 06. nov 2025.

1. tom_gunnar

tom_gunnar Medlem

Likes mottatt:
    104
    Bonuspoeng:
    43
    13. juni 2025 annonserte SAS og Vietnam airlines at de skulle starte code share mellom København og Ho Chi Minh by.
    De sa da at billettsalget ville starte i begynnelsen av juli 2025.
    Siden da har det vært stille.

Vietnam airlines starter nå en rute 15. desember, men det er ingenting som tyder på at dette er en code share rute. Man kan verken booke flygninger via SAS eller bruke eurobonuspoeng foruten gjennom det vanlige skyteam-systemet der Vietnam Airlines krever dobbel poengsum fra SAS Eurobonus.

Er det noen som vet noe mer?
    Eventuelt noen som var på Grand hotell og fikk noe info der?

2. Sykkelthor

Sykkelthor Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,228
    Bonuspoeng:
    93
    Det eneste som ble sagt vedr VN i går var vel at de syntes det er dumt at man må betale dobbel poengpris, men sånn er det. Mye code share som kommer, men tror ikke VN var nevnt blant dem.

tobeornot999 liker dette
  3. tom_gunnar

tom_gunnar Medlem

Likes mottatt:
    104
    Bonuspoeng:
    43
    Alright, takk for oppdatering.
    Det er jo veldig spesielt at de har gått ut med pressemelding fra begge selskaper og også sagt at det skal bli enklere å både bruke og opptjene poeng på tvers, at de legger med bilder av at VN er på CPH og signerer avtale og så skjer det ingenting. Kunne likt å være flue på veggen der og sett hvor de gikk galt for de :p

4. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,204
    Bonuspoeng:
    293
    Enig! Det er jo ikke litt dyrt, men tulledyrt når noen selskaper koster 2x poeng.

VN skulle jeg gjerne testet, og det er merkelig at det ikke er mer trafikk (og bonusseter, kan man håpe) der. Store vietnamesiske folkegrupper i både Danmark og Norge.

magnusant liker dette
  5. Christian

Christian Senior Medlem

Likes mottatt:
    607
    Bonuspoeng:
    113
    De sa vel at alternativet var at alle reiser generelt kunne bli dyrere. Så også for seg at mtp fremtidige forhandlinger ned Vietnam og andre dobbeltprisede ville bli enklere med dagens system hvor det er tydelig at de er altfor dyre sammenlignet med andre.

6. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,204
    Bonuspoeng:
    293
    Merkelig at det er "lov" innenfor Temu-alliansen.

De 2 andre globale alliansene klarer jo å samordne slikt.

magnusant liker dette
  7. pma

pma Medlem

Likes mottatt:
    274
    Bonuspoeng:
    53
    De annonserte aldri codeshare ifm. CPH-ruten, men derimot disse rutene under.

Uansett så ser jeg ikke helt hva fordelen er ved codeshare? Det påvirker ikke tilgjengelighet på bonusbilletter (man kan ikke booke SAS bonusreise på codeshare) og poengopptjeningen er vel mer eller mindre lik.

Applicable for travel from 15 July 2025

SAS codeshare flights on Vietnam Airlines are available on:

• CDG – SGN vv
    • CDG – HAN vv
    • LHR – SGN vv
    • LHR – HAN vv
    VN codeshare flight on SK operating flights are available on
    • CDG – CPH/ARN/OSL vv
    • LHR – CPH/ARN/OSL vv
    • MXP – CPH/ARN/OSL vv
    • MUC – CPH vv

Last edited: 07. nov 2025
  8. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,204
    Bonuspoeng:
    293
    Enig. Codeshare I seg selv betyr ikke annet enn at en flight har flere flynummer, og feks også et SK-xxxx nummer selv om VN opererer ruten.

Endrer ingen andre ting med den flighten.

9. Sykkelthor

Sykkelthor Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,228
    Bonuspoeng:
    93
    Det SAS selv trakk frem som et pluss med code share var at man kan booke sammenhengende. F.eks jobber de med code share med Aero Mexico slik at man kan fly SAS til USA og så ha en forbindelse til Mexico med AM. HVorfor man skulle ønske å ha transit i US på vei til Mexico er beyond me, men SAS synes det er en god idé.

10. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    11,317
    Bonuspoeng:
    183
    Må si jeg ikke helt skjønner det der codesharegreiene. Man kan jo booke sammenhengende idag også
    IMG_9848.png
    da tydeligvis uten codeshare
    Og sammenhengende
    Så hva er da egentlig fordelen for de reisende?
    SK-flightnr på hele reisen? Det er jo bare forvirrende synes jeg

tobeornot999 and holmen like this.
  11. morradi

morradi Senior Medlem

Likes mottatt:
    906
    Bonuspoeng:
    93
    Ved å gå inn på reglene for hver enkelt "fare" (se f.eks ITA matrix, Expertflyer, eller lignende) finner man en kategori som heter "Flight applications". Der spesifiseres det blant annet hvilke flightnummer som er tillatt på, f.eks. "Any SK flight", "Any AM flight", AM2400-2600" eller "transatlantic sector must be on SK", osv...

Ved en codeshare blir dette enklere, siden de kan kan skrive "Any SK flight". Om dette løser et faktisk problem er en annen sak. Codeshare følges litt gammeldags, men det kan være det er ting jeg ikke har fått med meg.

12. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,204
    Bonuspoeng:
    293
    OK?? Du og jeg er på samme side her, men SAS må jo være skrullete.

Alle vet at transfer i USA betyr komplett innreise-sjekk, og er en skummel øvelse hvis man har transfer fordi køene kan ta 5 minutter eller 3 timer.

13. JonathanI

JonathanI Medlem

Likes mottatt:
    331
    Bonuspoeng:
    53
    Jeg flyr tur/retur Mexico annenhver måned og foretrekker definitivt transit i USA. Direkte OSL-JFK/EWR og så videre direkte til Mexico. Med FP4 og bonuspoeng blir det en veldig rimelig måte å komme seg over i business på.

paramberg liker dette
  14. tom_gunnar

tom_gunnar Medlem

Likes mottatt:
    104
    Bonuspoeng:
    43
    Aha, da forstår jeg mer. Takk for oppklaring! :)
    Ikke så veldig aktuelt å fly omveien via Paris på vei mot Vietnam dersom man heller ikke får noe igjen for det verken i mulighet for bonusbilletter eller om en må betale dobbel poengsum likevel. Men er litt merkelig at det kommer til en ny rute direkte til CPH uten code share da. Fremstår nesten som at AF/KLM her prøver å presse skandinaverne via deres hovedsteder for ingen grunn... :/

tobeornot999 liker dette

Del denne siden