Colombia-tråden, tips og triks, hotell, turar?

Tråd i 'Reisemål' startet av chrisbu, 06. april 2017.

  1. mariusberg89

    mariusberg89 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    495
    Likes mottatt:
    158
    Bonuspoeng:
    43
    Vekker liv i denne tråden da jeg prøver å planlegge en juletur dit i år som begynner å bli vanskelig / dyrt med tanke på hotell der.

    Har planlagt noen dager i Medellin i starten for å utforske kultur, osv. og ha juleaften der. Så videre til Cartagena hvor jeg tenker å ha nyttårsaften som vistnok skal være fantastisk der.

    Men så ønsker jeg helst å komme til et roligere sted med fin strand og mulighet for å velge mellom litt lokale restauranter og lade batteriene før hjemtur. Fant en øy Isla de tiera bomba utenfor Cartagena men mye slakt av hoteller der og er vistnok ikke noe særlig utvagt av restauranter heller.

    Så har noen noe tips til hvor jeg kan dra da for å gjøre turen komplett? litt strandliv på ferien er et must for meg, så evnt. må jeg vurdere å bytte ut Colombia.. Har sett på noen andre steder men da blir det ekstremt mange timer kjøretur om man skal finne andre fine steder? Virker som at det er litt begrenset utvalg på bra strender, osv. der?

    Håper på noen gode tips
     
  2. Elmo

    Elmo Medlem

    Innlegg:
    197
    Likes mottatt:
    702
    Bonuspoeng:
    93
    hva endte du opp med?
    Jeg planlegger en to ukers ferietur til Colombia med familien i vinter. Har billetter til Bogota (ser for meg maks 1-2 dagers sightseeing/aklimatisering der før videre reise, og retur fra Cartagena, men prøver å finne en annen plass vi kan nyte litt strandliv i regionen. Har vurdert tilslutningsbilletter til feks San Andres eller Aruba, setter pris på litt innspill eller ideer
     
  3. mariusberg89

    mariusberg89 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    495
    Likes mottatt:
    158
    Bonuspoeng:
    43
    Etter ganske mye research har jeg vel lært av Colombia ikke er et sted du drar for flotte strender, osv.. Hvertfall ikke på fastlandet der.

    Jeg skal selv 3 dager til San Andreas som du også vurderer for å få litt strandliv, i tillegg har jeg bestilt 7 dager på Isla Murcura 2 timer med speedbåt fra Cartagena som skal være ganske innafor. Det er vel det nærmeste man kommer strender som er i nærheten av ting i Asia og Karibien så vidt jeg har forstått. Aruba har jeg ikke vurdert selv etter som at det ikke er en del av Colombia.

    Sånn jeg har lagt opp min tur er noen dager i Medelin da det er en del ting å se der, samt i nærheten. Så noen dager på San Andreas, så et par dager i Cartagena i forbindelse med nyttår. (er begrenset hva som er å se der også tydeligvis) Så Isla Murcura før jeg har en dag i Bogota på vei hjem da jeg vistnok skal kunne dekke over det som er der på den tiden også hjem til Norge.
     
    Lnbre and Elmo like this.
  4. Flymunda

    Flymunda Senior Medlem

    Innlegg:
    1,171
    Likes mottatt:
    7,854
    Bonuspoeng:
    183
    Øst for Santa Marta (vi dro ut fra Taranga) er det noen strender i kategorien paradis. Var på tur der for et par år siden med en gruppe hvor guiden vår leide båt som tok oss til en helt uberørt bukt hvor jeg gikk tur 20 min en vei med strender underveis uten å møte noen. Det virker som at å leie båttransport var en business. Det er også flere strender der man kan gå til. Spurte aldri om sikkerheten, men reiste med et selskap som ikke ville ha sendt oss til de strendene hvis det ikke var tilstrekkelig trygt. I selve Santa Marta var de ekstremt strenge med oss om hvor vi kunne gå og når. Det er ikke 5-stjerner med drinkservering under parasollen, men jeg har aldri vært nærmere følelsen av paradis.
     
  5. mariusberg89

    mariusberg89 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    495
    Likes mottatt:
    158
    Bonuspoeng:
    43
    Det skal være noen veldig flotte strender lengre opp mot grensen til Venezuella, jeg sjekket selv ut dette. Men det var to ting som holdt meg tilbake.
    Ene er jævlig lang biltur da det ikke går fly veldig mye lengre enn til nærheten av Snata Marta. Det skal vistnok også være et flott området ved Palomino, men ut ifra hva jeg har lest er strendene der nesten borte nå og ikke som det var dessverre. Dog igjen bare hva jeg har lest.

    Men hørtes ut som at du var på noen øyer utenfor Santa Marta? Sliter med å se det på google maps.
     
  6. Flymunda

    Flymunda Senior Medlem

    Innlegg:
    1,171
    Likes mottatt:
    7,854
    Bonuspoeng:
    183
    Hvis du ser på kartet så ligger Tayrona nasjonalpark øst for Santa Marta, altså retning mot Venezuela. Vi dro med båt langs kysten fra Taganga (en landsby ved siden av Santa Marta) og så til en strand i denne nasjonalparken. Lurer på om vi var på playa Chengue eller det kan ha vært playa Cinto. Noen dager senere var med bil (og så føttene inn og hest tilbake) til Cabo San Juan. Akkurat der er det masse turister, men strendene i her retning var stille og fine. Tror vi da bodde på Senda Watapuy.
     
    mariusberg89 liker dette
  7. mariusberg89

    mariusberg89 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    495
    Likes mottatt:
    158
    Bonuspoeng:
    43
    Yes, jeg så på Tayrona selv men det er en reisevei dit og det er ikke mulig å bo der. Leste vel at det tar 1 time å gå fra bilveien om jeg ikke tar helt feil. Men ja, om man er villig til å ta dagsturer så er det jo litt alternativer. Da er jo Baru utenfor Cartagena vistnok anbefalt, samt en del andre øyer man kan ta dagsturer til.

    Mitt "krav" var å bo ved stranden for å slippe å reise til stranden hver dag, så det spørs jo litt hva man er ute etter. Men Tayrona er visstnok veldig anbefalt om man har muligheten, dog blir det dagstur.

    Jeg ville kanskje også vurdert Baru da, det er ekstremt offsite så man er lovprist maten på resorten, osv. samt at de beste stedene der koster mer. Men jeg så selv på dette. Jeg gikk dog for Isla Murcura for da har man litt mulighet for å bevege seg og velge mellom noen flere alternativer. Det er flere øyer rundt der med en del spennende steder å velge mellom.
     
    benjaminbr13 liker dette
  8. mariusberg89

    mariusberg89 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    495
    Likes mottatt:
    158
    Bonuspoeng:
    43
  9. benjaminbr13

    benjaminbr13 Medlem

    Innlegg:
    53
    Likes mottatt:
    103
    Bonuspoeng:
    33
    Noen som har noen innspill når det gjelder ferie med baby(1år) og barn på 4 og 7 i Colombia? do's and dont's?
    Vi flyr til Bog og er åpne for det meste.
     
  10. Elmo

    Elmo Medlem

    Innlegg:
    197
    Likes mottatt:
    702
    Bonuspoeng:
    93
    Vi har booket bonusbilletter til Bogota for to voksne og to barn i vinter med Avianca biz. Har ikke inntrykk av at selve Bogota er verdt å tilbringe så mange dager i for en barnefamilie, så planen er å ta et døgns sightseeing i Bogota etter ankomst, få oss en god natts søvn for så å fly videre for en ukes strandferie på Aruba. Det går direktefly BOG-AUA daglig med Avianca, mye ledige bonusbilletter der. Vi flyr deretter videre til Cartagena, og tilbringer fem dager i det området, ser for meg en utflukt til Rosario Island i den perioden før retur til Norge via Bogota.
     
    benjaminbr13 liker dette
  11. Nuvolari

    Nuvolari EBD

    Innlegg:
    1,135
    Likes mottatt:
    1,844
    Bonuspoeng:
    113
    Vi fløy mad-bog-aua i vinterferien i år. Hadde en halv dag i bog begge veier. Tok taubanen opp til toppen og spiste lunsj på en bra restaurant på toppen med utsikt over byen. Var en fin dag det men enig i at det er andre steder enn bog jeg ville brukt tiden. Aruba var ok men er 99% amerikanere der. Drar nok ikke tilbake. Jeg foretrekker feks isla mujeres utenfor cun over aruba.
     
    benjaminbr13 liker dette
  12. bunit

    bunit Medlem

    Innlegg:
    123
    Likes mottatt:
    849
    Bonuspoeng:
    93
    Skal til Curaco i sommer med familien. Flyr via BOG begge veier med 9 og 24ish timer layover. Tenkte derfor å bestille et hotell nær flyplass på den korte for å slippe å være på flyplassen så lenge med kids, også ta en dag/natt inne i byen på den lange. Mitt spørsmål er det noe utfordring med 2 innreiser/utreiser til Colombia ila 2 uker på mtp visa on arrival?
     
  13. mariusberg89

    mariusberg89 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    495
    Likes mottatt:
    158
    Bonuspoeng:
    43
    Kommer nettopp fra 3 uker i Colombia, jeg vil garantert tilbake da det er mye annet å oppleve.

    Medellin er en gigantisk by med mye å oppleve men etter 4 dager hadde jeg dekket over en del og da også en fantastisk dagstur til Guatape som virkelig anbefales.

    Hadde så noen dager på San Andres som er en fin øy med flotte strender, anbefaler å bo utenfor byen her muligens.

    Cartagena er en flott by, men med veldig pushy turisme med alt som skal selges og tilbys. Sørg for å bo i et rolig området der da det er fest og folk hver dag..

    Isla Mucura er et lite paradis på jord som kan anbefales.

    Bogota hadde jeg bare en halv dag i så ikke mye å si der.

    Reiser jeg tilbake er Amazonas, Tatacoa ørkenen, Santa Marta / minca steder som skal utforskes.

    Jeg fikk bekreftet fra flere jeg møtte på turen at palamino er fint, men strendene er ødelagt og at det ikke anbefales å svømme der. Så drar du for strender og svømming er ikke det stedet. Det er vistnok mange surfere som drar dit!
    Skal man på strender i Cartagena, sørg for å reis til en strand et stykke utenfor da vannet er brunt er stykke nærme byen.
     
    Finnks, oddA and Teknolai like this.
  14. thool

    thool Aktivt Medlem

    Innlegg:
    422
    Likes mottatt:
    1,355
    Bonuspoeng:
    93
    Da blir det Colombia-tur på meg og madamen i juni. Har 16 dager på ruten under (med G Adventures), og 5 netter til overs når vi er ferdig i Santa Marta i starten av juli.

    Noen tips til hva man kan gjøre på denne årstiden? Vi vurderer jo en tur ut på øyene (San Andres, Islas Rosarios e.l.) men det kommer veldig an på været om det er verdt det. Juli i Karibien kan bli vått? Noen med erfaringer å dele? Lost City er ikke aktuelt, men retur til Bogota og Tatacoa Desert eller Caño Cristales er alternativer.

    [​IMG]
     
    Last edited: 26. febr 2024
    jgroneng liker dette

Del denne siden