Courtesy upgrade innført for EBD og EBP?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av vegardg, 24. juni 2015.

  1. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Tror ikke sjansen for oppgradering finnes der..
     
  2. pacman123

    pacman123 Nytt Medlem

    Innlegg:
    19
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Nei, du sier noe der når jeg tenker meg litt om..
     
  3. Superhai

    Superhai Brigadier

    Innlegg:
    318
    Likes mottatt:
    269
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg er sikker på at veldig mange blir meget lojale om alle billettene kostet 399,- og automatisk var sikret Business.
     
    Kjakan, PCR, Herlov and 1 other person like this.
  4. Storg

    Storg Medlem

    Innlegg:
    217
    Likes mottatt:
    92
    Bonuspoeng:
    28
    I de fleste tilfeller så får man jo best markedsføringseffekt hvis tilbudet er kjent hos kundene. Men akkurat i dette tilfellet så ser jeg at det nok for SAS er mest å tjene på at det er en "hemmelig" tjeneste
     
    KristianSk liker dette
  5. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg oppfattet først nå at dette ikke var offentlig kommunikasjon fra SAS selv. Da er dette utelukkende bra og det spiller ingen rolle om kun et Eurobonusmedlem blir oppgradert én gang i året.
     
    Fnate liker dette
  6. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Helt enig. Slike konsept sammen med seatblock er fornuftig og gir reisende en god følelse uten at de kan kreve noe.
     
    Origo and Fnate like this.
  7. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,145
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    Neppe, en courtesy upgrade der blir jo til T-Toalett, hele skuta er C-class.
     
  8. Kimpe

    Kimpe Medlem

    Innlegg:
    84
    Likes mottatt:
    124
    Bonuspoeng:
    33
    Meget hyggelig å se om dette funker ja!

    Har èn tur til HK og èn tur til Tokyo med familen alt booket. :)

    Ellers fløy jeg med Sigrid Viking i Business fra EWR-OSL på onsdag, og det var en meget hyggelig opplevelse! Har også de siste ukene fløyet pluss på samme strekket i nykabinen, samt Plus og Business til SFO med gammel kabine. Må si forbedringene er store fra gammel til ny, og reiseopplevelsen er mye bedre nå!

    Bra å se at SAS nå er i ferd med å "spisse" Eurobonusprogrammet for oss som flyr ekstremt mye, det settes stor pris på og skaper ny lojalitet!

    Kim
     
  9. TOS

    TOS Senior Medlem

    Innlegg:
    543
    Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    Det er vel ikke helt det samme som det jeg forsøker å få frem. Jeg forsøker heller ikke "kreve" noe som helst, bare at man kanskje ville verdsatt et EBD noe høyere om man kjente til at slike muligheter eksisterer. Selv er vel den eneste fordelen jeg har opplevd etter at jeg ble EBD at jeg har fått gi bort gullkort, noe som selvsagt er fint men som i liten grad gir meg som reisende noe ekstra. En og annen oppgradering, softblock og annet liknende (selvsagt gitt ledig kapasitet) er derimot noe annet, og betydelig mer positivt.

    Hvis man ikke vet at det ligger en mulighet for softblock for EBG/EBD så tar det nok ganske mange flighter før man forstår at det kanskje er et mønster. Ser man ikke noe mønster så agerer man ikke i henhold til dette. For de som uansett er lojale og gode kunder så spiller åpenhet eller ikke neppe noe problem, men det kan vel være at bonusprogrammer også er ment å skulle gjøre også nye kunder mer lojale.

    Men selvsagt, dersom SAS vil gjøre dette i hemmelighet så er det jo uansett mye bedre enn å ikke gjøre det. :)
     
    Scandipendler liker dette
  10. Superhai

    Superhai Brigadier

    Innlegg:
    318
    Likes mottatt:
    269
    Bonuspoeng:
    63
    Poenget mitt var jo at det er om å gjøre å finne en balanse.

    Nå som endelig Diamond kommer fram i systemer utenfor Eurobonus, så tror jeg det blir annerledes og mer fordelaktig å være EBD. Til nå har det jo vært komplett umulig for de som jobber med kundekontakt i SAS eller underleverandører å vite om man er gull eller diamant på forhånd, men mindre det var satt inn manuelt som en ekstra opplysning eller for de få som har tilgang til Eurobonusdatabasen.

    Men man bør uansett ikke "kjøpe" noe ut i fra mer enn hva som er avertert, og heller ta disse uannonserte fordelene som en bonus. For å ta et eksempel, så opplyser Hilton HHonors til meg som Gold-medlem at jeg skal få oppgradering til neste kategori på bl.a. Hilton-hotellene når det er ledig, når det da stadig ikke skjer så snur du en fordel til å bli noe negativt fordi det ikke fungerer som forventet. Når du da prater med venner og kollegaer så prater du om at du er skuffet, mens hadde du blitt oppgradert uten at du forventet det så hadde du fortalt om de positive hendelsene. (Nå var dette ment som et eksempel, og så ille er ikke HHonors for meg, men andre har fortalt dette så du skjønner tegninga).

    SAS er flink med visjoner og ideer, men gjennomføring og kommunikasjon (internt og eksternt) har vært ofte dårlig, så jeg er glad for at SAS forsøker å være på den konservative siden med å fanfarere fordeler.
     
    Scandipendler liker dette
  11. TOS

    TOS Senior Medlem

    Innlegg:
    543
    Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    Ditt eksempel med HHonors er egentlig ganske bra. Selv verdsatte jeg gull edlemskapet ganske høyt, fordi jeg oppfattet at jeg som kunde ble bedre ivaretatt og fikk bedre service og oppgraderingssannynlighet. Dette er også publiserte fordeler, med påpekning av at dette skjer ved ledig kapasitet. Dette forstår de fleste. På samme måte som at de fleste ville forstått at man ikke alltid får ledig midtsete - spesielt ikke om flyet er fullt, eller at man ikke kan regne med oppgradering hver gang man flyr. Man kan likevel, hvis man kjenner til at dette er muligheter, faktorere dette inn i kjøpsprosessen (det er en viss sannsynlighet for at så og slik skjer).

    Men jeg er forsåvidt enig i at siden erfaringen med SAS ofte er at det ikke mangler på ideene, men på gjennomføringen, så er det kanskje lurt å gjøre dette i all hemmelighet.
     
  12. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    På sett og vis er det en liten fallitterklæring for selskapet dersom evnen til gjennomføring er så dårlig at man må holde en del tiltak hemmelige. Dersom man en gang i blant fikk en oppgradering eller et blokkert midsete - altså at perk'en rent faktisk fungerte - så ser jeg ikke problemet med å kommunisere det. Folk ville fint forstått at dette var perks 'subject to availability', og levd godt med det så lenge man fikk et gode en liten gang i blandt. Problemet hos SAS er vel heller at gjennomføringsevnen er så dårlig at enkelte ting så godt som aldri skjer eller fungerer, og da blir frustrasjonen nødvendigvis deretter, og behov for hemmelighold etc. melder seg. Det hjelper liksom så lite at SAS tenker og foreslår så godt de kan og i beste mening, så lenge evnen til realisering er såpass begrenset. Jeg håper imidlertid at de klarer å realisere dette, men sitter som sagt på gjerdet inntil det skjer. Det har så ofte vært avstand mellom teori og praksis hos SAS at jeg har lært meg å ikke forvente så fryktelig mye.
     
    TOS liker dette
  13. Origo

    Origo Senior Medlem

    Innlegg:
    1,247
    Likes mottatt:
    2,712
    Bonuspoeng:
    113
    Kanskje jeg bare har vært heldig, men har stort sett fått ledig midtsete (og WF sidesete faktisk).

    Ser heller ingen problem i at enkelte ting ikke blir publisert. De som vurderer å skifte flyselskap/allianse pga. top-tiers lojalitetsfordeler, er nok godt kjent med upubliserte fordeler også...
    Etter min mening er det ikke bare flyselskapenes (manglende) evne til å formidle, men også mange kunders oppfattelse og overtolkning.

    Har forøvrig en helgetur til Chicago i GO med LAN maskinen, og har et stoort ønske om oppgradering.
    Men vil ikke bli sur om det derimot ikke blir oppgradering...
     
  14. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg synes det er relativt åpenbart at man vil holde dette hemmelig. Ellers ville folk gått bananas om det var et ledig sete i Business mens de som Diamond ikke satt der.

    Dette er storm i vannglass folkens. Ta det som en positiv nyhet og vær glade.

    Det finnes liksom ingenting negativt her.
     
  15. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    http://onemileatatime.boardingarea....eated-next-to-you-on-a-plane-is-a-good-thing/

    Jeg hadde ikke orket å diskutere med DYKWIA Elites hele dagen lang, all ære til de som må det.
     
    SASDC8, Fnate and rkvalvaa like this.
  16. SASDC8

    SASDC8 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,369
    Likes mottatt:
    1,526
    Bonuspoeng:
    113
    Kudos til SAS for å faktisk gjøre en forskjell mellom EBS/EBG og EBD/EBP. Syns dette (og flere av de andre tingene de nå gjør) er meget positivt :)
     
    Darkcho and Origo like this.
  17. CaptainPoint

    CaptainPoint EBD, Livsnyter, Reisesyk, Happyface, Karma

    Innlegg:
    182
    Likes mottatt:
    227
    Bonuspoeng:
    43
    Blir spennendnes å finne dette ut i September, da jeg tar meg en tur til Hongkong, Fredag-Søndag, (26 timer) i Hongkong for sihgtseeeing med kun baggen på skuldrene, og utforske spontant magiske byen.
    Utrolig flott tilbud på Now Ore Newer, fikk det for 3050 kr ca tur retur Stavanger.

    Ble forresten oppgradert fra Stavanger til Oslo til Sas Plus her en dag.
    Spurte mannen i gaten, om mulig for å flytte meg litt lenger fram i kabinen, (la fram diamantkortet vesiden av biletten) og ble fiksa på 123 uten nøling.

    (Hadde sete 7 ellers, men endte opp på 1C, 3 seter for meg selv der, under frokosten i tillegg,, det var jo en veldig grei start på morgenen før videre på vei til FRA-SING på Buisnezzz Med A380 med Singapore Airlines noen timer senere fra Frankfurt.

    Skal gi oppdatering på Courtesy uppgraden i September viss jeg overlever Hongkong city ;)
     
  18. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Bra du vil holde oss oppdatert på dette! Jeg er svært usikker på om/hvordan dette vil fungere og da er det fint om dere med EBD kan holde oss andre oppdatert. Jeg er nemlig snart EBD selv og har to langdistanse bookinger med SAS i høst og vinter og jeg sitter enda på gjerdet om jeg skal forsøke OT-oppgraderinger på de. Når får man eventuelt vite at man har blitt oppgradert (av SAS, ikke OT)? Viss det først er på flyplassen så er det jo for sent å prøve seg på en OT. Jeg antar at SAS alltid vil forsøke å få mest mulig ut av hvert sete og viss de prioriterer det foran "gratis" oppgraderinger av EBD/EBP så vil vel de som bruker OT eller vil oppgradere med poeng uansett komme foran?Og blir man eventuelt "bare" oppgradert til Plus om det er ledige seter der eller vil man "alltid" bli oppgradert til Biz ved ledig kapasitet?
    Sannelig ikke bare bare med alle de store I-landsproblemene!
     
  19. CaptainPoint

    CaptainPoint EBD, Livsnyter, Reisesyk, Happyface, Karma

    Innlegg:
    182
    Likes mottatt:
    227
    Bonuspoeng:
    43
    Det står i notisen om oppgraderingen at det vil skje alt fra 24-3 timer før avgang, har tenkt litt på dette selv, med viss ikke å få gratis oppgradering, om å bruke OT, men det blir ett sjangsespill som må følges med på selv fra tid til tid, og prøve å få det til å gå opp best mulig =)
     
  20. Brunello

    Brunello A heart's a heavy burden

    Innlegg:
    733
    Likes mottatt:
    1,331
    Bonuspoeng:
    93
    Det er vel først og fremst en hyggelig gest til de som flyr mye på rimelige billetter i jobb, dette her. Da verdsettes det nok litt ekstra, når det vanker oppgradering.

    Jeg tror nok SAS egentlig gir fullstendig bengen i bonusjegere og deres statusbehov. Slik sett er disse fordelene både logiske og rimelige.
     
    kiev and NoLimit like this.

Del denne siden