Cruise?? tommy777 drar til sjøs!

Tråd i 'Reisebrev' startet av tommy777, 13. jan 2015.

  1. Bettan

    Bettan Aktivt Medlem

    Innlegg:
    360
    Likes mottatt:
    356
    Bonuspoeng:
    63
    Ser en del av prisene her ser ut til å ligge vesentlig under det jeg f.eks. finner på celebritycruises.no. Stemmer de prisene du ser på den nettsiden med det man får bestille vanligvis? Kontaktet du Vacations To Go direkte?

    Har erfaringer med at cruiseselskapene driver litt med geografisk diskriminering hva angår priser og tilbud, men hvis det faktisk er mulig for en vanlig nordmann å bestille cruise til de prisene og tilbudene er det jo fantastisk.

    Har blitt litt bitt av cruisebasillen selv etter et cruise med Celebrity, så fikk testet Allure of the Seas nå i Februar. Måtte jo teste verdens største for å se hvordan det var. En helt sinnsyk båt, men det føltes mye mer folksomt der enn på Celebrity Equinox, samt at Celebrity var hakket bedre på mat etter min mening.

    PS, beklager mengden spørsmål:p
     
    Travellingalf liker dette
  2. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,457
    Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    113
    I januar/februar og mai finnes det datoer med sykt gode priser på mange seilinger.
     
    tommy777 liker dette
  3. Yeager

    Yeager Medlem

    Innlegg:
    55
    Likes mottatt:
    54
    Bonuspoeng:
    18
    Fin cruise-rapport. Håper det kommer noe fra Jade også Jeg er selv blitt litt bitt av cruise-basillen. Liker hav og skip
    (I tillegg til fly, selvfølgelig...) Har reist flere ganger med NCL og HAL ( HollandAmerica) Liker begge, men HAL har flere eldre passasjerer ombord enn NCL. Har vært ombord i Jade to ganger tidligere, ny tur første uken i mai, da med spesial- restaurant og drikkepakke inkludert
    Liker disse mellomklasse-skipene, selv om Jade ikke er veldig nytt og flott er det mer enn bra nok etter min mening. Har ikke prøvd suite-livet ennå, håper å få det til en gang. For de som vil lese mer om cruise, er det mye info å hente på www.cruisecritic.com, selv om det er mange amerikanere som driver med flisespikkeri og detaljhysteri så har jeg fått mye nyttig info i forumet der.
    Selv har jeg god erfaring med å booke cruise gjennom et engelsk nettbyrå, vivavoyage.co.uk. Både i USA og UK blir det tax i tillegg til listet pris.
     
    tommy777 liker dette
  4. EBGEGE

    EBGEGE Nytt Medlem

    Innlegg:
    25
    Likes mottatt:
    9
    Bonuspoeng:
    3
    Det er tråder som dette som gjør at det slår meg hvor sammenfallende interesser vi har. Dette er jo selve definisjonen på "like barn leker best"! :)

    Har også en haug med cruise bak meg. Nå er jeg litt gammeldags, men etter å ha prøvd både Celebrity, Royal Caribbean, NCL og Costa, er jeg ikke i tvil om at du får mest for pengene på Celebrity. NCL syntes jeg ble fryktelig masete. Som noen sa lenger her oppe: Freestyle-maset blir rett og slett for mye. Bikker over i parodien - og dyrt er det også siden du må betale litt og litt hele tiden.

    Har vært om bord på flere av de andre mer luksuriøse baljene, også på korte invitasjonsturer. To ankepunkter:
    1. Noen av dem kan fremstå som fryktelig små. SeaDream er fantastisk, men tror det hadde holdt med en uke der pga størrelsen.
    2. Publikummet. Mange av de virkelige premiumskipene (som Hapaag Lloyd-båtene, Crystal, Seabourne, osv) kan fremstå som en del eldre enn andre. På disse er det enda viktigere å velge sesong/sted/osv for å ikke havne på blåhårscruise.

    Og så er det MYE og hente på å være smart/lese seg opp. Sist jeg reiste på Celebrity-cruise, fikk jeg gigantbalkong fordi den lå i "humpen" midt på skipet. Fordelen med å bruke noen timer på diverse nettforum..

    Hvis noen lurer på noe, spør gjerne. Jeg deler gjerne hvis jeg kan hjelpe med noe. Hiv og hoi!

    PS! Fantastisk tripreport!
     
    tommy777 and Travellingalf like this.
  5. MountainDew

    MountainDew Nytt Medlem

    Innlegg:
    10
    Likes mottatt:
    7
    Bonuspoeng:
    3
    Flott rapport Tommy :) Lyst å ta et 3 dagers cruise i middelhavet bare for å teste konseptet. Har prøvd å søke litt men vanskelig å finne cruise på under 7 dager..

    Vurderer du å skrive rapport fra NCL?

    Kanskje du også har tips for 3 dagers cruise ut fra Barcelona EBGEGE?
     
  6. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,813
    Likes mottatt:
    3,013
    Bonuspoeng:
    113
    RCL har tilbud denne helga med 35% rabatt på cruise i middelhavet i mai og juni. Der kan du få 5 dagers cruise med den aller største Allure of the Seas. Start og mål i Barceona. Løp & kjøp!!
     
    MountainDew liker dette
  7. EBGEGE

    EBGEGE Nytt Medlem

    Innlegg:
    25
    Likes mottatt:
    9
    Bonuspoeng:
    3
    Jeg synes selv at 3-dagerscruise er for lite. Skal du først til sjøs, bruk noen dager ekstra. Selv de mellomstore skipene er så store at du med bare tre dager vil føle at du går glipp av mye - og dermed ikke rekke å slappe av i ferien din. For det er jo ferie det faktisk er.

    Tre dager er iallefall ALT for lite for "Allure of the Seas". Du rekker knapt å lære deg veien fra lugaren til baren og tilbake via bassenget på den tiden.

    Husk også at cruise i Europa er hakket dyrere og hakket mer komplisert enn i Karibien. Snittalderen er høyere, partyfaktoren lavere, du får mindre for pengene og - iallefall på en del skip i skoleferiene - må stålsette deg for ekstremt mye barn.

    Så skal du på Europa-cruise, bruk god tid på planlegging. Og planlegg i denne rekkefølgen:
    1. Rederi
    2. Skip
    3. Reiserute/sted
    4. Tidspunkt

    Da unngår du å havne på skip med bare pensjonister/bare barn/bare italienere. Og du unngår å betale for mye.

    Og uansett hva du velger: Balkong er ALLTID verdt pengene.
     
    tommy777 and MountainDew like this.
  8. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,457
    Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    113
    Amen. Da har man et fredelig sted å kunne trekke seg tilbake til når man vil bort fra mengden. Hverken fruen eller jeg er av de som MÅ ut og menge oss, så vi innså kjapt at det var obligatorisk.
     
    EBGEGE liker dette
  9. stalek

    stalek Medlem

    Innlegg:
    184
    Likes mottatt:
    132
    Bonuspoeng:
    43
    NB: De fleste slike sider, inkl. denne annonserer priser _uten_ tips. Dvs, ombordsregninga kan fort bli flere tusenlapper dyrere ved cruisets slutt. Booker man på USA-siden til RCCL / Celebrity f. eks er prisene oppgitt uten tips.
     
  10. Bettan

    Bettan Aktivt Medlem

    Innlegg:
    360
    Likes mottatt:
    356
    Bonuspoeng:
    63
    Det er riktig at man blir belastet automatisk for tips, iallefall ble vi det på RCCL, men vi ba de ikke belaste denne tipsen da vi kom ombord, også tipset vi heller det vi ønsket i form av kontanter ved turens slutt.

    Mulig det er litt forskjeller ute å går mtp om man har My Time Dining eller faste spisetidspunkter for eksempel, men som regel tror jeg man kan velge bort den påtvungne tipsen.
     
  11. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Tips var 12.50 per person per døgn hos både Celebrity og NCL. Regner med at det er standarden? Jeg la på noen daler ekstra til de som virkelig viste seg frem. Conciergen Bruno på Norwegian Jade var absolutt kongen. Han var å finne overalt og fikset det meste.

    Norwegian Jade cruiset del 1 er nå postet her : http://forum.bonusfeber.no/threads/tommy777-drar-til-sjøs-igjen.2836/
     
  12. stalek

    stalek Medlem

    Innlegg:
    184
    Likes mottatt:
    132
    Bonuspoeng:
    43
    Jepp, pleier å ligge på det nivået der. Noen rederier legger til tips i etterkant _uansett_ som Cunard f. eks. Gjør det samme sjæl med de som ytrer seg litt ekstra når det gjelder service!

    Kongereportasje igjen, gleder meg mer og mer til Celebrity Reflection til sommeren!
     
    tommy777 liker dette

Del denne siden