Litt mer teskje spørsmål fra meg... Etter det jeg forstår er det forskjell på kjøp av billetter med poeng og bonusbilletter med poeng, litt usikker på forskjellen. Har kjøpt "vanlige" billetter med poeng, tror jeg. Logget inn på sas.no og bestilte reiser, byttet fra betal med penger til betal med poeng, betalte altså 10k poeng for en tur/retur reise innenlands. Det jeg lurer på er da om jeg får kreditert flights og/eller poeng på reisen, nærmere bestemt 4x nå i forbindelse med 4x-kampanjen?
Hvis du har betalt 10.000 poeng tur-retur er det 99,9% sikkert at det er bonusbilletter du har kjøpt. Disse gir ikke hverken grunnpoeng, statuspoeng eller legs.
Du kan bare avbestille gratis og booke noe noe annet igjen da,hvist 4x kampanjen er hovedgrunnen til bookingen. Og ja 10,000 poeng t/r er nok en ren bonusbillett. Vist man betaler med poeng on penger er poeng prisen stort sett rare poengpriser som feks,4591 eller 14429 osv.
Hverken Y eller O er bonusbilletter meg bekjent. Her mener jeg det teller for 4x. Det ligger også i detaljen du nevner. Du har betalt 10k for en enveis innenlandsreise. Y er økonomi, så det betyr at du har kjøpt en betalreise med poeng (enveis bonusreise innenlands er 6000 poeng intet annet). Du får poeng og 4x begge veier.
Enig. Men tror bookingklasse Y hos SAS faktisk er av de rimeligere SAS Plus-klassene (mens reiseklasse Y er økonomi). Varierer jo fra selskap til selskap. Derfor det er et rent helv**** å holde tunga rett å munnen på hvordan bookingklasser mappes når man har flere selskaper, bonusprogrammer, codeshare osv. O hos SAS er Go Light intraeuropeisk, og Go Smart på langdistanse.
I stand corrected. Ikke bare kan de, av 12 bookingklasser i intraeuropeisk SAS Go er det kun G som bare er Smart. Resterende (O, V, E, M, H, Q, W, U, K, L, T) finner man både som Light og Smart.
Uavhengig av Go Light elle Go Smart er det 100 (x4) poeng for klasse O, så det er mye poeng å tjene på en plusgrade. Spesielt utenfor Skandinavia.
Takker for mange gode svar, om jeg får poeng/legs eller ikke ser ikke helt ut til å være entydig svar på. Er jo helt noob, så holder ikke helt følge i alle detaljer. Første reise er 28/10 KRS-OSL-LYR, får jo bare vente å se om det dukker opp noen poeng etter noen dager. Men kan jo booke en tre legs tur til f.eks Gdansk for penger i tillegg, om jeg får opptjening på de tre turene jeg har bestilt med poeng får jeg jo gull, og da er det jo ikke såå mye ekstra for å ta Diamant.
Disse reisene ble bestilt sist i april for å bruke opp poeng før de forsvant, har opptjeningsperiode 1/5-30/4 Litt usikker men tror jeg leste noe da om at reisene ikke kunne endres...
For meg virker det som om alle strekningene skal være kvalifiserende til høyere medlemsskapsnivå og være poenggivende -- basert på bookingklassene, i alle fall:
Sjekket litt rundt på sas.no igår på ulike datoer og byttet mellom å betale for penger og poeng, bookingklasse X er bonusreise og gir ikke opptjening, så da blir det å finne noen rimlige leg-run
Har prøvd å booke en billett med poeng+penger men får feilmelding hver gang jeg skal betale. Noen som har prøvd og fått kjøpt i det siste?
Nei, har ikke valgt sete, tror ikke det har kommet opp underveis. Veldig irriterende, har sendt en mail til gullmailen, håper de kan hjelpe meg.