CT tur øst-vest-vest-øst-øst, 23500 miles på 6 hektiske dager

Tråd i 'Reisebrev' startet av Schlandy, 12. jan 2017.

  1. mariusbb

    mariusbb Senior Medlem

    Innlegg:
    561
    Likes mottatt:
    1,057
    Bonuspoeng:
    93
    Åpent fra kl. 05-25? o_O
     
    Schlandy liker dette
  2. kosvines

    kosvines Senior Medlem

    Innlegg:
    719
    Likes mottatt:
    529
    Bonuspoeng:
    93
    Jordas rotasjon, kombinert med Japans breddegrader, gir en unik flo og fjære som sørger for at døgnet får en ekstra time.

    Det er jo en av grunnene til at de går av med pensjon senere enn hva som er normalt i andre land.
     
  3. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,737
    Likes mottatt:
    21,935
    Bonuspoeng:
    293
    Med åpningstider 05-25 hadde nok jeg pensjonert meg litt tidligere enn planlagt.
     
    Schlandy liker dette
  4. Schlandy

    Schlandy Veteran

    Innlegg:
    1,556
    Likes mottatt:
    4,267
    Bonuspoeng:
    113
    2 timer i chicago er ikke lenge, men vi tok turen opp i Hancock tower for en pils og litt utsikt, den så således ut.....
    IMG_4669.JPG
    IMG_4670.JPG
    Ja ja, en øl og en burger i byen og så i uber retur til ORD.
    IMG_4675.JPG
    Check inn åpnet 12.45,
    fikk boarding pass og så til security, kjapt i gjennom og dermed direkte videre til polaris loungen.
    Dette må sies å være en fantastisk lounge! Flotte dusj faciliteter, utsikt til rullebanen og resturant dining. Ganske så bra utvalg i buffeten også.
    30 min til boarding, og skulle vist bli hentet 15 min før det. Får se....
    IMG_4676.JPG IMG_4677.JPG IMG_4679.JPG IMG_4680.JPG IMG_4685.JPG IMG_4688.JPG IMG_4689.JPG IMG_4692.JPG IMG_4694.JPG IMG_4695.JPG IMG_4696.JPG IMG_4705.JPG IMG_4706.JPG IMG_4697.JPG IMG_4700.JPG IMG_4698.JPG
     
    Henrik, Are, Outback_Oggy and 11 others like this.
  5. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,847
    Likes mottatt:
    1,926
    Bonuspoeng:
    113
    Må ikke finne på å gå i FCL A når du skal til Oslo, de kjører deg kun hvis det blir remote parking.
    Andre veien altså FRA-USA funker FCL B fjell, de kjører deg 100% av tiden til flyet ettersom det går fra Z-gates. FCL B har den fordelen at den er like bra som FCT, men har utsikt i motsetning til FCT samt langt mindre folk.
     
    Insomnia4u, RoadKing and Schlandy like this.
  6. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,847
    Likes mottatt:
    1,926
    Bonuspoeng:
    113
    Kult rapport og helt sinnsyk tur, må sies!
     
    Schlandy liker dette
  7. elgaaen

    elgaaen Senior Medlem

    Innlegg:
    783
    Likes mottatt:
    525
    Bonuspoeng:
    93
    Vi hadde bare 2 1/2 time i FRA men etter anbefaling herfra gikk vi til FCT. Det tok kanskje 15min fra vi forlot flyet til vi var der, og vi parkerte på de vi forsto var FRA sitt svar på 19H på OSL. Rakk middag, tre cola, ringe hjem og S-klasse ut til flyet. (dette var en trøst da vi dessverre måtte kjøre soccer mom van på utreise) Konklusjonen var i hvertfall at vi ikke angret på det valget. Dessuten er det godt med litt luft.
     
  8. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,833
    Likes mottatt:
    2,407
    Bonuspoeng:
    113
    Litt usikker på hva du mener, er det to stk FCL+FCT? Og en blir aldri kjørt fra FCT når en skal til Oslo igjen? Har bare hatt LH F ut, så interessant å vite.
     
  9. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,185
    Likes mottatt:
    3,119
    Bonuspoeng:
    113
    Flyr du LH metal i C fra FRA til OSL og du har annkomet samme dagen i LH F kjører de deg til OSL flyet ;)
     
  10. Schlandy

    Schlandy Veteran

    Innlegg:
    1,556
    Likes mottatt:
    4,267
    Bonuspoeng:
    113
    Da var det tid for siste strekk til europa. Ble hentet i loungen ca 15 min før oppsatt boarding og fulgt til gaten. Strengt tatt ikke nødvendig, men en ok feature av Lufthansa å tilby. Boarding starter 15.45 med pri boarding for first og business passasjerer. Fant os til rette i sete 1 A+K og med kun 2 andre passasjerer i kabinen ble det seng i 2 A+K. Et velopplagt Lufthansa crew leverer 100% og purser kom før avgang og ønsket velkommen tilbake. Matservering kom kjapt i gang etter takeoff og var unnagjort på godt og vel 2 timer. Mett og god ble det ca 4 timers søvn før vi ble vekket 1 time før landing.
    Bordet var ved å bli dekket til frokost, og jeg måtte lige blunke en ekstra gang da jeg så duken.....
    Frokosten ble servert og crewet takket for følge og ønsket velkommen tilbake. Touchdown på rutetid, og 20 min etter landing sitter vi i first class terminalen. Kjapp dusj og litt frokost her før sjamør etapen til Oslo kl 10.05.

    Takker for følge og for alle hyggelige tilbakemeldinger!
    Skal forsøke å komme med en liten oppsummering av de forskjellige produkter, men må si at opplevelsene med Lufthansa troner absolutt øverst på denne tur :):)

    IMG_4709.JPG IMG_4714.JPG IMG_4735.JPG IMG_4745.JPG IMG_4746.JPG IMG_4747.JPG IMG_4749.JPG IMG_4752.JPG IMG_4753.JPG IMG_4751.JPG IMG_4754.JPG IMG_4756.JPG IMG_4757.JPG
     
    Are, Outback_Oggy, LineE and 20 others like this.
  11. CrotchRocket

    CrotchRocket Fernweh...

    Innlegg:
    1,442
    Likes mottatt:
    8,824
    Bonuspoeng:
    183
    Velkommen hjem!

    Jeg overtar stafettpinnen. Det bør være minst en aktiv F-rapport til enhver tid.
     
    Are, geddi, Petter B-C and 13 others like this.
  12. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,833
    Likes mottatt:
    2,407
    Bonuspoeng:
    113
    I know ;) Men posten kan tolkes som at en ikke blir kjørt fra FCT når en skal tilbake til Oslo. Derav spørsmålet ;)
     
    Fredrik81 liker dette
  13. elgaaen

    elgaaen Senior Medlem

    Innlegg:
    783
    Likes mottatt:
    525
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har også en fra helgen som må skrives!
     
    CrotchRocket, Schlandy and Fredrik81 like this.
  14. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,362
    Likes mottatt:
    7,559
    Bonuspoeng:
    183
    Velkommen hjem og takk for en flott rapport fra en strålende tur :)
    Gleder meg til å lese sammenlikningene mellom de forskjellige selskapene og din vurdering av dem!
     
    Schlandy liker dette
  15. MadsVaHa

    MadsVaHa Veteran

    Innlegg:
    2,508
    Likes mottatt:
    5,541
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for et utrolig flott reisebrev.
    Her kan man si at du har fått utrolig mye kult for poengene :)
    Dette er absolutt drømmen min for bruk av EB-poeng.
    Takk for at du deler :)
     
    Schlandy liker dette
  16. Wolfie

    Wolfie Medlem

    Innlegg:
    170
    Likes mottatt:
    827
    Bonuspoeng:
    93
    Det der var jo en fantastisk tur - og gøy å følge med på.
    Vedr ANA F droppa jeg akkurat å booke ledige F-seter nettopp fordi jeg skal på tur med kjæresten. Det ser veldig lite "være-sammen-på-tur-koselig-ut"... Nå satser jeg alt på at LH slipper noe i F om ei ukes tid
     
    Schlandy liker dette
  17. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,847
    Likes mottatt:
    1,926
    Bonuspoeng:
    113
    Jo, man blir alltid kjørt fra FCT. Det finnes ingen andre måter å forlate FCT.

    FCL finnes det to stk av, FCL A som er i Schengen og FCL B som er i non-Schengen. Disse tilbyr i utgangspunktet ikke limo transport til flyet, med enkelte unntak: hvis flyet er på remote parking altså ikke gate boarding, samt fra FCL B blir man kjørt til Z gates som er der hvor alle USA flyene går. Ergo er man sikret limo fra FCL B til USA.

    Poenget mitt var at for en tur til Oslo hvor man da er i Schengen FCL A kan man ikke regne med å bli kjørt til flyet, da må man velge FCT for å sikre behagelig boarding via limo.
     
    Are, CrotchRocket and Insomnia4u like this.
  18. geddi

    geddi Senior Medlem

    Innlegg:
    1,294
    Likes mottatt:
    3,252
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for et fantastisk flott reisebrev. Virkelig god utnyttelse av poeng.

    Et par ting etter å ha sett gjennom bildene i siste innlegg:
    Burger på F klasse? :eek:
    Ethiopian? ;)
     
    Schlandy liker dette
  19. Schlandy

    Schlandy Veteran

    Innlegg:
    1,556
    Likes mottatt:
    4,267
    Bonuspoeng:
    113
    Burger på F klasse? :eek: - i hear u ! men etter å ha spist rødt kjøtt sådan ca 2 gange daglig de foregående 4 dage var det egentlig det som fristet mest akkurat der og da :) vi var 3 av 4 som bestilte den, så tydeligvis populær :) og god var den !
     
    Petter B-C, CrotchRocket and geddi like this.
  20. Schlandy

    Schlandy Veteran

    Innlegg:
    1,556
    Likes mottatt:
    4,267
    Bonuspoeng:
    113
    Vel hjemvendt fra turen og inntrykkende er ved at synke inn.

    Skal forsøke å komme en oppsummering av hvordan jeg opplevde de forskjellige produkter,

    Så here we go….

    Ground service:

    Lufthansa sikker vinder! FCT i Frankfurt er uovertruffen – ingen over ingen ved siden! og kjøring til flyet er jo bare i toppklasse

    Og selv om det ikke var mye bevendt stod det tross alt en fyr med et skilt og våre navne da vi landede på EWR og ønsket os velkommen. Han møtte os senere ved bagasjebåndet og lempet vår bagasje av båndet. Så poeng til LH for forsøket!

    Skal man sette fingeren på noe her må det være manglende ankomstservice i FRA, hvor man hos f.eks Thai blir hentet ved ankomst i BKK glimter LH med sitt fravær ved ankomsten i FRA.

    Hverken Asiana eller ANA hadde noen form for spesiell service for first class reisende. Synes dette var spesielt skuffende hos ANA på HND, hadde forventet meg noe på hjemmebanen der.


    Beste flyopplevelse:

    Lufthansa 747-800 nuff said! At vi hadde kabinen for os selv på turen fra FRA til EWR hjelper så klart også på inntrykket. Men synes first kabinen hos Lufthansa er innbydende, lys og luftig. 4 vinduer til rådighet hvis man har vindusplass samt 2 toaletter til 8 passasjerer på first synes jeg også er bra. Trekk for liten tv skjerm.

    A380 hos Asiana virket, på tross av 3 år gammelt fly, sliten. 1 toalett til 12 passasjerer er i minste laget, og blir lett kødannelse før landing når folk skal skifte og stelle seg. First kabinen er nede og det blir ganske langt til vinduet hvis man kan li og se litt ut. Pluss for suite.

    777-300ER hos ANA var i mine øyne den dårligste kabin på denne tur. Setene er for så vidt gode, med masse innstillingsmuligheter, men innredningen på flyet er liksom hverken det ene eller det andre. Reiser man 2 sammen er det vanskelig å kommunisere, og reiser man selv blir suiten ikke helt privat da man ikke kan lukke mot midtgangen. Sitter man ved vindu og skal se ut må man sitte i en veldig akavet stilling. I øvrig 2 toaletter til 8 passasjerer er et pluss.

    Beste sete/seng:

    I fald man skal kunne si at et sete er bedre enn et annet synes jeg Asianas sete var det beste, dog med trekk for liten pute når sete ble til seng.
    Sengen hos Lufthansa den beste. God dyne og store puter.
    Men dette er og blir veldig individuelt.
    IMG_4251.JPG
    Seng Lufthansa
    IMG_4393.JPG
    Seng Asiana
    IMG_4639.JPG
    Seng ANA


    Beste mat:

    Først og fremst fantastisk mat på alle flyginger! I fald der skal kåres en vinder må jeg sette en knapp på Asiana. Små pannekaker til caviaren, eneste som spurte hvordan vi ønsket biffen tilberedt og 2 champagner å velge i mellom. Det er småting, men first er first og det er de små ting som teller :)

    Beste IFE:

    Litt begrenset utvalg av vestlige filmer og serier hos både ANA og Asiana gjør at Lufthansa stikker av med seieren for min del. Asiana skal god ha stort pluss for desidert største tv skjerm, 32 tommer funker.
    IMG_4266.JPG
    skjerm Lufthansa
    IMG_4338.JPG
    skjerm Asiana

    Beste crew:

    Vi ramte 2 fantastiske crew hos Lufthansa som var både profesjonelle og imøtekommende. Lufthansa kan dette til fingerspissene. Men må likevel gi seieren til ANA i denne omgang. Et fantastisk crew, smilende, imøtekommende, profesjonelt og genuint stolte av å representere ANA på den best mulige måte. Intet å utsette på crewet hos Asiana, men virket uerfarent og tok ofte lang tid fra man bestilte hos de til de dukket opp. Maten kom på forskjellige tidspunkter hos os, så når ene var i gang med forretten kom hovedretten hos den andre og så fremdeles.

    Lounger:

    Så klart FCT i Frankfurt en sikker vinder! Trekk for manglende utsikt, men dette kan enkelt avhjelpes ved å benytte first class loungen i hovedterminalen i stedet.

    På en flott andreplass United polaris lounge på ORD, her kan man enkelt bruke mange timer. Bra utvalg av drikke, og god a la carte mat servering. God utsikt til rullebanen er et pluss

    ANA suite lounge på HND var bra uten å være prangende. God utsikt til rullebanen er et pluss, men et i mine øyne dårlig mat utvalg trekker kraftig ned. Vi var der på morgenen, så skal ikke kunne si om matutvalget bedrer seg utover dagen.

    Største skuffelse var Swiss loungen på JFK. Dårlig matutvalg og et, i beste fald ok, utvalg av drikke. Ikke verdt å dra tidlig på flyplassen for dette.


    Beste overall opplevelse:

    Lufthansa leverer! Både på bakken og i luften. Alt i alt fikk jeg den beste opplevelse i forbindelse med de to Lufthansa flyginger. Man merker at de har erfaring med first class og at de setter en stor ære i å tilby sine reisende en first class oppevelse.


    Dette er da mine vurderinger etter å prøvd ut produktene. Og må presisere at dette har vært en fantastisk opplevelse, og det var intet på turen som var dårlig.
    Jeg har helt sikkert glemt noe i min oppsummering så hvis noen sitter inne med spørsmål er det bare å skyte løs:)

    23500 miles, 50 timer i fly hvor av 43 timer i first er unnagjort. Reist på kryss og tvers av dato linje i hva man kunne frykte ville bli et jetlag suicide.
    hadde jeg gjort det igjen.... ? HELL YEAH !:)
     
    Last edited: 23. jan 2017
    Are, Sooninson, KristianR and 22 others like this.

Del denne siden