Pernond? Fiskesuppe på flaske? Hvordan staves det egentlig? Og er det kulturelt feil å be om is og ikke vann?
Takk Det ser ikke ut til å være noen form for serveringhar noe medbrakt i sekken, men usikker på om det er akseptabelt
Det er sikkert masse regler som de ikke opplyser om og tar du feil så blir de blodig fornærmet Jeg trodde for øvrig det var Pernot, men hva vet vel en enkel ingeniør
Et tips når man reiser med tog. Sjekk om det er ledige seter andre steder enn der man er plassert. det var masse ledige seter så jeg har sittet unødvendig lenge med knærne under haken.. Vel vel. Man lærer så lenge man lever og det har gått på skinner i hele dag (pun intended) Fikk også litt væske så nå går det bedre
Senior har fått ansvar for overnatting. Det løste han relativt greit Vi har kaffetrakter, toalett og dusj. I tillegg kan utleier friste med sykler uten bremser og mikrobølgeovn. Foreløpig leverer Normandie
I dag har vært en innholdsrik dag med museer, minnesmerker og generell hygge med senior Eneste minuset er at dekningen på 5G er så som så Man kan ikke unngå å bli påvirket av og være i dette området da det meste er fokusert på D-dagen og alt rundt det. Det var et vanvittig maskineri som ble satt i gang og man klarer nesten ikke ta det innover seg
Som ww2-buff så er dette skikkelig inspirasjon til fremtidige reiser! «Selvfølgelig» må man jo reise ned på D-dagen. Ser også på veteransider på FB at det er endel nordmenn nede som markerer dagen.
Dagen i dag startet grytidlig da alle veier er stengt for all trafikk annet enn vip og buss. Det ble først egen bil til et jorde med parkering og deretter sikkerhetskontroll og sjekk av billetter Opplegget videre var buss til den amerikanske kirkegården ved Omaha Beach der det var rigget til seremoni Var ute i god tid så jeg fikk gått rundt. Det gjør enormt inntrykk å se alle korsene og man får et visst inntrykk av hvor mange som faktisk omkom bare i området her. Nå ligger det også mange som døde andre steder i Frankrike, men det er nesten 10000 kors Minneseremonien var også meget bra med blant ca 40 krigsveteraner som ble geleidet inn på scenen I god fransk ånd så var det forsinkelser med jeg fikk se to presidenter holde taler og sunget nasjonalsanger. Seremonien dro litt ut i tid, men det gjorde ingenting Det som derimot gjorde noe var tiden som gikk da vi skulle tilbake til leiligheten. Det var i utgangspunktet varslet at dette ville ta tid pga mye folk. Det var også prioritet på de som skulle videre på en annen seremoni på Utah. Så langt greit nok, men sp tok det tid Vi satt ca 2 timer å bare ventet før vi tenkte oss bort til bussen. Der var det delt opp i soner avhengig av hvor man skulle. Det fungerte også, men i løpet av dagen så må noe ha skjedd for det kom nesten ikke busser og det var bingo hvem som fikk være med For vår del tok det 5,5 timer fra seremoni var ferdig til vi var tilbake ved bilen. Det er bra lenge. Heldigvis delte amerikanske soldater ut vann og sjokolade, men det var en dårlig avslutning på dagen. Dessverre Uavhengig av det så var det en stor opplevelse å få minnes D-dagen på et av stedene der invasjonen faktisk skjedde. Man kjenner litt historiens sus og det går innpå en. Eller hvert fall meg Noen bilder til fra dagen helt til slutt
Ble litt dobbelt med bilder, men alt er via telefon så dere får ha meg tilgitt Forrige innlegge gjelder selvsagt 6 juni, men sovnet med telefonen i fanget i går kveld så innlegget ble først ferdig i dag
Ble litt stopp i live-oppdatering da det var mye annet å gjøre og det ikke er ideelt med tregt nett og knot på telefon. Kommer noen flere betraktninger snart
Normandie som område er selvsagt preget av D-dagen og det som skjedde for 80 år siden, men det er også mye annen historie der. Blant annet så er jo det berømte Bayeux-teppet her. Dette viser hvordan Harold Goodwin og Wilhelm Erobreren avgjorde hvem som skulle være konge over Normandie og England. Teppet har fått sitt eget museum som også har en ganske fin utstilling om hvordan det ble kriget og herjet der i årene rundt 1066. Dette kulminert i slaget ved Hastings og Harold fikk en pil i øyet. Slaget og oppladningen til dette er dokumentert gjennom det berømte teppet fra Bayeux. https://en.wikipedia.org/wiki/Bayeux_Tapestry Teppet er ca. 70m langt og 50cm høyt. Det henger i sin fulle lengde og er ganske så fantastisk. Ved ankomst får man utdelt et audiosett med blant annet norsk guide. Hun høres ut som om hun er hentet rett fra 3 nøtter til Askepott og det gjorde det ekstra morsomt å lytte mens man fulgte historien bortover. Om man er i området så vil jeg i aller høyeste grad anbefale å ta en tur innom. Vel verdt det.
Etter å ha sett teppet og vært innom katedralen i Bayeux så bar det tilbake til Arromanche og nytt hotel. Rask innsjekk og så ned i byen for å kikke. Der var det lavvann og plassert ut nærmere 300 gamle kjøretøy ute på stranden. Der kom vi blant annet i snakk med en engelskmann i aldersgruppe senior som hadde en ganske flott kvarting. Han var selv veteran med 3 turer til Nord-Irland mellom 1973 og 1979 og fastlo på god, engelsk manér at det var "quite hot". Jeg forstod raskt at det ikke inviterte til videre samtale så vi snakket heller om bilen. Senior i god passiar med engelskmannen. Var veldig moro å gå på stranden og se på alle de gamle kjøretøyene. I tillegg så var det show i luften og med både Spitfire, C-47 og det vi tror var en P-39 eller P-47. Klarte ikke å bli helt enige, men det var kult og se og høre disse gamle flyene Det var også fly over og show med med RAF Red Arrows. Det har jeg bare film av dessverre, men det var også kult. I Arromanche så er det også et museum til minne om D-dagen med mye av fokuset rettet mot et stykke ingeniørkunst, nemlig den kunstige havnen de bygget her. Det er rett og slett utrolig å se hvordan de løste dette. Det ble bygget bølgebrytere av betong som ble slept fra England og senket utenfor stranden. Deretter fulgte de opp med kjørebroer og havner. Det er helt vanvittig prosjet rett og slett. Jeg tok dessverre ingen bilder, men dere kan lese om det her https://en.wikipedia.org/wiki/Mulberry_harbour Resten av kvelden ble tilbragt i selskap med senior mens vi fikk slukket tørsten etter en lang dag i solen
Siste dagen i Normandie ble tilbragt ved Pegasus bridge og museet der. Dette var den østligste delen av invasjonen og her landet det engelske fallskjermjegere og glidefly. Målet deres var å sikre to broer over Caen-kanalen og elven Orne samt å slå ut et tysk batteri som kunne beskyte Sword beach. Museet var meget bra med masse utstillinger og det ble veldig personlig da det også var flere montere med historien og bilder av flere av de som var med. Den originale broen Skilt laget av britiske soldater noen uker etter invasjonen Dette museet er også vel verdt et besøk om man er i området. Replika av Horsa glidefly som britene landet med. Modellen på bildet er senior.