De Historiske Hotel

Tråd i 'Hoteller og bonusprogrammer' startet av KRS, 19. mai 2019.

  1. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,325
    Likes mottatt:
    10,154
    Bonuspoeng:
    183
    Hotell: Røisheim Hotel
    Status: -
    Rom booket: Historisk Dobbeltrom
    Oppgradert: Nei
    Annet: Medlemmer i "Taste of Norway" får hver 6. natt gratis.

    Røisheim er et historisk hotell som ligger på riksvei 55 som går over Sognefjellet, hotellet er en gammel skysstasjon. Er et perfekt sted å overnatte hvis man planlegger å gå Galdhøpiggen. Hotellet har flere unike hotellrom, og det er gamle hus på tunet som er pusset opp til å være hotellrom, de har alle historisk preg over seg.

    IMG_0663.jpg
    IMG_2915.jpg
    Hovedhuset har resepsjonen, restaurant, hvor det serveres middag og frokost, og peisestue, samt selskapslokaler.

    IMG_2924.jpg
    Middag serveres til et bestemt tidspunkt, mener å huske at det var bordsetning klokken 19. Det er da en fastsatt 3- eller 4-retters meny.

    IMG_2922.jpg
    IMG_2923.jpg
    Tok ikke bilde av alle rettene, men de to gangene jeg har vært her de siste årene så har maten vært veldig bra. På meg virker det som at maten på Røisheim er litt mer basert på tradisjonell norske retter med en litt moderne twist.

    Frokost er også veldig bra her, og i likhet med andre hoteller som legger opp til at gjestene skal gå fjellturer så er det lagt opp til at man kan smøre matpakke.

    Røisheim anbefales, og vil si at det er en perfekt måte og enten starte eller avslutte en fjelltur i Jotunheimen!
     
    Flymunda, Gullars, CowboyDan and 12 others like this.
  2. leeds1979

    leeds1979 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,142
    Likes mottatt:
    1,022
    Bonuspoeng:
    113
  3. Calling

    Calling Senior Medlem

    Innlegg:
    994
    Likes mottatt:
    8,980
    Bonuspoeng:
    163
    Hotell: Rjukan Admini
    Status: -
    Rom booket: Deluxe enkeltrom
    Oppgradert: Nei
    Annet: Medlem i "Taste of Norway" får hver 6. natt gratis.

    Jeg har vært flere ganger på Gaustatoppen, men alltid gått turistløypa fra Stavsro. Imidlertid har jeg hatt i bakhodet at det hadde vært "kulere" å gå fra Rjukan sentrum. Siden jeg ikke var sikker på hvor lang tid en slik tur ville ta (8 timer og 15 minutter) måtte jeg ha overnatting. Rjukan Admini finnes ikke på hotels.com så takket være denne tråden er jeg nå medlem av nok et bonusprogram :D

    Hotellet ble oppført i 1908 av Norsk Hydro og består av hovedbygning, grøntområder, et par mindre bygg og stabbur. Hotellet har kun 15 rom. Jeg bestilte enkeltrom i hovedbygget via appen, og skrev at jeg også ville ha middag. Middag serveres 19.00.

    Jeg bodde på rom 10. Det interessante er at døren inn til rom 10, fra gangen, ikke er mulig å låse. I gangen innenfor døren finnes nok en dør til soverommet (kan låses), dør til separat toalett, dør til separat bad og en nødutgang (der har vi grunnen). På en måte kan man si at rom 10 er en liten 3-roms suite :D Ellers bærer bygg, rom og interiør preg av å kunne trenge litt TLC, men jeg synes personlig det er sjarmerende. Det kan også potensielt være lytt mellom rommene.

    Personalet var hyggelige og imøtekommende. Alle snakket norsk selv om noen hadde hadde opphav fra andre steder. Jeg spiste som nevnt treretters middag med tilhørende drikke. Maten var veldig god og presentert på en flott måte. Til frokost kunne man velge diverse smørbrød og annet fra en meny. Jeg nøyde meg da kun med ett roastbiff smørbrød.

    På den korte stunden jeg var der rakk jeg faktisk å bli litt glad i hotellet, og kommer gjerne igjen. Neste gang skal jeg nyte godt drikke utendørs og se på den flotte naturen.

    20220806_203845.jpg 20220806_203906.jpg 20220806_204051.jpg 20220806_180439.jpg 20220806_180449.jpg 20220806_192204.jpg 20220806_194721.jpg 20220806_202003.jpg 20220807_095800.jpg 20220807_094321.jpg 20220807_101531.jpg
     
  4. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,216
    Likes mottatt:
    17,278
    Bonuspoeng:
    293
    Hotell: Eilert Smith Hotel, Stavanger
    Status: -
    Rom booket: Deluxe dobbel
    Oppgradert: Junior suite

    Et hotell vi stor sett bor på i Stavanger. Middagen kan tas på Re-Naa, og du kan rusle ned i tøflene.

    Frokost serveres på rommet når du selv ønsker det.

    EEA5D787-7D35-4625-8BA1-B5FAA76E4887.jpeg

    E6BEF8C0-F7CC-4C80-87D0-AADE14D4AC54.jpeg

    0774D21F-7187-484C-A9E6-D33094EE294B.jpeg

    B11AA56C-CC5C-42E9-BE0A-70067C258EAD.jpeg
     
  5. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,223
    Likes mottatt:
    5,071
    Bonuspoeng:
    183
    Hotell: Engø gård, Tjøme
    Status: -
    Rom booket: Superior
    Oppgradert: Deluxe Junior suite

    Jeg er veldig glad i omgivelsene og atmosfæren på Engø gård, men de senere årene har alt handlet om profitt - og det merkes. I tillegg feiler de på elementær kundeservice.

    Fikk en meget pen oppgradering, noe jeg setter pris på. På den andre siden var vi bare to par på hele hotellet så kostet ikke hotellet veldig mye å oppgradere.

    Afternoon tea var bra, men fikk kun to mikroskopiske scones. Litt av poenget med afternoon tea er jo scones, så ba om to til. Etter en stund kom servitøren tilbake med to nye scones, men disse var helt annerledes og ut fra smaken - åpenbart glutenfrie. I tillegg fikk de det for seg at de skulle belaste oss 100,- ekstra for disse selv om de såvidt var rørt. Vi har vært på Afternoon tea på 5 stjerners hoteller i London flere ganger, og har som oftest blitt tilbudt påfyll av både sandwicher og scones, men Engø som serverer to scones til to personer på størrelse med en tommelfinger finner det for godt å belaste ekstra for dette når man allerede har betalt 500,- pp.

    Middagen startet med at vi sto og ventet på en servitør i ca 10 min før vi fikk satt oss til bords. Når han først kom stinket han av sigarettrøyk noe som ikke akkurat er appetittvekkende. Forretten var hummer, og så veldig delikat ut, men ved nærmere ettersyn var hummeren tydelig underkokt. Kjøttet var grålig og til dels gjennomsiktig og geleaktig, og umulig å spise. Det er mye som kan spises rått, men hummer er ikke en av dem. I tillegg til at det ikke er noe godt, kan det potensielt være helseskadelig. Ga beskjed, og fikk tilbud om å lage retten på ny. Vi hadde med oss mini på 7 mnd som allerede begynte å bli noe utålmodig, så vi sa at vi gikk rett videre til hovedrett. Et andelår med seigt og slapt skinn, en helt ok risotto, grønnkål crispet i ovnen uten smakstilsetting og en tynn saus. Absolutt ingen høydare dette heller, men gikk i hvert fall an å spise. Før hovedretten skjenket servitøren uoppfordret i rødvin, og vi antok dette var en kompensasjon for den uspiselige forretten. Neida, det var det åpenbart ikke, for da vi sjekket regningen dagen etter var rødvinen vi ikke hadde bedt om med - i tillegg til den uspiselige forretten. Undersøkte ikke regningen så godt før jeg betalte (noe som er min feil), men da vi gikk tilbake og på en høflig måte poengterte at det ikke var rimelig at vi skulle betale for en forrett vi ikke hadde fått og en vin vi ikke hadde bedt om, fikk vi beskjed om at de ikke kunne gjøre noe siden betalingen hadde gått gjennom, og at vi heller skulle si ifra neste gang vi kom så skulle de ordne "noe hyggelig" til oss. Gadd ikke diskutere mer da hotelldirektøren sto ved siden av resepsjonisten og så sur ut uten å vise mine til å ordne opp. Nytter ikke med en hotelldirektør som ikke er lydhør for konstruktiv tilbakemelding.

    De fleste (alle?) rommene på Engø er nå pusset opp, og både rommene og fellesarealene har blitt kjempefine. Vi var superfornøyde med rommet vi hadde. Veldig rent, veldig god seng, nespressomaskin, delikat bad og hyggelig atmosfære.

    Badehuset er også en favoritt, og de tilbyr nå massasje om man bestiller på forhånd.

    Frokosten var helt super. Siden vi bare var to par, var det ikke buffet, men vi fikk starte med en yoghurtparfait med granola og friske bær, før vi fikk servert et stort utvalg pålegg på stettefat med alt man måtte ønske, i tillegg til en stor brødkurv med diverse brød, rundstykker og wienerbakst. Fikk i tillegg en karaffel med juice, og kaffe/te + egg/bacon "made to order".

    Som alltid - blandede følelser for Engø gård. Noe er kjempebra, og andre ting er overraskende dårlig.
     
    watchaddicted, Calling, Bolle and 6 others like this.
  6. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,151
    Likes mottatt:
    7,891
    Bonuspoeng:
    183
    Hotell: Utstein Kloster Hotell, utenfor Stavanger
    Status: -
    Rom booket: Dobbeltrom
    Oppgradert: Nei

    En fin overnatting og god mat. Rommene er bra og ser freshe ut
    BABCF758-70AD-4091-BB6C-B78565869F66.jpeg
    Badet var veldig lite, men greit. Tydeligvis ikke skikkelig kloakkanlegg i nærheten for alle rommene hadde toalett med egen pumpe, og den kunne bråke endel.
    Veldig rolig område, fantastisk å våkne opp til bølgeskvulp og flott utsikt.
    2FFF624A-F14F-47ED-98B4-AFFA2AF70EFD.jpeg
    Restauranten serverte god mat, vi fikk kveite med bla hasselback og rødbetpure. Sammen med en helt ok nebbiolo, så smakte det fortreffelig. Eneste trekk var at det var fryktelig treg servering i baren etterpå.
    Frokosten var godkjent, en rimelig standard buffet med div pålegg, eggerøre, speilegg med bacon og veldig godt brød.
     
    paron, holmen and jgroneng like this.
  7. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,325
    Likes mottatt:
    10,154
    Bonuspoeng:
    183
    Hotell: Opus XVI, Bergen
    Status: Nei (SLH gjennom World of Hyatt)
    Rom booket: Classic
    Oppgradert: Ja, til Deluxe

    Opus XVI er et historisk hotell i sentrum av Bergen, hotellet er også med i Small Luxury Hotels (SLH). Bodde her i to netter i forbindelse med jobb. Ankom hotellet sent, og dro tidlig etter to netter.

    IMG_5115.jpeg
    Hadde booket et standard rom, men ble oppgradert til et Deluxe-rom hjørnerom ved ankomst.

    Et veldig bra opphold, kan spesielt nevne frokosten her. Opus XVI har ikke en buffet, så man bestiller hva men vil ha til frokost a la carte. Det er et godt utvalg å velge fra i menyen, og har man litt spesielle ønsker så fikser hotellet dette.
     
    jonss, paron, holmen and 2 others like this.

Del denne siden