Okeeei! Nå koker det i blodet her og trenger litt hjelp og råd på veien. TL;DR: Delta kansellerte JFK–YYZ (DL5179) pga. ATC-restriksjoner etter uvær. Fikk muntlig beskjed i loungen om at det var vær, men skriftlig Flight Verification Letter sier ATC. Forsikringen (Storebrand) dekker ikke ATC. Endte med å kjøpe nye billetter + hotell selv. Backstory: Vi hadde en bonusreise booket via SAS: OSL–LHR–JFK–YYZ og hjem igjen SEA–LHR–OSL. OSL–JFK med SAS og Virgin gikk fint, og vi hadde 8 timers layover på JFK. Ikke noe problem med tilgang til Delta One Lounge (enn så lenge). Men på kvelden (25. juli) slo et skikkelig tordenvær inn over JFK. Masse delays og kanselleringer. Vår flight Delta DL5179 JFK–YYZ ble kansellert. I loungen fikk vi beskjed om at årsaken var vær, og at vi måtte fikse hotell selv, da dette var uten for Deltas kontroll. Tenkte at dette er jo en enkel forsikringssak. Vi ble booket om på Air Canada dagen etter, men da hadde vi mistet både hotell, leiebil og utflukt på destinasjonen. Delta ville ikke gi oss alternativer og pekte på SAS (117-billetter), mens SAS pekte på Delta som operating carrier. Ingen ville ta ansvar. Vi endte opp med å kjøpe nye billetter selv for å innhente reisen. Samboeren min fikk forhåndsgodkjenning fra Gouda (vi sa da at det var pga. vær), men Storebrand (min) ville ikke si noe da jeg ringte. Problemet nå: Storebrand avviser dekning, fordi Delta i sitt Flight Verification Letter skriver: Reason for Flight Irregularity: Flight cancelled due to air traffic control. Jeg sender en oppfølgingsmail og spør om de kan endre til værelatert slik vi ble forklart, får da dette til svar: “After reviewing the operational records for Delta Flight 5179 from New York (JFK) to Toronto (YYZ) on July 25, I can confirm that the flight was not canceled due to weather conditions, but rather due to excessive air traffic control restrictions in the area. While severe thunderstorms did impact many flights that day, the specific reason for this cancellation was ATC-related and beyond our operational control.” Med andre ord: ikke dekningsmessig i Storebrand (og trolig heller ikke i Gouda når vi prøver oss der). Jeg opplever dette som ganske håpløst: vi fikk muntlig beskjed om vær, men skriftlig dokumentasjon sier ATC. Og uten dokumentasjon på vær, så nekter forsikringen å dekke hotell og ekstra billetter. Totalt ca. 400 USD på et skittent Hilton + 1800 USD for nye flybilletter. Spørsmål: Er det virkelig sånn at man står helt uten dekning i USA/Canada når årsaken settes til ATC, selv om ATC-restriksjonene var mest sannsynlig var pga. direkte følge av uvær? Har jeg noen rettigheter mot Delta i denne situasjonen? Er det noen som har erfaring med å argumentere overfor forsikringsselskap om at ATC-restriksjoner kan være indirekte værrelaterte og derfor dekningsmessige? Alle tips mottas med takk!
Det er vel sånn at mange reiseforsikringer vanligvis ikke dekker ATC årsaker pga. at dette regnes som flyselskapets ansvar. Så da bør du vel i dette tilfelle be Delta ta det dersom de står på at dette er årsaken ?
I følge Delta er dette "beyond our operational control" Skal prøve meg på Delta, men tviler på at de gjør noe, ATC gjelder ikke under EU261 heller hvis man skal ha kompensasjon.
Jeg slang inn spørsmålet ditt til AI. Chaten ga noen forslag som kan være verdt å prøve. Fikk dette svaret: https://chatgpt.com/share/68de7514-0404-8011-bae3-401695957fd7
Ikke dumt Likte ikke dette fra ChatGPT da: "Strengt juridisk står du svakt: ingen EU261, ingen canadisk APPR, ingen amerikansk forbrukerbeskyttelse utover refund."
Nå gjelder vel ikke eu261 i usa eller Asia på fly som ikke kommer eller går direkte til Eu? Så lenge du har landa i usa og skal videre til ikke Eu sted ? Eller har jeg mosforstått, spørr fordi jeg har det problemet nå med en asiareise.
Det har vært rettsavgjørelser på at hvis man har en sammenhengene billett så gjelder EU261 selv om reisen starter i EU. Men jeg er usikker på hva som gjelder hvis selskapet som tar deg ut av EU ikke er det samme som tar deg videre. Og er det separate billetter har man såklart ingen sak.
Jeg hadde sammenhengende billett, men skulle gjerne vært sikker.. orker ikke bruke mye tid på krangling om jeg ikke kommer noen vei..