Konnichiwa fra Seikoro Ryokan i Kyoto!
Som en kontrast til oppholdet vårt i Tokyo tok vi altså midlertidig en tur til litt mer avslappende omgivelser i Kyoto, hvor man kan slå ihjel tid med å besøke templer, keiserpalass og gå i parker.
View attachment 10561
Stemningen var på topp da jeg i parken idag oppdaget det jeg antar må være verdens største Bonsai-tre! (Har stilt opp en eldre japansk mann under for skala)
I skrivende stund er det imidlertid seint her på Ryokan-rommet vårt, fru Elmo har sloknet av jetlag og undertegnede skal prøve å sammenfatte litt mer av turen.
For å komme tilbake til der jeg slapp sist, Lufthansa First FRA-HND:
Den dresskledde sjåføren Dieter sto altså utenfor og ventet med et glis da vi forlot First-Terminalen (glis=en blankpolert Mercedes S-klasse). Han kjørte oss elegant ut til 747éren, opp heisen, og ledet oss bort til flydøra.
View attachment 10543
View attachment 10544
Innspurt mot flyet, Dieter i tet.
Her sto det en liten velkomstkomite og ventet på oss. Jeg identifiserte straks gjengen som to flyvertinner, hovedpurseren, og selveste el Capitan, som hadde tatt turen fra cockpit for å slå av en prat. Sistnevnte interesserte seg fælt for hvorvidt vi snakket Tysk (joda, skoletysken kunne jeg vel saktens radbrekke litt for ham), hvor lenge vi skulle være i Japan, og han kunne ivrig dele sine tanker om været i Frankfurt, flyværet for turen, og hvordan været der ville bli i Tokyo de nærmeste dagene. Dette var rett og slett en godt over gjennomsnittlig værinteressert kar, men så lenge det kunne hindre at flyet skulle dette ned så satte jeg stor pris på meterologiinteressen hans.
Vi var de første ombord, og jeg ante såvidt mulighetene for en egen kabin, etterhvert kom det imidlertid to japanere og en (antatt) tysker som hadde tenkt seg samme veien, og vi konkluderte med litt selskap heller ikke er å forakte.
Når det gjelder mine illusjoner om kleskoder i first, kan jeg jo nevne at vårt japanske reisefølge hadde gått for det klassiske antrekket t-skjorte, høyvannsbukse og flipflops uten sokker, så her står man åpenbart helt fritt til å velge.
Jeg og Fru Elmo hadde setene 3d og 3g, noe vi var enormt fornøyde med siden vi kunne sitte og prate og smake på hverandres matvalg uten for mye styr og ståk. Anbefales!
View attachment 10545
Setene våre. Badeendene slo seg smørbilde ned i midten og holdt det gående hele flyturen!
Flyvertinnen Gisela var lynraskt på plass med to pyjamaser, og vi fikk toalettsaker, i form av et Jacob Jensen amenity kit (her hadde jeg tidligere hørt at det pleide å være rimowa men dette er altså nå blitt endret. Har ingen sammenligningsgrunnlag og heller ingen sterke følelser om temaet, så jeg lar dere få tygge litt selv på dette).
View attachment 10549
View attachment 10550
Amenity kit fra Jacob Jensen, kom i to farger.
Vi fikk hver vårt glass champagne og en liten oppvarmet skål med nøtter (etter hva jeg skjønner er det viktig at disse nøttene kommer i skål, ellers blir det fort klikkorama ombord).
Straks etter den hyggelige velkomsten satte kapteinen flyet i gir og brått var turen i gang.
View attachment 10551
Gisela kom med to små aperetifer i form av en slags gelatinaktig buljong, toppet med en liten omelettbit og en reke. Åpenbart en oppskrift jeg sannsynligvis aldri ville klart å finne på selv, men absolutt ikke dårlig.
Nå skulle middagene velges og her var det menyer for både vestlige og japanske ganer. Fru Elmo insisterte på vestlig meny med hjortekjøtt til hovedrett, og siden jeg er av den nysgjerrige typen som liker å vite hva alternativet kunne vært så jeg ingen andre utveier enn å ta en for laget, og gikk for den japanske menyen, med andebryst til hovedrett (kriteriet mitt var kun at det skulle være full kaviarservice først).
View attachment 10553
Som sagt så gjort.
View attachment 10554
Når det gjelder drikke til kaviaren gikk jeg all-in, og valgte russisk Beluga vodka mens fru Elmo safet med nok et glass Laurant Perrier Champagne. Men hvis det er godt nok for Boris Jeltsin er det godt nok for meg.
For min del besto første rett av en japansk keisaki, dvs masse sammensatte småretter og en skål misosuppe. So far so good (rasjonalitet tilsier nok vanligvis at man bestiller vestlige alternativer fra vestlige flyselskaper og vice versa, men jeg tar som sagt en for laget her).
View attachment 10555
Det smakte bra! Sliter litt med å forklare detaljene så veldig mye nærmere.
Neste rett bestod av en type mørke nudler med en slags saus, noe syltede saker som minner om kimchi, og kongekrabbe (kongekrabben var helt konge). Her tok jeg den også helt ut og drakk oppvarmet Sake til maten.
View attachment 10556
Nok en gang, det smakte bra. Varm sake var også en bra greie!
Dette ble fulgt opp med andebryst, en type annen japansk suppe, og en liten gavepakke som jeg etterhvert skjønte inneholdt risen. Her kom det en japansk plommevin som skulle passe bra til maten (akkurat den plommevinen tror jeg imidlertid man burde klare å toppe).
View attachment 10557
Desserten besto av en japansk kake, har heller ingenting å utsette på den, men dere snakker forsåvidt med en altetende og stort sett fornøyd kar, så forvent ikke så mye klaging på maten. Jeg var imidlertid nå kommet i mål med japanske drikkevarer og gikk for en tysk dessertvin her.
View attachment 10558
Kake!
I mellomtiden hadde jeg jo fått smakt litt på fru Elmos middagsvalg og følte jeg var i god posisjon til å kåre en vinner. Det meste var jo helt nydelig hos henne, men hjorten hennes var dessverre stekt litt tørr, og jeg kunne sprudlende erklære at jeg hadde trukket det lengste strået, mot alle odds (ingenting styrker vel et parforhold mer enn en triumferende mann som hyppig påpeker sine små seiere i hverdagen).
På dette tidspunktet så vi vårt snitt til å smette inn på badet og skifte til pyjamasene. (Kan forresten skyte inn at badet er av flott størrelse). Jeg hadde ikke med min egen tannkrem, og oppdaget triumferende at Lufthansa hadde foræret meg en type sveitsisk tannkrem (ettersom sveitserne er gode på sjokolade, tolker jeg det dithen at de er tvunget til å være ekstremt gode på tannkrem også).
View attachment 10559
8 millioner smilende sveitsere kan umulig ta feil.
Tilbake fra badet hadde Gisela sett sitt snitt til å re opp sengene, mens hennes navnløse venninne hadde dekket opp med sjokolade og diverse drikkevarer i baren. Etter såpass mye mat og drikke konkluderte vi med at det snart ville passe bra med en liten dupp og sto over sjokoladen.
View attachment 10560
View attachment 10562
Og, apropos liten dupp, her må jeg nok en gang trekke inn årene (er fortsatt innstilt på norsk tid og sliter med å holde gluggene oppe). Kommer definitivt sterkere tilbake!! Fortsettelse følger!
Vis alt...