Den store Norge 2021-tråden

Tråd i 'Reisemål' startet av LN-FHU, 08. mars 2021.

  1. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Gunnar Garfors er kjent for å ha besøkt alle land i verda, to ganger. No har globetrottaren pakka sekken for å oppdage eige land og spora opp dei mest unike og undervurderte stadene i Norge.

    Stader som ikkje nødvendigvis ligg så veldig langt utanfor allfarveg, men der mange av oss suser rett forbi på veg til meir populære reisemål.

    https://nomaden.no/collections/guideboker/products/bortom-allfarveg

    [​IMG]
     
    mrsB, OttoL, paron and 4 others like this.
  2. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    Denne kan anbefales på det sterkeste.

    For å gli inn litt snikskryt så er jeg glad for at jeg visste om en hel del av tipsene i denne boken
     
    holmen liker dette
  3. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,900
    Likes mottatt:
    57,540
    Bonuspoeng:
    293
    Den står på ønskelisten til bursdag, så kanskje den kommer på lørdag. :)
    (Eller så må jeg nok muligens kjøpe den selv..)
     
  4. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,408
    Likes mottatt:
    21,223
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for tips! Har bestilt den. Regner med at den ikke finnes på Bokmål... så får se mest på bildene. Ikke alltid lett å være utlending i Norge :D
    Tips: Hos Adlibris (som også ligger på viatrumf) er boken 349 (gratis frakt). Nomaden tar en femtilapp mer.
     
    holmen liker dette
  5. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,667
    Likes mottatt:
    32,514
    Bonuspoeng:
    293
    Kanskje det ikke er så bortenfor allfarveg som tittelen skryter av? :rolleyes:

    Spøk til side, jeg har vurdert å kjøpe boka. Sånt er interessant for oss som kjører på to hjul.
     
    OttoL liker dette
  6. Trent600

    Trent600 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    370
    Likes mottatt:
    604
    Bonuspoeng:
    93
    Episode 76 av Globusrullett podkasten til Garfors har boken som tema:

    Denne gangen kjører vi en spesialepisode, for Garfors er ute med ny bok, og attpåtil en bestselger. Bortom allfarveg handler om 81 spektakulære reisemål i Norge, og Gundersen griller forfatteren om de alle.

    Bortom allfarveg: Noreg rundt på 81 minutt (076)
     
    RoadKing, Edvard and OttoL like this.
  7. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
  8. mrsB

    mrsB Nytt Medlem

    Innlegg:
    5
    Likes mottatt:
    18
    Bonuspoeng:
    3
    Skrapekart er fint syns jeg, da kan du skrape fram kommunene etter hvert (ikke å anbefale for barnehender, da blir det fort litt mange kommuner på en gang... ;-) ) Du finner det på skrapekartet.no
     
    OttoL, Flymunda and RoadKing like this.
  9. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
  10. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Gunnar uttaler seg igjen om våre ferievaner.

    https://www.nrk.no/ytring/alle-mann-pa-ein-gong-retten

    Denne gangen er jeg noe uenig, fordi det de med vanlige jobber og normale inntekter som må ta ferien som pålagt. De kan ikke velge å reise når det er mindre besøkende og bedre priser. Familier må også ha et fornuftig budsjett ved valg av overnatting og aktiviteter.

    Begrensinger og høyere kostnader vil bare ramme dem med minst resurser først.

    Som med tidsbestemt bompengepris i Oslo; den med Porsche eller RS6 kjører nøyaktig når det passer. Det må være lov å bo i telt og besøke uten crazy avgifter. Det er vårt felles Norge.

    Jeg er takknemlig for at jeg ikke har sommerferie og juleferie, hverdag og helg, arbeidstid og fritid, kontortid og kveldstid. Her går alt i samme pott og livsstil, men jeg har respekt for dem som må følge vanlige retningslinjer i arbeidslivet, inkludert ferie.

    Turistmål er populære av en god grunn, det er fordi de er attraktive og tilgjengelige.

    Vi kan muligens være mer kreative og varierte i våre destinasjonsvalg, men alle må begynne et sted. Norske turister du møter i Bolivia og Zimbabwe har gjerne vore i London og Spania først. Og du har gjerne gått Besseggen før topptur i Hurrungane eller Karakoram.

    Alt i sin tid. Baby steps.
     
    Travellingalf, EndreD, OttoL and 8 others like this.
  11. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,131
    Likes mottatt:
    7,758
    Bonuspoeng:
    183
    Et annet viktig poeng mener jeg er hva slags steder man velger å dra til, og hva slags holdning disse stedene har til naturen rundt seg, spesielt når det er snakk om turer hvor man er tettere på naturen enn i en tradisjonell storbyferie eller på solkysten av Spania.

    På Vega har en hyggelig gjeng mennesker lagd Ærfuglhus for folk, og vi pratet litt med noen av de bak initiativet. De har bygd 20 hytter i naturen, men har klart å gjøre det uten inngrep i terrenget utover å borre litt i fjellet for fundamentering. Alt annet er tilpasset terrenget rundt med solid håndverk, gangstier som følger det naturlige terrenget, og hytter som ikke er altfor sjenerende.

    Det er en enormt riktig måte å gjøre det på i mine øyne.

    upload_2021-7-20_10-12-18.jpeg
    https://www.basecampvega.no/
     
  12. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    Han har skremt vekk folk fra Prekestolen i dag:D
    4CFBB096-8946-4F5D-A220-BAB5AF97A324.png
     
  13. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Spielhaug and Calling like this.
  14. Fleksnes

    Fleksnes Aktivt Medlem

    Innlegg:
    396
    Likes mottatt:
    709
    Bonuspoeng:
    93
    Noen som har tips til amexvennelige resturanter i Grimstad?
     

Del denne siden