Det optimale munnbindet for reising? (underforstått fly)

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av obay, 30. aug 2021.

  1. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Hmmmmm, doktoren gått ut på dato?:rolleyes:
     
  2. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,336
    Likes mottatt:
    19,545
    Bonuspoeng:
    293
    Ventilen er der slik at du skal kunne puste ut enkelt og så trekke luft inn igjen igjennom filteret.
    Veldig praktisk når du skal pusse betongvegger, ikke så praktisk når du skal unngå å spre sykdom :D

    Om jeg er på jordet så får heller @drsyk rette på meg, men tror jeg er inne på noe her :)
     
    ArthurDent, drsyk and holmen like this.
  3. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Doktoren konkluder med at professor @Are er suverent overlegen på kunnskap vedrørende filter funksjon på KN95 masker:D

    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7724761/
     
    snus_mumrikken, RoadKing and Are like this.
  4. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,697
    Likes mottatt:
    11,322
    Bonuspoeng:
    183
    ArthurDent and Are like this.
  5. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,902
    Likes mottatt:
    5,672
    Bonuspoeng:
    183
    Upsaker, Lars J, tobeornot999 and 6 others like this.
  6. spacecosmos

    spacecosmos EBD

    Innlegg:
    584
    Likes mottatt:
    2,986
    Bonuspoeng:
    93
    Helt vanvittige priser og føles nesten som et ran! :eek: Heldigvis kjøpte jeg et par kartonger i Thailand før hjemreise, til den nette sum av 26,- for en 50-pakning. :p :D
     
    tobeornot999 and ArthurDent like this.
  7. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,902
    Likes mottatt:
    5,672
    Bonuspoeng:
    183
    Det er mye som drar opp prisen i vår del av verden, deriblant fraktkostnader og krav til sertifisering av medisinsk utstyr. FFP2 er en europeisk standard og under fem kroner per maske kan nærmest regnes som et kupp med dagens prisnivå :)
     
    Lars J and Edvard like this.
  8. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,615
    Likes mottatt:
    7,531
    Bonuspoeng:
    183
    Enda billigere om du kjøper pakker på 15 https://www.apotek1.no/produkter/phoenix-ffp2-maske-856544p
     
    Edvard, holmen and trygveat like this.
  9. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,615
    Likes mottatt:
    7,531
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg søkte selv etter FFP2 masker i går grunnet at jeg fant denne under travel restrictions hos United ifbm en bonusreise med mellomlanding i MUC som jeg vurderer, vet ikke hvor strengt dette blir håndhevet, men uansett kjipt å evt ikke komme med flyet fordi du har feil maske.. mulig du evt får det utdelt av United(fikk FFP2 maske med Turkish i høst)
    Screenshot from 2022-01-16 09-43-30.png
     
    Edvard liker dette
  10. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    München, Wien og Austrian Airlines er strenge på maskebruk. Du må ha FFP2 for å fly OS og bruke lounge ved MUC/VIE.

    Før dere kjøper inn en stor pakke med munnbind vil jeg anbefale å teste én maske.

    Det er vesentlige forskjeller på de ulike modellene av både FFP2 og IIR. Noen ganger t.o.m. innenfor samme merke og modell. Min tidligere favoritt Aeris er f.eks. stivere og mindre komfortabel i mørk farge og FFP2-masker har ulike løsninger for nese og strikk.

    Sammenhengende munnbindbruk på langtur blir fort 20+ timer.

    Se også:
    https://insideflyer.no/forums/krav-om-munnbind-for-alle-som-skal-ut-å-fly
     
    Last edited: 16. jan 2022
    Molde, trygveat and Lars J like this.
  11. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,902
    Likes mottatt:
    5,672
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg kjøpte denne (til tredobbel pris) før jul. Antok at varen var på vei ut da den kun har vært tilgjengelig i sporadiske apotek etter at prisen ble nedjustert.

    I likhet med Allmed-masken har denne også poser med tre og tre masker pakket separat. Den største forskjellen er at Allmed kommer med en plastkrok til å feste ørestrikkene bak hodet, hvor Phoenix kommer med noen klemmer som lar deg korte inn strikken.

    Utover dette er det litt ulikheter i materiale og passform, og det vil nok være individuelt hva man foretrekker. Phoenix-masken er laget av et litt tykkere materiale, mens Allmed er en tanke større. Jeg har ennå ikke fått testet maskene nok til å peke ut noen favoritt.

    PXL_20220116_093738743.jpg PXL_20220116_093917367.jpg
     
    Last edited: 16. jan 2022
    mrt, Upsaker, holmen and 2 others like this.
  12. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,212
    Likes mottatt:
    5,044
    Bonuspoeng:
    183
    mathiasfe liker dette
  13. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,509
    Likes mottatt:
    34,414
    Bonuspoeng:
    293
    3A3FB66C-4727-41C1-B011-582C15BF9C1E.jpeg Dette munnbindet anbefales som komfortabelt tett og effektivt av Japanske flyvertinner. Skal si meg enig. Fikk en haug ombor hos ANA.
     
    Upsaker and Jeanette like this.
  14. MadsVaHa

    MadsVaHa Veteran

    Innlegg:
    2,508
    Likes mottatt:
    5,541
    Bonuspoeng:
    183
    Lite tips for å bevare huden bak øret. Har brukt denne innretningen på fly og andre situasjoner der munnbindet skal være på lenge. Screenshot_20220116-143928_Chrome.jpg
     
    Jeanette, Spielhaug, RoadKing and 2 others like this.
  15. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,336
    Likes mottatt:
    19,545
    Bonuspoeng:
    293
    Er dette gjeninnført?
    I sommer fløy jeg Austrian og subnet igjennom VIE uten FFP2, kun "vanlig" medisinsk munnbind.

    Samme erfaring i 2 ganger i desember.

    Vet at det var et krav tidligere, men det utgikk i starten av juli mener jeg..
    Har I alle tilfeller alltid med meg FFP2 til utlandet, men ikke fått noen som helst kommentar, og crew hos Austrian har heller ikke alle brukt dette.
     

Del denne siden