Dette må du oppleve i Oslo

Tråd i 'Reisemål' startet av Elo, 19. des 2017.

  1. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Nei @Icarus, Norsk folkemuseum er ikke noe spesielt. Vi har tilsvarende flere steder i landet. Kanskje ikke bygården hvor man viser stiltypiske leiligheter for hvert decennium. Har sansen for den, men en enslig svale er på ingen måte nok til å gjøre museet på Bygdøy til noe ekstraordinært. Like lite som de andre to, museumene i seg selv er ikke spesielt spektakulære, men berges av den innholdet, Kon Tiki og Ra ekspedisjonene var spektakulære manndomsprøver, men har vel lite med Oslo å gjøre. Likeledes Osebergskipet, det er her, fordi Oslo er hovedstaden.
    Når man skal evaluere Oslo som destinasjon så handler det vel like mye om ens egne preferanser.
    Skulle man ønske særegenhet og lokal spesialitet er ikke Oslo noen utpreget destinasjon. Vigelandsparken er et hederlig unntak. Finnes ikke maken, er originalt Oslo og makaløst arbeid. Er vel det eneste som er spesielt.
    Holmenkollen? Verden er full av hoppbakker, ikke minst Norge.
    Operaen? Hver storby med respekt for seg selv har en opera.
    Slottet? Er vel antagelig på bunnen av topp 10000 listen over slott i verden.Bygget av en fattig nasjon i en fattig tid, så er det ikke noe å skryte av.
    Og nei, hverken Rådhuset eller Aker brygge bør nevnes en gang.

    Når det gjelder uteliv, matservering og tradisjonelle museer så tenker jeg at det går 12 på dusinet i forhold til andre storbyer. men jeg er ikke ekspert på området her.

    Jeg er ikke herfra, folk flest har vel fått med seg at jeg er opprinnelig trønder, og har ellers vært bosatt rundt omkring i verden. Regner meg som over middels reisende, og jeg liker å sammenligne Oslo med Helsinki. Kjedelig, ålreit by som det er greit å kunne si "been there, done that" til.

    Dessverre Oslo folk, det er en helt ålreit by, som sikkert er verdt et besøk som mange andre steder, men ikke noe halleluja som man må tilbake til flere ganger.

    Oslo har ikke sjel og identitet, byen og omegn består jo stort sett av tilflyttere.

    EN ting har Oslo, og det er vel også en veldig stor årsak til at alt samles her. Nordens beste vær. Det er ikke bare min påstand, det er er meteorologisk statistikk. Jevnt over mindre regn og høyere temperatur her. Da er det ikke rart at en trønder blir værflyktning (stor Oslo).
     
    Are liker dette
  2. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Dette er det bare innflyttere som ikke kjenner byen min som sier.
    Jeg blir utrolig provosert over folk(de fleste fra mindre steder i landet) som hater på Oslo. Det er kanskje ikke London eller NYC, men jammen er det mye fint her.
    På 25 minutter kan du reise fra badestrand til tjukkeste granskogen. Man kan gå lange skiturer før man tar banen til en av verdens beste restauranter eller ta putt-putt til blodpris og spise ferske reker på lille-Herbern i solnedgang over Oslofjorden. denne byen har masse sjel, man må bare vite hvor man skal lete. Karl-Johan og slottet er for bønder, vi andre vet hvor vi skal gå.
    Hvis man ikke liker Oslo er det fordi man lar sine egne fordommer styre og ikke har gitt dette lekre, lille hullet en sjanse.

    Jeg er for øvrig begeistret for Trondheim da jeg bodde der i 4 år, men Oslo er byen i mitt hjerte.Bergen er ikke for meg (beklager @Eddie47 )
    Det var dagens utblåsning fra meg :)
     
    Maggie, sovehue, Mbj and 8 others like this.
  3. thool

    thool Aktivt Medlem

    Innlegg:
    385
    Likes mottatt:
    958
    Bonuspoeng:
    93
    Enig med @anders82 her. Er selv innflytter og hadde selv inntrykket til @RoadKing de første årene. Men etter hvert som man lærer byen å kjenne er det masse sjel å oppdrive, synes jeg. Kanskje ikke verdens mest spennende by, men den inneholder mye av det jeg synes er viktig i en by av noenlunde størrelse. Det er mye godt å spise, flere flotte uteområder både i og i umiddelbar nærhet og det er mange måter å oppleve kultur på, spesielt om man leter litt.

    Jeg er for øvrig enig i at som turistdestinasjon så er vel kanskje Oslo minst attraktiv av de nordiske hovedstedene, og jeg ville kanskje også anbefalt å besøke flere andre byer/områder i Norge før Oslo. Det er ikke en must-see destinasjon enn så lenge.

    Uansett vil jeg si at det er en by som er utrolig lett å finne seg til rette i. Den er trygg, det er mye å å finne på, og været er veldig bra.
     
    haakonks liker dette
  4. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,147
    Likes mottatt:
    869,601
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har jobbet og bodd i Oslo i 14 år og trives godt ...har til og med leilighet der og hus i Bergen ...
     
    anders82, RoadKing and thool like this.
  5. CrotchRocket

    CrotchRocket Fernweh...

    Innlegg:
    1,442
    Likes mottatt:
    8,824
    Bonuspoeng:
    183
    hørtes ut som noe Chris Soot i "Jul i blodfjell" kunne sagt :eek:
    b7899976-06fd-4a74-92ad-7dfec10fb3bb.jpg
     
    Fridtjof, DanH, Shanker and 6 others like this.
  6. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    He, he, hadde regnet med at det skulle bli action :). @anders82 , jeg må få presisere som @thool er inne på, jeg skrev ut fra byen som turistdestinasjon. Som turistdestinasjon er det min oppfatning at Oslo er kjedelig. Sånn er det.
    Jeg jobber i Oslo, har mange venner i Oslo, bruker kulturtilbud dann og vann og trives med det. Jeg er på ingen måte noen Oslohater, og du mener da vel ikke at man hater Oslo om man sier at man ikke betrakter byen som noen stor turistdestinasjon?

    Nei, hatet gjemmer vi til Bergen og Molde :eek::oops::rolleyes::p
     
  7. Icarus

    Icarus Aktivt Medlem

    Innlegg:
    394
    Likes mottatt:
    855
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg leser diskusjonen med interesse, og er litt fornøyd med å tilsynelatende ha triggered @RoadKing litt. ;)

    Jeg står ved folkemusseet altså, men jeg tror du misforsto intensjonen bak anbefalingen. Jeg ville aldri anbefalt noen å reise til Oslo på grunn av Folkemuseet, men om man først er her er her, spesielt som turist, står jeg ved at det er en av de bedre måtene å bruke tiden sin på - noe de fleste jeg har vist rundt i Oslo også har sagt seg enige i. Men jeg er helt enig i at det ikke er noe særlig Oslo'sk ved Folkemuseet, samt det meste av det andre du skriver.
     
    RoadKing and anders82 like this.
  8. Origo

    Origo Senior Medlem

    Innlegg:
    1,247
    Likes mottatt:
    2,712
    Bonuspoeng:
    113
    Vel, i flyverden ligger vel også Sandefjord i Oslo... :D
     
  9. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Absolutt ikke. Det var bare en liten utblåsning da da jeg har sett meg lei på at alle rakker ned på byen min. Skal man være tursit i Norge er det naturen i nord-Norge og sommeren på Sørlandet vi skal vise bort (og fjordene på Vestlandet).
    Norske byer som destinasjon for turister er litt kjedelig. Blitt veldig generisk. Bergen som turistmål synes jeg heller ikke er noe å rope hurra for...(Brannfakkel)
    Hahaha :)
     
    RoadKing liker dette
  10. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
  11. Mysterio

    Mysterio Senior Medlem

    Innlegg:
    611
    Likes mottatt:
    1,300
    Bonuspoeng:
    93
    Noen Oslo-borgere som har tips til skjulte perler i hovedstaden - det man leser lite om, men som er vel verdt å sjekke ut?
     
  12. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,223
    Likes mottatt:
    5,071
    Bonuspoeng:
    183
    Tja... Oslo er jo så lite, så er ikke mange skjulte perler egentlig. Vet heller ikke hva slags type attraksjoner du er ute etter. Men Emmanuel Vigeland museum er jo litt custom, dog bare åpent på søndager etter hva jeg husker.
     
    Earl, Eddie47, Henrik and 3 others like this.
  13. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,125
    Likes mottatt:
    7,718
    Bonuspoeng:
    183
    Opplever at tipsene over her i stor grad står godt selv i dag. Andre perler som kan nevnes er Fuglemyrhytta, en arkitektonisk interessant hytte med fin utsikt. Turen ned mot byen igjen er ekstra fin.

    Jeg er faktisk med i denne videoen, men vet ikke om jeg er en av Oslos perler. Artig gjensyn likevel.
     
    anders82, holmen and Upsaker like this.
  14. Durek

    Durek Aktivt Medlem

    Innlegg:
    333
    Likes mottatt:
    427
    Bonuspoeng:
    63
    Har aldri vært på dagsfylla i Holmenkollen, satser på at det er mulig neste år :D
     
  15. sovehue

    sovehue Medlem

    Innlegg:
    185
    Likes mottatt:
    559
    Bonuspoeng:
    93
    Folkemuseet er fantastisk for utlendinger. Ble også positivt overrasket selv da jeg var der for første gang for noen år siden. Anbefales, spesielt på de dager når de har folk på jobb med dansing, lefsebaking etc.

    Ellers gidder jeg ikke kommentere den tåpelige ranten din bortsett fra at de eneste jeg hører slikt vrøvl fra er fra norske bondetamper uten praktisk verdenserfaring, aldri fra utlendinger som bor eller besøker Oslo - det sier vel alt egentlig.
     
  16. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,147
    Likes mottatt:
    869,601
    Bonuspoeng:
    293
    Emmanuel Vigeland museum er et fasinerende sted hvor han har sørget for at hans urne ligger støpt inn i øvre dørkarm i en lav dør. Derfor må alle som skal inn der bøye nakken for Emmanuel.
    Jeg har selv vært der på en konsert hvor en sørlending spilte didjeridoo, det australske blåseinstrumentet. Det var en flott konsert med stearinlys og utrolig akustikk.
    https://no.m.wikipedia.org/wiki/Didgeridoo
     
    sovehue and Jeanette like this.
  17. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Du verden…
    Hvis du har lest innlegget mitt ordentlig, så ser du at jeg nok ikke er en bondetamp. Jeg kjenner deg ikke, men la meg si det slik, du skal ha bodd noen år på forskjellige kontinenter og reist ganske mye over det meste av verden for å matche meg. Så jeg vil si jeg har verdenserfaring og. Det er jo nettopp derfor jeg skriver det jeg skriver.

    Oslo har en fantastisk greie (om man ser bort fra østlandsværet) og det er Vigelandsparken.
    Selvfølgelig er det mye annet en turist kan bli begeistret for, men det er ikke unikt for Oslo, andre steder har det samme. Det, var mitt poeng.

    En slik provinsiell reaksjon vitner jo faktisk om at det er du selv som er en bondetamp uten verdenserfaring. Men, deg om det.
     
  18. Mbj

    Mbj Aktivt Medlem

    Innlegg:
    264
    Likes mottatt:
    701
    Bonuspoeng:
    93
    Vet ikke hvor kjent du er og hva du er interessert i, men hold deg i alle fall unna aksen Oslo City - Karl Johan - Bogstadveien. Mange utenbys fra har en merkelig oppfatning om at det er dette som er Oslo. Finnes fine ting i sentrum og altså, ser Himkok f.eks. har vært nevnt, anbefales!

    Timeout kåret nettopp Sagene til en av verdens kuleste bydeler, scroll til nr 21 på lista.

    Jeg synes det i grunn er ganske fint å gå ruten langs Akerselva. Ok, området ned mot legevakten er kanskje ikke så stas, men mye fint oppover,og det finnes flere turguider på nett. Man kan få med seg f. eks. Mathallen, løkka, hønselovisa og sagene. Så finner man ting av interesse langs veien og litt avstikkere.

    Man kan også fortsette videre opp forbi Nydalen og Kjelsås, og vips er man i marka. Er man i Oslo en kveld Teknisk museum arrangerer SENT er det å anbefale!
     
    anders82, EndreD, Jorge and 1 other person like this.
  19. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,119
    Likes mottatt:
    1,846
    Bonuspoeng:
    113
    Ikke noe revolusjonerende forslag, men trikk til Sportsplassen, og deretter gå gjennom Ekebergparken (flere veier mulig - jeg foretrekker baksiden med utsikt til Holmenkollen og Groruddalen), før man avslutter på Ekebergrestauranten - spiselig mat og fantastisk utsikt.
     
    Maggie and Jeanette like this.
  20. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,119
    Likes mottatt:
    1,846
    Bonuspoeng:
    113

Del denne siden