Din jævligste flytur?

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Herlov, 25. juli 2015.

  1. Tore

    Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

    Innlegg:
    5,107
    Likes mottatt:
    14,454
    Bonuspoeng:
    293
    Jaja, når vi først er inne på spy...
    Vært meget heldig med egen tilstand på fly, men under mellomlanding i BKK på vei til SIN klarte ungen på ca 10-11 år som gikk foran meg ut av flyet å ælje over seg sjøl og på gulvet rundt seg. Ved hjelp av til da ukjente steppekunnskaper klarte jeg å unngå å bli ælja oppetter beina....
     
    Baldrick liker dette
  2. BangkokBob

    BangkokBob ThailandTur.no

    Innlegg:
    372
    Likes mottatt:
    137
    Bonuspoeng:
    43
    Joda, men slet litt med feber i 3-4 dager etterpå. Bank i bordet så er jeg heldigvis svært sjelden syk av noe slag, så satser på det blir lenge til neste gang.
     
  3. John in The Tower

    John in The Tower Senior Medlem

    Innlegg:
    904
    Likes mottatt:
    1,181
    Bonuspoeng:
    93
    Morsom tråd @Herlov !

    Værste flight:
    Den ene gangen jeg fløy Ryanair.

    Potensielt:
    Flighten jeg sitter på nå. DY dub-osl, de ropte nettopp etter en lege...
     
    watchaddicted liker dette
  4. Epilef00

    Epilef00 Nytt Medlem

    Innlegg:
    23
    Likes mottatt:
    9
    Bonuspoeng:
    3
    værste opplevelse. satt i vindusete på et fly fra GRU til FRA. ved siden av meg satt en gutt på min alder ( da var jeg 18 år) og far sin sikkert, gutten begynte å spy 1 time etter vi hadde forlatt GRU og holdt på med det gjennom hele flighten. ingen mulighet til oppgradering eller flytting i selve monkey class, så ble veldig ukomfortabel å spise mat med en som spyr rett ved siden av, og kunne bare glemme dobesøk,

    var definitiv den lengste flytur over atlanter jeg har opplevd
     
    watchaddicted liker dette
  5. NordicLane

    NordicLane Medlem

    Innlegg:
    60
    Likes mottatt:
    63
    Bonuspoeng:
    18
    Jeg hadde akkurat en slik tur med DY til Pisa i oktober 2004 (jeg tror det var en fredag kveld). Samme forklaring fra kapteinen og til Genova for å fylle opp fuel.
    @Reidar, kanskje var vi på det samme flyet?
     
    Last edited: 26. juli 2015
    watchaddicted liker dette
  6. LN-FHU

    LN-FHU Freaked out member InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,910
    Likes mottatt:
    10,274
    Bonuspoeng:
    183
    Kom også på en annen tur....Det var i den tiden jeg satt i styret i et norsk flyselskap.Skulle på styremøte+tur til Warsawa. Bodde selv i Tromsø på denne tiden, og måtte følgelig møte de andre på OSL. Var så heldig å få klappsete på tur ned, og hadde en meget hyggelig tur nedover....til det gjenstod ca 20 minutter av turen.Kjente at det begynte å ulme i magen, og jeg begynte å bli varm i toppen.Varslet fra og valgte å forlate cockpit å sette meg i kabinen med et glass vann... Ble verreog verre på kort tid, og nærmest løp ut da vi parkerte, og kjørte morgen,-middag og-kveldsbønn til nærmeste porselensgud.
    Fikk stablet meg på beina og over i utenlandshallen hvor jeg møttede andre. Håpet det ga seg etter førsterunde, men neide...gudene krevde flere offer, og tilslutt kollapset jeg på en benk og måtta bare si farvel til de andre. Fikk kontaktet billettkontoret( reiste på ID-billetter ) og bookert meg på første fly tilbake til Tromsø. Vaklet ombord,ga beskjed til crewet ( jeg kjente heldigvis to av dem ) om ståa, og ba dem holde et øye med meg( jeg var skikkelig sjuk, og det kjentes ut som jeg skulle besvime ) . Fikke hele første rad for meg selv, med pute og pledd. Fikk to paracet og sovnet utmattet. Da vi landet i Tromsø tok jeg taxi hjem og sov i 20 timer. Kom etterhvert på at jeg hadde bilen parkert på flyplassen....:rolleyes: :rolleyes: ( det hører med til historien at jeg var matforgiftet etter noe dårlig kylling...)
     
    watchaddicted, KainBenwi and Robert H like this.
  7. yukho

    yukho KISS ARMY

    Innlegg:
    1,603
    Likes mottatt:
    2,648
    Bonuspoeng:
    113
    Min verste flytur var da jeg, kona og 2 barn ble matforgifta av Philly Burger på Orlando flyplassen noen år tilbake, skal ikke gå i detaljer, men for å si det det sånn, vi fikk en dedikert do til kun oss...
     
    Epilef00 and watchaddicted like this.
  8. Reidar

    Reidar Aktivt Medlem

    Innlegg:
    409
    Likes mottatt:
    405
    Bonuspoeng:
    63
    @NordicLane , YES, vi var på samme flight. Sjekket loggboka , det var 15.10.2004 ..
     
    NordicLane liker dette
  9. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,869
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Ha faktisk vært skånet for de helt forferdelige opplevelsene på fly, men har hatt noen ubehagelige flights. Stappfull hercules Bardufoss-Oslo på juleperm var en lite behagelig tur. Satt bokstavelig talt som sild i tønne.
    Ellers er det som nevnt over fra-sfo med en gammel 747 med midtsete i en av 3-seterne langs vindu. Mannen på venstre hånd luktet svette og smattet, damen på høyre var en illsint russisk bestemor og det var kun monitor i taket. Jeg drakk Warsteiner til jeg sovnet (takk gud for gratis alkohol i eco) og deretter brukte jeg de siste timene på å plage russern med hyppige dobesøk
     
    watchaddicted liker dette
  10. Scandi

    Scandi Medlem

    Innlegg:
    131
    Likes mottatt:
    63
    Bonuspoeng:
    28
    En støyete ATR72 fra Litauen til Bodø uten ørepropper i nesten 3,5 time var gale, men min verste tur var nok med KLM fra Buenos Aires til Amsterdam i fjor. Vi ankom fra Montevideo for videre transfer og boarding prosessen var godt i gang når vi ankom gaten, så når jeg kom omboard var det bare å glemme å plassere noe i hyllene. Så da måtte den ikke alt for lille sekken min plasseres under setet forran.
    Dette medførte at jeg ikke fikk spesielt god strekk på beina i de overkant av tolv timer flighten varte.
    Jeg har fått ny respekt for alle over 190cm, som lider seg gjennom slikt daglig.
    På toppen av dette ble jeg sittene ved siden av en eldre dame som tok mer plass en det de smale setene til KLM tilbyr, samt at det kom en jevn strøm med fiselukt i fra den retningen. Samtidig var det jo såklart at passasjerene forran skulle legge setet ned. Men WiFien fungerte utmerket fra den ble skrudd på til den ble skrudd av, så det ble redningen.

    Men dette var jo ingenting i forhold til sånne skumle flighter som den til Pisa og matforgiftningsproblemer.
     
    watchaddicted liker dette
  11. Outback_Oggy

    Outback_Oggy You'll Never Walk (or Fly) Alone

    Innlegg:
    468
    Likes mottatt:
    1,749
    Bonuspoeng:
    93
    Har heldigvis ikke opplevd matforgiftning eller andre store sykdomsproblemer på flyturer (bank i bordet), selv om formen ikke alltid har vært helt på topp heller (noe som av og til også har vært selvforskyldt ved uforholdsmessig stort inntak av alkoholholdig drikke før avreise).
    Ruskete flyforhold og avbrutte landinger har jeg dog opplevd. Opp til flere ganger med WF til MQN og også et par ganger inn til BGO (bl.a. siste flyet som fikk lande før flyplassen ble stengt pga. vindforholdene). Du skjønner også at det blir humpete når kapteinen ber besetningen rydde kabinen og spenne seg fast en time før landing i RSW pga. thunderstorms, for så å fly sikksakk mellom cumulus skyene.
    Avbrutt flygning og nødlanding pga. problemer med landingshjulene er heller ikke noe jeg vil anbefale - for selv om det som oftest går bra får man god tid til å tenke på både det ene og det andre når man kretser over flyplassen en time for å brenne fuel...
    Til slutt vil jeg absolutt ikke anbefale timevis i midtsete (av 5 seter) på siste rad i en stappfull 747 uten mulighet til å rikke på seteryggen, og man føler seg ikke mindre inneklemt ved at det står passasjerer i midtgangen (på begge sider) hele tiden pga. toalettene. Og for å gjøre opplevelsen komplett er det selvsagt slik at når serveringsvognen endelig kommer frem etter et par timer er utvalget av mat og drikke relativt skralt. :)
     
    watchaddicted liker dette
  12. KainBenwi

    KainBenwi Aktivt Medlem

    Innlegg:
    315
    Likes mottatt:
    900
    Bonuspoeng:
    93
    Min mest ubehagelige flytur var over dammen i fjor med United i deres narrow-body 757-200. Etter fire harde festdager i New York med jetlag og minimalt med søvn var jeg klar for en rolig hjemreise. SAS-flyet som skulle gå to timer før var kansellert, så det var ikke ett eneste ledig sete ombord flyet vårt. Jeg hadde havnet litt langt bak i flyet, og dessverre var toalettet foran i flyet ødelagt, slik at alle måtte bruke det bak. Det var konstant kø av folk som skulle på toalettet, og jeg satt ved midtgangen. Hele flighten over til Oslo veltet folk inn over setet mitt. Det ble mye mye romper i ansiktet og noen ganger på fanget. Når jeg i tillegg begynte å bli syk og United nektet meg å kjøpe en flaske vann, jeg måtte pent ta til takke med et gratis slurk på 1 dl, så var nok den opplevelsen mine hardeste ni timer ombord et fly. Egentlig sier vel bare dette at jeg ikke har hatt så veldig grusomme opplevelser ombord. *bank i bordet*
     
    Last edited: 27. juli 2015
    watchaddicted liker dette
  13. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,680
    Likes mottatt:
    10,225
    Bonuspoeng:
    293
    Har hatt min del av ubehagelige flyturer, men de to som først popper opp i minnene er en hjemreise etter jobb i Rio og en landing på Værnes når jeg bodde i Trondheim. Sistnevnte var med SAS på vei fra Oslo og Værnes hadde akkurat åpnet igjen etter å ha vært stengt hele dagen grunnet sterk vind. Vi var sterkt forsinket grunnet dette og vi var det første flyet som skulle lande etter at de hadde åpnet flyplassen igjen. Dere som kjenner Værnes vet nok hva jeg mener med at det kan være en utfordrende flyplass ved sterk vind og denne dagen landet vi bokstavelig talt sideveis. Sekunder før touchdown snudde flyet seg og jeg kunne faktisk se hele rullebanen gjennom vinduet. Vi kom oss ned og hoppet mer eller mindre sidelengs bortover rullebanen før vi fikk snuten i riktig retning igjen. Det var virkelig skremmende, selv for en uten flyskrekk, og mange ombord hylte og skrek. Mange gråt og var i sjokk etter landingen og når vi skulle gå av flyet ved gate så kom flyverne ut og tok en ekstra prat med de som var mest påvirket. Jeg fikk senere vite at bl.a. ett helt fotball-lag med ungdommer nektet å fly hjem igjen dagen etter og tok i stedet toget tilbake til Oslo. Grusomt og her jeg sitter på Værnes nå så minnes jeg denne episoden veldig godt selv om det nå begynner å bli noen år siden.

    Den andre flyreisen jeg kom på her jeg sitter er en hjemreise fra Brasil i -99. Jeg hadde ganske nylig begynt i ny jobb og det var på denne tiden jeg virkelig begynte å få bonusfeber. Men akkurat denne turen ble alt annet enn hyggelig... Jeg skulle fly Business hjem med bl.a. LH og det var jo i utgangspunktet noe jeg gledet meg til. Jeg måtte faktisk kjøpe en ny billett på flyplassen i Rio denne dagen, siden min opprinnelige billett ikke kunne brukes. Husker godt at jeg betalte ca 45 000,- for en vei Rio - Ålesund (via Frankfurt, Hamburg og Oslo).
    Problemet var at jeg ble matforgiftet rett før avgang og allerede etter kort tid i luften måtte jeg ta mitt første besøk på toalettet. Og dit ble det mange og lange turer over Atlanteren. Og slik fortsatte det hele veien hjem. Ikke fikk jeg sove, ikke fikk jeg i meg mat og jeg klarte knapt å holde på væske. Det hjalp heller ikke at jeg hadde svært korte connections i Frankfurt og Hamburg som jeg på toppen av alt stort sett måtte tilbringe løpende rundt for å finne toalett. Det var med nød og neppe jeg kom meg hjem denne gangen og jeg tror jeg sov ca ett døgn når jeg først kom meg hjem og stupte til køys. Ikke mye moro og spesielt kjedelig ettersom dette var kun min andre tur i langdistanse Biz. Ikke mye glede jeg fikk av det nei...
     
  14. RescueMe

    RescueMe Kortreist bonusjeger

    Innlegg:
    750
    Likes mottatt:
    1,416
    Bonuspoeng:
    93
    Tror min mest skremmende opplevelse også har vært på Værnes. Kom inn ekstremt lavt over vannet, og i alt annet enn rett bane mot flyplassen. I det vi satte hjula på bakken banner jeg på at snuten var vendt mot terminalen og vingespissen kunne samlet støv fra asfalten.... Det hele ble dramatisert av et amerikansk reisefølge litt lenger fram som ytret mange "oh my god" underveis og klemte hverandre etterpå. Tror heller ikke jeg har opplevd at nesten ingen spratt opp for å komme seg ut først når vi parkerte, mistenker at de fleste var litt for skjelven til brå bevegelser...
     
    watchaddicted liker dette
  15. Ragna Rekkverk

    Ragna Rekkverk Aktivt Medlem

    Innlegg:
    354
    Likes mottatt:
    882
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg var gravid med minstemann, og skulle fly til Oslo med storesøsteren som da var halvannet og skulle sitte på fanget mitt. Magen min var stor, så jeg hadde sjekket inn på aisle, for å få plass til både mage og storesøster. Og så ble flyet kansellert og vi måtte vente seks timer på neste fly med ledig plass. Da fikk jeg midtsete, men med lovnad om at dette ville de fikse ved boarding. Damen ved gate svarte imidlertid følgende på min forespørsel "er du så feit, må du bestille to billetter". Med litt for mye gravidhormoner, altfor mange timer med venting på flyplassen med liten unge - så ble det ikke akkurat en festtur.
    -
    Da jeg kom meg til Oslo sendte jeg et brev til SAS for å fortelle hva jeg synes om kundebehandlingen jeg hadde møtt. Og SAS gjorde alt bra igjen, ved å sende med gavekort på ny flybilett.
     
    Scandi, watchaddicted and SASDC8 like this.
  16. Torkjell Andersen

    Torkjell Andersen Nytt Medlem

    Innlegg:
    48
    Likes mottatt:
    61
    Bonuspoeng:
    18
    Bra tråd!
    Det er ett par WF-episoder fra min karriere i et statlig tilsyn, stasjonert i Båtsfjord (BJF) i Finnmark, som huskes godt. BJF er glimrende plassert oppe på et nærliggende fjell. Selv i solide snøstormer der alt av veier er stengt, hurtigruta kansellert osv, så har de såpass sikt (i hvert fall mellom bygene) til at Dash’en klarer å lande. Var med på en landing en heller rufsete vinterkveld. Gikk ombord i VDS, en route til BJF med mellomlanding i VAW. Sistnevnte ble overflydd pga full snøstorm og de gikk direkte mot BJF. Capt’n speaking var litt tvilende til om de ville klare å lande, men fikk de sikt, skulle de prøve. Og joda. Etter litt sirkling i en helv….turbulens, startet innflyginga inn Båtsfjorden. Og vi landet bare sekunder før «han kom med han», som vi sier her oppe. Altså en skikkelig snøbyge med sterk vind. Alt er bare snøkov, med null sikt. Etter nedbremsing, sto flyet bare helt stille på rullebanen. Capt’n speaking kom etter hvert på lufta, og konstaterte at her ble vi stående til det var tilstrekkelig sikt til å taxe inn til terminalen. De så ikke engang banelysene. Etter en stund klarnet det litt, og taxing startet forsiktig. Rett før parkering ved terminalen, kom det en solid vindrosse, som presset hele flyet sidelengs inn mot terminalbygget. Litt rusing av motorer, og justering, så sto vi etter hvert trygt parkert. Capt’n speaking kom på lufta igjen, og «som dere forstår, så er det også litt glatt ute». No kidding! Vel, ut av flyet, inn på terminalen, og ut på parkeringsplassen. Der ser man bare tak-antenna på bilen. Resten er begravd i en fokkskavel. VI er 3-4 stykker som har biler parkert. Vi graver disse frem, ber en stille bønn om at bilen starter (ikke en selvfølge, med et motorrom tettpakket med snø). Samtidig står en hjullaster, påmontert snøfreser, klar til å følge oss ned av fjellet. Så kjører man sakte i kolonne ned av fjellet, og inn til Båtsfjord. Er aldri kjedelig å reise i Finnmark! ;)
     
    Petter B-C, wilhelm, Edvino and 4 others like this.
  17. SK384

    SK384 Nytt Medlem

    Innlegg:
    2
    Likes mottatt:
    5
    Bonuspoeng:
    3
    Det har vært noen minneverdige flyturer i Nordnorge opp gjennom årene, men den verste turen må være en tur den 21. juni 2000. Her er det ikke bare selve flyturen men også litt saker og ting i etterkant som ikke gikk helt som planlagt. Det var to kollegaer og jeg som skulle fly til KEF for å delta på en konferanse. Vi starter i Alta på morningen og første etappe til Oslo gikk fint. Ferden videre mot CPH gikk enda bedre da jeg ble oppgradert til business. Men så startet morroen. Vi tok plass på Icelandair sin 757 som skulle ta oss til Keflavik. Maten vi fikk servert var noe fiskegreier som ikke smakte godt. Ned gikk det likevel. Etterhvert kjente jeg at magen ikke var helt i godlaget. Jeg ble mer og mer kvalm og etterhvert kom alt sammen opp igjen. Dette er første og eneste gang jeg har spydd på et fly. Heldigvis var det ikke så lenge igjen til vi skulle lande og formen ble bedre etterpå heldigvis. Vel, vi landet på Keflavik. Det første jeg gjorde var å skru på telefonen. Jeg har gitt kona klar beskjed om å sende melding om hvordan det var gått med Slovenia - Norge på SMS. Den bedrøvelige SMS'en fortalte at stillingen ble 0-0 og at Norge var ute på færre scorede mål enn Jugoslavia. Neste post på programmet var å finne bagasjen. Den var imidlertid ikke å finne. Det viste seg at den ble stående igjen på Kastrup. Vi ble lovet at den skulle sendes med første fly daget etter og sendes til hotellet. Det som da gjensto var å komme seg inn til Reykjavik sentrum. På forhånd hadde vi sjekket at det gikk busser inn og det skulle gå busser som korrsponderte med flyet vårt. Det vi imidlertid ikke var klar over var at det busstreik den dagen og at den del ruten var innstilt, blant annet vår. Dette var også siste buss for dagen. Løsningen ble å ta drosje inn, noe som ikke ble helt billig. Etter denne litt kjedelige starten på turen ble oppholdet riktig bra. Konferansen var nyttig og vi tok noen dager ekstra med ferie når vi først var der og fikk sett oss litt rundt.
     
  18. m.normann

    m.normann Bring back the dragon!

    Innlegg:
    351
    Likes mottatt:
    178
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg er heldigvis skånet for flyskrekk og dårlig mage på grunn av flyets bevegelse, derimot har har jeg hatt flere reisefølger som ikke har likt turene. Jeg har to tilfeller med "noen" års mellomrom.

    Januar 1993, BOO-ANX, WF. På vei på svømmestevne, greit vær i Bodø ved take off, men vi møtte et tykt snøvær på vei. Innflyvning til Andenes var av typen opp, ned, høyre, venstre i hurtig og tilfeldig takt. Kompisen i nabosetet begynte med normal blek hudtone, men ble grønnere og grønnere siden innflyvningen virket å vare en evighet. Jeg satt ved vinduet, og i det kompisen min begynner lete etter spyposen ser jeg rullebanelysene 1-2 meter under oss, så sier til han at vi snart er på bakken. Jeg både hører og ser lettelsen på ansiktet hans, i det han hører det forsvinner grønnfargen og han går tilbake til standard hvit.

    November 2012, LIS-FNC, TP. Vi var på guttetur til Lisboa, med innlagt tredagers utflukt til Madeira. Jeg hadde hørt om flyplassen, sett noen videoer fra cockpit og var forberedt på at landingen kan bli interessant. Vi var fire flyvante på tur, de tre andre er alle ingeniører som må fly helikopter for å komme seg på jobb, to av disse bruker mesteparten av friperiodene sine på fly rundt om i verden og han siste liker ikke take off og landing, spesielt ikke landinger som er interessante. Jeg satt sammen med sistnevnte, flyturen gikk veldig bra, innflyvning var parallell med rullebanen og hard høyresving for å line opp - sidekameraten klamrer allerede seg hardt fast i armlenene. Det blir ikke bedre av vi tar bakken laaangt inne på rullebanen samtidig som vi blir truffet av sidevinden FNC er beryktet for, det går som det går og vi må opp i lufta igjen. Jeg har aldri sett noen klamre seg hardere fast i et armlene, svetten siler og Captain Speaking kommer over anlegget; "som dere kanskje merket så kan jeg ikke ønske dere velkommen til Madeira riktig ennå", så forklarte han hvorfor vi måtte opp igjen og så planen for å flyet ned, som var bratt, fort og hardt. Kompisen min ønsket seg fallskjerm, det var da en mye bedre måte å komme seg ned på i hans hode. Landing nummer to er akkurat som foreskrevet, bratt, fort og hard, men vi kom ned. Da gjensto det bare å komme seg til Funchal og finne en høvelig bar for min gode venn hadde proklamert (på godt nordnorsk) da flyet var parkert; "Æ treng noe he*****s sterkt å drikke nu".
     
    Travellingalf liker dette
  19. Fjordheim

    Fjordheim Medlem

    Innlegg:
    242
    Likes mottatt:
    980
    Bonuspoeng:
    93
    Stort sett så har jeg nok vært heldig og unngått de verste opplevelsene.

    Kommer dog på et par stykk flyturer som jeg kunne vært foruten.

    Den første er fra mai måned i det herrens år 1993, avmønstring i Liverpool dagen før, eller for å være presis; overnatting på Central Hotel i Birkenhead som viste seg å være Fawlty Towers i light version.

    Vel, når man sender 14-15 sjøfolk i land i 15:00 tiden og ikke bestiller fly før til dagen etter da ber man om bråk. Det bar selvsagt rett på første og «beste» pub, et slik sted der de lokale er ikledd Liverpool drakter og fotballsko. Deretter rett inn på hotellets bar, får dernest å bestille et par kasser med øl og noen flasker med whisky som vi fikk levert til et oppholdsrom som vi fikk disponere da baren stengte.

    Kom meg vel til køys i 3-4 tiden, og våknet av at en av messejentene sto ved siden av sengen min og prøvde å dra meg ut av sengen, klokka 06:55 omtrent. Taxien skulle komme kl.07:00 og transportere oss bilveien til Manchester flyplass. Der og da begynte en av mine dårligste dager «på jobb» noensinne.

    Det «fantastiske» reisebyrået vi brukte hadde klart å booke oss hjem på følgende rute: MAN-LHR-CPH-OSL-SVG (altså ikke til HAU hvor de fleste av oss skulle men til SVG). I Stavanger ble vi hentet av en skyssbåt som tok oss det siste strekket til Haugesund, med en stop over i Kopervik hvor Karmøybuen gikk av.

    Den første flyturen gikk greit, da var jeg ikke edru allikevel, men fra vi ankom LHR til jeg var hjemme var det et helvete; kvalmen, kaldsvettet hele tiden, skalv til tider i halve kroppen, trøtt som bare det men fikk ikke sove noe som helst, etter hvert sulten, men ingenting gikk ned.

    Og om ikke det var nok så sto det 4-5 tollere og ventet på oss på kaien i Kopervik. Ikke at jeg er noen storsmugler, men jeg hadde selvsagt et par flasker for mye jeg også så da ble det bot på meg i tillegg.

    Jeg var ung og uerfaren på denne tiden, så får vel tilskrive dumskapen på det. Det var ingenting feil på flyturene i seg selv så vidt jeg kan erindre, men kun selvforskyldt bakrus som gjorde sitt til at stort verre dager har jeg nok ikke opplevd.

    Den andre turen var fra BGO til KRS høsten 1998 i.f.m. med en jobbtur til Grimstad. Fløy med et av BX sine Jetstream 31. Var skeptisk allerede før avgang da det blåste rett så godt i Bergen også, og dette ble nok min meste humpete tur noensinne, ikke minst ved nedstigningen til KRS. Men i tillegg til turbulensen så var det også kraftig sidevind. Og like før landing så satt jeg baki flyet der og så rett frem på rullebanen. Var der og da sikker på at det måtte bli en go-around men de presset flyet ned til en brutalt hard landing. Hele greia var ganske skummelt.

    Vi var for øvrig tre kollegaer på denne turen som skulle hjem motsatt vei to dager senere, men det ble bare to av oss som fløy til BGO og kjørte til Haugesund derfra, sistemann (som hadde en del flyskrekk) nektet å fly og fikk seg en leiebil som han kjørte hjem med i stedet.

    Forresten en gang jeg mønstret av på Shetland og skulle fly hjem fra Sumburgh Head så hadde de chartret et eldgammelt propellfly til oss, dette var i 1994 og det var oss sjøfolk + en del oljefolk fra BP som skulle benytte flyet ned til ABZ. Aner ikke hvilken flytype dette var men flykroppen var på en måte utformet tilnærmet firkantet og så var det et slikt fly som står med nesen i været nå det står i ro, altså med flyhalen lavere. Jeg husker rep’en vår (som var en eldre kar) mente at det var et fly bygget på femtitallet en gang, vel jeg aner ikke. Det var veldig slitt innvendig i tillegg, og med heftig lyd da de startet motorene.

    Må innrømme at jeg var litt redd da vi skulle ta av, satt nok rimelig anspent på det relativt korte hoppet fra Sumburgh til ABZ, men det gikk jo fint det også.

    Nå er det jo slik at i dag så ville jeg sikkert betalt sjøl for å få flydd med dette siste flyet, tidene forandrer seg :)
     
    wilhelm liker dette
  20. TOS

    TOS Senior Medlem

    Innlegg:
    543
    Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    Den eneste turen jeg kan huske som virkelig krise var en tur fra IAD til AMS med Northwest DC-10, på et midtsete i en 5-seter. Da sliter man fort med logistikken når resten av rekka sover... Har selvsagt aldri gått på en sånn blemme ever since. :)
     

Del denne siden