Droppe Eurobonus for Avios?

Tråd i 'Bonushjelp' startet av vemund, 08. nov 2025.

1. vemund

vemund Nytt Medlem

Likes mottatt:
    8
    Bonuspoeng:
    3
    Hjelp meg! Jeg har lenge vært trofast til SAS Eurobonus, og har per i dag både Amex SAS Eurobonus Elite og SAS Eurobonus Mastercard Premium med tilleggskort med min samboer. Har ganske høyt forbrukt og tjener godt med poeng på det. Jeg har reist på mange flotte turer sammen med samboeren med Companion Ticket, blant annet Miami, New York, San Fransisco og Bali for å nevne noen. Alle i business class.

Jeg kjenner nå at jeg begynner å gå lei SAS Eurobonus, spesielt fordi partner awards tilgjengeligheten er så dårlig og usikker. Jeg er ferdig med USA hvor tilgjengeligheten er, og vil til Asia. Men SAS har jo ingen tilgjengelighet til Asia. Nå funker ikke AwardFares lengre, som gjør ting vanskeligere. Eneste grunnen til at jeg er trofast til SAS Eurobonus er jo Companion Ticket. Jeg er også luta lei å måtte ringe inn for å booke reise.

SAS Eurobonus med AMEX SAS Eurobonus Elite
    - 150.000 kr gir 30.000 poeng og Companion Ticket.
    - Økonomi til Asia koster 30.000 poeng.
    - Business til Asia koster 50.000 poeng.

Avios med Amex Platinum Point Plus
    - 150.000 kr gir 31.579 poeng.
    - Økonomi til Asia med Finnair koster 30.000 poeng.
    - Business til Asia med Finnair koster 62.500 poeng.

Konverteringen er nå 21 avios for 100 kr. Det ser ut til å gå opp over, før var det bare 19. Avios har ofte 20-30% transfer bonus, og gode tilbud til å kjøpe Avios poeng. Finnair garanterer alltid 2 bonusseter på reisene sine, dette er jo en liten trygghet, selv om at det sikkert er kamp om plassene. Amex Platinum Point Plus har jo også andre fordeler, som lounge, dining experience 6 ganger i året og mer. OneWorld nettverket er også større og mer spennende en SkyTeam.

Fortell meg, hvorfor skal jeg ikke droppe Eurobonus for Avios?

Last edited: 08. nov 2025
  2. markus

markus Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,539
    Bonuspoeng:
    113
    Utregningen din gir et feil bilde av hva man sitter igjen med av poeng.

150k spend på Amex Elite gir 30k EB poeng. Som i teorien er verdt det dobbelte på grunn av CT.

150k spend på Plat Points Plus gir 600 000 membership rewards poeng, som videre konverteres til Eurobonus (20:1) eller Avios (19:1). Det blir altså 30k EB poeng, eller 31 579 Avios.

Så poengopptjeningen er så og si lik som på Amex Elite. Forskjellen er at du har muligheten til å overføre til Avios i tillegg.

Men du har ikke CT, Trumf, EBshop eller noen andre kilder som kan være tilskudd til din poengbeholdning, som betyr at du må belage deg utelukkende på spend eller kjøp av poeng.

For å samle nok poeng til en tur/retur reise i business med Finnair snakker vi da et kortforbruk på 600 000 kr. Og det er for èn person.

Om du har ekstremt høyt forbruk kan det gi mening, men for de fleste vil Eurobonus gi mer mening.

EDIT: Det du sier om transfer bonus tror jeg heller ikke stemmer. Det er vanlig med transfer bonus i USA, men såvidt jeg vet har det ikke vært noen transfer bonus på Avios på det norske Plat kortet. Her får noen rette på meg om jeg tar feil.

Kristian, kongenamundsen and paron like this.
  3. vemund

vemund Nytt Medlem

Likes mottatt:
    8
    Bonuspoeng:
    3
    Ops, helt feil regning her ja. Takk for korrigering.

4. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,205
    Bonuspoeng:
    293
    @markus har flere gode poenger ang utregningen.

Men selv har jeg gjort akkurat dette du spør om.

Brant flere ganger inne med CT (enda jeg er veldig fleksibel på tidspunkter pga jobben min), det ble nesten umulig å finne OK billetter selv på SK metall.

Kommer nok til å fortsette med SK gull, men bare såvidt. Praktisk å ha, selv om jeg generelt styrer unna SK der jeg kan.

Ikke er de billige og ikke er de bra. Bortsett fra noen Euro GO (ja, vet de har hypet opp nytt navn) som kan være billig nå og da, og hvor gull kommer godt med for å plukke seter, ha fast track osv.

Flyr uansett mye BA selv, og Avios fra Amex plat passer meg bra. Ikke fenomenal opptjening, men ganske enkelt å få nytte ut av poengene. Særlig på bekreftede upgrades fra Premium eco til Club/biz. SAS driver jo lotteri ala Ryanair skrapelodd for oppgraderinger med poeng :p

Smak og behag, og alt spørs på hvor mye, når og med hvem man kan plukke opp billetter dit man skal. Derfor finnes ikke ett bestemt svar på spørsmålet ditt.

Feks Finnair til Asia, som du er innom:veldig OK long-haul, men generelt veldig håpløse flytider og transfers etter min mening. HEL er akkurat det, selv med gull.

PS du trenger selvsagt 4x booster hvis du går for amex plat. 100 kr mnd ekstra er en snill pris.

Last edited: 08. nov 2025
    Kristian, JonathanI, Wiolenze and 2 others like this.

Del denne siden