EB guld vs Diamant

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Schlandy, 15. mars 2016.

  1. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg glemte forøvrig den uimotståelige muligheten til å få gratis kakespade og gi EBG-kort til venner eller familie som reiser fem turer i året.
     
  2. TomF66

    TomF66 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,267
    Likes mottatt:
    1,249
    Bonuspoeng:
    113
    Har vært Diamond siden det ble innført og jeg synes ikke det er så spesielt mye forskjell.

    • Hyggelig med "courtesy upgrade" - men jeg tror stort sett vi hadde blitt oppgradert uansett i de situasjoene,
    • Har unyttet mat og drikke i Go ved et par anledninger "for free".
    • Har gitt bort Gold til kona (hun ble glad....men i 90% av reisene er jo jeg også med....så eneste pluss er at vi kommer inn hele familien på United lounger med 2 gullkort).

    Det er vel stort sett det. Resten av det jeg setter pris på får jeg også med Gold status.

    Nå trapper jeg ned reisingen så blir sikkert ikke Diamond så mye lenger - så da lever jeg fint med Gold. Så jeg ville ikke brukt tid og penger på det.
     
    Schlandy liker dette
  3. Misterix

    Misterix Veteran

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    Må ikke glemme fri børst da ;)
     
  4. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,180
    Likes mottatt:
    3,118
    Bonuspoeng:
    113
    Stemmer. Gratis drikke i go for ebd på kort og lang ;)
    Men om det er verdt det? Nja..
     
    Gullars liker dette
  5. Arvid1410

    Arvid1410 Veteran

    Innlegg:
    1,531
    Likes mottatt:
    6,716
    Bonuspoeng:
    183
    Det er såvidt jeg vet strammet inn på reglene i forhold til å gi bort gullkort, så nå er det bare et gull du får gi bort.

    Og enig med foregående innlegg i forhold til om det er verdt det... Nja. Om du tjener opp i snitt bortimot 1000 poeng pr. flight på Skandinaviske segmenter så reiser du antageligvis mest i Plus og da har du jo fri drikke likevel. Jeg hadde i alle fall ikke lagt inn veldig mye ekstra for å få Diamant i stedet for gull da
     
    RoadKing and Gullars like this.
  6. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Status har ingenting å si, du har fri bar – Pandion eller EBB.
     
  7. Markal

    Markal Senior Medlem

    Innlegg:
    544
    Likes mottatt:
    743
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har hatt diamant siden det ble introdusert, men dropper ned til gull etter sommeren pga en god og lang permisjon med arvingen. Tror jeg skal leve helt greit med gull det neste året.
    Jeg hadde ikke gjort store tiltak for å komme opp på diamant. I hver fall ikke når man mangler i størrelseordenen 30-40k poeng. 5-10 segment eller 5-10k poeng i manko så hadde jeg vurdert det.

    Det er gull man "må" ha. Diamant gir ikke så mye ekstra.
     
    Gullars and Xflipper like this.
  8. Tore

    Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

    Innlegg:
    5,107
    Likes mottatt:
    14,454
    Bonuspoeng:
    293
    Alt du makter å ha i deg er inkl i biz.
    «tør» du ikke plinge mer er det self service i snackshylla. Øl riktig nok, men allikevel.
    Har aldri noen gang opplevd å ikke få nok drikke i biz.
     
    SAJblue and Gullars like this.
  9. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,506
    Likes mottatt:
    34,383
    Bonuspoeng:
    293
    Har ikke merkene noen forskjell overhode. Har heller aldri merket noen gjerrighet på drikkevarene hos SAS i C. Mulig du får en GT av gangen hvis du forsøker å bestille 4stk, alene. Ellers har jeg heller fått feks hele flasken av WingPin øllen når jeg har bedt om et glass osv så for min del har det ikke vært noe aktuellt problem med gjerrighet.
     
  10. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,506
    Likes mottatt:
    34,383
    Bonuspoeng:
    293
    Gå for Diamond hvis du allikevel er i nærheten pga inntjening/ flyvninger du har booket osv. Se på å nå Diamond kontra Gull som en investering, der du får endel økonomiske goder av å nå Diamond og vekt det opp mot hva du må investere i penger og tid for å oppnå kortet. Ellers er det som det sies over, Gull trenger du, videre oppover fordi kan du klatre fordi du vil selv, eller fordi det lønner seg eller du ikke taper på det økonomisk.
     
    Gullars liker dette
  11. TomF66

    TomF66 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,267
    Likes mottatt:
    1,249
    Bonuspoeng:
    113
    Det høres bedre ut enn det er mener jeg. Jeg har aldri noensinne brukt detå selv med 30% rabatt. Det blir såpass mye på populære avganger (der det er vanskelig med vanlige bonus billetter) at det er like greit å kjøpe billett og oppgradere.
     
  12. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,791
    Likes mottatt:
    57,172
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg bruker dette fra tid til annen. Jeg har mye poeng, og det er en fin måte å kunne betale en hvilken som helst billett med poeng, og samtidig tjene poeng på turen.

    Tidligere i år fikk EBD opp til(?) 50% rabatt på beste tilgjengelighet, og jeg kjøpte bonustur til MIA i julen for ca 150k poeng. Når jeg får ca 32k poeng for denne reisen, synes jeg det gir grei valuta for poengene. For meg, vel og merke.
     
    Kaffen, DanH, TomF66 and 3 others like this.
  13. snartur

    snartur Medlem

    Innlegg:
    215
    Likes mottatt:
    527
    Bonuspoeng:
    93
    Gjelder disse reglene fortsatt? Har nettopp kvalifisert til diamant, med opptjeningsperiode ut august. Er det noe jeg bør skyndte meg å foreta meg?
     
  14. Stuttfeiten

    Stuttfeiten Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,416
    Likes mottatt:
    18,367
    Bonuspoeng:
    183
    Ring mammaen din sofort og be om EB-nr hennar. Så kan far din få kort i september? (Eller omvendt.)
     
  15. Flight Cancelled

    Flight Cancelled Bonusjeger

    Innlegg:
    1,528
    Likes mottatt:
    3,544
    Bonuspoeng:
    113
    Systemet er endret, du får nå kun gi bort gullkort i perioden du har opptjent diamantkort. Så ja, du bør skynte deg (det burde du også ha gjort slik systemet fungerte før, forskjellen nå er bare at du nå får gitt vekk ett i stedet for potensielt tre gullkort).
     
  16. snartur

    snartur Medlem

    Innlegg:
    215
    Likes mottatt:
    527
    Bonuspoeng:
    93
    Hm. Jeg føler kanskje at jeg fikk to motstridende svar her?
     
  17. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,180
    Likes mottatt:
    3,118
    Bonuspoeng:
    113
    jepp. Nytt system er at du kun kan gi vekk 1 kort per gang du får over 90 legs/90K grunnpoeng. @Stuttfeiten sitter på ut datert info så vidt jeg vet.
     
  18. Stuttfeiten

    Stuttfeiten Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,416
    Likes mottatt:
    18,367
    Bonuspoeng:
    183
    God mulig, eg skal finne ut av dette ein dag. Men det må vente til eg har vore nedom gull igjen. Fikk i alle fall gavegull tilgjengelig i "grace perioden" (som ikkje var grace sidan eg var rekvalifisert året før).

    Poenget var nok litt at om ein har gavekort tilgjengeleg i dag så gje det vekk. Periode ut aug og kort tilgjengeleg = heller gje det vekk no og bli overraska når nytt kort er tilgjengeleg etter 1.sept enn å vente til 2.sept og bruke resten av livet på å undre på om både mor og far kunne fått....
     
  19. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,180
    Likes mottatt:
    3,118
    Bonuspoeng:
    113
    Sant nok, bare og prøve. Opplevde det selv at det ikke fungerte i høst 2017.Og det var mange på insideflyer som rapporterte om at det ikke gikk rett etter jeg ikke kunne gi vekk mer en 1. så hadde ikke hatt store forhåpninger ;)
     
  20. Markal

    Markal Senior Medlem

    Innlegg:
    544
    Likes mottatt:
    743
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg droppa ned fra diamant til gull nå etter noen gode måneder med permisjon. Grace-perioden min går ut nå i august. Logga inn på SAS og der står det "du har ingen flere kort igjen å gi bort".
    Man kan altså ikke gi bort ekstra gullkort i grace-perioden lenger.
     
    Shyneno and Stuttfeiten like this.

Del denne siden