EBD - er det verdt det?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Marmag, 11. okt 2017.

  1. benair

    benair Medlem

    Innlegg:
    137
    Likes mottatt:
    220
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg prøver å ta en beslutning om det er verdt å ta en MR til 4000 kr for å klokke inn på Diamant istedenfor Gull denne perioden.

    Utover fordelene som listes opp på sas.no, er det noen andre fordeler med Diamant vs Gull?

    Er det feks fortsatt noen kredittkort som gir lavere årsgebyr for Diamant enn gull?

    Andre gode argumenter? (Bortsett fra at det etter januar kommer til å ha gått inflasjon i Gull-medlemmer pga kampanjen til SAS...)
     
  2. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,726
    Likes mottatt:
    11,673
    Bonuspoeng:
    183
    Mine argument for å vurdere det samme i Januar er at poeng ikkje går ut på dato.
    30% rabatt på vanlige reiser for poeng.
    30% boost på bud for oppgradering.
     
    paron liker dette
  3. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,649
    Likes mottatt:
    34,853
    Bonuspoeng:
    293
    Flyr du mye med SAS? Er softblock vikrig og bedre hjelp når du står fast i utvær og ikke kommer videre? Oppgraderer du billetter? Ringer du ofte til SAS? Diamant setter deg fremst i køen når ting går galt. Jeg ville spurt meg selv om reisemønsteret mitt forsvarer 4K. Eller om du har poeng som går ut på dato. Hvis ikke, så er gold fint?
     
    tobeornot999, benair and paron like this.
  4. benair

    benair Medlem

    Innlegg:
    137
    Likes mottatt:
    220
    Bonuspoeng:
    43
    Fortrinn i kø ved avvik har jeg hatt mye glede av allerede som gull. Det er mye av grunnen til at jeg fortsatt velger å gi SAS en sjanse til tross for at de har strevd veldig med å levere i høst.

    Softblock som perk er et mysterium for meg. Er sjansen større ved diamant? Eller er det bare en del av den store myten? :)
     
  5. espenlampe

    espenlampe Aktivt Medlem

    Innlegg:
    308
    Likes mottatt:
    292
    Bonuspoeng:
    63
    Føler du at du kommer lengere fram i køen? :eek:
    Synes den er milevis uansett..
     
    Shyneno liker dette
  6. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,959
    Likes mottatt:
    5,764
    Bonuspoeng:
    183
    Sammenligning av setekart som EBD og EBG på samme flyvning tyder på at det er ulike nivåer av soft block, og at nabosetet blokkeres for alle med lavere status enn deg selv. Soft block aktiveres 72 timer før avgang og de helt uten status får i tillegg store deler av kabinen blokkert.

    Alt dette avhenger selvfølgelig av ledig plass, men har helt klart inntrykk av at høyere status øker sannsynlighet for at nabosetet forblir ledig.

    Som et lite tillegg har jeg også observert tilfeller av at EBD-status har blokkert nabosetet i SAS Business, selv på andre siden av midtgangen. Det måtte litt koordinering til for at et reisefølge på fire personer på hver sin booking og litt ulik status kunne få valgt seter på samme rad.
     
    eventyrer, Eddie47, Flymunda and 2 others like this.
  7. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    7,701
    Bonuspoeng:
    183
    God oppsummering. Og stemmer godt med min EBD erfaring.

    Supert å ha når ting går galt, og stort sett ledig sete ved siden av.
     
    themichael liker dette
  8. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    7,701
    Bonuspoeng:
    183
    Har kun èn gang opplevd å ikke få ledig sete ved siden av på 20-30ish flights innenlands. Og samme på utenlands, men det er jo bare 8-10 flights siste året.

    Og den gangen noen kom ved siden av innelands, var det rimelig åpenbart at de på gate hadde puttet noen i midtsetet som var på en standby (forsvaret) billett i siste liten.
     
    Eddie47, Flymunda and themichael like this.
  9. Staralliance

    Staralliance Medlem

    Innlegg:
    214
    Likes mottatt:
    426
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg er EBD og opplever sjeldent at nabosetet forblir ledig. Har ikke statistikk, men flere ganger det siste året har det satt seg noen i setet ved siden av, selv om det sågar er flere ledige 3-setere i Plus. Har aldri forstått hvorfor dette skjer. Har også vært såpass interessert i hvorfor, at jeg har spurt sidemannen om han ble tildelt setet automatisk, eller bevisst valgte akkurat det setet. De tre gangene jeg har spurt sa de alle at det var det som kom opp automatisk da de sjekket inn.
    Samboer er EBG, og vi har også forsøkt å velge seter slik at de blir et ledig sete mellom oss. Dette har heller ikke vært noen hindring da vi opplevde at flere andre treseter kun hadde en passasjer på rekken. Nå er det mer overraskelse om det blir ledig nabosete til tross for EBD.
    Flyvningene jeg har tatt har vært OSL-TOS/EVE/BGO
     
  10. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,176
    Likes mottatt:
    3,233
    Bonuspoeng:
    113
    For min del er soft landing en viktig fordel. Klarer du ikke å rekvalifisere til EBG/EBD i neste periode, så nedgraderes du kun til EBG. Det hjelper dog ikke noe mot life time gold.
     
    petrate liker dette
  11. spacecosmos

    spacecosmos EBD

    Innlegg:
    584
    Likes mottatt:
    2,986
    Bonuspoeng:
    93
    Vanskelig spørsmål om EBD er verdt det eller ei, men personlig synes jeg det. Føler jeg får utnyttet soft block oftere enn ikke, men har ingen konkrete data å vise til heller.

    Dessuten er det kjempekjekt å kunne gi bort et gullkort til samboeren f.eks. Så får hun utnyttet lounge i alle fall, hvis hun er på reise. Samt donert bort et sølvkort til noen som har behov for det. :)

    Føler jeg er ganske nærme en fornyelse her nå... o_O :p

    Screenshot_20211225-000224_Opera.jpg
     
  12. Brukernavnet

    Brukernavnet EBD

    Innlegg:
    410
    Likes mottatt:
    2,931
    Bonuspoeng:
    93
    Gavegullet er også min hovedmotivasjon for å gå for å fly inn det som mangler til EBD denne perioden. Da får kona lounge når hun er på tur, og når vi reiser hele familien kan vi gjeste inn et barn hver, så hele familien har loungetilgang når vi reiser *A.
     
  13. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    EBD er knapt værd noe, ikke noe jeg bryr meg om, ser jeg kommer nære i år, men gidder ikke å ta den siste reisen for det, merker ikke noe forskjell uansett o_O
     
    tobeornot999 liker dette
  14. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    7,701
    Bonuspoeng:
    183
    EBD redder meg noen ganger, og senest i dag...

    Men alt fra gull og opp er helt OK.
     
  15. kaiarne

    kaiarne Aktivt Medlem

    Innlegg:
    328
    Likes mottatt:
    509
    Bonuspoeng:
    93
    Eddie47 liker dette
  16. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,181
    Likes mottatt:
    869,715
    Bonuspoeng:
    293
    themichael and kaiarne like this.
  17. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,758
    Likes mottatt:
    21,957
    Bonuspoeng:
    293
    Interessant det, men siden det er SAS IT så legger jeg det enn så lenge på kvoten for kodingsfeil.
     
    kaiarne liker dette
  18. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,176
    Likes mottatt:
    3,233
    Bonuspoeng:
    113
    Det er litt utydelig informasjon om Lounge ved ankomst. Gjelder det kun ved internasjonal ankomst, eller kan jeg også benytte innenriksloungen på OSL når jeg ankommer fra TRD?

    Jeg har lagt merke til at togtrafikken fra Gardermoen ble for øyeblikket noe redusert, så da kan dette faktisk være en grei fordel for meg.
     
  19. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,181
    Likes mottatt:
    869,715
    Bonuspoeng:
    293
    Det er da ikke uklart!
    [​IMG]Tilgang til SAS Gold Lounge ved avgang og ankomst

    Jeg spiser gjerne frokost i innenlandsloungen på OSL når jeg skal på senere møter i Oslo
     
    RoadKing and themichael like this.
  20. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,176
    Likes mottatt:
    3,233
    Bonuspoeng:
    113
    Du er åpenbart bedre på å tolke SAS sine hjemmesider en jeg :D. For meg betyr "SAS Gold Lounge" at det kun er den faktiske Gold Loungen - altså den internasjonale loungen. Men da har jeg svaret og det synes jeg da er en helt flott fordel.
     
    Travellingalf and tobeornot999 like this.

Del denne siden