Dagene flyr avgårde. Idag er siste dag før avreise, så rekker en liten oppdatering.
På lørdag hadde jeg booket bord på Rios eneste 2 stjerners Michelin restaurant,
Oro.
Vi var 15 minutter for tidlig ute til reservasjonen vår, så de hadde egentlig ikke åpnet enda, men ble kjapt vist til et hjørnebord.
Oro serverer bare to menyer, "Criatividade" og "Afetividade". Forskjellen er at man får velge fire hovedretter og en dessert til Criatividade og to hovedretter til sistnevnte. Man får like "forretter" som består av noe de kaller "with hands" dvs, små fingerretter.
Vi gikk for Criatividade med vin, som koster 735 real pr pers, eller ca 1600 NOK.
With hands består av 11 forskjellige retter som kom var nydeligt lagt opp. De kom enten for seg selv, eller sammen med noen andre retter som man skulle spise i en viss rekkefølge for optimale smaker, ble vi forklart.
Kort sagt smakte alt utsøkt. Vinene smakte også nydelig til, men kom gjerne i et litt for raskt tempo til forrettene. Vi rakk gjerne ikke å drikke opp alt, før det kom nye glass på bordet.
View attachment 66284
View attachment 66282
View attachment 66288
View attachment 66286
View attachment 66289
View attachment 66287
View attachment 66283
View attachment 66291
View attachment 66297
View attachment 66294
Til hovedrett gikk vi for de samme rettene, vi valgte begge å droppe blekksprut, da vi egentlig ikke er noe stor fan av dette.
Kom til å blande bildenes rekkefølge, men startet med noe så "vanlig" som stekte grønnsaker med curry og kaffeolje på. Kan lett si at dette er de beste grønnsakene jeg noensinne har smakt.
Deretter var det tid for kylling, ris og løk. Også her var smakene helt utrolige.
Så var det tid for de to stjernene. Først Gris med potet pure og potetruller med vanilje. Grisen smeltet på tungen og jeg lurer egentlig på hvorfor vi spiser ribbe til jul når vi kan få noe som dette her?
Aldeles nydelig servert. Takk for at du deler.
Avsluttet hovedrettene med biff og søtpotet. Noe så enkelt, men alikevel så utrolig deilig...
Hadde egentlig ikke trengt kniv, for den gled rett igjennom. Biffen var utrolig mør og smeltet også virkelig på tungen. Rangerer seg lett blandt de beste biffstykkene jeg noen sinne har spist..
Til dessert valgte vi maiskake med peanutter og sjokolade med banan. Begge to smakte utrolig deilig. Selv om vi på dette tidspunktet var så mette at vi nesten hadde problemer å puste, klarte vi ikke takke nei til kaffe og petit four. Her fikk vi servert et brett med diverse digg sjokolade og konfekt. Tror servitøren vår så at vi slukte dette ned på høykant, så fikk stukket til oss en boks med enda mer konfekt da vi gikk
Servicen var helt strålende, det glimtet litt på engelsken, men dette tok de igjen på alle andre måter. Tror det var de aktuelle kokkene som serverte oss de forskjellige rettene, for det kom forskjellige folk flere ganger med maten vår. Vi fikk en god forklaring på hva de hadde laget for oss, og til forrettene, gjerne en rekkefølge de anbefalte oss å spise de forskjellige rettene på. Hovedservitøren vår var erkebritisk og verdens hyggeligste person. Det samme gjaldt alle ander som serverte oss både vått og tørt. Dersom dere noen gang drar til Rio, anbefaler jeg lett at dere stikker innom her.
At hele gildet, inkludert rikelig med tips kom på snaue 3900 kroner er heller ikke avskrekkende sett med norske briller på. Det var verdt hver eneste krone.
View attachment 66285
View attachment 66295
View attachment 66296
View attachment 66292
View attachment 66281
View attachment 66293
View attachment 66290
Vis alt...