En kveldstur til Saigon (Ho Chi Minh)

Tråd i 'Reisebrev' startet av btm, 15. mai 2025.

1. btm

btm Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,006
    Bonuspoeng:
    93
    SGN-CDG

Turen til flyplassen tok 45 minutter i dag. Jeg var allerede en halvtime bak skjema, så det var fint at det ikke tok mer tid. Unnet meg en litt større bil enn i går, uten at det hadde noe å si på kjøretiden. Også denne sjåføren kjører rolig, men krever sin plass, noe som oppfattes som et paradoks i en slik trafikk. Hadde det ikke vært at man ofte så to-tre personer på samme moped hadde jeg tenkt at det var flere mopeder enn innbygger her. Men, slik er det sikkert i alle andre asiatiske storbyer også. Det var ingen kø i innsjekk, og bare et kvarter ventetid i immigrasjonen. Sikkerhetskontrollen var direkte etter immigrasjon og hadde ikke kø. Tok turen innom Lotus Lounge, som jeg fikk loungepass til ved innsjekk. Helt ok lounge med fin utsikt over rullebanen.

Tuslet til gate litt etter oppsatt boarding-tid. Det var en egen kø for boardingruppe 1 og 2, så jeg slapp unna den lange køen til gruppe 3 og 4. Som tidligere beskrevet i reisebrevet hersket det litt systemusikkerhet til setevalget mitt, men det ble altså sete J3 (nærmest midtgang) på meg. Kabinen var full, så det ble heller ingen mulighet til å flytte seg til et partallsete. Setene nærmest midtgang har bare et knapt vindu å se ut av, mens partallsetene ser ut til å ha to vinduer. Førsteinntrykket er at det er ganske trangt her, men alt vil føles trangt etter å ha flydd SQ A350.

Flymaskinen som skal ta meg til CDG på denne dagflighten er av «gammel» konfigurasjon med 34 seter i business-kabinen. Gammel er nok ikke rettferdig beskrivelse. Litt slitasje på steder med mye trafikk, men IFE-skjermen virker ny og plastdeksler som ikke er utsatt for friksjon ser nye nok ut. I setet ligger det kleshenger, teppe og tøfler, og i oppbevaringsskapet ligger det en vannflaske, amenity kit og headset. Litt etter boarding ble det servert champagne eller juice, og menyen for dagens flight ble levert ut.

Matserveringene skiller seg ikke så mye ut i noen av retningene, egentlig. Det jeg la mest merke til var at de ikke hadde noe cocktail-meny til serveringene. Første servering gikk fort unna, og siste servering ble foretatt to timer før landing. Man kunne forsyne seg med alkoholfritt i galley, hvor det også var litt enkel snacks man kunne ta med. Jeg tok en liten daglur på to timer og sov helt greit. Fotbrønnen var dog merkelig smal, så jeg måtte legge ene foten oppå det andre fotbladet for å få plass. Med mine 1,9 m var jeg akkurat borti med hodet og med tær, men fikk altså sove i to timer.

Jeg har en del lange reiser oppigjennom årene, men dette var faktisk den første turen hvor jeg plutselig trengte å få sendt av gårde en jobbmail. På telefon fikk man koblet seg til slik at man kunne bruke Messenger/iMessage, men på laptop så gikk det plent ikke å kjøpe tilgang til å få sendt av gårde den mailen. Eller, det var lagt opp til at man skulle kunne kjøpe tilgang en time, men når man prøvde å kjøpe kom det feilmelding og beskjed om å prøve igjen senere. Etter et par timer gav jeg opp. Oppsummert var turen i A350 (34J) helt grei opplevelse. Den skremmer meg ikke fra å fly en slik maskin igjen, men jeg kommer nok ikke til å trakte etter det heller.

Ved ankomst CDG fikk vi gate på T2F. Hvis jeg hadde sett en naturlig måte å stikke innom AF Lounge på T2F hadde jeg gjort det. Etter litt gåing ble vi sluset gjennom en sikkerhetskontroll, før vi ble geleidet til en busstransfer til de andre terminalene. SAS-appen sa at neste fly gikk fra T2B, men med under to timer igjen så tenkte jeg heller å safe på Extime-loungen som SAS har kjøpt tilgang til på T2B, framfor å stoppe innom AF Longe på noen av T2E-hallene. Jeg kom inn på bussen, og da startet noe av de tregeste jeg har opplevd på en flyplass. Når det er sagt, jeg liker flyplasslogistikk fra et faglig ståsted, og synes at fly er kult, men busstransferen tok 50 minutter. Først kjørte den fra T2F til T2AC, deretter til T1, og så til T2BD. Jeg angrer godt på at jeg ikke bare gikk av på T2AC og prøvde meg på å gå til T2BD i stedet. På T2BD måtte jeg gjennom en automatisert passkontroll, gjennom tollen (altså ut i usikker sone) og ny sikkerhetskontroll. Her fikk jeg forresten kjeft av en vekter for å gå under sperrebåndet for å spare meg for 70 meter gange (var ingen foran meg). Jeg ble beordret tilbake. Bevares. Så fra jeg forlot flyet på 2F tok det 65 min før jeg var på gate D52, hvor flyet til OSL hadde startet boarding.

Det finnes sikkert noen lure snarveier man kan ta her for å slippe å ta den rundreisen jeg fikk på CDG. Men, når jeg følger alle skilt og anvisninger, bruker så lang tid på en forflytning OG konstant føler at jeg har gått feil - da har man en liten jobb å gjøre med å forbedre passasjer- og informasjonsflyten. Uten at jeg vet det for sikkert, men jeg tipper at jeg hadde fått en halvtime i Extime Lounge hvis jeg hadde gått selv fra T2AC til T2BD, i stedet for å sitte på den bussen.

Attached Files:

2. btm

btm Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,006
    Bonuspoeng:
    93
    Avsluttende ord

Går det fint å reise med invertert fornavn/etternavn? Ja, det vil jeg si. Innsjekk i Norge var strengest, mens i Asia så bemerket de det aldri. Det gav noen uheldige bieffekter hvor man ikke fikk utnyttet sin status pga mismatch mellom EB-profil og bookingnavn: setevalg med AF og gratis wifi i SAS Go. Hvis navnet hadde vært korrekt på bookingen tror jeg også at jeg ville fått sjekket inn baggen min helt fra Norsk By til SGN. Jeg var spent på om det ville dukke opp noen bonuspoeng på EB-kontoen på grunn av bookingklasse C på langstrekkene. Spesielt siden navnet var invertert ift EB-profilen. De første SQ-poengene kom på konto to dager etter gjennomført flyvning, så da var det heller ikke noe problem.

Tvert imot, nå er problemet at jeg plutselig har EBD og gratis Scandic-brunch på kontoret innenfor rekkevidde. Jeg må bare fly inn 8k poeng på en uke. Tror dessverre ikke at det går igjennom i familierådet. Eller kanskje jeg skulle satt inn støtet på Concious Traveller, mon tro?

PS: ikke alle bilder som lot seg sette inn i teksten på første forsøk, Kommer til å gi det ett forsøk til senere, ellers så blir de liggende som vedlegg.

3. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    34,734
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for turen :)

btm liker dette
  4. EndreD

EndreD Veteran

Likes mottatt:
    18,049
    Bonuspoeng:
    183
    Fikk du 200% for klasse C?

btm liker dette
  5. btm

btm Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,006
    Bonuspoeng:
    93
    Fikk 12400 for CPH-SIN og 1800 for SIN-BKK.

EndreD liker dette
  6. twt2

twt2 Nytt Medlem

Likes mottatt:
    26
    Bonuspoeng:
    18
    Takk for deling :) skulle vel helst hatt noen timer til i Vietnam?

btm liker dette
  7. btm

btm Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,006
    Bonuspoeng:
    93
    Hehe, absolutt. Men, angrer ikke på turen. Var litt sliten når jeg kom hjem, men om en uke eller to er nok slitenheten glemt.

Kristian and jgroneng like this.
  8. Eriksan

Eriksan Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    385
    Bonuspoeng:
    63
    Takk for bra rapport og detaljene med bookingopplevelsen og problemene med navnet!

Utrolig at du fikk poeng også med navnene byttet om, litt flaks skal man ha :) Fint med bekreftelsen at man faktisk får poeng for invol. rebooking til SQ. Jeg har det på min retur i sommer, men må finne en utreise og det ser helt håpløst ut med fullstendig bonustørke. Jeg vurderer å kjøpe enveis biz til BKK, men det er nesten hodeløst da det fort kommer på 20k eller mer per pax.

btm liker dette

Del denne siden