En liten omvei til Mexico : OSL-AMST-IST-MEX : og hjem igjen.

Tråd i 'Reisebrev' startet av ccurrahee, 10. jan 2020.

  1. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,631
    Likes mottatt:
    34,815
    Bonuspoeng:
    293
    IMG_1788.jpeg

    IMG_1791.jpeg
    En tung frisk klump med svinemagekjøtt, fresh, ikke fet, med syrlige toner av sitrus.

    IMG_1792.jpeg IMG_1793.jpeg
    Kremet fyldig umami og fisketung suppe basert på gresskar. Med nydelige maiskorn. En liten men fin "hovedrett" etter alle smårettene.


    IMG_1794.jpeg IMG_1795.jpeg IMG_1796.jpeg
    Mer umami, fedme og denne gangen kakao. To typer mole. Grønnsaks saus kokt i en evighet. Lag opp med myke lag av tortilla. Mye smak, som et alternativ til kjøtt.
    IMG_1797.jpeg
    IMG_1798.jpeg
    Lett og frisk mellomrett med mandarin is og en herbal te.
    IMG_1799.jpeg
    Mer sjokolade, eller kakao matchet opp med et tungt eggeplommefett bakverk med milde kryddertoner. Som en tung formkake som smaker karamellpudding, uten sødme. Overaskende godt.
    IMG_1800.jpeg
    Churro!
    IMG_1802.jpeg IMG_1803.jpeg IMG_1804.jpeg
    Endelig muligheten for litt bevegelse og litt selvbeundring i mescalbrisen :eek:
    IMG_1805.jpeg
    vi avsluttet måltidet med travle og proffe servitører som ryddet diskret, elegant og effektivt rundt oss, mens vi nippet til en espresso drink blandet med en lokal likør. Nok sødme til ikke å bli bitter etter måltidet. Nok sprit til ikke å bli søt. Sjokoladetoner i kaffen fikk følge av herbale blomstertoner fra likøren.
    Uten at jeg vet helt hva det var var det deilig....

    Og så gikk turen ut i Mexico natten og et overaskende pulserende natteliv på en mandagskveld.

    Heldigvis hadde vi formiddags, og ikke morgenflyet til Cancun dagen etter......:oops:
     
    Kalsnes, Earl, Kristian and 15 others like this.
  2. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,217
    Likes mottatt:
    17,293
    Bonuspoeng:
    293
    Dette så veldig bra ut! Kjenner litt misunnelse her ja ... :)
     
    drsyk and ArthurDent like this.
  3. Points4Fun

    Points4Fun Senior Medlem

    Innlegg:
    552
    Likes mottatt:
    3,880
    Bonuspoeng:
    93
    Fantastisk reisebrev med flotte bilder og beskrivelser. Får følelsen av å være med på turen:) Tusen takk!
     
    ArthurDent liker dette
  4. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,631
    Likes mottatt:
    34,815
    Bonuspoeng:
    293
    Og alt dette er jo bare en kort tur i LH F unna.....:)


    Bunnlinjen for besøket blir uansett at det oppleves som en maskin. En veldrevet restaurant er jo nettop det, og en med fullt hus 7 dager i uken, sikkert enda mer. Jeg skjønner godt at kjøkkenet kjører alle tacoserveringer samlet. Det sparer tid og sikrer kvalitet. Men igjen, det oppleves ikke som en anledning, men som masseprodusert. Og det er trist til den prisen og de ambisjonene kjøkken tross alt viser.

    Når det er sagt, dra og spis og kos dere med enormt god mat.:p
     
    Earl, drsyk, ArthurDent and 2 others like this.
  5. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,631
    Likes mottatt:
    34,815
    Bonuspoeng:
    293
    Så hyggelig. Det er vel ambisjonen, å få dele litt tilbake, i byttet mot alle de andre fantastiske reisebrevene som gir inspirasjon her inne. Alltid hyggelig å ha med noen på tur.
     
    ArthurDent and Points4Fun like this.
  6. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,631
    Likes mottatt:
    34,815
    Bonuspoeng:
    293

    Jeg synes du skal glede deg. Det er ingen grunn til å lide ombord hos TK. All erfaring er også at service ofte går vesentlig bedre en for oss. Og setene er verken best eller verst i C klassen hos *A.
     
    drsyk and ArthurDent like this.
  7. ArthurDent

    ArthurDent Veteran

    Innlegg:
    1,701
    Likes mottatt:
    5,876
    Bonuspoeng:
    183
    Veldig bra beskrivelse av turen, mat og drikke. Jeg tar det nesten som en selvfølge at du IKKE opplevde det, men: jeg synes nesten alt jeg har fått av minimais har et distinkt snev av "geosminer" (molekyler med opphav i gjær/sopp) som gir en litt ubehagelig assosiasjon til jord og mugg. Kjente du noe til det i retten med minimais? For meg blir den slags smaksopplevelser nokså forstyrrende, jeg har for øvrig (litt for ofte) liknende smaksopplevelser når jeg spiser rødbeter ( de være seg syltet eller ferske) i Europa.
     
    drsyk liker dette
  8. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,150
    Likes mottatt:
    869,602
    Bonuspoeng:
    293
    Derfor spiser jeg ikke minimais ...
     
  9. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,639
    Likes mottatt:
    6,636
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har lagt merke til at Viator er på Viatrumf nå, men desverre bare med 3.1%. Om prisene der er noe bra kan jeg ikke si noe om.. Jeg har ikke brukt dem siden 2015 eller noe sånt
     
  10. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Det skal sies, at dere to har vært på tur, en meget spennende reise, dette var et grundig stykke arbeide, LH F kan bare løfte dere til nye høyder, gledes å reise videre med dere :)
     
  11. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Hva med popcorn?
     
  12. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,325
    Likes mottatt:
    35,284
    Bonuspoeng:
    293
    Guri malla! Takk for eit detaljrikt reisebrev frå ein destinasjon som fram til no ikkje var i nærleiken av reisemålslista mi... Revurdering på gang! :)
     
  13. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,631
    Likes mottatt:
    34,815
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg skjønner veldig godt hva du mener. En kan kanskje si at innpakningen til maisen gjør at det blir litt fuktig og at det blir et snev av innestengt i smaken?

    Nei, overhode ikke. Kanskje derfor jeg likte gulroten så godt? Fordi den bare var søtlig med et distinkt friskt maispreg, sammen med den flotte umamitunge kremen som gav gulrot look.....
     
    ArthurDent liker dette
  14. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,631
    Likes mottatt:
    34,815
    Bonuspoeng:
    293
    Øl på Deux før vi spiser mais i Mexico? blir fint øl&flytur det @Eddie47?
     
  15. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,631
    Likes mottatt:
    34,815
    Bonuspoeng:
    293
    Viator tok rundt 500NOK for den turen vi betalte under 300NOK for gjennom annen kanal. Om det er generelt prisnivå eller om vi bare var uheldige vet jeg ikke. Er det noen som sitter på litt kunnskap så del gjerne....
     
  16. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,631
    Likes mottatt:
    34,815
    Bonuspoeng:
    293
    Foreløpig ligger drømmen om LH F bare som to posisjoneringer i løpet av vår og sommer. Så får vi se om gudene er snille med meg og åpner opp mer kapasitet en det vi ser akkurat nå:) På den annen side har jeg to bookinger med ANA F og med det pågående reisebrevet med rapport så må jeg si at jeg gleder meg veeeeeldig!:D
     
    drsyk and ArthurDent like this.
  17. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,631
    Likes mottatt:
    34,815
    Bonuspoeng:
    293
    Kan absolutt anbefale Mexico som et alternativ til TacoFredag og gullrekka altså:)
     
  18. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,631
    Likes mottatt:
    34,815
    Bonuspoeng:
    293
    MEX-CUN Y4712 A321 1A og 1C
    Bookingen vår med Volaris var basert på pris, tidspunkt for avreise og muligheten for å få med bagasje. En av Mexicos lavkostselskaper med en grei nettside som med salg på billigbilletter uten bagasje gav muligheten til å sjekke priser på oppgradering med bagasje og setevalg på priorierte seter. Innsjekk ble annonsert på e-post og ble gjort et par dager før avreise fra Terminal 1. Tilløp til litt kaotiske tilstander når folk som sjekket inn på pc i terminale og ikke hjemme, tenkte at det var like greit å snike seg forbi hele BagDrop køen. 20 minutter gikk det før en vennlig og om litt haltende kvinne kunne hjelpe oss gjennom hele prosessen med å levere bagasje selv. Her er det ikke automat og scanning av koffert som gjelder, men en pratsom kundservice. Vår overvekt her og der, kom vesentlig av at reisefølget fant seg en øl butikk med særdeles godt utvalg av Mexikansk øl. Og ølflasker veier tung så lenge denne flyturen ikke byr på ekstra kofferter hos *A. Raskt gjennom en slapp sikkerhetskontroll og opp til ventesone B. E-post kom inn med unnskyldninger for forsinkelse. Sikker på grunn av høyt trykk på gates og mange kunder som ankommer tidlig til flyplassen henvises altså reisende til en ventehall i påvente av at gate annonseres Mye lyd og mye tilbud om mat og shopping over alt gjorde at vi fant Chilis som må være et importert amerikansk kjedekonsept og fikk en litt sen frokost. Opp i luften kom vi ca 1 time forsinket. Eller var vi det? Med tidsforskjell landet vi på tid, sånn ca. Vi hadde valgt oss 1 rad, og var sammen med en haug andre som skulle langt bak i flyet i gruppe 1. Boarding gikk greit effektivt. Helt til en klump amerikanere ødela drømmen om seatblock. Så da ble det 1A og 1B på oss, for å være litt høffelige.
    IMG_1807.jpeg IMG_1808.jpeg IMG_1809.jpeg IMG_1810.jpeg IMG_1811.jpeg IMG_1813.jpeg IMG_1814.jpeg
    Servicen var vennlig og vesentlig spansktalende. Løse ting i kabin ved avgang og landing var ikke så viktig, og mat og drikke kostet ekstra for alle. Men frem til Cancun kom vi, og fant oss den bestilte leiebilen hos Europcar som denne gangen var desidert billigst på kjip leiebil for noen dager. Renaulten de annonserer med var byttet ut med en billig billigversjon av en Chevrolet i størrelse Jetta. Ikke så spennende. Hente prosessen var grei, noen tilbud om ekstra ting som ikke var nødvendige, men ingen mulighet for betalt oppgradering denne gangen. Vi ble oppfordret til å ta bilder av bilen selv, og bilder tatt ved utkjøring av leiesentralen kom på epost kort tid etterpå.
     
    jgroneng, chipcampden, Earl and 8 others like this.
  19. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,631
    Likes mottatt:
    34,815
    Bonuspoeng:
    293
    Knappe to timer i bil på en evig strak motorvei tok oss igjennom halve Yucatan og tilbake til forrige tidssone og til slutt til byen Valladolid. Lite trafikk og enda mindre liv å se på veiene her nede. Rette og kjedelige er vel ordet.


    Trafikken er dynamisk. en fil og bred siderabatt betyr at biler som kjører saktere glir ut mot siden og at bilder som kjører fortere legger seg over gulstripa i midten. Et kryss er bredere med av og påkjøringsfiler og er dermed enda mer egnet som forbikjøringssted. Eventuelt er det greit å gli forbi på høyresiden når en nærmer seg et kryss før en svinger av. En må altså følge med å passe på og er nok forventet å flytte seg på en annen måte i trafikken her en i Norge. Både her ute og i Mexico City er det overraskende mange sjåfører som stopper for gående. Men slettes ikke alltid.


    Vi blir vinket igjennom et par politisperringer i løpet av dagene De sjekker biler med mexikanere bedre en turister. Ellers er det polititilstedeværelse i byene. Skrekkhistoriene om å kjøre bil i Mexico har altså ikke slått til enda.
     
    jgroneng, chipcampden, Earl and 6 others like this.
  20. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Yepp. Chilis er Amerikansk.
    Da vi var i Cancun var vi imponert over hvor pent og rolig det var i den Mexicanske trafikken. Slett ikke det vi hadde ventet oss.
     

Del denne siden