En liten svipptur til Singapore

Tråd i 'Reisebrev' startet av Outback_Oggy, 10. aug 2016.

  1. Outback_Oggy

    Outback_Oggy You'll Never Walk (or Fly) Alone

    Innlegg:
    468
    Likes mottatt:
    1,749
    Bonuspoeng:
    93
    Så var det tid for hjemreise. Vi hadde valgt å dra fra Singapore om morgenen slik at vi var hjemme på kvelden samme dag. De aller fleste flightene fra Singapore til Europa går sent på kvelden hvor man lander grytidlig. Jeg foretrekker å sove i en hotellseng om natten og ha en laaang hjemreise for så å legge meg i min egen seng om kvelden, fremfor å sove halvdårlig på et fly for så å holde meg våken en hel dag. Men igjen - smak og behag.

    Det innebar at vi måtte opp tidlig slik at vi var på Changi i 7-tiden på morgenen. Reiser man business har Singapore Airlines en egen rekke med innsjekkings-skranker, så ventetiden var ikke eksisterende. Første negative overraskelse var at vi hadde fått nye seter på SAS-flighten fra London til Oslo - istedenfor 3C og 3D hadde vi blitt plassert på 1C og 2B. Heldigvis fikk vi endret sistnevnte til 1A, så forhåpentligvis er det softblock av 1B...

    Ingen ventetid i passkontrollen heller, så da var det bare å komme seg opp i loungen for en enkel frokost. KrisFlyer loungen på Changi er blant de beste jeg har besøkt.

    IMAG1827.jpg

    SIN-LHR
    SQ 308
    Airbus A380-800
    Sete 11F
    Flytid 12t 35 min


    Stille og rolig en mandag morgen og etter vel en time satte vi kursen for gaten og den store fuglen som skulle fly oss til Europa. Si hva du vil, men A380 er et imponerende fly...

    b9a84c56-7e1e-4ba5-b012-e9b5442adea0-001.jpg

    I motsetning til B777-300 har A380'ene til SQ den "gamle" business class innredningen. Jeg er helt enig med de som sier at den nye er bedre. Da den kom var den en stor nyhet, men nå virker den litt slitt og utdatert. Heller ikke på denne flighten var det fullt på business class - jeg vil vel anta 2/3-del full kanskje.

    d7198cb5-e809-4b39-90be-f572b5d10fad-001.jpg

    Like etter avgang ble det servert frokost. Jeg valgte en wrap med egg og bacon, som (med unntak av litt for mye løk) smakte overraskende godt. Og dersom noen SAS ansatte leser dette - serveringen var ferdiggjort og bordet ryddet før det hadde gått to timer fra vi lettet. Det er altså mulig... :)

    adf8b7d5-0346-4313-bb33-4376e694bdd2.jpg

    Etter at bordet var ryddet ble lyset i kabinen dimmet. Vi var begge trette etter å ha stått opp tidlig, så vi gjorde om stolen til seng. De neste par-tre timene ble tilbragt i horisontalen.

    Man skal jo ikke sove bort sommernatten - eller i dette tilfelle sommerdagen. Så etter en liten frokosthvil ble sengen gjort om til stol igjen og underholdningssystemet slått på. SQ har et omfattende tilbud av filmer, tv-program m.m. Her er det mye å velge mellom. Verken SAS, Swiss eller Lufthansa kan måle seg med dette - selv om skjermen på A380 også er litt liten og utdatert.

    Litt over halvveis på turen ble det servert lunsj. Nå var jo klokken over tolv et eller annet sted i verden, så en Chardonnay til maten var etter min mening absolutt akseptabelt. Forretten med reker smakte godt.

    e57f6220-5d43-4830-97cd-2045e347b91a.jpg

    Vi hadde igjen gått for book the cook for hovedretten - jeg Grilled chillean seabass mens broderen hadde valgt Oven roasted corn fed chicken breast. Ingen av oss angret på det valget. Det er imponerende hvor mye smak de klarer å bevare i flymat.

    86d3d5a3-98f6-45f2-990a-63016cb56739.jpg

    Til dessert gikk jeg for creme brule, som var både god og mektig - såpass mektig at det ikke var plass til ost etterpå... :)

    4451f1b2-24cc-4aa4-8e2e-4a5c09a43822.jpg

    Igjen tok ikke serveringen for lang tid. Bordene ble ryddet og lyset igjen dimmet ned for resten av turen til London.

    Det er i grunnen ikke så mye mer å fortelle om turen. Den foregikk rolig og uten de store hendelsene. Betjeningen kom til stadig forbi for å spørre om at alt var ok. For meg er Singapore Airlines i en litt annen liga enn SAS, Swiss og Lufthansa når det gjelder servicenivå på business class. Jeg foretrekker dog B777-300 fremfor A380 - både pga. den nye innredningen og fordi det av og til kan virke som at hvis det er helt fullt på business class på A380 så klarer ikke betjeningen å opprettholde servicenivået.

    Jeg kan bare håpe at SQ også neste sommer legger ut gode tilbud på business class. Med så lite belegg som det var på disse to flightene så lever i alle fall håpet. :)
     
    LineE, Kristian, AndersWE and 8 others like this.
  2. Outback_Oggy

    Outback_Oggy You'll Never Walk (or Fly) Alone

    Innlegg:
    468
    Likes mottatt:
    1,749
    Bonuspoeng:
    93
    Det er jo egentlig godt å få strekket bena etter en lang flytur - og det får man jo på Terminal 2 på Heathrow. Det tar noen minutter å gå opp, ned, bortover, enda lengre ned og lengre bortover og opp igjen før man er fremme. Vel gjennom sikkerhetskontrollen satte vi kursen for Lufthansa loungen. Reltivt full, men ikke så ille som fryktet.

    LHR-OSL
    SK 810
    Boeing 737-700
    Sete 1C
    Flytid 1t 55 min


    Vi skjønte fort hvorfor vi hadde fått nye seter. Flyet var stappfullt og bare de to første radene var Plus. Ingen softblock denne gangen heller. Jeg tok ingen bilder av denne etappen.

    Ikke bare var flyet helt fullt, men også en på klappsetet foran - og det var selvsagt en SAS ansatt og gammel kjenning av purser. Dermed ble det mye prat bak gardinen og lite service i kabinen. Etter at maten var servert var det bare såvidt man hadde tid til å ta turen ut for å rydde bordene. Jeg forstår at det er hyggelig å treffe gamle kollegaer, men det er nå tross alt for å håndtere passasjerene man har kabinbesetning...

    Ikke så mye mer å rapportere om turen over Nordsjøen. Som jeg har sagt tidligere - skulle ønske Swiss (eller Lufthansa) fløy mellom Oslo og London slik at jeg kunne kombinere short haul business på Swiss med long haul business med Singapore Airlines. :)

    Vel fremme på Gardermoen ble jeg gjenforent med kofferten. Den hadde ankommet to timer tidligere med BA fra London. Så nå er det bare å se frem til neste tur - til Stillehavet med Air New Zealand.
     
    LineE, AndersWE, hifiman and 10 others like this.
  3. Outback_Oggy

    Outback_Oggy You'll Never Walk (or Fly) Alone

    Innlegg:
    468
    Likes mottatt:
    1,749
    Bonuspoeng:
    93
    Så var det dette med Eurobonus-poeng da - 30.950 poeng = 1,88 poeng pr. krone. Ok uttelling og mye bedre enn Swiss/Lufthansa - men trolig enda bedre om jeg hadde dratt lengre som f.eks. AKL eller SYD.

    Positivt at Europeiske punget ut kr. 4.000 pga. forsinket bagasje uten et eneste spørsmål - og kun to dager etter at kravet ble sendt inn. Det er god kundeservice.
     
    Kjakan, LN-FHU and Stuttfeiten like this.

Del denne siden