Jeg skal være en natt i Bangkok. Noen vil mene to. Det mest presise er kanskje halvannen. Det klinger ikke like bra for et reisebrev. Det kommer nok uansett ikke til å handle så mye om natten (eller de to/halvannen) i Bangkok. Kanskje ikke noe. I hvert fall ikke om den første. Den andre kanskje mer. Da skal jeg reise hjem. Midt på natten.
Det hele begynte med at Kuwait Airways hadde et ganske godt salg i F. Fra Amman via Kuwait til Bangkok. Det så ikke ut til at det ble noe nytt flyselskap med F i år. Det er jo ikke bra. Så da ble det booket. Opprinnelig A330-800 C AMM-KWI og så 777-300 ER med F KWI-BKK. Første legg er nå blitt til A321 neo, men de har 46 tommer i 2+2 C. Så måtte jeg komme meg til Amman. EB ga ikke noen muligheter. BA avios kunne imidlertid løse problemet. Som jeg lurer på eneste selskap, flyr Royal Jordanian med 787 med C flatbed fra Europa fra LHR. Eurobiz hos de andre er da ikke helt på høyden. Jeg forsøkte å fly med dem til Bangkok i fjor. Det var semivellykket i form av at jeg ble booket om med Malaysian bort og Qatar qsuites hjem og fire korte legg med Royal Jordanian som var veldig bra. I tillegg flyr RJ fra T3 så da får jeg forhåpentligvis spist eggs royale hos Cathay F (og kanskje litt dim sum) litt lunsj hos AA flagship first og koffeinert litt med flat white hos Qantas. Ikke bekymret for 8 timer på LHR. Hjem igjen hadde jeg sjekket og Norse hadde en god pris i premium. Jeg tenkte imidlertid jeg skulle sjekke hva BA Avios kunne by på den dagen jeg måtte hjem. Svaret var Qatar A380 F BKK-DOH og så Qatar 787-9 C hjem. Så da ble det to nye F i år. Og Al Safwa. Det er litt lite reisebrev for tiden. Særlig om F. Så da får man trå til når ting kan ordnes på annen måte enn med EB.
Rått! Skal følge denne Hvordan er prisingen for dette i Avios med F på ett legg og C på langstrekket? Booket du rett hos BA, eller overførte du til Qatar? Kan det bookes slik rett på Qatar eller BA sine nettsider?
Morgenfly med BA til LHR. Egen treseter og favorittsetet. De tror det var fem rader C og vel 3/4 fullt. Styrmannen annonserte før avgang som en god overraskende nyhet at vi ikke fikk en times utsatt avgang pga slot og så når vi nærmet oss som en ny positiv nyhet at det ville bli rett inn (ble en sirkel over London). Det er interessant hvordan forventninger styrer hva som er positivt. Ikke så fann av full English breakfast hos BA. Den har alt som er galt med flymat. Soggy eggerøre og litt vassen fettrukket pølse og bacon, men England er England. Hyggelig crew. Rett gjennom security på T3 i dag.
Riktig god tur! Skal følge denne. Spennende knippe av billletter der. Jordanian er kjent som et bra selskap som ofte har Avios-plasser tilgjengelig for oss som opererer mye i OneWorld.
Jeg må innrømme at jeg ikke har satt meg veldig inn i hvordan Qatar prises med BA avios og hvordan poengprisen påvirkes med C og F. Jeg bare gikk inn på BA og skrev jeg ville fly BKK til OSL med avios, fikk opp alternativet med F til DOH og C videre og booket det på nett. 112500 avios og NOK 2400 i avgifter, som jeg synes var en svært god bruk av den mengden avios. Sjekket ikke om jeg kunne få det billigere ved først å overføre til Qatar og så booke derfra. Jeg er fortsatt BA gold og da har man visstnok noe bedre tilgjengelighet på bonusbilletter uten at jeg har skjønt akkurat hva og hvordan. Edit: Sjekket LHR-DOH-SIN og det er samme poengpris med BA avios hos Qatar med begge strekk i F, så ser ut som at betaler samme pris for 1F+1C som 2F.
Begynte på T3 hos Cathay. Egentlig mest for en flat white. Fikk beskjed på vei inn om at a la carte restauranten åpnet 9.30, så da ble jeg til signaturretten deres Squid som frokost nr 4. Så flyttet jeg meg til naboen Cathay. Her var det litt fullt for boardingen startet 10.15 for 11 maskinen deres til Hong Kong så ble høflig spurt om jeg ville vente et kvarter i C loungen før det var plass i F delen. På ettermiddagen har jeg også opplevd at de reserverer F-delen for egne gjester, som jo egentlig er forståelig. Vel på plass der ble det frokost nr 5. Ved siden av spiser en fra Mercedes F1 team frokost. En amerikaner snakker litt for høyt om noe forretningsgreier. To venninner er tydelig på tur. En som skal til Hong Kong insistere på mat før flyet selv om de tre ganger svært høflig forsøker å si at det er boarding.
T3 er en merkelig terminal. Både fysisk ved at man tilsynelatende har bygget litt adgangen i en eller anne tilfeldig retning, og hvor bra og dårlig den er. Selve terminalen herunder f.eks. gangene, plassen og toalettene er helt elendig. Så har den Cathay F loungen, Qantas med restaurant deler av dagen, BA F med mini Concorde room og AA flagship first. Lunsj der. Var i gaten en time før, hvor det stod at boarding skulle starte, og tenkte at de sikkert bruker god tid, men fikk beskjed om heller å kose meg i loungen og komme tilbake en halvtime før. Det kan man like. Fikk dog nytt RJ boardingkort. Som så BA F-lounge damen ikke helt skjønte da hun trodde jeg var RJ gold og ikke BA gold. Med det gamle BA utstedte boardingkortet fikk vi oppklart misforståelsen.
Har aldri helt forstått staggered eller hva det heter seter på den måten. Føler meg litt på utstilling når jeg sitter 20 cm foran sidemannen. Velkomst drikk og velkomst kaffe. Siste fra sølvkanne.
Jeg fløy i fjor 4 korte strekk med RJ og var veldig fornøyd. Kom ikke noe mindre glad i RJ ut av dette flyet. Ikke objektivt kanskje det beste produktet, men jordansk gjestfrihet skal man ikke undervurdere. CA er veldige hyggelige. Varm gjestfrihet over service-script any day. Og den kvinnelige delen som går i broderte ulldrakter er den fineste uniformen der ute og er ganske gjennomtenkt branding. Noen går i ordinære røde flyvertinneuniformer. C var full. Jeg kan ha vært eneste ikke-jordaner med unntak for et par som jeg lurer på om skulle til ordentlig østen og ikke bare midten. Mye familier. Jeg fikk en sønn på type rundt 16 ved siden av meg. Kunne vært tatt ut av en amerikansk film om laidback tenåring med nesen i mobilen. Den forholdsvis unge kvinnelige CA som passet på oss signaliserte på et tidspunkt på en ganske kul måte at det ikke var hennes jobb å passe på bortskjemte rike tenåringsbarn og da skjerpet han seg. Han så etter hvert på en av de siste og ganske så voldelige Statham-filmene. Jeg varmet opp for neste uke med Lost in translation. Matserveringen skjedde i fire akter. Alle med tralle hvor man kunne velge. For hovedrett spurte jeg om litt av alt. Fikk ikke pastaen men de tre andre. Biffen er topp tre av kjøtt jeg har spist om bord på fly. Mør og perfekt varmebehandlet. Kyllingen saftig og god. Laks er laks. Hoppet over oster og gikk for Tiramisu. RJ er ikke tørr, og for de som er opptatt av sånn er vel champagnen deres akkurat dyrere enn SAS sin så de spytter ikke i glasset. Flyturen tok 4t40min, så tok en dupp på slutten og våknet opp rett før vi traff kysten. I fjor måtte vi fly rundt, nedom Egypt den ene veien og over Syria den andre veien. Nå var det rett over. Det er overhode ikke greit det de har drevet med der nede til høyre, men når man ser hvor kort tid det tar å fly over før man er i Jordan, så kan man ihvertfall få en forståelse av hvorfor noen er opptatt av tanken om strategisk dybde. Puten kanskje på toppen av C puter, både størrelse, ullstoffkvaliteten (ordentlig tykk god ull) og fyllstoff. Fin dyne. Setet er ganske trangt når man ligger nede. Våknet på et tidspunkt i fullt flomlys fordi jeg hadde vært borte i lysbryteren for lyset i taket. Jeg satt på 2A. Der er fire rader med C som betyr 24 seter. Bak setene er det ikke vegg mellom kabinen og døren. Kombinert med at veggene rundt stolene ikke er så høye skaper det en merkelig stor romfølelse. Et toalett foran inn mot cockpit og et bak som har inngang mot døren på høyre siden og dermed mot kabinen.
Immigrasjon til Jordan gikk raskt. Hadde kjøpt e-visum på forhånd på nett, så slapp å kjøpe det i egen kø ved ankomst. IC Amman var fint, og skal ligge i et hyggelig nabolag, uten at jeg fikk så mye tid til å se meg rundt. Vel tilbake ble man sjekket inn til Bangkok, fikk fast track pass for emigrasjon/security (hvor det siste får gjengen i Frankfurt til å fremstå som ekstremt effektive) og pass for adgang til Petra lounge. De brukte loungen til RJ før som nesten alle andre fortsatt bruker og som er veldig bra (og med ordentlig barrista-kaffe). Det er også en Plaza Premium som ser ganske bra ut. Jeg tok en tur i Petra lounge, men koffeinnivået var for lavt og sulten for høy, så gikk ut igjen og kjøpte litt ordentlig kaffe og mat. Flyplassen er så fin og rolig at fint ute i terminalen.
Når jeg booket så skulle AMM-KWI flys med A330-800. En ganske eksklusiv maskin. Av A330 neo er det bestilt 12 -800 og 452 -900. Tre selskaper har -800. Air Greenland, Uganda Airlines og Kuwait. Har sett de to første på Kastrup og Entebbe og håpet nå å kunne fly med den tredje. Den ble imidlertid til en A321neo og nå er det en A320neo på vei. Bør imidlertid kunne klare meg der i to timer. Så håper jeg å få øyet på en -800 på bakken på KWI.
Setet var enda mer moderne, men like god plass. Stor svært klar skjerm. Bra tech med pekeplate som fungerer. Nesekamera på en A320. AMM-KWI. De holdt seg syd for Irak på vei hit.
Litt gull må til når man er i førsteklasseloungen til Kuwait. Såpass alene her at dragen kom Ilene til når hun så at noen var utenfor. Det er qr-kode på bordene som viser menyen i buffeten. Hvor det er en som iler til å hjelper deg hvis du vil ha noe. For øvrig de har på hvert toalett på flyplassen i Amman en som kontinuerlig gjør rent. Det er jo fint. I loungen i Kuwait står han også en halv meter bak deg med tørkepapir når du har vasket hendene. Det blir litt intimt for min del. Og jeg vandrer ikke rundt med masse kontanter for å dele ut ved slike behov, så det blir bare et litt kleint øyeblikk når han skjønner at jeg ikke har noe å gi.
Første hopp med Kuwait var også bra. Tror begge CA foran var fra Kuwait. En dame var sjefen og en mann jobbet sammen med henne. Velkomstsøtsak (jeg valgte daddel, var også kaker) Velkomst arabisk kaffe (sidemannen, mer om ham senere, filmet. Jeg tok et bilde til ære for IF) Kuwair er tørr. Men ekstremt bra mat. Hver av de tre små forrettene var veldig gode og lammet smakte bra. Aldri tenkt på å barbere meg på en to timers flight.
Tror også jeg var eneste ikke kuwaitiske på denne flighten (jeg er ikke helt der at jeg klarer å skille mellom jordanere og folk fra Kuwait). Ved siden av meg hadde jeg det som viste seg å være en kuwaitisk hæroffiser. Han snakket veldig dårlig eller ikke eksisterende engelsk, men pratsom, så vi snakket litt via mobilen hans. Han hadde vært 3 måneder på trening i Oman og hadde nå tydeligvis møtt noen kollegaer i Jordan hvor han viste bilder. Hyggelig og høflig. Jeg ble snap’et til familie og venner i Kuwait. Før landing når han hadde fått dekning ble det streamet musikkvideo på speaker. Så gikk en av to telefoner i gulvet ved oppbremsing under landing hvorpå den begynte å ringe. Han fikk lagt på, men var så på telefonen med det som ut fra stemmen kunne vært konen før vi var av rullebanen.
Bussboarding tar litt ned F-følelsen. Egen buss med flere sitteplasser og gode seter for C og F (og status-kunder hos Kuwait). Tror vi blir tre i F i dag (av 8 seter). Et ungt kuwaitisk par i tillegg til meg. Muligens bare jeg som har en rar fascinasjon for A330-800, men nå har jeg sett over halvparten av de som finnes i verden (det er levert 7 så langt). Tror nesten jeg må ta meg en tur til Grønland snart.