Egentlig bare jobbet siden jeg kom for to døgn siden, så ikke så mye å melde. Noen minutters kjøretur unna Mercure ligger bakeren Victor Martin. Har spist lunsj der to ganger. Veldig bra både på gjærbakst (påsmurte baguetter), søt bakverk type pain chocolat, kaker og quiche. Mercure har litt uklart for meg to eller tre restauranter. Svært bra frokost. Brasseriet har greit kjøtt men de mest vasne fett-trukne french fries jeg noen sine har sett. Så er det av alle ting en japansk restaurant hvor de fleste synes å spise. Bestilte en sushi combo. Sushi et sted hvor havet sikkert holder over 25 grader året rundt er ikke helt optimalt, men helt OK. Var en tur inne i byen i dag. Det ligger vel litt i kulturen at man helst vil at fasaden skal se mest mulig sliten ut, men det er noe av det mest slitne bysenteret jeg har sett på veldig lenge, herunder offentlige bygg. Ikke bo i byen i den tro at det er en pittoresk koselig fransk koloniby. Det kan kanskje ha vært for det for 50 år siden, men uklart om noen har gjort noe vedlikehold siden den tid. Skal ta meg mer rundt på lørdag og tar kanskje noen bilder. Nå er jeg ganske forsiktig, men det var ikke sånn at jeg følte for å gå veldig mye rundt med mobilen og ta bilder. Får litt følelsen av at pengene har forlatt bysentrumet for en god stund siden. Palmistes inne i sentrum synes å være stedet hvor europeiske turister hang for en øl eller mat. I nabolaget til Mercure er det bygget et nytt bo- og arbeidsområde som synes å være det velstående området i byen. Mens sentrum er hvordan jeg ser for meg Haiti eller en fattig afrikansk liten by er det Frankrike. Når folk jogger eller går det som åpenbart er mosjonstur på ettermiddagen sier det en del om området. Nå er det kanskje ikke et poeng å dra til Cayenne for å dra til Frankrike, men hvis man bor i sentrum så velger man Afrika, mer enn sånn jeg har opplevd Sør-Amerika.
Guiana Space Center Ifølge en plakat på museet ved satelittoppskytingsbasen besøker 1/3 av turistene til Fransk Guyana satelittoppskytingsbasen. Det synes å være 1,5 turer der per dag (stort sett kl 13 tur og noen dager morgentur kl 8). Turen min bestod av en halvfull buss. Så da skal det komme ca 100 turister om dagen til Fransk Guyana. Og nå er det ikke regntid. Man booker tur ved å sende en e-post. Det tok for min del ca to uker frem og tilbake, så ville gjort det i god tid. De fire dagene jeg kunne delta var det ingen engelskspråklige turer. Det var en den morgenen jeg landet. Jeg kom tidlig og besøkte museet først. Trenger ikke mer enn 30-45 min der. Selve turen starter ifølge programmet 13.00, men første halvtimen går med til innsjekk og sikkerhetskontroll. Så blir man kjørt i buss rundt i ca to timer. Det er et enormt område hvor det er flere satelittoppskytingsstasjoner som enten er pensjonerte eller i bruk fordi de bygges til den enkelte type bærerakett. Og hver av dem må ha 5 km sikkerhetssone. Og infrastruktur for å montere satellitten, raketten etc. Man får besøke satelittoppskytingsstedet for Adriane 5, som hadde siste oppskytning for 27 år siden. Den nye for Adriane 6 ser imidlertid ganske lik ut. Så får man besøke kontrollrommet for Ariane 6 oppskytingene. Der er det fotoforbud. Man kommer litt på avstand til Ariane 6 oppskytingsstedet. Til slutt kommer man tilbake til museet og inn i den gamle kontrollhallen. Hele opplegget tok 3 timer. Det guides fortløpende, men for en hvis eneste franskkunnskaper ble tilegnet på 4 ukers språkskole på Guadeloupe for snart 20 år siden, fikk jeg nok glipp av ganske så mye. Så ville veldig klart anbefale å forsøke og få til en engelskspråklig tur. Har litt følelsen at jo flere som spør tidlig, jo større er muligheten. Men uansett en kul opplevelse. Noe av det eneste jeg fikk med meg i en pause var at de sliter ganske med Musk. Space X er betydelig billigere. Ikke bare elbiler Musk har revolusjonert.
Vandring i sentrum av Cayenne en lørdag litt Etter lunsjtid bød på en helt stengt by. Bare en håndfull vestlige turister, et par lokale som flyttet seg dit de skulle og de lokale drukkenbolter som var ute i varmen som ifølge bilen var 38 grader.
I tilknytning til Mercure er det også en tredje restaurant, med inngang fra utsiden i enden av parkeringsplassen. Spiste 6-retteren. Visuelt flott, men ikke forvent Michelin-nivå smaksmessig. I nabolaget rett ved hotellet er det ihvertfall 4 restauranter i gangavstand. Prøvde den peruivanske. OK sjømat og kjøtt. Hvis suget etter fancy kaffe skulle bli for stort er det ihvertfall et par Nath’s som har bra kaffe.
Innsjekk hos AF åpner 4 timer før. Man må være på passasjerlisten for å slippe inn i innsjekkingsområdet. Så en litt selektiv sjekk av bagasje før innsjekk, hvor norsk pass resulterte i ingen interesse. Og så innsjekk. Priority i sikkerhetskøen. Og så emigrasjon. Flyplassen har to gater. Begge med bro. Disse to bildene dekker hele avgangshallen. En liten AF lounge i den ene enden. God mat for en sånn type lounge. Ingen dusj. Det er visstnok en dusj i den andre loungen til Air Caraïbes, men fant ikke noe om lounge Key/Priority pass eller annet og den var uansett stengt når jeg sjekket.
Hvis du googler Signature restaurant Cayenne og går inn for å bestille bord via zenchef løsningen så fremgår priser.
Finnes det noe bedre enn morgenfølelsen etter å ha våknet litt sent, fått litt frokost i sengen, satt setet litt ned igjen, men akkurat så man kan se ut av vinduet. 40 min til landing. Egentlig ikke noe annet å gjøre i den verdenen enn å se litt på kartet og stirre ut av vinduet. Sovet kort, men det merker man først om et par timer. Etter litt har flyet en perfekt linje over Paris så sentrum kommer akkurat perfekt på skrå høyre under. Og uten skyer akkurat over sentrum. Ellers er det florlette skyer. Vi docket på 2E K-gates. Litt treg bro. Men så gikk det fort med tog. 5 mennesker foran i Sky priority transfer security. Ingen kø i automatisk passkontroll. Tror det gikk 25 min fra jeg gikk ut av flyet til jeg var i loungen i 2F.
Det skjer ikke så mye på Félix Eboué. Fire avganger totalt søndagen jeg dro. To til Fort de France og to til Paris. AF til CDG og Air Caraibes til Orly. Begge med A350. Vi tok av mot havet og da forlater man Fransk Guiana etter knappe et par minutter.
Lukten av nytt fly. PH-AXB en A321 neo ble levert til KLM i september. Klarer ikke helt å finne ut når, men det er klar nyflylukt. Litt for mye folk ombord til innvendige bilder. Men de har slimline seter i KLM farget skinn. Igjen fremstår det som mye folk som ikke skal mellom Paris og Amsterdam. Svært høy andel utlendinger.
Og så var jeg på Vy igjen. Med ny koffert. I løpet av et av mine fire legg var en av knottene som utgjør det fjerde punktet på min tohjuls Samsonite brukket av. Meldte inn skade og fikk forklart systemet med å ta kontakt med Bagbrokers. Eller å få en ny American Tourister der og da. Halvveis på vei inn i tollen ombestemte jeg meg og gikk for ny koffert. Får se hvor lenge billigmerket til Samsonite varer, men jeg klarer ikke helt å huske når Samsoniten er fra og har nok langt mindre noen kvittering lett tilgjengelig, og skal ut å reise igjen om ikke så lenge så greit å få ting ordnet. Et par observasjoner: - KLM C har veldig god mat. - Embraer på AMS betyr fjernparkering - KLM har ikke ledig nabosete i Embraer i C som blir trangt - SAS plus som siste legg byr på taco wrap istedenfor mer fancy mat, men er ganske så OK - Crown lounge Schengen på AMS er ikke noe over SAS gullstuen på CPH, men AF loungen på 2F er klart over (den var dog så full i morges at folk gikk rundt flere runder for å finne et sted å sitte Takk for følget og god tur til de som også skal på Frankrike tur.