En uke i paradis (eller tur til Seychellene med Ethiopian og CT)

Tråd i 'Reisebrev' startet av KRS, 30. okt 2016.

  1. mariusbb

    mariusbb Senior Medlem

    Innlegg:
    561
    Likes mottatt:
    1,057
    Bonuspoeng:
    93
    En øy "i lag med" resten av øyene? Jeg synes det er godt nok! :p

    Uansett - ser frem til resten av reisebrevet!
     
  2. KRS

    KRS Senior Medlem

    Innlegg:
    722
    Likes mottatt:
    3,789
    Bonuspoeng:
    93
    Torsdag kveld, dvs. dagen før avreise er det på tide å sjekke inn, men online check-in fungerer dårlig. Husker ikke nå hvilken feilmelding jeg fikk opp på ethiopianairlines.com, men etter flere forsøk og samme feilmelding var det åpenbart at det bare var å gi opp... Ble litt bekymret på dette tidspunktet da jeg har erfaring som tilsier at det kan være et problem med billetten når man ikke får sjekke inn på nett. Men SAS appen lot meg ihvertfall sjekke oss inn til LHR så da tenkte jeg det kanskje ikke var krise likevel :)

    7 OKT 2016, STAVANGER - LONDON (SAS Plus)
    SK4627, SVG-LHR, 17:55
    Sete: 2C, 2A

    Fredag morgen drasset jeg med koffert og håndbagasje på buss og tog til jobb, og i 15-tiden tok jeg rutebuss videre (med bytte på Forus) mot flyplassen. Finner det merkelig tilfredstillende å reise kollektivt til flyplassen, spesielt når man skal fly business eller bedre! :D Litt slitsomt var det dog; som ikke tidligere nevnt er vi begge to reisende over gjennomsnittet ølinteresserte så kofferten var fylt opp med over 20 bokser diverse øl som hadde blitt plukket med fra polet de siste ukene for dette formålet. Ikke snakk om å bli strandet på en øy og kun ha dyr industripils (uansett hvor lokal) til å leske seg med!

    Snapchat-686551013.jpg
    For de som ikke er klar over det, gatekunst er populært i regionen, så også på flyplassen. Tårnet på Sola er dekorert av M-City (link).

    Vel fremme på Sola, gjorde jeg nytt forsøk på insjekk, denne gang med automat, men uten nevneverdig suksess her heller: "Kontakt personalet!" var det vel det sto.
    Samboeren var var på vei med flybuss fra andre siden av byen, men jeg dristet meg til å forsøke å sjekke inn i skranken for oss begge likevel. Selv om dette var starten på høstferien var det liten kø i Plus/*G innsjekk. Manuell innsjekk gikk uten problemer og jeg fikk sendt avgårde kofferten, selv om den var noen små kilo over 23kg (ble usikker nå på hvordan det stiller seg, kunne jeg hatt 32kg gitt at jeg reiste business videre?). Uansett, jeg fikk til og med boardingkort for oss begge, samt bagasjelapp til samboerens snart ankommende koffert, og beskjed om å bare gå på bag drop når kofferten var på plass. Jeg fant meg en benk ute i solskinnet (og tok bildet over) mens jeg ventet. Noen minutter senere forsøkte vi kvitte oss med neste koffert i bag drop, men det var ikke snakk om å få til å fungere, så tilbake til skranken med den. Pass måtte fremvises før kofferten kunne sendes viste det seg; det kunne jeg sikkert blitt infomert om tidligere, men det gjorde ingenting. Nå var vi straks på vei!

    Fast track var heller ikke dumt denne dagen, da det var en ganske brukbar kø i sikkerhetskontrollen. Etter litt dårlig matplanlegging var vi skrubbsultne, så et par pizzastykker ble inntatt før vi trakk ned til gaten.

    Bestill alt du vil fra menyen konseptet i Plus synes jeg er ganske interessant. Her lurer jeg på om det er kulturforskjeller som gjør at dette fungerer i Skandinavia, men kanskje ikke hadde egnet seg alle plasser. Jeg skjems nesten om jeg ber om en sjokolade i tillegg til en øl og en snack. Damen i nabosetet nektet plent å bestille noe som helst (ikke min reisepartner), selv om flyverten spøkte og påpekte at det var gratis. Det ble nesten litt kleint til slutt...
    For å være ærlig husker jeg ikke spesielt mye av boarding, flighten eller annet, men jeg tok bilde av det viktigste :D
    20161007_184434.jpg

    Alltid ganske aggressivt skum på disse, men nå var vi i hvertfall på vei!
     
    FFlyer, Are, mathiasfe and 7 others like this.
  3. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,596
    Bonuspoeng:
    293
    Det er ikke ofte man hører om folk som tar med alkohol UT av Norge. Kudos for den :). Men når det er sagt, jeg forstår dere veldig godt. Er helt på linje der, det man får i den tilfeldige baren er sørgelige greier.
     
    KRS, Stuttfeiten and LineE like this.
  4. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,145
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    Kjør på @KRS. Dette var en god start.
     
    KRS liker dette
  5. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,362
    Likes mottatt:
    7,559
    Bonuspoeng:
    183
    En flott start og helt rikig drikke ombord hos SAS når man liker øl;) Skjønner aldri de som ber om Carlsberg ombord når man kan få Mikkeller som jo er mer spennende å drikke spør du meg...
    God tur videre, ser fram til å lese mer :)
     
    Are and KRS like this.
  6. KRS

    KRS Senior Medlem

    Innlegg:
    722
    Likes mottatt:
    3,789
    Bonuspoeng:
    93
    Mener å huske vi ble noe forsinket inn til Heathrow da vi måtte sirkle rundt litt og vente på tur. Sikkerhetskontrollen hadde vi nesten for oss selv, og før vi visste ordet av det var vi oppe i avgangshallen.

    Jeg startet sporenstreks den lange spaserturen mot loungene som ikke tilhører Lufthansa, mens madammen gikk for å kikke litt i butikkene mm. Var en stund siden jeg hadde vært på T2 med tid til å utforske eller med gate i nærheten av SQ, AC og UA loungene; tror faktisk SilverKris loungen ennå ikke hadde åpnet sist jeg var der... Hadde forsømt meg litt på valg av lounge og ikke planlagt noe særlig, men mente å huske at det var en grei bar i UA loungen så gikk dit først og ba spanjolen bak baren (tror jeg han var) om et glass Champagne. Men neida, det var ikke tilgjengelig i øyeblikket, "not what we are pouring at the moment", så jeg måtte ta til takke med et glass Cava. Ville ikke fornærme fyren så klagde ikke så altfor mye, og fikk en slags halvveis lovnad om at han skulle ordne noe Champagne til neste glass.

    Kort tid etter var også samboeren på plass, og hun ordnet uten problem 2 glass Champagne fra samme bartender :). Stort sett mer var det ikke tid til og vi trakk bortover mot gate B44.

    20161007_201617.jpg
    Her var det faktisk en fyr som sto og passet på at økonomi og business passasjerer ikke skulle blandes, men da det ikke var alle som hørte på ham endte vi opp med at noen snek seg foran oss i køen. Pass og boardingkort måtte frem, og jeg tror vi sto der i over 5 minutter mens en av personalet tastet vilt på en datamaskin. Men, omsider fikk vi våre papirer tilbake og kunne gå inn og sette oss.
     
    FFlyer, geddi, RoadKing and 1 other person like this.
  7. KRS

    KRS Senior Medlem

    Innlegg:
    722
    Likes mottatt:
    3,789
    Bonuspoeng:
    93
    7 OKT 2016, LONDON - ADDIS ABABA (Ethiopian C)
    ET701, LHR-ADD, 21:00
    Sete: 3A, 3C

    Slik ser det altså ut ombord en splitter ny A350. Er lov det lov å klage over at det ikke ser moderne nok ut? :)
    20161007_203033.jpg

    Vi fant oss raskt til rette, men fikk ikke helt fred til å installere oss før besetningen kom med varme håndklær, menyer, mm

    20161007_203221.jpg
    Bra størrelse på skjermen, og et knøttlite hull til å tre føttene inn i :rolleyes:

    20161007_203447.jpg
    Champagne, vann og amenity kit kom raskt på plass. Champagne hører med på flytur synes jeg, og denne (som alle de andre) falt i smak. Canard-Duchêne Cuvée Léonie tipper jeg det var vi fikk.

    20161007_203335.jpg
    Ganske basic tør jeg påstå, ikke at jeg manglet noe egentlig.


    20161007_203514.jpg
    Klistrelapper fikk vi også utdelt; vennligst vekk meg for å spise! :D
     
    LineE, Kristian, Edvard and 4 others like this.
  8. KRS

    KRS Senior Medlem

    Innlegg:
    722
    Likes mottatt:
    3,789
    Bonuspoeng:
    93
    Egentlig ingenting å utsette på utvalget av drikke heller, men man vil jo alltid ha mer å velge blant. Angrer litt nå på at jeg aldri testet Saba T'ej :(

    20161007_203852.jpg


    20161007_203907.jpg
    20161007_203927.jpg


    20161007_204051.jpg
     
    Kalsnes, Are, LineE and 4 others like this.
  9. KRS

    KRS Senior Medlem

    Innlegg:
    722
    Likes mottatt:
    3,789
    Bonuspoeng:
    93
    Svin er ikke å få tak i ombord..

    20161007_205412.jpg

    Jeg fulgte ikke så nøye med på klokka men tror ikke vi var nevneverdig forsinket, og turen sydover kunne begynne.

    Her burde jeg selvsagt skrive litt om hvordan jeg opplevde flytypen, sammenlikne støynivå, og alt mulig annet som jeg ikke fikk med meg. Opplevde vel egentlig ikke A350 som noe spesielt annerledes enn andre. Setet var jeg ikke spesielt fornøyd med men det kommer jeg tilbake til...

    En ting jeg husker er at boardingmusikken føltes noe intens. Jeg hadde sansen for den men det tror jeg ikke alle hadde. Lurer på om det var denne:


    Servicen ombord passet meg forøvrig ganske bra. Besetningen kommuniserte (med meg i hvertfall) på engelsk uten noe særlig vansker, smilte og ordnet serveringen relativt raskt og uten problemer. For toppscore kunne de gjerne vært litt mer proaktive med påfyll :)

    Fortsettelse følger.
     
    FFlyer, afirm, LineE and 4 others like this.
  10. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,596
    Bonuspoeng:
    293
    Veldig bra @KRS , keep posting! Få litt mer info om 350'n da, ikke så mange som har prøvd den enda. Skiller den seg ut på noe vi f.eks i forhold til 787?
     
    KRS liker dette
  11. KRS

    KRS Senior Medlem

    Innlegg:
    722
    Likes mottatt:
    3,789
    Bonuspoeng:
    93
    Kan ikke ha skilt seg veldig ut, men hvis du lurer på noe spesielt kan jeg kanskje svare...

    Stusset over askebeger i dør på toalettet :D
    20161008_034813.jpg
     
    LineE, geddi, RoadKing and 1 other person like this.
  12. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,596
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg overså den, da er det vel ikke noe spesielt med den. Jaja.
    Askebeger ja, det der syns jeg og er merkelig, at de enda den dag i dag har askebeger på fly.
     
  13. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,133
    Likes mottatt:
    7,770
    Bonuspoeng:
    183
    Håper du sparte på den, så du ikke trenger å ta med egen neste gang!

    upload_2016-11-4_14-7-48.png
    H/T PassengerShaming

    Fra spøk til alvor -- flott rapport hittil! Gleder meg til resten :)
     
    FFlyer, LineE, alexfins and 6 others like this.
  14. elgaaen

    elgaaen Senior Medlem

    Innlegg:
    783
    Likes mottatt:
    525
    Bonuspoeng:
    93
    Spurte en flyvertinne om dette for et par år siden. Hun sa at de måtte ha et askebeger, fordi hvis noen røyker på do så må de ha et egnet sted å slukke sigaretten:)
     
    Are and KRS like this.
  15. KRS

    KRS Senior Medlem

    Innlegg:
    722
    Likes mottatt:
    3,789
    Bonuspoeng:
    93
    20161007_223119_.jpg

    Etter take off kom det litt Kolo og annen snacks på bordet.
    20161007_205355_.jpg

    Det ble også litt mer Champagne, og vi prøvde Habesha ølen, men den var ikke spesielt spennende.

    Selv om det begynte å bli sent satset jeg på å spise litt fremfor å prøve og sove med det samme. Glemte ta bilde av middagen, og husker ikke hva jeg hadde, men tror jeg hadde lasagnen, og husker i hvert fall at det var helt ok til flymat å være.
    20161007_205433.jpg

    Forrett og dessert var det ingenting i veien med:

    20161007_223249.jpg
    20161007_231548.jpg
     
    Are, LineE, Kristian and 3 others like this.
  16. KRS

    KRS Senior Medlem

    Innlegg:
    722
    Likes mottatt:
    3,789
    Bonuspoeng:
    93
    Sto over kaffe da jeg ennå ikke hadde gitt opp å sove :(

    Underholdningssystemet var helt ok, men litt irriterende at lyden innimellom forsvant 1-2 sekunder av gangen.
    Det var ikke mange nye vestlige filmer av interesse. Jeg klarte imidlertid finne noe som fristet nok; usikker på hvilken jeg valgte først men Mr. Right var en av dem så det sier kanskje litt om utvalget; for så vidt en helt grei flyfilm :)

    Uansett, forsøkte å sove litt etter film nr. 1 men fant aldri helt roen, og det er ingen tvil om at løsningen med et lite hull til å stikke føttene inn i ikke fungerer optimalt for meg. Jeg sover både på magen, ryggen og på siden og i dette setet var det bare på ryggen som var i nærheten av å fungere for meg, men det ble altså ingen søvn på denne flighten. Dermed ble det et par filmer til, frokost og kaffe før landing. Jeg får gi jet lag skylden for mangel på bilder ;)

    Frokosten var ganske god og jeg spiste det jeg fikk men det var verken omelett eller pannekake...
    20161007_205436.jpg

    Kaffe ombord på fly er aldri noe å skryte av, men litt forventninger har man jo etter dette:

    20161007_205359.jpg

    Dessverre var det ingenting som skilte den fra kaffen jeg er vant til fra andre flyselskap (med unntak av Austrian kanskje). Jeg kan sverge at jeg så en boks Nescafe instant i galley på vei til toalettet, men håper jeg så syner...

    Ikke lenge etter frokost nærmet vi oss Addis Ababa og Bole International
    20161008_041802.jpg

    Ned trappen og inn i ventende buss; egen buss til business class (som forøvrig heter Cloud 9 hos Ethiopian). Vi ble kjørt ca. 30 meter bare før vi var ved døren inn til terminalen som var litt morsomt. Ellers er det Terminal 2 som gjelder på Bole, Terminal 1 er stort sett for innenriks og regionale flighter slik jeg har forstått det, og stakkars de som må bruke den :D

    20161008_063241_.jpg
     
  17. Stuttfeiten

    Stuttfeiten Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,416
    Likes mottatt:
    18,397
    Bonuspoeng:
    183
    Stamp-of-Approval.jpg
    Eg ser i alle fall at Stuttfeiten kunne gjerne reist med Ethiopian. :)

    *Insert stamp of approval here*

    Tusen takk for at du delar turen med oss!
     
    Last edited by a moderator: 04. nov 2016
    mhsalv, KRS and RoadKing like this.
  18. KRS

    KRS Senior Medlem

    Innlegg:
    722
    Likes mottatt:
    3,789
    Bonuspoeng:
    93
    Etter all slakten av flyplassen jeg hadde lest på forhånd hadde jeg svært lave forventninger. Vi landet ca. på rutetid 06:30 om morgenen så det var relativt stille og få folk. Første vi traff var en dame som sto og ropte etter Lufthansa passasjerer.

    Da jeg hadde lest at loungen kunne bli veldig full bestemte vi oss for å oppsøke den først som sist for å sikre oss sitteplasser. Vi hadde tross alt ca. 4 timer å slå ihjel om alt gikk etter planen. Loungen ble lokalisert uten store problemer, men når det er sagt var jeg kanskje litt i zombie-modus på det tidspunktet så det er ikke sikkert alt jeg tror skjedde stemmer helt.

    Uansett, første loungen kom vi ikke inn på, men vi ble henvist til den som gjelder for Ethiopian sine business class passasjerer og egne status medlemmer. Etter hva jeg har lest er de mer eller mindre like, men den vi endte opp i er større og tillater ikke røyking. Burde selvsagt sjekket ut begge for å sammenlikne men det skjedde ikke denne gangen.

    20161015_225558.jpg
    Her slapp vi altså ikke inn :)
     
    FFlyer, LineE, geddi and 5 others like this.
  19. KRS

    KRS Senior Medlem

    Innlegg:
    722
    Likes mottatt:
    3,789
    Bonuspoeng:
    93
    Innrømmelse: alle bildene fra Bole er fra returen; men tenkte det var like greit å ta de med nå :)

    Loungen var ikke noe å skryte av vil jeg si, men det var mye bedre enn fryktet.
    Det var wifi som fungerte godt nok, masse forskjellig mat de mer eventyrlystne kunne prøve seg på. Diverse drikke, inkludert forskjellige øl (vi sto over denne gangen). Toalettene var brukbare, men det var ingen dusj så noen tok en kattevask i vasken, men ingenting jeg ikke har sett på andre flyplasser.

    Det var godt med plass når vi kom, men etter et par timer fylte det seg bra opp, internetthastigheten gikk ned, og vi fikk ikke lov til å sitte alene lengre :D
    20161015_223200.jpg
    Høydepunktet for meg var definitivt kaffeserveringen; ikke fordi den smakte spesielt godt, men fordi det var noe unikt og det gav et lokalt preg.
    20161015_200509.jpg

    Enkelte av flyvertinnene gikk forøvrig i samme antrekket.
     
    Are, geddi, Kristian and 5 others like this.
  20. KRS

    KRS Senior Medlem

    Innlegg:
    722
    Likes mottatt:
    3,789
    Bonuspoeng:
    93
    8 OKT 2016, ADDIS ABABA - MAHE ISLAND (Ethiopian Y)
    ET879, ADD-SEZ, 10:45
    Sete: 4J

    Vi måtte igjennom en liten sikkerhetskontroll for å komme til gate.
    Det er egen Gold Track, men det var nesten ingen kø så vi brukte den ikke denne gangen, dog var den kjekk å ha på returen:
    20161015_225601.jpg
    Sko måtte av, men laptop og flytende var det ikke så nøye med :)
    Hadde vurdert å handle litt taxfree på Sola, men var usikker om jeg ville ha problemer med flytende væske i håndbagasjen her i Addis. Spurte ikke, men alt tyder på at det ikke ville vært noe problem...

    Boarding gikk greit, og slik så setene våre ut de neste drøye 3 timene:
    20161015_165614.jpg

    Ingen tvil om hvem den lokale helten er:
    20161015_173208.jpg

    Var trøtt og sliten på dette tidspunktet så her er det ikke mye å fortelle, men ca.halvveis var vi ved østkysten av Afrika:
    20161008_123812.jpg
     
    Lnbre, Edin, FFlyer and 10 others like this.

Del denne siden