En øy "i lag med" resten av øyene? Jeg synes det er godt nok! Uansett - ser frem til resten av reisebrevet!
Torsdag kveld, dvs. dagen før avreise er det på tide å sjekke inn, men online check-in fungerer dårlig. Husker ikke nå hvilken feilmelding jeg fikk opp på ethiopianairlines.com, men etter flere forsøk og samme feilmelding var det åpenbart at det bare var å gi opp... Ble litt bekymret på dette tidspunktet da jeg har erfaring som tilsier at det kan være et problem med billetten når man ikke får sjekke inn på nett. Men SAS appen lot meg ihvertfall sjekke oss inn til LHR så da tenkte jeg det kanskje ikke var krise likevel 7 OKT 2016, STAVANGER - LONDON (SAS Plus) SK4627, SVG-LHR, 17:55 Sete: 2C, 2A Fredag morgen drasset jeg med koffert og håndbagasje på buss og tog til jobb, og i 15-tiden tok jeg rutebuss videre (med bytte på Forus) mot flyplassen. Finner det merkelig tilfredstillende å reise kollektivt til flyplassen, spesielt når man skal fly business eller bedre! Litt slitsomt var det dog; som ikke tidligere nevnt er vi begge to reisende over gjennomsnittet ølinteresserte så kofferten var fylt opp med over 20 bokser diverse øl som hadde blitt plukket med fra polet de siste ukene for dette formålet. Ikke snakk om å bli strandet på en øy og kun ha dyr industripils (uansett hvor lokal) til å leske seg med! For de som ikke er klar over det, gatekunst er populært i regionen, så også på flyplassen. Tårnet på Sola er dekorert av M-City (link). Vel fremme på Sola, gjorde jeg nytt forsøk på insjekk, denne gang med automat, men uten nevneverdig suksess her heller: "Kontakt personalet!" var det vel det sto. Samboeren var var på vei med flybuss fra andre siden av byen, men jeg dristet meg til å forsøke å sjekke inn i skranken for oss begge likevel. Selv om dette var starten på høstferien var det liten kø i Plus/*G innsjekk. Manuell innsjekk gikk uten problemer og jeg fikk sendt avgårde kofferten, selv om den var noen små kilo over 23kg (ble usikker nå på hvordan det stiller seg, kunne jeg hatt 32kg gitt at jeg reiste business videre?). Uansett, jeg fikk til og med boardingkort for oss begge, samt bagasjelapp til samboerens snart ankommende koffert, og beskjed om å bare gå på bag drop når kofferten var på plass. Jeg fant meg en benk ute i solskinnet (og tok bildet over) mens jeg ventet. Noen minutter senere forsøkte vi kvitte oss med neste koffert i bag drop, men det var ikke snakk om å få til å fungere, så tilbake til skranken med den. Pass måtte fremvises før kofferten kunne sendes viste det seg; det kunne jeg sikkert blitt infomert om tidligere, men det gjorde ingenting. Nå var vi straks på vei! Fast track var heller ikke dumt denne dagen, da det var en ganske brukbar kø i sikkerhetskontrollen. Etter litt dårlig matplanlegging var vi skrubbsultne, så et par pizzastykker ble inntatt før vi trakk ned til gaten. Bestill alt du vil fra menyen konseptet i Plus synes jeg er ganske interessant. Her lurer jeg på om det er kulturforskjeller som gjør at dette fungerer i Skandinavia, men kanskje ikke hadde egnet seg alle plasser. Jeg skjems nesten om jeg ber om en sjokolade i tillegg til en øl og en snack. Damen i nabosetet nektet plent å bestille noe som helst (ikke min reisepartner), selv om flyverten spøkte og påpekte at det var gratis. Det ble nesten litt kleint til slutt... For å være ærlig husker jeg ikke spesielt mye av boarding, flighten eller annet, men jeg tok bilde av det viktigste Alltid ganske aggressivt skum på disse, men nå var vi i hvertfall på vei!
Det er ikke ofte man hører om folk som tar med alkohol UT av Norge. Kudos for den . Men når det er sagt, jeg forstår dere veldig godt. Er helt på linje der, det man får i den tilfeldige baren er sørgelige greier.
En flott start og helt rikig drikke ombord hos SAS når man liker øl Skjønner aldri de som ber om Carlsberg ombord når man kan få Mikkeller som jo er mer spennende å drikke spør du meg... God tur videre, ser fram til å lese mer
Mener å huske vi ble noe forsinket inn til Heathrow da vi måtte sirkle rundt litt og vente på tur. Sikkerhetskontrollen hadde vi nesten for oss selv, og før vi visste ordet av det var vi oppe i avgangshallen. Jeg startet sporenstreks den lange spaserturen mot loungene som ikke tilhører Lufthansa, mens madammen gikk for å kikke litt i butikkene mm. Var en stund siden jeg hadde vært på T2 med tid til å utforske eller med gate i nærheten av SQ, AC og UA loungene; tror faktisk SilverKris loungen ennå ikke hadde åpnet sist jeg var der... Hadde forsømt meg litt på valg av lounge og ikke planlagt noe særlig, men mente å huske at det var en grei bar i UA loungen så gikk dit først og ba spanjolen bak baren (tror jeg han var) om et glass Champagne. Men neida, det var ikke tilgjengelig i øyeblikket, "not what we are pouring at the moment", så jeg måtte ta til takke med et glass Cava. Ville ikke fornærme fyren så klagde ikke så altfor mye, og fikk en slags halvveis lovnad om at han skulle ordne noe Champagne til neste glass. Kort tid etter var også samboeren på plass, og hun ordnet uten problem 2 glass Champagne fra samme bartender . Stort sett mer var det ikke tid til og vi trakk bortover mot gate B44. Her var det faktisk en fyr som sto og passet på at økonomi og business passasjerer ikke skulle blandes, men da det ikke var alle som hørte på ham endte vi opp med at noen snek seg foran oss i køen. Pass og boardingkort måtte frem, og jeg tror vi sto der i over 5 minutter mens en av personalet tastet vilt på en datamaskin. Men, omsider fikk vi våre papirer tilbake og kunne gå inn og sette oss.
7 OKT 2016, LONDON - ADDIS ABABA (Ethiopian C) ET701, LHR-ADD, 21:00 Sete: 3A, 3C Slik ser det altså ut ombord en splitter ny A350. Er lov det lov å klage over at det ikke ser moderne nok ut? Vi fant oss raskt til rette, men fikk ikke helt fred til å installere oss før besetningen kom med varme håndklær, menyer, mm Bra størrelse på skjermen, og et knøttlite hull til å tre føttene inn i Champagne, vann og amenity kit kom raskt på plass. Champagne hører med på flytur synes jeg, og denne (som alle de andre) falt i smak. Canard-Duchêne Cuvée Léonie tipper jeg det var vi fikk. Ganske basic tør jeg påstå, ikke at jeg manglet noe egentlig. Klistrelapper fikk vi også utdelt; vennligst vekk meg for å spise!
Egentlig ingenting å utsette på utvalget av drikke heller, men man vil jo alltid ha mer å velge blant. Angrer litt nå på at jeg aldri testet Saba T'ej
Svin er ikke å få tak i ombord.. Jeg fulgte ikke så nøye med på klokka men tror ikke vi var nevneverdig forsinket, og turen sydover kunne begynne. Her burde jeg selvsagt skrive litt om hvordan jeg opplevde flytypen, sammenlikne støynivå, og alt mulig annet som jeg ikke fikk med meg. Opplevde vel egentlig ikke A350 som noe spesielt annerledes enn andre. Setet var jeg ikke spesielt fornøyd med men det kommer jeg tilbake til... En ting jeg husker er at boardingmusikken føltes noe intens. Jeg hadde sansen for den men det tror jeg ikke alle hadde. Lurer på om det var denne: Servicen ombord passet meg forøvrig ganske bra. Besetningen kommuniserte (med meg i hvertfall) på engelsk uten noe særlig vansker, smilte og ordnet serveringen relativt raskt og uten problemer. For toppscore kunne de gjerne vært litt mer proaktive med påfyll Fortsettelse følger.
Veldig bra @KRS , keep posting! Få litt mer info om 350'n da, ikke så mange som har prøvd den enda. Skiller den seg ut på noe vi f.eks i forhold til 787?
Kan ikke ha skilt seg veldig ut, men hvis du lurer på noe spesielt kan jeg kanskje svare... Stusset over askebeger i dør på toalettet
Jeg overså den, da er det vel ikke noe spesielt med den. Jaja. Askebeger ja, det der syns jeg og er merkelig, at de enda den dag i dag har askebeger på fly.
Håper du sparte på den, så du ikke trenger å ta med egen neste gang! H/T PassengerShaming Fra spøk til alvor -- flott rapport hittil! Gleder meg til resten
Spurte en flyvertinne om dette for et par år siden. Hun sa at de måtte ha et askebeger, fordi hvis noen røyker på do så må de ha et egnet sted å slukke sigaretten
Etter take off kom det litt Kolo og annen snacks på bordet. Det ble også litt mer Champagne, og vi prøvde Habesha ølen, men den var ikke spesielt spennende. Selv om det begynte å bli sent satset jeg på å spise litt fremfor å prøve og sove med det samme. Glemte ta bilde av middagen, og husker ikke hva jeg hadde, men tror jeg hadde lasagnen, og husker i hvert fall at det var helt ok til flymat å være. Forrett og dessert var det ingenting i veien med:
Sto over kaffe da jeg ennå ikke hadde gitt opp å sove Underholdningssystemet var helt ok, men litt irriterende at lyden innimellom forsvant 1-2 sekunder av gangen. Det var ikke mange nye vestlige filmer av interesse. Jeg klarte imidlertid finne noe som fristet nok; usikker på hvilken jeg valgte først men Mr. Right var en av dem så det sier kanskje litt om utvalget; for så vidt en helt grei flyfilm Uansett, forsøkte å sove litt etter film nr. 1 men fant aldri helt roen, og det er ingen tvil om at løsningen med et lite hull til å stikke føttene inn i ikke fungerer optimalt for meg. Jeg sover både på magen, ryggen og på siden og i dette setet var det bare på ryggen som var i nærheten av å fungere for meg, men det ble altså ingen søvn på denne flighten. Dermed ble det et par filmer til, frokost og kaffe før landing. Jeg får gi jet lag skylden for mangel på bilder Frokosten var ganske god og jeg spiste det jeg fikk men det var verken omelett eller pannekake... Kaffe ombord på fly er aldri noe å skryte av, men litt forventninger har man jo etter dette: Dessverre var det ingenting som skilte den fra kaffen jeg er vant til fra andre flyselskap (med unntak av Austrian kanskje). Jeg kan sverge at jeg så en boks Nescafe instant i galley på vei til toalettet, men håper jeg så syner... Ikke lenge etter frokost nærmet vi oss Addis Ababa og Bole International Ned trappen og inn i ventende buss; egen buss til business class (som forøvrig heter Cloud 9 hos Ethiopian). Vi ble kjørt ca. 30 meter bare før vi var ved døren inn til terminalen som var litt morsomt. Ellers er det Terminal 2 som gjelder på Bole, Terminal 1 er stort sett for innenriks og regionale flighter slik jeg har forstått det, og stakkars de som må bruke den
Eg ser i alle fall at Stuttfeiten kunne gjerne reist med Ethiopian. *Insert stamp of approval here* Tusen takk for at du delar turen med oss!
Etter all slakten av flyplassen jeg hadde lest på forhånd hadde jeg svært lave forventninger. Vi landet ca. på rutetid 06:30 om morgenen så det var relativt stille og få folk. Første vi traff var en dame som sto og ropte etter Lufthansa passasjerer. Da jeg hadde lest at loungen kunne bli veldig full bestemte vi oss for å oppsøke den først som sist for å sikre oss sitteplasser. Vi hadde tross alt ca. 4 timer å slå ihjel om alt gikk etter planen. Loungen ble lokalisert uten store problemer, men når det er sagt var jeg kanskje litt i zombie-modus på det tidspunktet så det er ikke sikkert alt jeg tror skjedde stemmer helt. Uansett, første loungen kom vi ikke inn på, men vi ble henvist til den som gjelder for Ethiopian sine business class passasjerer og egne status medlemmer. Etter hva jeg har lest er de mer eller mindre like, men den vi endte opp i er større og tillater ikke røyking. Burde selvsagt sjekket ut begge for å sammenlikne men det skjedde ikke denne gangen. Her slapp vi altså ikke inn
Innrømmelse: alle bildene fra Bole er fra returen; men tenkte det var like greit å ta de med nå Loungen var ikke noe å skryte av vil jeg si, men det var mye bedre enn fryktet. Det var wifi som fungerte godt nok, masse forskjellig mat de mer eventyrlystne kunne prøve seg på. Diverse drikke, inkludert forskjellige øl (vi sto over denne gangen). Toalettene var brukbare, men det var ingen dusj så noen tok en kattevask i vasken, men ingenting jeg ikke har sett på andre flyplasser. Det var godt med plass når vi kom, men etter et par timer fylte det seg bra opp, internetthastigheten gikk ned, og vi fikk ikke lov til å sitte alene lengre Høydepunktet for meg var definitivt kaffeserveringen; ikke fordi den smakte spesielt godt, men fordi det var noe unikt og det gav et lokalt preg. Enkelte av flyvertinnene gikk forøvrig i samme antrekket.
8 OKT 2016, ADDIS ABABA - MAHE ISLAND (Ethiopian Y) ET879, ADD-SEZ, 10:45 Sete: 4J Vi måtte igjennom en liten sikkerhetskontroll for å komme til gate. Det er egen Gold Track, men det var nesten ingen kø så vi brukte den ikke denne gangen, dog var den kjekk å ha på returen: Sko måtte av, men laptop og flytende var det ikke så nøye med Hadde vurdert å handle litt taxfree på Sola, men var usikker om jeg ville ha problemer med flytende væske i håndbagasjen her i Addis. Spurte ikke, men alt tyder på at det ikke ville vært noe problem... Boarding gikk greit, og slik så setene våre ut de neste drøye 3 timene: Ingen tvil om hvem den lokale helten er: Var trøtt og sliten på dette tidspunktet så her er det ikke mye å fortelle, men ca.halvveis var vi ved østkysten av Afrika: