En uke i paradis (eller tur til Seychellene med Ethiopian og CT)

Tråd i 'Reisebrev' startet av KRS, 30. okt 2016.

  1. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,145
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    Madammen, fruen, samboeren, reisefølge eller kona. Er dette Afrikansk bigami, og 3 CT? Vi gleder oss :)
     
    geddi and KRS like this.
  2. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,145
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    Nice welcoming crowd.
     
    KRS liker dette
  3. KRS

    KRS Senior Medlem

    Innlegg:
    722
    Likes mottatt:
    3,789
    Bonuspoeng:
    93
    Går litt fort frem her nå, mangler bilder for å hjelpe hukommelsen.

    Etterhvert dukker det opp noen små øyer og jeg kan begynne gjetteleken med hvilke som er hvor; Google maps hjelper til og vi kan se både Praslin, Silhouette og selvsagt Mahé som vi setter kursen mot.

    Både før og etter landing får vi beskjed om at håndbagasjen ikke skal hentes ned før nærmere beskjed gis. Dette får så klart ikke alle med seg, så det blir litt påkrevd håndhevelse fra besetningen. Alle får beskjed om å bli sittende, og etter en stund åpner døren og det kommer inn noen tar et par runder opp og ned langs midtgangen med en eller annen slags spray. Etter en lang tur føltes det litt unødvendig å sitte i flyet og vente på dette :D

    Uansett, kort tid etter slipper vi ut og ned trappen, og har faktisk et godt stykke å gå for å komme inn i terminalen og passkontroll. På vei i køen står det noen og spør om vi har vært i Ethiopia; svar transitt/connecting flight og ingen problem; svar ja og du må kanskje fremvise dokumentasjon på vaksine for "yellow fever". Dette er det greit å være obs på @Eddie47

    Passkontrollen går fint, og "welcome to paradise" som de sier :)
     
    Eddie47 and John in The Tower like this.
  4. KRS

    KRS Senior Medlem

    Innlegg:
    722
    Likes mottatt:
    3,789
    Bonuspoeng:
    93
    Hehe, var populært med hatt bland gutta merket jeg :D
     
  5. KRS

    KRS Senior Medlem

    Innlegg:
    722
    Likes mottatt:
    3,789
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg hadde bestilt en leiebil for 2 dager hos Sixt på flyplassen. Kostet ca. EUR60/dag, og gitt at hotellet ville ha EUR69 for å kjøre oss en vei, og vi skulle frem og tilbake 4 ganger var det ikke et vanskelig valg egentlig. Taxi kunne kanskje kostet noe mindre, men det er alltid kjekt å ha muligheten til å utforske litt på egenhånd. Siden vi skulle videre med båt fra andre siden av øya etter 2 dager hadde jeg booket drop-off i Beau Vallon, men avtalte i skranken at jeg skulle bli møtt på kaia og bare kunne levere bilen der.
    Dessverre var det ikke noe "alt ligger i systemet" her er bilen din opplegg, men en del skriving på papir istedenfor. Som Sixt Platinum ba jeg om en oppgradering, noe jeg også fikk; fra en Kia Picanto (Aut.) til en Kia Rio (Aut.)
    Vi ble bedt om å gå utenfor og vente mens karen løp og hentet en bil. Det var et gammelt slitt vrak han kom tilbake med, men man er jo norsk (og trøtt) så gidder ikke klage. Den fungerte i hvert fall fint. Dessverre var tanken nesten tom, men i følge displayet kunne vi klare 90 km så da gadd vi ikke fylle, og satte kursen mot hotellet.

    Flyplassen ligger øst på Mahé, mens vårt første hotell Hilton Northolme ligger nord-vest, en kjøretur på ca. 15 km. Man kjører på venstre side av veien på Seychellene, og en skal passe seg for bussjåførene har jeg lest.

    Jeg ble aldri helt klok på kjøringen på Mahé, enkelte kjørte så sakte at det nesten drev meg til vanvidd, mens andre raste forbi i uoversiktlige svinger. Uansett, turen til hotellet gikk relativt greit, men det var opp og ned en ganske bratt knaus, mye svinger og autovern og fortauskant var fremmedord. Sylskarpe "grøftekanter" om man kan kalle det det gjorde at jeg var ganske konsentrert under kjøreturen kan man si :D
     
  6. KRS

    KRS Senior Medlem

    Innlegg:
    722
    Likes mottatt:
    3,789
    Bonuspoeng:
    93
    Hehe, kjært barn har mange navn.
     
  7. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Misunnelig 2. Fy flate
     
  8. KRS

    KRS Senior Medlem

    Innlegg:
    722
    Likes mottatt:
    3,789
    Bonuspoeng:
    93
    Hilton Northolme Resort and Spa (Mahe)

    Før avreise hadde jeg fulgt litt med på belegg på hotellene, og selvfølgelig også om det hadde blitt gjort noe med min booking. Og noen dager i forveien hadde jeg sett at rommet var endret til "GRAND OCEANVIEW POOL VILLA WITH INFINITY POOL". Var ganske fornøyd med dette :D

    Hotellet var relativt lett å finne, dog hadde jeg lastet ned google maps kart, og kartleseren fulgte med på det underveis. En vakt vinket oss velkommen og vi parkerte på parkeringsplassen rett nedenfor innkjørselen. Vi begynte å laste ut bagasjen, men da kom vakten for løpende og ville hjelpe oss. Vi ble vist ned til et slags mottakelsespaviljong av vakten, hvor det var en skranke/skrivebord, noen stoler og en sofa. Der var ingen andre ansatte, men vi ble forsikret om at det straks ville komme noen. Vi slo oss ned og kikket litt på utsikten, sammen med et annet par som hadde ankommet rett etter oss. Det drøyde flere minutter uten at noe mer skjedde, men til slutt kom vakten ned på nytt og sa at vi skulle la bagasjen stå og følge etter ham. Vi fulgte ordren, og ble loset ned til resepsjonen. Hvorfor vi ikke ble henvist dit med en gang er et mysterium...

    20161010_123822_.jpg
    Kart over hotellet.

    Innsjekk gikk uten noen problemer. Vi ble bedt om slappe av i en sofa men de ordnet formalitetene, vi fikk hvert vårt glass men juice av noe slag mens vi ventet.
    Vi fikk tildelt villa 404, som var den kategorien vi hadde sett på bookingen før ankomst, og fikk litt info om hotellet, frokost, mm. Etter en liten kort omvisning i området rundt resepsjonen, hvor også baren, restaurantene, stranden, treningsrommet, spa'en og bassenget ligger, ble vi kjørt til villaen vår.

    20161010_101823.jpg
    Utsikt sydover fra resepsjonsområdet mot vår villa.

    20161010_101841.jpg
    Fellesbassenget.

    20161010_141509.jpg
    Stranden nedenfor resepsjonsområdet.

    Som en kan se av bildene er det ikke rare sandstranden, og ved høyvann er det ikke mye plass til de som liker å ligge på sanden.
     
    Kalsnes, Lnbre, FFlyer and 11 others like this.
  9. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,597
    Bonuspoeng:
    293
    Bilder fra villaen?
     
  10. KRS

    KRS Senior Medlem

    Innlegg:
    722
    Likes mottatt:
    3,789
    Bonuspoeng:
    93
    Villaen var det ingenting å utsette på, vi var storfornøyde! :D

    20161008_171914.jpg
    Myggnetting rundt sengen.

    20161008_171908.jpg
    Nok med sitteplass til oss 2 :)

    20161008_171937.jpg
    Her snakker vi brukbar uteplass; fantastisk utsikt, pekte mer eller mindre rett vest mot solnedgangen.

    20161008_171943.jpg


    20161008_171826.jpg
    Utgang/inngang til balkongen både fra stuen og badet.

    20161008_171922.jpg
    Minibar og kaffemaskin ved inngangspartiet. Brukte denne litt, selv om jeg hadde med egne kaffebønner, håndkvern og presskanne :)

    20161008_171834.jpg
    Eget toalett, adskilt fra badet.

    20161008_171855.jpg
    Eget walk-in closet med safe og god skapplass.

    20161008_172747.jpg
    Koselig med velkomsthilsen. De 2 hattene fikk vi beholde, fikk inntrykk av at det var en gave til alle gjestene.
     
    Kalsnes, Edin, FFlyer and 11 others like this.
  11. KRS

    KRS Senior Medlem

    Innlegg:
    722
    Likes mottatt:
    3,789
    Bonuspoeng:
    93
    Jada, tar bare litt tid :)
     
    RoadKing liker dette
  12. Stuttfeiten

    Stuttfeiten Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,416
    Likes mottatt:
    18,397
    Bonuspoeng:
    183
    Fan-fucking-tastic! Snakk om å auke reiselysta... :)
     
    FFlyer and geddi like this.
  13. KRS

    KRS Senior Medlem

    Innlegg:
    722
    Likes mottatt:
    3,789
    Bonuspoeng:
    93
    Solnedgang (og soloppgang) ca. kl. 6 alle dager hele året på Seychellene, så vi var vel på plass i villaen noe før 17. Vi pakket ut, tok oss litt kaffe og luftet tærne på balkongen. Vi hadde en tidlig start neste morgen, og var naturlig nok relativt trøtte og slitne så vi satset på en tidlig middag.

    På hotellet er det en buffet restaurant, Hilltop, hvor også frokost serveres (bildet er fra mandag morgen). Så godt det lar seg gjøre unngår vi buffet, så det eneste besøket på Hilltop var frokost mandag morgen. Frokosten var det forøvrig ingenting å utsette på, de hadde alt man rimeligvis kan forvente, også sprudlende vin (Sør-Afrikansk, husker ikke merke).
    20161010_094848_.jpg

    For vår del gjensto det da bare 2 alternativ til middag, Les Cocotiers (som er mer "fine dining") eller Oceanview Bar. Valget var enkelt, vi gikk i baren :D
    Det var sitteplasser både inne og ute, dog når det ikke finnes noe særlig vegger spiller den distinksjonen kanskje mindre rolle. Har ingen bilder herfra, men det lignet litt på bildet over, bare med lavere bord, og lavere og mer komfortable stoler.

    På menyen var det et par lokale øl, Seybrew og Eku så vi bestilte dem samt en fiskecurry og en rett til som jeg har glemt. Maten smakte fortreffelig, og ølen slukte tørsten. Prisen var heller ikke avskrekkende, ølen kostet vel rundt 100 rupies om jeg husker rett (ca. 60-65 kroner).
    De ble dratt i gang litt live musikk i baren mens vi satt der, og selv om jeg tror det var mange gamle svisker de spilte, var det helt OK.
    Faktisk var det ganske stille og rolig, muligens fordi hotellet er relativt lite (mener det bare er 44 villaer), samt at barn under 16 år ikke er velkomne :)
    Et bryllup var også i gang rett nedenfor på et eget uteområde, så kanskje en del av gjestene deltok der.

    Vi bestilte en øl til, kanskje det er unormalt eller vi var dårlige til å kommunisere, men det kom 2 så da ble vi sittende en liten stund til før det var natta.
    På vei tilbake til rommet stakk vi innom resepsjonen for å sjekke muligheten for tidlig frokost. Det var ikke noe problem og vi ble lovet en mini-frokost levert på døra 04:30 uten ekstra kost.
     
    FFlyer, Eddie47, Are and 7 others like this.
  14. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,597
    Bonuspoeng:
    293
    Herlig! Blir fristet. :)
     
  15. KRS

    KRS Senior Medlem

    Innlegg:
    722
    Likes mottatt:
    3,789
    Bonuspoeng:
    93
    9 OKT 2016
    Mahé, Seychelles - Praslin
    HM3072, SEZ-PRI, 07:15
    Sete: 6B, 6C

    Praslin - Mahé, Seychelles
    HM3193, PRI-SEZ, 19:25
    Sete: 6B, 6C

    Med 2 timers tidsforskjell, og vekkerklokka på 04:25 er det ikke til å legge skjul på at vi ikke direkte spratt opp neste morgen, men det gikk lettere enn forventet. Frokosten ble levert (ganske presist) mens kaffen sto og trekte: yoghurt, croissant, juice, mm. Tror i hvert fall det var det den besto av; dette kan jeg ikke huske, men det er vel rimelig og anta at det var noe slikt.

    Da vi ville ha med (en stor) solkrem, fant vi ut at vi fikk sjekke inn en bag selv om det egentlig føltes litt unødvendig for en dagstur. Innenriks med Air Seychelles tillates 20kg innsjekket bagasje (15kg hvis man reiser på resident ticket), og 7kg håndbagasje. Etter pakking, litt mat og kaffe, tuslet vi bort til parkeringsplassen hvor bilen fremdeles sto trygt, og startet turen mot flyplassen. Lite trafikk på denne tiden av døgnet, og vi var mer enn tidlig nok ute på flyplassen, hvor det forøvrig er gratis parkering.

    Det var litt forvirrende å finne innenriksinngangen så vi vimset litt rundt og endte til slutt opp med å spørre i innsjekkingen i utenriksdelen, men ble sendt tilbake der vi hadde loket rundt noen minutter tidligere. For å komme inn man man altså selv åpne en god gammeldags dør :D
    Vel innenfor får man noen gode råd om hva man bør unngå:
    20161009_193425.jpg

    Det var ganske folketomt i det lille lokalet, men vi sjekket inn hos en dame som tok bagasjen vår og delte ut boardingkort. Gjennom neste dør var sikkerhetskontrollen, og avgangshallen. Vår flight var den nest tidligste denne dagen, så det var allerede noen få passasjerer som satt og ventet. Det var en liten butikk/cafe, men den så ganske stengt ut så lenge vi var der. Toaletter fantes, ifølge skiltene i hvert fall.

    Helt oppmerksom var jeg ikke på dette tidspunktet, ved billettbestilling hadde jeg nemlig valgt sete 1B og 1C, og behold samme når jeg sjekket inn online dagen i forveien. Boardingkortene vi nå hadde i hånden viste dessverre noe annet: 6B og 6C. Sant nok: på dette tidspunktet trodde jeg kanskje ikke det spilte noen rolle men utsikten hadde vært adskillig bedre fra første rad da det ikke er noen dør til cockpit.

    Air Seychelles er en Etihad Guest partner, og grunnet en status match for en stund tilbake var jeg innehaver av et gullkort og kunne formodentlig benyttet loungen. Men dette glemte jeg bort og kom ikke på før vi satt i avgangshallen og da virket det ikke verdt bryet selv om vi var ute i god tid. Jeg antar at det er loungen i utenriksterminalen som evt. kan brukes, jeg så ingenting i innenriksdelen i hvert fall.
     
    FFlyer, geddi, Kristian and 2 others like this.
  16. KRS

    KRS Senior Medlem

    Innlegg:
    722
    Likes mottatt:
    3,789
    Bonuspoeng:
    93
    Men det ble som det ble. Vi satt og henholdsvis leste og kjedet oss, og etterhvert var det klart til boarding. Sikkerhetsbriefing gjøres på tv-skjermen over gaten :)

    Deretter fikk vi lov til å slippe utendørs og ta noen bilder.
    fly.jpg
    Ankommende fly, formodentlig fra Praslin. Bagasjeutleveringen fungerte på litt forskjellige måter etter hva jeg kunne observere. Noe bagasje ble bært for hånd fra flyet og bort til "bagasjebåndet", men den stiligste løsningen var når bagasjen ble lagt inn bak i en bil, og denne ble rygget bort til en luke i terminalbygget.

    20161009_064729.jpg
    En av disse skulle ta oss til Praslin.

    20161009_065037.jpg

    20161009_064941.jpg
    1+2 seating, koselig og intimt ombord :D
    Jeg var ikke den eneste som filmet og tok litt bilder med mobilen for å si det slik... Som en ser, første rad hadde nok vært å foretrekke.

    Tenker vi tok av ca 10 minutter før rutetid, og landet på PRI etter ca. 15 minutter. Fin utsikt underveis.
     
    Lnbre, Kalsnes, FFlyer and 8 others like this.
  17. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,775
    Likes mottatt:
    10,107
    Bonuspoeng:
    183
    Hva betalte dere for billettene mellom SEZ og PRI?

    Gleder meg mer og mer til min tur om et par måneder etter å ha lest dette.
     
  18. KRS

    KRS Senior Medlem

    Innlegg:
    722
    Likes mottatt:
    3,789
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg hadde organisert en leiebil gjennom Sixt også på Praslin; med henting og levering på flyplassen: EUR45 + VAT. Vel fremme på PRI kom bagasjen raskt og vi gikk mot utgangen for å se om vi kunne finne noe leiebil. Det var svært dødt på flyplassen så tidlig, men det sto et par drosjer der som lurte på om vi trengte skyss. Vi takket nei og sa vi skulle hente en leiebil:
    "Oh, which company?"
    "Sixt"
    "Oh, no no no, no Sixt on this island, only Mahé"
    :eek:
    Litt bekymret blir man jo, og sjåføren tilbød seg å ringe for oss, men det ble ikke nødvendig for akkurat da kom det et ektepar som tydeligvis drev med bilutleie, lette etter oss og som hadde et par biler vi kunne velge mellom, en Kia Picanto eller en Kia Picanto med automatgir. Jeg tror de fleste leiebilene på Seychellene er Kia for å si det slik... Lett å få tak i deler var en av grunnene vi fikk oppgitt.
    Kort oppsummert: Sixt har ikke noe opplegg på Praslin men bruker underleverandører. Hadde vi bestilt direkte hadde vi sluppet de 15% VAT, så det var noe unødvendig.

    Vi skulle levere bilen tilbake ca. kl 19, men fikk beskjed om å sette den på parkeringsplassen og bare legge nøklene under matta og ikke låse om det ikke var noen der til å møte oss. Det er ganske chill på Praslin tydeligvis :D
    Tviler dog på at leiebilforsikringen på de fleste kredittkort trives med en slik løsning...

    Planen vår for dagen var ganske klar:
    Unesco siten Vallée de Mai og de berømte Coco de Mer kokosnøttene mm. så fort de åpnet, slik at vi kunne rekke igjennom og likevel nå:
    båt til La Digue kl 10:00
    Besøke den kjente stranden Anse Source D´Argent
    Båt tilbake til Praslin kl 14:30
    Noe drikke og sandwich/snacks på Chateau de Feuilles
    Stranden Anse Lazio
    Fly til Mahé 19:25
     
    Cforoe, Kalsnes, grisefod and 4 others like this.
  19. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,597
    Bonuspoeng:
    293
    Den stranda må være helt rå for å forsvare et slikt heseblesende opplegg :)
     
    geddi and KRS like this.
  20. KRS

    KRS Senior Medlem

    Innlegg:
    722
    Likes mottatt:
    3,789
    Bonuspoeng:
    93
    Ser ut som det billigste er SCR758 en vei, og en full flex billett er 1752 en vei.

    Jeg ville gledet meg om jeg skulle til Seychellene :)
     
    mathiasfe liker dette

Del denne siden