Billetten kunne ikke endres på nett, så jeg ringte inn. Brukte vel nesten 30 minutter med agenten. Endringen kom umiddelbart i appen, men PDF-filen kom ikke. Jeg ringte inn mandag, og hun lovet at innen fredag skulle alt være i orden. I dag er det fredag, og fortsatt ingen PDF, og endringen er selvsagt borte fra appen. Dette er jo ganske kjent. For når agenten legger inn en endring, så må denne godkjennes eller skrives ut på nytt. Dette tar tid. I mellomtiden er setet reservert. Da dette ikke er med SAS, aksepterer ikke flyselskapet (i dette tilfellet KLM) at reservasjonen ligger for lenge. Konklusjonen blir at KLM frigjør setet. Nå må jeg ringe inn igjen og be om ny endring. Hvorfor prioriteres ikke slike endringer, når de vet at reservasjoner ikke ligger der helt til SAS klarer å gjennomføre endringen? Jeg forstår at det er kø, at ikke alt kan skje umiddelbart, men hva blir løsningen? Ringen inn nok mange ganger, og håpe at jeg kommer på et tidspunkt der det ikke er kø? Endringen gjelder kun å forlenge reisen med ett døgn. Ellers er alt likt. Ingen regler som brytes. Det er ikke første gangen dette skjer. Noen tips her?
Ikke noe å bidra med her, men vil gjerne vite svaret selv. En løsning virker å bli Diamant, for da virker det som agentene man kommer til kan gjøre billettering selv. For alle oss andre virker det som helt Lotto om man får billettert i tide eller ikke,
Er i telefon med en engelsk agent nå. Det som gjør det forvirrende for agenten, er at det kun er KLM-flighten som er borte. LIM-AMS-OSL. OSL-TOS er fortsatt der, for det er med SAS - og SAS holder på reservasjoner lengre enn partnere. Jeg tviler på jeg får noe svar av agenten nå, men jeg skal spørre hvorfor billetten ikke blir billettert i tide. Jeg skal også kreve å bli prioritert, for historikken på denne bookingen skal ligge der, og agenten må kunne se hva som har skjedd. Dette var tilfelle for par-tre år tilbake. Da så agenten hvor mye tull det hadde vært, og han ordnet alt mens jeg venten. Satt 1,5t i telefon da, for jeg ble satt på vent utallige ganger mens han snakket med en EB-avdelingen. Men ja, vi vanlig med basic eller sølv, er ikke verdt rare greiene hos SAS. De andre kommer først. Og det er i og for seg greit, men vi burde i hvert fall kunne fått billetten i tide.
Ingen forklaring på hvorfor billetten ikke gikk gjennom. Agenten la den på nytt i kø. Erfaringen er at den ikke går gjennom nå, pga. helgen. Mandag vil billetten bli frigitt igjen, og jeg må nok engang ringe inn. Svaret er at back office gjør så godt de kan... Denne gangen lovet agenten at billetten skulle gå gjennom i løpet av dagen, senest i morgen tidlig. På mandag ble jeg lovet i løpet av uka. Hvordan billetten kan gå gjennom senest lørdag morgen, skjønner jeg ikke, for EB-avdelingen (eller back office) jobber kun mandag-fredag 0800-1600.
Agenten sa til meg at man blir lagt i kø. Om reisedato er langt fram i tid, så blir man ikke prioritert. Så lenge reisen står som "scheduled" i App skal det være ok. Eg fikk dem til å sende bekreftelse på billettene, noe eg fikk. Har ventet i 2.5 uke nå, men ingen PDF/trekk på kort for endringene som ble gjort. Reisen er mars/2026
Jeg har ringt 4-5 ganger, samt sendt mail til gullmailen som svarer så fint: "I'm sorry that you feel it's taking long to reissue your tickets. When tickets are queued for reissuing they are handled in order of priority. Priority is determined by two factors; when the first flight in the booking is scheduled and how much time the airlines involved gives us to reissue the tickets, this varies from airline to airline. As your booking is not until January and Air France gives us fairly long time to reissue tickets, more urgent tickets have priority over this one in the queue. But I can confirm that it is being handled, and should any mistake with it be discovered we will reach out to you about this. " Det virker som om backoffice har en enorm kø for tiden og jeg stoler ikke et sekund på at de tar kontakt dersom billettene ikke blir billettert i tide...
Problemet er at den forsvinner fra appen, som om reisen aldri er bestilt. Billetten er ikke gyldig før du har fått PDFen. Det er selvsagt helt innenfor at andre blir prioritert først når de har krav på det, men når du selv må ringe inn og gjøre endring på nytt flere ganger fordi vi andre ikke blir prioritert, er frustrerende. Spesielt hvis avgangen du endret til forsvinner fordi billetten blir autokansellert.
Litt den samme greia her også og kan ikke se at det er noe nevneverdig forskjell selv om en har Diamant-status. - Dag 0 => Ringte inn og fikk lagt på feeder på 2 stk award reiser (SAS feed for Mars 2026). Skulle billetteres samme dag sa agenten og betalingsopplysninger ble oppgitt. - Dag 7 => Ringte inn og etterspurte billettering. Han så på begge og la inn betalingsopplysninger på nytt, og skulle legge de på kø igjen (uten noe mer forklaring) - Dag 10 => Den ene award reisen ble billettert - Dag 13 => Ringte inn og etterspurte billettering på den siste. Agenten mente noe med betalingsopplysninger men skulle undersøke. Avventer tilbakemelding på telefon på dette nå ... Ganske merkelig at et flyselskap ikke klarer å utstede billetter ... en kan jo virkelig begynne å lure ...
Ja bestandig i kontortid. Norsk , dansk og norsk personell. Siste skulle ringe meg tilbake men har ikke hørt noe enda (3t etter)
Air France holder i 14 dager vist nok (jeg er på dag 9-10 nå, så jeg er spent på hva som skjer til uken.)
Det er noen som jobber med billetter alle dager i uken uavhengig av hverdag/helligdag, selv om EB-kontoret kun har kontortid man-fre 9-14(?). Har selv fått billettert endringer kvelden på første juledag. Jeg vil egentlig tro det er noen som har anledning til å ta i dette 24/7 om det virkelig brenner. Mon tro hvor mye det hadde kostet SAS og hat et hode eller tre ekstra på jobb en uke for å korte ned backlogen slik at de er up to speed.
Ved lang ventetid er det ikke gitt at bookingen fortsatt ligger og venter på backoffice. Dersom backoffice har noe å pirke på, som brudd på rutingregel, married segments som ikke kan brytes opp, at agenten har bommet på betalingsopplysninger eller ikke notert riktig endringsgebyr vil saken sendes tilbake til opprinnelig kundebehandler. Derfra er det veldig varierende hvorvidt saken følges videre opp eller blir liggende til reservasjonene går ut på tid.
Ble faktisk oppringt på tampen av dagen, kudos der. Den lå tydeligvis fortsatt i kø, men hun skulle sjekke opp neste gang hun var på jobb igjen (onsdag). Vi får se hvordan det går.
Vi får se om det skjer noe ila helga. Men av det jeg leser, så er neppe min billett prioritert, så får neppe noen bekreftelse med det første. Men lov å håpe.
Billettene ble faktisk billettert på lørdagen kl 1400 og mottatt på e-post. Men noe merkelig at det ble belastet 2x 359kr (718kr totalt) for å legge på denne SAS feederen CDG-CPH. På den andre bookingen ble det belastet 2x 150kr (300kr totalt) for akkurat samme endring (samme flight og klasse) tidligere i uken. Trodde også det skulle bli mindre avgifter totalt sett om en avslutta ved CPH vs CDG? Spørs om jeg prøver en diamant mail, gidder ikke å bruke mer tid på tlf..
Det er ved avreise det er stor forskjell på CDG og CPH. Hvis du har lagt til en flight må du nå betale skatter for mellomlanding i Frankrike, som kan gi mening med 359 på. 150,- i endring og ca 200 i skatter. Det er ca 16 Euro i skatter til Frankrike på FRA-CDG-CPH f.eks. Hvis du søker opp bestillingen din hos Saudia eller Tarom mener jeg at en av dem viser alle skattene for bookingen individuelt.
hmm ja kanskje jeg var da heller var heldig med den første bookingen? Begge hadde i utgangspunktet følgende TRD-CPH-AMS-SIN-CDG