Finner oversikt over det meste her inne. Selv synes jeg SAS MC Premium (da spesielt flypremium-fordelen) er veldig bra, og hadde valgt dette over Amex og CT.
Skal prøve å skaffe meg det. Høre med dem imorgen. Fikk avslag når jeg søkte nå. Men glemte at jeg la inn gjelden for kjerringa også på meg og glemmte inntektene på utleie. Så ble plutselig 4.5 mill i gjeld med en inntekt laangt under en halv mill. Snur seg litt når jeg putter inn riktig data. men hvordan er det med f.eks "Shell" MC. Må man da dra blåkortet før shell kortet for å få 1% + <trumfbonus>? Eller kan man registrere disse kortene på samme måte som vanlig bankkort? Blir mye å holde styr på, er kanskje en post om det her? (har ikke funnet enda. hehe)
SAS MC premium har velkomstbonus på 10000 EB (tilsvarer 740 trumfkroner, som kan kjøpes her på forumet til en høyere pris - 1100 kanskje?) Ved et årlig forbruk på 150000 så er forskjellen på SAS MC P og Shell MC bare 2250 EB. Er det verdt ~400 kr? Du kan sannsynligvis kjøpe 12250 EB for mindre enn 1500 kr. Har du en høyere omsetning enn 150k/året så går det naturligvis i favør SAS MC P, men etter år #1 så må det vel være svært mye høyere? Du må også vurdere verdien av 12000 statuspoeng/år (SAS MC P). Edit: Flypremium...Det hadde jeg glemt.
Må dra blått trumfkort først for å dobbeldippe i NG-butikker. Kan også printe ut strekkoden og lime/tape på kortet. Jeg har min trumf-strekkode på Curve-kortet. Tynnere lommebok
Her i huset har vi avanserte maskiner som Tiki 100, og selvfølgelig hullkort. Må ikke glemme historien
Tiki var langt foran for sin tid, husker de hadde en tilleggspakke hvor du kunne bygge ditt eget alarmanlegg. Herre min, vi snakker 80 tallet dere... Har også et dårlig minne, disse maskinene kom bl.a. med KP/M, en variant av CP/M, som hadde den egenskapen at diskettene måtte mountes, og gjorde du ikke det, så fikk du ikke skrevet, eller lest. Det som var i minnet derimot, fungerte fint, og det gjorde det der jeg satt og programmerte, så skulle jeg lagre... Å gråt og tenners gnissel...
Kan høres ut som me var i samme klasse. Det var touch året før, og eg trur me kunne søke på det. Så kom plutseleg Tiki inn i eit klasserom, og EDB sneik seg inn på timeplanen. Men fattern jobba i Statoil(eller kva navnet var rett etter 1990, og fekk kjøpe PC via jobben. Kosta vel like mykje som ein pen bruktbil, men då fekk ein skattefordeler etc på avbetaling, og me fekk oss eit vidunder inn i heimen. Den hadde Windows 3.1, D.O.S 6,2 og diskettstasjon. Meiner eg fekk fatt på Wolf 3D og Wintergames. Den var størst i byggefeltet, på heile 60Mb! Det var tider det
Husker min far kom drassende med en "bærbar" maskin en gang tidlig på 80-tallet. Den hadde en fin, grønn skjerm, og etterhvert fikk vi fargeskjerm til å sette oppå! Siden dette er et flyforum (og vi egentlig ødelegger en tråd som handler om noe helt annet), så legger jeg ved et bilde av en som kunne ha vært min far på vei inn på et fly. Han har med seg den lette, bærbare datamaskinen sin.
Jeg vet vi er veldig på siden av topic nå, men du kunne vel ikke kjøre MS-DOS rett ut av boksen på Tiki 100? De ble vel levert med CP/M?
Er vi utenfor tema? Har vi ødelagt en tråd her på forumet? Det var noe nytt! Min første bærbare (slepbare) var en IBM maskin med 80 Mb harddisk og IT sjefen sa at jeg aldri kom til å fylle harddisken.
Først av alt, velkommen som bonusjeger! Jeg pleide heller ikke å fly så mye, men nå etter 40 så har det tatt seg opp veldig. Så, mine betraktninger som kan/kan ikke hjelpe: Det er 2 mål som jeg hadde, som til en viss grad er uavhengige - tjene opp eurobonus gull, for å ha det lille ekstra og mindre friksjon når vi reiser (dette målet har også da blitt utvidet til å klare det 10 år på rad for å ha livstidsgull) - tjene opp eurobonus-poeng for å kunne bruke de på reiser Det første målet, Eurobonus Gull, har ingen verdi hvis du ikke flyr. Men hvis du skal fly mer, så kan det ha stor verdi, avhengig av hvor du flyr til. Det andre målet, er å tjene opp nok poeng til at man kan fly mer for dem! Og da bør man droppe Go og fly mer i Plus, spesielt på langdistanse. Opptjeningen i antall poeng er en enorm forskjell i Plus. Men, når man flyr i Plus så har man også noen av fordelene man har som Eurobonus Gull.. Det første målet kan også hjelpe deg med det andre målet, da du får 25% flere poeng hvis du flyr med SAS. Så det er lettere å beholde gull enn å få det første gang. Videre: Pluss på langdistanse gir deg et bøttelass med poeng. Vi skal fly i plus til miami neste år, og siden vi har gullkort får vi 7500 poeng hver, per vei. (6000 hvis du ikke er gull). Vanlig Go er vel nå 500 poeng, eller så der. Hvorfor flyr vi plus? Vel, først og fremst fordi jeg er både høy og bred, og liker å fly komfortabelt. Jeg har også råd til det, men vil ikke påstå at det er kun for rike av den grunn. Vi betalte 7371 per person på salg. Hvordan er så vårt reisemønster, sånn ellers? De fleste reisene våre er til og fra Tyskland (4-5 turer per år), og for å maksimere poengopptjening har vi pleid å booke melkerute (oslo-stockholm-københavn-frankfurt) i pluss, som gir oss 3749 poeng per vei som gullmedlemmer. I tillegg tar vi en vinter/vår-tur til Florida for å få litt sol på kroppen. For 2 år siden tok vi oss også en veldig dyr ferie, med premium economy til mexico, miami og galapagos. Da ble det også særdeles mange bonuspoeng. Nøkkelen her var å fly mest mulig i samme allianse (Star Alliance). Fokus på én allianse er bedre. Andre poeng? Jeg har vært heldig, jeg kom inn mens shell mastercard fortsatt fungerte med Payr, så jeg kunne betale mange regninger. Tilsammen klarte jeg å sluse inn nærmere 200.000 eurobonus-poeng bare med Payr! Alt fordi stjernene sto på rett linje og jeg hadde en gigantisk restskatt (forventet) som skulle betales. I tillegg til husleie og alle andre utgifter. Vår bruk av poeng: Om 2 dager bruker vi våre første companion tickets til å fly 4 voksne med Swiss i business til Tanzania. Det hele kostet oss 4000 kr i avgifter og tilsammen 210.000 eurobonuspoeng. Gleder oss veldig kan du si, bonushobbyen som samboeren til tider kan bli gal av viser seg å ikke være så dum Noen siste råd: Hvis du går for Eurobonus, få med partner i familiepool. For mest utbytte må alle bli med og samle. Hvis du ikke ser at det blir SÅ mye flyving, så er det ingen skam i å "bare" samle trumfpoeng og norwegian cashpoints. Vi fløy mest Norwegian tidligere pga pris, og vi fikk masse ut av å samle cashpoints på alle transaksjoner. Bruk viatrumf for å booke hotels.com-hotel, bruk trumf-kortet i butikken før du drar et kredittkort. Begynn å tenk at alt du handler skal gi deg bonuspoeng på en eller annen måte. Se om du kan legge ut noe for jobben hvis dere er ute og spiser f.eks. Vi var ute en gjeng på Kullt, som gir 50% eurobonuspoeng hvis du drar det vanlige medlemskortet i kortterminalen. Det er flere spisesteder som gir så bra uttelling. Lykke til, og velkommen til en hobby som fort kan bli veldig dyr - men opplevelsesrik!