Er det en Hellas-ekspert ombord?

Tråd i 'Reisemål' startet av The_Dude, 26. nov 2023.

1. The_Dude

The_Dude EBG / Asante Gold Elite Plus / LH Senator / Pompøs

Likes mottatt:
    2,290
    Bonuspoeng:
    113
    Hei,

jeg har vært litt i Hellas, men det er lite som har festet seg bortsett fra evig kamp mot mygg (som oftest tapt).

Nå tok jeg en kjempedeal med Aegan og vi er da 5 pax + inf som reiser t/r ATH for 16k, inkludert bagasje og samsitting.

Det artige nå er å finne ut hva vi gjør herfra. Hopping blir ikke aktuelt med de minste barna, så ser etter et sted hvor vi kan tilbringe mesteparten av ferien før vi avslutter noen dager i Athen.

Siden vi har inf, så er det to ting som troner øverst på listen: Et hotell man faktisk vil være på - gjerne laidback og sosialt - samt en flott strand. Det er såpass dyrt å leie bil (minibuss) at vi neppe kommer til leie en for hele perioden. Vi tar gjerne noen utflukter, men fokuset er på chill. Nummer tre på listen er god mat, og ikke bare syden-dritt.

Kom gjerne med erfaringer og tips!

2. furlong

furlong A3-G, GHA Titanium, Strawberry Platinum

Likes mottatt:
    915
    Bonuspoeng:
    93
    Last edited: 26. nov 2023
    The_Dude liker dette
  3. The_Dude

Likes mottatt:
    2,290
    Bonuspoeng:
    113
    Takk. Vi tåler fint en båttur på 5-6 timer hver vei til et sted vi skal være i nesten 2 uker. Tror ikke jeg vil være i Athen mer enn en full dag.

4. LN-FHU

LN-FHU Freaked out member Moderator

Likes mottatt:
    10,291
    Bonuspoeng:
    183
    Ta båt fra Athen/Pireus - flere mål å være på. Har selv vært på Paros/Antiparos og Naxos og det er overnattingssteder i alle klasser å hente.
    Vi var dog et par, men bodde på Minois Village på Paros ( https://www.minois-hotel.com ) som var fortreffelig :)( Edit; ser prisene her har endret seg radikalt…..).
    Se også på Naxos - masse å velge mellom.

The_Dude liker dette
  5. haifinn

haifinn If u are bored flying, your standards are too low

Likes mottatt:
    14,380
    Bonuspoeng:
    183
    Egina kan nok passe. Mange år siden jeg var der, men husker det som bra:)

The_Dude liker dette
  6. Sebzero

Sebzero Nytt Medlem

Likes mottatt:
    33
    Bonuspoeng:
    13
    Kan anbefale en natt eller to i Athen,byen har endret seg og blitt mye bedre i det siste. Hvis ja, sjekk ut The Stanley - fint plassert hotell med flott takterasse med utsikt mot Acropolis. Vi dro til Kea i august og bodde på Anamar Kea Boutique Hotel - muligens litt for stille for dere.

furlong and The_Dude like this.
  7. Chag

Chag 42195m

Likes mottatt:
    60
    Bonuspoeng:
    18
    Ah! Something I can provide good insight into as a Greek with a Norwegian partner that can't get enough of the Greek islands.

Athens itself worth a a few days. how many depends on you. Great places to visit, eat and generally have a great time.

I have some niche options in terms of islands but for this time I would visit Naxos, big island, not Mykonos, easy access from Piraeus with good arrival times. With options for day trips to the lesser known islands of small cyclades which are a hidden gem. or to split the trip (ie Paros and Naxos).

Getting to and from Piraeus is easy from the airport and center.

Any specific information or getting around Athens, let me know. Happy to help.

livinspeed, Liza, The_Dude and 5 others like this.
  8. jonss

jonss Metaprokrastinator

Likes mottatt:
    1,162
    Bonuspoeng:
    93
    Kan legge til at jeg har vært to ganger på Coco-Mat Athens BC, som ligger nydelig til vis-a-vis Akropolismuseet, og som har kanskje en av de beste utsiktene i byen fra sin takterrasse/bar/basseng. Kjekt med gangavstand til alle historiske severdigheter.
    Ikke så ille priser heller.

Utsikt fra taket:
    CocoMatAthensBC.jpg

Last edited: 28. nov 2023
    The_Dude and holmen like this.
  9. elgaaen

elgaaen Senior Medlem

Likes mottatt:
    574
    Bonuspoeng:
    93
    Hi.

Before we had children we had 5 days in Paros, 5 days in Naxos and 5 days in Mykonos.

I really liked Paros and Antiparos but the prices especially in Antiparos is insane for house rentals etc.

Is it any other island groups you could recommend with children 2,5 and 5,5 in the summer of 24? Either villa rental or a nice hotel for families.

10. Skarven

Skarven Senior Medlem

Likes mottatt:
    714
    Bonuspoeng:
    93
    Har i ca 20 år feriert på øyene utenfor Athen, det er enormt mye å velge mellom. Men med baby hadde jeg kanskje tatt hurtigferge (ca 2 timer en vei) til Syros og så funnet meg et lite Hotell i Kini Bay eller en an de andre små plassene. Her er prisene lave og servicen helt i toppklasse.
    Vi har vært med baby (for 20 år siden) på øyhopping, det funker det også, men var litt mye styr..

Serifos og Sifnos er også av mine favoritter, her var vi i 2022 :)

Styr for all del unna Mykonos og Santorini, her er det mye mas :)

jgroneng and The_Dude like this.
  11. elgringo1964

elgringo1964 Med lem

Likes mottatt:
    540
    Bonuspoeng:
    93
    Har vært i Hellas nesten årlig de siste 20 årene, noen år har det blitt to turer, så litt kan jeg nok bidra med.

Med god tid ville jeg satset på Naxos og Antiparos.
    Om du kun vil være ett sted blir det Naxos.
    På Naxos pleier vi å bo ved bystranda (Ag. Georgios) for nærhet til både by og strand.
    Kun en kjapp spasertur til havnepromenaden i Naxos by.
    Vandring i labyrinten kveldstid er magisk for både store og små.
    Naxos er et knutepunkt i Kykladene, så det går greit å ta seg dagsturer med ferge til andre øyer om man ønsker.

Ta båt fra Rafina istedenfor Pireus.
    Det er en helt annen og mye roligere stemning der.
    Pireus er et høl av stress og lommetyver.
    Booker du hotell Avra i Rafina er transport til og fra flyplassen inkludert i prisen.

Bestiller du flybilletter god tid på forhånd (Aegean/Olympic eller Sky Express) kan du fly til og fra Naxos for ikke veldig mye mer enn hva båtbilletter kommer seg på, ihvertfall om du skal ta hurtigbåt.
    Båtbilletter har blitt ganske dyre etterhvert.
    Last ned appen Ferryhopper for kjøp av båtbilletter.
    Der kan du også til enhver tid se hvor båten befinner seg, noe som er greit siden det pleier å være endel forsinkelser om det blåser.

Tar du et par dager i Athen på slutten, anbefaler jeg en tur til Designer Outlet Athens en av dagene.
    Masse forretninger med både kjente og mindre kjente merker, spisesteder osv.
    Rett ved siden av ligger Smart Park shoppingområde og Attika Zoo.
    M.a.o. null problem å få tiden til å gå der.

The_Dude, Liza, holmen and 1 other person like this.
  12. jonss

jonss Metaprokrastinator

Likes mottatt:
    1,162
    Bonuspoeng:
    93
    Bare en apropos til det @elgringo1964 skriver; Jeg har selv falt i fella og bestilt fly med Skyexpress fra en kopi-side som ser veeldig ut som den ekte. Dette er imidlertid et balkanbyrå som bare videreformidler billetter og tar et påslag. Så altså ikke klikk på første og beste lenke dit.
    Forøvrig er Skyexpress et helt kult selskap, men med en noe forvirrende bookingside. (Det er ikke lett å se hvor mye bagasje som er inkludert i billetten.)

The_Dude and Skarven like this.
  13. Skarven

Skarven Senior Medlem

Likes mottatt:
    714
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg hadde nok valgt et hotell litt utenfor selve Naxos by, av alle strendene på Naxos hadde jeg ikke valgt Ag. Georgios. Vi var våre to første dager på Naxos i 2004 her, men etter å ha testet både Plaka og Agios Anna var vi aldri tilbake på bystranda. I 2007 bodde vi ved Ag. Anna dette var bare helt topp. Men vi tok taxi eller buss til byen noen kvelder.
    Det er for øvrig ikke mye mer stress å reise fra Rafina en Piraeus er vår erfaringer. Men Lavrio er muligens den havna som er minst stress, den er genial om dere vurderer Kea eller Kythnos. Har for øvrig ikke vært på Kythnos enda, men Kea er veeeeldig rolig plass. Tror ikke jeg vil tilbake dit...

The_Dude liker dette
  14. The_Dude

Likes mottatt:
    2,290
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for mye god input så langt! Ja, ser at båtene har blitt relativt dyre, så skal sjekke priser og tider på fly, hotell, transport osv for å finne løsningen. Skal sies at en frisk båttur på 3-5 timer ikke er å forakte, selv med inf :)

Chag and Skarven like this.
  15. elgringo1964

elgringo1964 Med lem

Likes mottatt:
    540
    Bonuspoeng:
    93
    Joda, strendene lengre sør er bedre enn St. George, men i de områdene er det ikke så voldsomt mye å finne på sammenlignet med Naxos by, så derfor har vi alltid valgt å bo i spaseravstand til byen.
    St. George er nokså langgrunn, hvilket jo er perfekt til barn.
    Prokopios/Anna har finfine strender, men det er ganske små forhold der og lite annet å finne på enn å bade og spise.
    Vil man til strendene lengre sør, Ag. Prokopios, Ag. Anna, Plaka osv., så er disse kun en liten busstur unna, så det har vi pleid å gjøre.
    Det går busser i skytteltrafikk hele sesongen, så det er null problem å komme seg raskt til den stranda man vil.
    Nærheten til byen med alle muligheter er det som gjør utslaget for oss.
    Byen er ganske liten, men byr på en livlig havnepromenade, portaraen, labyrinten, masse forretninger og restauranter, museer osv., dvs. mye å finne på for både store og små.

Last edited: 30. nov 2023
  16. Chag

Chag 42195m

Likes mottatt:
    60
    Bonuspoeng:
    18
    I would suggest Milos! Fantastic beaches, swallow and safe for the kids to play. The beaches in the south are also sheltered from the usual northerly winds of Cyclades.

It's also a big island with decent infrastructure which also means easier medical access if needed compared to the smaller islands. I'm mentioning this because I know some parents want piece of mind when visiting a place that's not a big urban city.

17. elgringo1964

elgringo1964 Med lem

Likes mottatt:
    540
    Bonuspoeng:
    93
    Vi var på Milos i fjor og bodde i Adamantas.
    Joda, øya er fin den, men den kan ikke måle seg med Naxos mht. strender, fine landsbyer, busstilbud, båttilbud osv.
    Vi kommer neppe til å besøke den øya igjen, til det er det så mange andre øyer som vi synes er bedre.

The_Dude liker dette
  18. elgaaen

elgaaen Senior Medlem

Likes mottatt:
    574
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg husker Naxos som veldig fint, bodde på Ippokampos 20m fra stranda med ala carte frokost i restauranten.. Men litt små rom med unger nå! Men helt nydelig ellers!

The_Dude liker dette
  19. elgringo1964

elgringo1964 Med lem

Likes mottatt:
    540
    Bonuspoeng:
    93
    Vi har bodd et par ganger på Sun Beach som ligger like ved Ippocampos.
    De har familieleiligheter også.

20. Chag

Chag 42195m

Likes mottatt:
    60
    Bonuspoeng:
    18
    I see what you mean. A very subjective topic as tastes and expectations differ from people to people.

Naxos is very mainstream in my opinion. It caters for people that want most things on the easier side and accessible. Beaches are nice in Naxos but it's an endless sea of umbrellas from beach bars and cafes (mostly). Great villages though.

Del denne siden