Er det usportslig å ikke bytte sete ?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Mysil, 29. mai 2019.

1. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,954
    Bonuspoeng:
    293
    Hvorfor?

2. anders82

anders82 Veteran

Likes mottatt:
    9,422
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg flytter meg alltid hvis det er noen med barn som spør. Rett og slett fordi jeg vet hvordan det er å bli spredd rundt på fly med kids
    Hvis det er et par så vurderer jeg det, men midtsete sitter langt inne å bytte til..
    Å bytte fordi en eller annen ikke ville betale eller bare vil ha setet mitt er ikke aktuelt, men ellers vurderes det hver gang. Karma er fine greier :)

3. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    875,506
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg brukte alltid @holmen trikset alltid den gangen jeg var Diamant med stort hell .... selvsagt var det en eller annen som absolutt skulle kline seg inn i midtsetet ... hen fikk alltid valget mellom midtgang eller vindu ...bruker trikset fortsatt selv om jeg er nedgradert, men har jo ennå ikke fløyet en meter som EBG ...

Jeg flytter meg gjerne dersom det er en god grunn, barn eller noe. Husker ikke hvorfor, men en av de voksne mannlige purserne spurte pent om jeg kunne flytte fra 1D til et baksete, et C sete i Go. Grunnen var svært god og jeg sa ja med betingelse av at jeg fikk vin og Pringles ... det fikk jeg og før landing kom han bak og spurte om jeg var fornøyd med servicen.

For flere år siden reiste jeg med yngstedatteren BGO-OSL da kom en av de gamle SAS damene og spurte om min datter kunne flytte seg. Svaret var nei og damen ble «drage» og fortalte med klare ord om at det var særdeles viktig at hun byttet fordi en musiker og måtte ha bratsjen sin i sete ved siden av seg og det hadde hun blitt lovet av SAS....og flyet var fullt og her var den eneste raden det var ett sete ledig og dermed to dersom hun flyttet seg!
    Det gjorde ikke stemningen bedre når dragen begynte å sprute ild ...
    Vi sa fortsatt nei.

Dragen bor i Bergen og har fortsatt ikke glemt meg, helt til hun gikk av med pensjon gjorde hun det hun kunne for å ignorere meg i sete 1D og snurt når hun måtte henvende seg til meg.
    Når vi i blant tilfeldig treffes ... butikk eller hva det måtte være ser hun ut til å sprute ild fremdeles ....

Kalsnes, RoadKing, Thberget and 20 others like this.
  4. Chrisbgg

Chrisbgg Veteran

Likes mottatt:
    2,657
    Bonuspoeng:
    113
    Helt rett å holde på ditt! Om ikke SAS har bedre kontroll, så skal jo ikke det gå utover deg og din datter.

Og at hun fortsatt er sint, da syns jeg faktisk litt synd i henne... Må slite på psyken å være så langsint!

Edit: Kom musiker og instrument med?

C

5. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    875,506
    Bonuspoeng:
    293
    Aner ikke ..

Chrisbgg and holmen like this.
  6. Fly med oss

Fly med oss Stockholm

Likes mottatt:
    1,546
    Bonuspoeng:
    93
    Fløy OSL-AMS med SK i Plus. Satt i et C-sete og fikk eneste ledige sete i kabinen ved siden av meg. Purser kom og spurte om jeg ville bytte med hun som satt rett bak meg, da hun hadde brukket venstrearmen. Jeg gikk med på dette, men angret litt da jeg dumpet ned i setet bak og fikk Hilde Frafjord Johnson ved siden av meg :confused: Hun var forresten mistenkelig glad i musserende vin til KrF-politiker å være o_O

Har allers, som flere andre her, blitt spurt om å bytte med andre som har lange ben... Lurer på om det er sånn at jo lengre ben du har, jo mindre evne har du til å gjøre research i forkant av lange reiser?

napue, Wiolenze, magnusant and 2 others like this.
  7. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,555
    Bonuspoeng:
    113
    Les posten én gang til. Du må lese det du ikke uthever i teksten også ;)

indahla liker dette
  8. ElinPelin

ElinPelin Medlem

Likes mottatt:
    177
    Bonuspoeng:
    33
    Nope. Med mindre jeg da kan bytte fra midtsete til midtgang eller vindu. Som regel koster jeg på meg «luksusen» å betale for midtgang ved nødutgang, og det er ingen familier som kan prøve seg på den. For er ungene store nok til å sitte ved nødutgang, er de store nok til å sitte alene.

RoadKing, Misterix, October and 2 others like this.
  9. Kaare_Lars

Kaare_Lars Medlem

Likes mottatt:
    601
    Bonuspoeng:
    93
    Bytter ikke. Har jeg betalt for sete kan ikke jeg eksponeres for at folk som vil sitte sammen eller har vond arm eller noe annet ikke har kjøpt seg plass på forhånd..

benjaminbr13 liker dette
  10. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    875,506
    Bonuspoeng:
    293
    Må man betale for setevalg hos SAS?

Dette har jeg nok gått glipp av, men jeg er jo sluttet å fly ..

holmen liker dette
  11. mathiasfe

mathiasfe Veteran

Likes mottatt:
    11,519
    Bonuspoeng:
    183
    Hvis man ikke har status, så må man muligens det.

Eddie47 liker dette
  12. Sonictravel

Sonictravel Veteran

Likes mottatt:
    29,491
    Bonuspoeng:
    183
    For min del er det situasjonsbetinget om jeg flytter.

Familier med små barn selvsagt at skal få sitte sammen, har selv opplevd hvor kjipt det er å få boardingkort til meg, kona og to treåringer random plassert på fire vilkårlige rader, tror også at de som eventuelt hadde endt opp alene med en smårolling som Seat buddy kanskje faktisk foretrakk byttet...

Reiser jeg alene har jeg ofre valgt nødutgang pga mulighet til å strekke beina, her er det også mindre aktuelt å måtte bytte med barnefamilier. Ga imidlertid bort nødutgangsetet og beinplassen en gang til en basketspiller på ca 2,10 som beklaget over at egentlig hadde booket nødutgang men connecting flight var forsinket så han ble booket om. Han trengte plassen definitivt mer enn meg! Hadde uansett sikkert vært en dårlig ide å be han finne seg i å sette seg på raden bak, da jeg i så ville hatt knærne hans som ryggpute hele flighten :)

ChrisTW and Eddie47 like this.
  13. Michel

Michel Medlem

Likes mottatt:
    48
    Bonuspoeng:
    28
    Mitt svar på dette er et NEI. Dersom du har valgt deg et sete som du ønsker så er det på sin plass å beholde det. Noen spekulerer i dette og for å spare noen få hundrelapper reserverer de ikke plass ved bestilling. Når de så sjekker seg inn oppdager de at de ikke kan få byttet plasser (ofte gratis å reservere sete ved innsjekking) og så klager når de sitter på flyet.

napue liker dette
  14. Michel

Michel Medlem

Likes mottatt:
    48
    Bonuspoeng:
    28
    Det er også normal folkeskikk at dersom det er viktig for den enkelte å sitte sammen så bør man pinadø også betale de ekstra kronene det koster å booke felles sitteplasser.

15. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    64,752
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg kan strekke meg til å bytte sete hvis vedkommende brakk armen på vei inn i flyet. Kanskje. :rolleyes:

SemiFrequent and Michel like this.
  16. Sonictravel

Sonictravel Veteran

Likes mottatt:
    29,491
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, om det er slik at IT systemene til flyselskapene altid funker, det aldri oppstår forsinkelser eller flybytter, behov for å flytte på familer med kort varsel (f.eks. om bestefar blir syk uten at en har booket lang tid i forveien) er jeg enig.

Imidlertid ser jeg at det finnes en hel rekke legitime grunner for at folk skal ønske å bytte seter, og disse er er ikke nødvendigvis bare for å lure til seg et bedre sete eller slippe gebyr. Men, for all del, den type situasjoner forekommer jo også, så for min del mener jeg det ikke erhensiktsmessig med et kategorisk ja eller nei på spørsmålet.

Opplevd at familien, til tross for bestilling av to pluss to seter ved siden av hverandre for to voksne og to treåringer, fikk utdelt boardingkort med seter på fire forskjellige rader fra 11 til 23, begge sider av midtgang og salig kombo av midtgang/vindue/midtsete. Snappet opp dette tilfeldigvis da jeg pleier å sjekke setenummer på boardingkort, men hverken agent ved innsjekk eller ved gate kunne/ville hjelpe. Om alle ombord hadde vært kategorisk avvisende til å bytte seter ville det kunne blitt en temmelig kjip tur for ungene (men på den annen side da kunne jo jeg å kona slappet vesentlig mer av) :)

Eddie47, Michel and ChrisTW like this.
  17. BangkokBob

BangkokBob ThailandTur.no

Likes mottatt:
    137
    Bonuspoeng:
    43
    Bergen til Oslo i fjor en gang, satt som vanlig ved vindu og fikk en annen passasjer i midtsete. Ikke noe uvanlig det, men etter boarding var ferdig var jo midtgangsete ledig. Men duden i midten flyttet seg ikke ut, jeg tenkte kanskje han ville gjøre det etter vi var kommet i luften. Etter vi var kommet høyt nok opp og lyset med setebelte ble slukket skjedde det heller ikke noe. Mannen ble fortsatt sittende i midten!
    Kort flytur så jeg gadd ikke å snakke til fyren. Snakker vi her om en lite reisevant person som ikke turte å flytte på seg?

18. Michel

Michel Medlem

Likes mottatt:
    48
    Bonuspoeng:
    28

Har man ingen sterke krav til sete så er det greit å bytte om man blir spurt. og motsatt. Har man krav til sete og blir bedt om å bytte så blir det jo den som bytter som får ubehaget så uansett er det noen som får ubehaget med å bytte/eller ikke får byttet. Da er spørsmålet hvorfor skal det være meg? Klart, får jeg et tilsvarende sete et annet sted og samtidig får flyttet min bagasje over det nye setet kan jeg svare ja på forespørselen.

19. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,555
    Bonuspoeng:
    113
    Da jeg fløy BA C intra-Europa med blokkert midtsete var det mange ledige tresetere. Flyttet meg til en av dem og han ved siden av ble irritert og begynte å skjelle meg ut "So you don't like me? Do I smell? What's wrong?"...så er endel caser som flyr:rolleyes:

Kanskje din passasjer behøvde litt nærhet? :D

Kalsnes and EndreD like this.
  20. mathiasfe

mathiasfe Veteran

Likes mottatt:
    11,519
    Bonuspoeng:
    183
    Lite reisevant er det ikke umulig at han var, men mitt inntrykk er at folk flest ikke bryr seg nevneverdig hvilket sete de sitter i. De venter til de kommer til flyplassen med å sjekke inn og er fornøyd med det setet de får tildelt automatisk.

Vi her inne er nok mer opptatt av å ikke sitte i midtsete enn Ola Nordmann.

Del denne siden