Ikke godt å si, noen synes kanskje det er kleint å flytte seg. Har hatt suksess med å si til sidemann når boarding complete annonsering er kommet og ingen flere er på vei ned midtgangen, «nå hadde vi flaks, ser ut som vi får et ledig sete» de fleste tar da hintet og hopper bort fra midtsetet.
Som hovedregel - nei. Sist jeg ble spurt var det et voksent ektepar som ikke fikk sitte sammen på en eller annen kort strekning, la oss si Trondheim-Oslo eller Oslo-København. Jeg gir ikke avkall på nødutgangen for det.
Det "fenomenet" kjenner jeg igjen i. Men på tog. Jeg tar tog fra Øvre Romerike mot en Drammen eller Oslo nesten daglig i morgenrushet. Jeg kommer på tidlig og liker vindusetet på 3 seteren. Da har man oftest ledig midtsete litt lenger enn man kan sitte alene i toseteren. Som oftest har man hele treseteren alene fra Skøyen/Lysaker. Noen ganger, spesielt kanskje fra Asker når vogna begynner å få romklang, har jeg opplevd at da sitter vi der....Jeg og sidemannen/damen... helt inntil...og det er 70 ledige seter. Litt kleint....