Et sted i Øst Europa

Tråd i 'Reisemål' startet av Avixlo, 18. jan 2019.

  1. jvsandem

    jvsandem Veteran

    Innlegg:
    2,469
    Likes mottatt:
    7,323
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg fleipa litt med et par svensker på jobber for en tid tilbake og fortalte de at de var øst-europeere på linje med alle andre som ligger øst for oss, det falt ikke i spesielt god jord. :)
     
  2. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,908
    Likes mottatt:
    57,564
    Bonuspoeng:
    293
    +1 på Minsk.
    Var på roadtrip til Minsk for litt over 10 år siden, det var noe utenom det vanlige. Og alle vennene dine har ikke vært der før deg.
     
  3. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,185
    Likes mottatt:
    869,725
    Bonuspoeng:
    293
    Da kaptein Kjos for flere år siden startet å fly fra Oslo til Tallinn og Riga sto det i en annonse i Aftenposten:
    «Fly billig til Øst-Europa
    Oslo -Stockholm 399kr
    Oslo - Tallinnn 499kr
    Oslo - Riga 499kr»
     
    RoadKing, ina, jgroneng and 3 others like this.
  4. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,185
    Likes mottatt:
    869,725
    Bonuspoeng:
    293
    Ellers vil jeg foreslå en by i Polen, vet at det i utganspunktet ikke var snakk om Polen...
    Forslaget er Wroclaw, en by på nær 700 000 innbyggere. Byen er en av de eldste i Polen hvor de også bygde en svær katedral på den tiden Olav den Hellige kristnet Norge og sloss på Stiklestad. Byen har lang og spennende historie og fikk store ødeleggelser på slutten av andre verdenskrig.
    Kampene gikk fra hushjørne til hushjørne, kulehullene finnes fremdeles.
    Da tyskerne til slutt måtte gi opp byen, laget kommandanten en flystripe tvers gjennom hele byen og gjevnet bla gamlebyen med jorden.
    Deler av gamlebyen er rekonstruert og bygget rundt et flott torg med flere restauranter og uteliv.
    Byen er rik på historie og severdigheter og museer.

    Litt utenfor byen ligger det også en gjenoppbygget norsk stavkirke
    https://www.kalinkatours.no/reisemaal/polen/wroclaw/severdigheter/vang-stavkirke-i-wroclaw

    Tror jeg har vært bortimot 100 ganger på flyplassen der, men bare vært i byen tre-fire ganger og bodd på Radisson hotellet, WRO var min «hjemmeflyplass» da jeg jobbet i Polen.
    SAS flyr dit fra CPH og Wizzair flyr dit fra Sandefjord.
     
    melind, Satyv and Kristian like this.
  5. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,908
    Likes mottatt:
    57,564
    Bonuspoeng:
    293
    Var i Wroclaw en gang på midten av 90-tallet, på skoletur.
    Husker ikke hvilket hotell vi bodde på, men alle husker at det var gitter på vinduene i 1. etasje, og det gikk væpnede vakter i gangene. Usikker på om de passet på oss, eller om de var der pga oss, da.. :rolleyes:
     
    Sunnfjordingen and Eddie47 like this.
  6. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
    Mange spennande reisetips her no!

    Slenger meg på, St. Petersburg er flott (vi har vel ein eigen tråd om den byen), men då blir det SAS via Arlanda.

    Beograd er fin, Zagreb likeseå, men på Balkan likte eg Sarajevo best (eg skreiv eit reisebrev om alle tre byane som du finn her inne).

    Kiev er òg ein spennande by, sjølv om situasjonen aust i landet er litt spent om dagen (eller tidvis krigsliknande om vi ikkje skal skyva ting under teppet (kanskje avhengig av auga som ser), men dette påverkar vel etter kva eg forstår i liten grad situasjonen i hovudstaden).

    Elles har eg høyrd at Vilnius skal vera fint, men der har eg ikkje vore, så det er ryktebørsen eg har dette frå.

    @Avixlo, sei ifrå kva som blir valet og skriv reisebrev!!! :)
     
    Avixlo liker dette
  7. Satyv

    Satyv Senior Medlem

    Innlegg:
    524
    Likes mottatt:
    1,273
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg vet, men hvis du spør 100 personer om Polen og Slovakia er østeuropeiske land, så tipper jeg over 90 av de sier ja. Så på folkemunne vil de "alltid" være og bli forbundet med øst-Europa. F.eks Praha ligger jo nesten så sentralt man kan komme, men allikevel er det opplest og vedtatt at Tsjekkia er et østeuropeisk land. :)

    Estland ønsker selv å være Nordisk. Bare vas, de er ikke en del av Norden. Men Baltikum høres ikke så flott ut som Norden.
     
    SAJblue liker dette
  8. Satyv

    Satyv Senior Medlem

    Innlegg:
    524
    Likes mottatt:
    1,273
    Bonuspoeng:
    93
    Støtter denne. Wroclaw er veldig fint. Hitler bodde på Hotel Monopol når han var der. Det er nylig renovert og et kanonbra hotell.
     
    melind liker dette
  9. Satyv

    Satyv Senior Medlem

    Innlegg:
    524
    Likes mottatt:
    1,273
    Bonuspoeng:
    93
    Det er mulig å finne hotell til ok priser, men skal man ha litt allright standard så må man regne med 65 euro eller mer pr natt.

    Når det gjelder St Petersburg så kan man besøke byen uten visum ved å ta ferje fra Tallinn. http://www.saint-petersburg.com/russian-visa/st-petersburg-by-ferry-visa-free/
     
  10. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    For all del, ville bare poengtere at det er et tildelds betent tema - noe man bør være klar over når man reiser dit :)
     
    Satyv, Avixlo and permorten like this.
  11. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,426
    Bonuspoeng:
    183
    Fant det her, her er det en som har funnet ut hva Øst Europa er: http://www.newworldencyclopedia.org/entry/Eastern_Europe

    Men Bratislava hørtes gøy ut. Skal diskutere litt med personen jeg skal reise med ikveld så lander vi vel på noe.

    Men reisebrev skal det bli! Når den tid kommer
     
    Satyv, kjeeli and Kristian like this.
  12. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,671
    Likes mottatt:
    6,658
    Bonuspoeng:
    183
    Og det er ikke billig? Er man heldig kan man vel finne femstjerners hotell til under det dobbelte av det igjen.

    Såklart.. Mulig at prissansen min har blitt påvirket av byer som London og Amsterdam der man for 65 euro får et bøttekott med mugg på badet og spyflekker i hjørnene ;)
     
  13. morradi

    morradi Senior Medlem

    Innlegg:
    510
    Likes mottatt:
    660
    Bonuspoeng:
    93
    phileas and Satyv like this.
  14. Satyv

    Satyv Senior Medlem

    Innlegg:
    524
    Likes mottatt:
    1,273
    Bonuspoeng:
    93
    Joda, relativt billig, skal man ha 4 stjerner (som faktisk ER 4 stjerner) så koster det gjerne 90 euro og oppover. Man får finere hotell for pengene i f.eks Polen. Til og med i Warszawa får man 5 stjerners hotell for 700,- og oppover. Det har i hvert fall vært en ekstrem prisvekst siden første gangen jeg var i Tallinn for 18 år siden. (hvis man sammenligner med prisveksten i Norge)

    Hvis noen vil til Tallinn så har jeg fastpris på Radisson Olympia til 85 Euro pr natt (uansett dag) inkludert frokost, gratis avbestilling, full poengopptjening og full anerkjennelse av status (oppgradering av rom osv) :)
     
    Xflipper liker dette
  15. melind

    melind Medlem

    Innlegg:
    133
    Likes mottatt:
    202
    Bonuspoeng:
    43

    Helt enig Wroclaw er en fantastisk by, blir aldrig lei av og reise dit.
    Har vært der mange ganger selv via jobben da Volvo lager sine busser der.

    Anbefaler Radisson eller hotel Monopol
     
    Avixlo and Eddie47 like this.
  16. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,426
    Bonuspoeng:
    183
    27.02 - 2.03 blir det en tur til Tallinn eller Reval om du heller vil kalle det det.
    Jeg har aldri vært i Estland før så dette kan bli interessant og det blir med Norwegian. Opplegg på hva vi skal gjøre er ikke helt bestemt enda, men det kommer vel når reisen nærmer seg

    Takk for forslag til byer i Øst Europa (Geografisk øst) Flere av de nevnte byene skal besøkes i en nær framtid
     
  17. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,185
    Likes mottatt:
    869,725
    Bonuspoeng:
    293
    ... ved årtusenskiftet var det nattklubb i kjelleren på dette hotellet, med et rikt utvalg av damer i alle prisklasser

    Hotellet ble forøvrig bygget til sommer-OL 1980, tror det var seilkonkurransene som gikk i Tallinn ....
     
    RoadKing, Satyv and Kristian like this.
  18. Satyv

    Satyv Senior Medlem

    Innlegg:
    524
    Likes mottatt:
    1,273
    Bonuspoeng:
    93
    De har heldigvis pusset opp siden 1980. Jeg har bodd der ca 45 netter de siste 3 mnd, det er et fint hotell, med fine rom og hyggelig betjening. Nattklubben i kjelleren er sannsynligvis lagt ned, hvis ikke er den veldig anonym! :D
     
  19. Satyv

    Satyv Senior Medlem

    Innlegg:
    524
    Likes mottatt:
    1,273
    Bonuspoeng:
    93
    Send pm hvis du ønsker tips til restauranter, barer eller andre ting. :)
     
  20. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,185
    Likes mottatt:
    869,725
    Bonuspoeng:
    293
    Avixlo liker dette

Del denne siden