Etikk - Qatar Airways, besøke Nord-Korea etc.

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av OttoL, 18. jan 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. KainBenwi

    KainBenwi Aktivt Medlem

    Innlegg:
    317
    Likes mottatt:
    906
    Bonuspoeng:
    93
    Nei, du møter ikke deg selv i døra her. Alle vet at Nord-Korea er et forferdelig regime. I mine øyner støtter du ikke regimet ved å reise der. På mange måter kan kanskje turisme heller bidra til å åpne opp landet litt mot resten av verden. Forskjellen etter min mening er at mange av landene på den arabiske halvøy blir sett på som store suksesshistorier, til tross for at landene i store grad er bygget opp av moderne slaver. Takket være olje og rikdom har de fått legitimitet i verdenssamfunnet. Det har ikke Nord-Korea.
     
    Petter B-C and anders82 like this.
  2. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg tror man skal være veldig forsiktig å begynne å hinte frempå at enkelte flyselskaper har dårlig vedlikehold, dårlig trening eller holder på med slendrian/cutting corners.

    Man finner bad airmanship og slendrian over alt.

    Eksempel

    Widerøe. Mange uhell som virkelig kunne gått galt, men man har vært heldig. Årsak var dårlig trening på flight deck http://avherald.com/h?article=430f40eb

    Sjokkerende rapporteringsetikk og seriøst dårlig airmanship var ett sekund unna katastrofen

    http://www.nordlys.no/svolvar/havar...t-fra-havari-25-meter-over-havet/s/5-34-95517

    Colgan Air endte i døden pga mangel på basic flykunnskaper

    https://en.wikipedia.org/wiki/Colgan_Air_Flight_3407

    AF447 er enda ett forferdelig eksempel på dårlig airmanship

    Grøss og gru, hva tenkte Turkishpilotene på?

    https://en.wikipedia.org/wiki/Turkish_Airlines_Flight_1951

    Og hva gikk feil med treningen til American sine piloter?

    https://en.wikipedia.org/wiki/American_Airlines_Flight_587

    Og hvordan er ståa med SAS sitt vedlikehold? I perioden 2005 til 2012 ble de busta en rekke ganger for grove brudd på vedlikeholdsregler

    http://www.hangar.no/sjokkert-over-manglende-vedlikehold-i-sas/

    Jeg har besøkt både Emirates og Etihads treningssenter og de som driver de to selskapene er de beste og smarteste i flybransjen, langt fra vårkyllinger som kan sette alle i bransjen på plass. De har orden på sysakene og jeg har absolutt tillit til at de tar vare på sikkerheten og trening.

    Men uansett hvor mye du forsøker å helgardere deg, er faktum at ingen vet hvem som har neste uhell. Det kan være Qatar, Lufthansa, Norwegian eller SAS. Ulykker skjer. Period.
     
    TOS, kiev, milehigh and 7 others like this.
  3. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Man kan mene så mangt om mye her, men fordi man tar et bevisst valg om Qatar så betyr ikke det automatisk at man ekskluderer alt som er "umoralsk". Verden er slik den er og når det gjelder mat f.eks må vi alle ha det. Samme med klær. Alle har kanskje ikke råd heller til å boikotte HM eller tilsvarende. Det mange derimot kan er å boikotte flyselskap. Det er sjeldent det skiller ekstremt mye på flyreiser og har man råd til å fly til Bangkok så har man råd til å betale en 1000-lapp eller to ekstra for å ikke støtte det moderne slaveriet de driver på med.
    Sammenligningen med olje og slikt blir derfor litt søkt. At Saudi på steinaldernivå hva gjelder menneskerettigheter rettferdiggjør ikke det gale Qatar gjør.Så fordi det er masse annet dritt i verden så skal vi ikke boikotte eller tenke over noe som helst? Man må jo også begynne et sted. Og to gale gjør ikke en rett
    Som jeg har sagt over, jeg har ikke mange prinsipper, men Qatar er noe møkk. Når man også vet at de finansieres av en stat som forventer at 4000 (!!) mennesker skal dø før fotball-VM da styrer jeg klar.
    Disclaimer: jeg dømmer ingen av dere som flyr med dem altså
     
    watchaddicted and BangkokBob like this.
  4. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Hva er det egentlig ansatte i kabinen til Qatar tjener? Jeg googlet litt rundt og fant dette ifm den omtalte artikkelen i Expressen:

    My gf is an ex Qatar Airlines, ex Emirates Airlines Cabin Crew.. AMA :)

    FYI: The news article is a mixture of some real truths, some half truths, and some blatant lies.


    I suppose to go some way to answer "Why would anyone work for these Arab scum" etc..

    Let me paint a picture:

    Imagine you are a young Filipino woman working in the Philippines in the tourism/hospitality sector.

    • The average monthly salary is 22,588PHP/month (pre-tax)1 ~19,000PHP (take home)2 ~~$418USD/month3[source1][source2][source3]
    From this you have to cover:

    • Housing
    • Healthcare
    • Food
    • Transport
    • Clothing
    • Financially support your parents and or Grandparents (This is the case for the majority of Filipinos)
    Then you get offered a job as Qatar/Emirates/Etihad etc Cabin Crew.

    The pay typically is around 15,000AED4 with 0% INCOME TAX and Housing, Healthcare, Food, Transport, etc all covered by the employer.

    This means you take home as NET income ~15,000AED/month ~~$4,083USD

    upto 20,000AED/month ~~ $5,4455 [source4 my own knowledge, citation needed :|][source5]

    To put this in US income terms,

    The salary you get in the Philippines is around $5,016 a year (below the level for income tax)

    The salary you get in this job, adjusted for US Income tax, is closer to $65,000.

    .

    Imagine your current job pays you $50,000USD a year (I assume this is true for a lot of people reading this)

    Suddenly, you get offered a job that pays $650,000USD a year.

    A job where you will fly around the world like some glamorous celebrity, stopping off in Australia one day, New York the next, living in some luxury accommodation, receiving healthcare coverage several magnitudes higher than in your home country, living in cities far safer that your hometown.

    I should say before the downvote brigade comes, I am not supporting or justifying any alleged mistreatment of cabin crew.

    I'm simply trying to show why, for many, many, young women, it is a very coveted and sought after job.


    Ok, så vi snakker om rundt FRA 4K USD eller 34 lapper i måneden -- skattefritt med gratis hus, medical mv. For noen som er fra land som feks. Philippines, er det vanvittig bra.

    Til sammenligning, tjener en Cabin Steward på ett cruise skip 800 til 1000 dollar i måneden og de jobber som noen skinn.

    Er det fjøs at man bor i ett compound? Selvsagt, men restriksjonene er veldig overdrevet. Man gir folk fra utviklingsland mulighet til å tjene 50 ganger mer enn det de noen gang vil tjene dersom de i det hele tatt finner seg en jobb i hjemlandet. Personlig, hadde jeg vært i en slik situasjon og blitt tilbudt en 3 års kontrakt der jeg kunne tjene mer de 3 årene enn hele livet i landet jeg bodde i, hadde jeg med glede tatt 3 år.
     
    Islending, kiev, milehigh and 2 others like this.
  5. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    Nå kjenner jeg litt til forholdene på Filippinene. En vanlig minimumslønn for en arbeider/håndverker/fagarbeider på Filippinene er 400 PHP om dagen. Ellers knappe 80 kr. Det gir 8400 PHP pr mnd. Langt opp til de 22k som nevnes over her. I hotellbransjen hvor man har muligheter for å få tips er lønna enda lavere. Nede i 150 PHP pr dag. Så forskjellen er vesentlig større.

    Tommy sammenligner også med cruiseship. Med alle sikkerhetsforanstantningene som er på et slikt skip er det nok strengere forhold der enn for flycrew som bor i Emiratene.
    Og lønna er lavere. Og de kan jobbe opp til 8 måneder i strekk. Hver dag.

    Men for de som jobber som cabincrew eller på cruiseship er det for mange et steg på veien videre. Man tar noen år i en slik jobb "for å se verden". Det er jo tross alt frivillig å jobbe der. Og jeg kjenner ikke til noen som vil boikotte cruiseskip på grunn av at mannskapet tjener dårlig. Når man får en ukes cruise med full pensjon for ned i 5000 kroner og et cruiseskip som tar 3000 gjester har 1500 mannskap, må man jo forstå at lønningene ikke kan være allverden.

    Og så må man jo huske at det er frivillig å ta jobben. Vi snakker jo ikke slavearbeid her, som man er nærmere på tekstilfabrikker i Kina som benytter fanger i fengsler til å lage tøy for eksempel.
     
    geddi liker dette
  6. Tommy, du har åresvis med erfaring fra å teste kabiner øst og vest, og å finne de beste mileage deals og det som er. Men måten du skriver på her sier meg at du ikke helt har plukket opp så alt for mye fra flybransjen rent teknisk og det som ellers foregår bak kulissene.
    Du blander alvorlige hendelser, med cheesy tabloide artikler og det hele blir veldig usammenhengende.
    Men vet du hva? Jeg kan fint avskrive det på at du har "lyst å ta meg", og at du derfor surrer det litt til. Det er greit altså, jeg kan jo å provosere de som liker å fly gratis med selskaper jeg har på no-fly-listen min :p

    For å ta denne "overveldende" bevisførselen din.
    I aller første omgang: Herregud, selvfølgelig! Ulykker skjer. Overalt. Hele tiden. Selv innpakka i bobleplast og hypernedsprita hender. Husker du den 2 år gamle jenta som satt i en 100% godkjent barnestol, med familien som overholdt fartsgrensa? Nede i Osloområdet et sted. En sjåfør som var sykt hinsides rusa av amfetamin kjørte i bilen, og jenta døde. Uansett hvor mye man sikrer seg, så kan shit happen. Det finnes ikke et eneste bevis for at noen har sagt noe annet i denne tråden, så det er et kjedelig argument som egentlig kan klassifiseres som en stråmann. Nemlig at du argumenterer mot noe som ikke er sagt i det hele tatt, ergo lager du deg en stråmann du står og prater med. Ikke særlig nevenyttig videre.
    Men selv om den lille jenta døde, skal vi da slutte oss at "det er poengløst å bruke flere tusen kroner på en trygg og bra barnestol, for ulykker skjer uansett"? For det er argumentet mitt. Jeg bruker heller noen tusen på å fly et selskap som PRØVER å gjøre ting så bra som mulig. Trenger ikke sette med på Equatorial Guinea Chicken Air Transport bare fordi SAS var uheldig på Linate. For at der er forskjell på prosedyrer i luftfarten, det er det. Og man trenger ikke slenge inn årene selv om det skjer ulykker i selskaper hvor man prøver å gjøre ting bra.
    Og for å bare gjøre oss ferdig med det i samme slengen; jeg har ingen betenkeligheter med hverken Emirates eller Etihads sikkerhet. Jeg ville flydd med begge selskaper i en ren sikkerhets-sammenheng. Når jeg snakket om kabincrew som ikke kommuniserer godt kan vi heller se mot Europeiske selskaper. Når jeg snakker om piloter som har dårlige basic flygerevner, så kan vi heller se mot europeiske selskaper. Mulig det ble litt dårlig formulert (tar den på min kappe), men jeg snakket ikke om Qatar da. Jeg snakket generelt.

    Så. To your list, which I find very messy.

    1) Widerøes event i Svolver. Her har vi selve kjernen i problemet mitt med avherald. Avherald ble her utsatt for hevnaksjon fra Ola Giæver og han styrmannen som følte seg dårlig behandla av Widerøe, hvor de lekket ufullstendig informasjon til en stakkars tyskert som sitter med en blogg-side om flyulykker. Tyskern beit på og trodde dette var store saker. Needless to say, så har havkom i Norge full kontroll på denne ulykken, og jeg synes det er vanvittig hvordan en manns vendetta får så mye plass i media. Hvordan vet jeg dette? Man trenger ikke være rakettforsker om man leste nordlys, itromsø og fulgte med på facebook i denne perioden hvor dette poppet opp på avherald og. Giæver var den som dro denne saken til Nordlys, og avherald, og alle beit på. Dramatikk selger, ikke rart nordlys beit på. Tenk de overskriftene de fikk. Avherald fikk etter dette et svært useriøst preg. Nå vet jeg litt mer enn gjennomsnittspersonen om denne saken, og hvis det er slik at avherald ukritisk legger ut slikt... Så er det mye rart man får lest om der. Denne saken har blitt behandlet på en slik måte internt i Widerøe at jeg hadde satt hele mormonerfamilien min med 8 spedbarn alene på et Widerøefly i en vinterstorm til både Svolvær og Leknes helt uten problemer eller baktanker. Forskjellen på Widerøe og ... "andre selskaper" ... er at Widerøe har en av de bedre just cultures i europa i dag. Shit happens, også for Widerøe, men de har en åpenhet og en evne til å faktisk bygge på erfaring og gå videre derfra.
    At du Tommy kaller det dårlig rapporteringsetikk og dårlig airmanship... Vel. Jaja. Okei. Du skal få lov å synes det. Så tar jeg heller havkom, dash 8-piloters og nord norske ATC's faglige uttalelser om saken til mitt hjerte :) Du veit, de som sitter der ute og gjør det hver dag.

    2) Colgan er et strålende bevis på at piloter ikke burde overarbeides, at de burde ha god faglig grunntrening, at de burde ha en grunnleggende god lønn så de ikke trenger ta andre jobber, at de burde få en arbeidskontrakt og betingelser som står i stil med det ansvaret de bærer.

    3) Jeg flyr ikke Air France, ikke bare på bakgrunn av AF447, men på bakgrunn av det jeg plukker med meg generelt fra et liv hvor jeg omgås mye folk fra mange grener av luftfarten.

    4) Jeg flyr ikke Turkish, ikke bare fordi de har et pilotkorps jeg ikke stoler på, og at de - som norwegian air international - leier inn vikarpiloter fra Risworth til å fly sine langdistansefly. Men også fordi Tyrkia er et land jeg overhodet ikke vil fly via nå i disse terror-tider.

    5) American Airlines-ulykken er et fint eksempel på en pilot som hadde glemt grunnleggende flyverkunnskaper og burde tatt seg noen småflytimer for å huske flying 101. Low timers som ansettes på "pay to fly" er utsatt for dette.

    6) Hangar er jo kjent for å smøre på, morsomt at du hentet fram SAS-hendelsen akkurat derfra. Fordi overskrifta var ekstra juicy? Nå er jeg jo så heldig at jeg sitter med hånda rett inn i SAS, og veit nøyaktig hva denne saken handlet om. At papirarbeidet ikke var perfekt... Det er ikke godt nok, det er ikke bra, og det ble håndtert. Vennene mine på SAS teknisk på OSL har jeg 101% tillitt til, og jeg veit de gjør et arbeid som er unikt i luftfartssammenheng. Hvorfor Delta ville ha SAS sine MD80's, og ikke andre selskapers... Guess why ;)

    Så her er vi jo både enig og uenig, du har gode poenger om Air France og Turkish, men faller litt igjennom med eksemplene fra "her på berget" :)
     
  7. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Tror jeg skal ignorere at jeg blir belært av deg når det gjelder SAS og bransjen. I går tilbragte jeg ettermiddagen med Norwegian sin COO, fredag med CMOen til Air France, onsdag hele seniorledelsen til Lufthansa, samt Star Alliance ledelse osv. Du skjønnet hvor jeg vil, selv om kona mi ikke jobber i flyselskap, tilbringer jeg mesteparten av min tid med lederne i industrien og har en rimelig grei oversikt

    Jeg dro frem noen helt tilfeldige eksempler på at shit happens for alle, men heldigvis skjer det mindre og mindre. Det var poenget.

    Er Ola Giæver en bitter tulling? Helt klart. Er de to eksemplene med Wideroe graverende og betenkelig at pilotene deres er såpass på bærtur? Det glemte du å svare på ;) men de lærer av slikt, forhåpentligvis. Setter jeg dem på en personlig no fly list? Absolutt ikke. Det samme med SAS. Og heller ikke Air France. Kjenner du noen som jobber i Air France siden du ikke vil fly med dem? Hva er grunnen?

    Turkish er med i Star og det krever virkelig en del. Mener du virkelig at du og mekanikerkompisene dine i SAS vet bedre enn det Star Alliance sitt safety team gjør? Gimme a break.

    For å bli ferdig med denne veldig off topic delen, mine helt tilfeldige eksempler var kun ett svar på ditt hint mot at trening og sikkerhet ikke var i høysetet hos selskapene fra Midtøsten, det er ingen dokumentasjon på at det er tilfelle, inkludert Qatar.
     
    TOS, milehigh, geddi and 1 other person like this.
  8. Ikke en blomstrende grobunn og si at du bare "ignorerer" det jeg skriver. Er det fordi det er ubehagelig å lese? :p

    Skal vi først begynne å skryte av hvem som har hengt mest med den høyeste mannen i kreti eller pleti selskap, så skal jeg være den første til å si GRATTIS Tommy. Du vinner. Så kult at du har hengt med XYZ i et flyselskap eller allianse. Kan endog love deg at de ikke har snøring på hvordan avisingsystemet til en Dash 8 fungerer, eller hvordan innflyvninga til Svolvær fungerer. Det er så sykt revnende uinteressant hva Star Alliance sin ledelse, Rickard Gustafson eller hva dagens CEO i United sier om bransjen i forhold til sikkerhet og operasjonell drift. De folka er opptatt av å fortelle deg ting slik at du (helst) skal skrive fine ting om selskapene deres så de kanskje forhåpentligvis får litt mersalg og tjener penger. Som du sa: "gimme a break".... :) Du er ikke der for å lære operasjonell prosedyre. Let's be honest. Du er ikke ansatt i luftfartstilsynet. At de viser deg en fin power point om hva de liksom gjør... Det har jeg også, når jeg søker penger til min forskning. We both know that's not how things are done in reality. Hvilket grunnlag har du til å vurdere om det er bra eller dårlig prosedyre? Så ja, jeg tror faktisk at mekanikervenninnene (det er faktisk flest jenter jeg kjenner :) ) mine har vel så god kunnskap om det som faktisk skjer der ute, som en teoretiker i *A gjør. Jeg setter pris på at de som har ansvar for sikkerhet og prosedyre i Star Alliance finnes - det er et ekstra ledd i å få selskapene til å følge det regelverk som er. Men de har ingen som står ute i hangaren hver time, hver dag, og ser til at alt gjøres som det skal. Det er ikke de som ser at de krevende forholdene i Nord-Norge krever egne metoder og egne løsninger for å fungere.

    Jeg er usikker på hva du mener med at pilotene til Widerøe var på bærtur, jeg anbefaler deg å lese det havarikommisjonen i Norge skriver om hendelsen.
    http://www.aibn.no/Luftfart/Undersokelser/15-12

    "HAVARIKOMMISJONENS VURDERINGER

    Fartøysjefen og styrmannen har i all hovedsak lik oppfatning av hendelsesforløpet inntil hastighets- tapet oppstod i svingen. De har også gitt nokså sammenfallende forklaringer om hva som skjedde under utklatringen, etter at kontrollen definitivt var gjenvunnet.

    *Oversikt over meget sprikende oppfatning av situasjonen*

    FDR-data gir ikke fullverdig verifikasjon, men Havarikommisjonen mener å ha funnet forklaringer på de viktigste forskjellene gjennom å analysere parametrene som foreligger. Et sentralt punkt er forsinkelse som følge av treghetsmoment (inertia) i flyets bevegelse. Dette kan ha kamuflert at fartøysjefen allerede hadde iverksatt de tiltak som styrmannen satt og ventet på. Det er korrekt at nesen var under horisonten og at flyet fortsatt tapte høyde da motorkontrollene ble ført helt frem til stopp, men på det tidspunkt SHT mener å ha identifisert at styrmannen grep inn, var stikka allerede ført betydelig tilbake og tendensen var snudd.


    SHT vil understreke at tilgjengelige data ikke gir grunnlag for å si noe sikkert om hvordan situasjonen ville ha utviklet seg videre dersom styrmannen ikke hadde grepet inn. Tendensen til høydetap var snudd, og etter SHTs vurdering vil hypoteser om hva som kunne endret utfallet dersom en eller flere av faktorene i dette komplekse bildet endret seg, være spekulasjoner. Det er ikke mulig å vite hvordan fartøysjefen ville beveget kontrollene dersom han fikk beholde dem selv.


    Den høye G-kraften og lave høyden over sjøen viser at marginene var små. Det er viktig å merke seg at det i en opplevd kritisk situasjon var korrekt av styrmannen å gripe inn. I dette tilfellet utviklet ting seg usedvanlig raskt, og den kritiske fasen var svært kort. Besetningsmedlemmene kan ha oppfattet både tiden og trusselen forskjellig"


    Nuff said. Vi har altså en pilot flying (kaptein) som har en røff innflyvning på et sted med pille elendig navigasjonshjelpemidler, i et h@lvettes vær. Han får windshear og havner i det man klassifiserer som et incident, men tar seg inn. Styrmann oppfatter dette som svært dramatisk og tar over kontrollen, etter at kaptein har snudd tendensen. Kaptein lar styrmann ta den kontrollen styrmann føler behov for, ettersom situasjonen nå er under kontroll. Styrmann er svært opprørt, og har opplevd en helt annen situasjon enn kaptein. Styrmann slutter som pilot en stund etterpå (finnes avisartikler med intervjuer av han). Personlig tror jeg det var like greit.
     
    watchaddicted and BangkokBob like this.
  9. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg dømmer ikke de som tar jobb for Qatr, jeg forstår dem veldig godt. Og hvis lønnen er som nevnt her, forstår jeg det enda bedre. For min del vil jeg likevel ikke fly med dem da de har en personalpolitikk jeg ikke liker og enda verre, de kommer fra et av verdens største røverland hva gjelder menneskerettigheter.
    Ellers er helt sikkert QR like trygt som noe annet stort selskap, det tviler jeg ikke på og skal heller ikke mene noe om det da jeg har minimalt med kunnskap om tema
     
  10. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Og der skar det ut...

     
  11. Ja, må være havkom-linken som gjorde det hele alt for useriøst :p
     
  12. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg redigerer dette svaret da det ikke avstedkommer noe som bidrar med å ta diskusjonen videre. Sier som prinsessen i Frost, Let it go.
     
    Last edited: 19. jan 2016
    geddi, Henrik and RoadKing like this.
  13. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Uansett, man må kunne være uenige uten at det skal ta helt av.
     
    mhsalv, geddi, Petter B-C and 2 others like this.
  14. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    Denne tråden har gått fra saklig diskusjon til rene personkrangelen.
    Det sier vi nei takk til.
    Kom med noe nytt og hold dere til saken, ellers stenger vi tråden.
     
  15. To nordleninga, hva forventer du? :D Synd om det ikke skal være rom for litt god gammel diskusjon. No hard feelings fra min side. Utover at jeg mener Widerøe er et forbilledlig selskap, da ;)
     
    milehigh and RoadKing like this.
  16. mariusbb

    mariusbb Senior Medlem

    Innlegg:
    561
    Likes mottatt:
    1,057
    Bonuspoeng:
    93
    ?

    Hva ville du frem til her?
     
    PaalAndre1977, geddi and anders82 like this.
  17. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    He, he, min forrige kone er nordlending, så joda, jeg vet :eek:
     
  18. *humre humre humre* :p
     
    RoadKing liker dette
  19. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har ingen formening om hvordan kabinbesetningen i hverken Qatar eller DY har det. Derimot er Qatar Airways underlagt samme styring (Staten Qatar) som de som driver på med ren slavehandel i forbindelse med Fotball-VM i 2022. Alt gjøres for at de med penger skal ha det så bra som mulig, mens bygningsarbeidere blir stablet sammen i brakker som i beste fall kan karakteriseres som kommelige. De har ingen rettigheter, pass blir inndratt, lønnen er ekstremt ræva og vi vet heller ingenting om hvor mange som har omkommet i forbindelse med byggingen av de forskjellige stadion-anleggene. Dessverre er utsidealternativet enda verre, og det vet Qatar å utyntte så det jomer etter.

    DERFOR er jeg sterkt imot glorifiseringen av Qatar Airways. De kan for min del ryke dit peppern gror, og alle som setter seg på et fly fra Qatar bidrar implisitt til undertrykkelse av bygningsarbeidere i Qatar.

    Og til slutt er jeg ikke forundret over at tråden dessverre utviklet seg som den gjorde..
     
  20. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Det han over sa
     
    watchaddicted and Petter B-C like this.
Thread Status:
Not open for further replies.

Del denne siden