Når det gjelder det siste først, så stiller jeg meg litt tvilende til om man kan påstå at "krumspringene" til Ryanair og Norwegian ikke er rett juridisk, etisk og moralsk. Du kan selvsagt mene at så er tilfellet for det etiske og det moralske, men jeg vil vel tro at andre kan ha et annet syn på dette. Når det gjelder det juridiske så virker det vel på meg som at det er mye røyk uten ild.
Så til det første: Din opprinnelige påstand luktet litt av historieløshet - det må jeg innrømme. I tillegg tror jeg den vitner om en litt spesiell forståelse av arbeidsmarkedet. Det er ikke Ryanair som har funnet opp en strategi hvor man presser de ansatte på vilkår (og det er heller ikke Norwegian), slik det kan se ut til at du mener. Dette er en utvikling som helt korrekt påpekt av RoadKing har vært i mange bransjer før Ryanair var påtenkt, og som kommer til å fortsette uavhengig av hva Ryanair foretar seg. Så, ja, påstanden din er nok en smule historieløs.
Den enkelte må selvsagt selv velge hvordan man skal bruke sine penger, og hvem man skal handle fra.
Hva angår automatisering så synes jeg det er fint, så om det ikke er noe stort behov for personlig kontakt så velger jeg automatisert kasse. Dette fungerer fint for en del typer handler. Jeg går f.eks. ikke i banken med mine regninger, men ordner det i nettbanken. Når jeg handler på WHSmith, Boots o.l. så er det nesten utelukkende ved bruk av automat, og jeg bestiller bøker på nett (selv om jeg også kjøper noe i bokhandel). Verden går ofte fremover gjennom innovasjoner, så jeg synes ikke det er så lurt å tviholde på det gamle. Verden går heller ikke under om det skjer endringer i hvordan folk driver butikk...
Vis alt...