Fordi jeg rett og slett ikke flyr nok til å tjene staus flere steder, da jeg flyr kun i privat regi. Så langt har jeg bare bestilt SAS: April: London (plus) Stockholm (plus) Mai: Stockholm (Megado) (plus) London (Megado) (plus) Juni: Paris (plus) Amsterdam (plus) Stockholm (plus) Juli: New York (GO) San Diego (plus) (OT biz) London (plus) September: Bergen (GO) Oktober: Singapore (CT biz) Miami (GO) (OT biz)
SAS-merket i panna har blitt ganske utvasket de siste 3 månedene. Fortsatt flydd en del med dem, innfører ingen boikott, men det har blitt flere LX, LH og DY bookinger, samt primært GO når på SK. Convenience faktoren er viktig, og der kommer SAS til å være god på ganske mye fortsatt ut fra Scandi. Det er uaktuelt å fly en ekstra leg for meg for å unngå SK når jeg skal på Europa turer. Alt i alt blir det ikke å droppe EB. Det er fortsatt enkelt å rake inn mye poeng (på alt unntatt fly, da) og EBG blir "automatisk" opprettholt ved reisemønster. Men EBD går nok fløyten, da jeg har opptjent dette på Plus i Europa. Soft-block i GO er tilbake, og den funker bra. Så avbestilte jeg familietur til Spania fra SK til DY for å spare noen tusen. Dette er vel den største forskjellen for meg. Jeg er nå ikke spesielt villig til å betale noe ekstra for shorthaul med SAS.
True that. Skulle gjennom Fast Track (SAS) senest i går ettermiddag i 1600 tiden og havnet til slutt vertfall 5-6 sluser lenger ned, i det som var en merkelig inndelt labyrint. Tok meg vertfall 10 minutt gjennom, altså 3-4 minutter lenger enn vanlig kø i flg. infoskjermen.
Spiste cheeseburger, chips og øl på TOS-OSL med DY nylig. Selges på alle flighter over en time. Kostet 125 NOK for alt, om jeg husker rett.
Har en 80 legs i året, 60% av det er pendling Bergen-Oslo, så for meg er det ingen endring. Kanskje snarere tvert imot ettersom det nå er blitt fastrack både her og der, og minilounger attpå, da går nok 25% (jobbreiser) til SAS. De siste 15% er reint privat og tas fra gang til gang. Jeg kommer uansett aldri til å tjene nok bonus på poeng, så for meg er det antall legs som er viktig, ergo SAS.
DY har "vunnet" noen flere flighter enn før for meg, rett og slett fordi de har hatt FastTrack inkludert på samtlige billettkategorier om man har bedriftskonto. På morgeflighter innenlands foretrekker jeg uansett DY da de ikke joiker om så mye på PAen og ikke raser frem og tilbake med tralle. Lys av før avgang til etter landing blir fort en times dupp.
Jeg var en av de som både ropte høyest og var mest irritert.. Det som irriterte meg mest var (som sagt mange ganger tidligere) egentlig ikke devalueringen (selv om den irriterte meg mye), men måten man solgte dette inn på og fortsetter å selge det inn.. Så, jeg ropte høyest og sterkest (sikkert fordi jeg innerst inne er veldig glad i SAS), og jeg har endret reisemønsteret mitt med dem ganske mye og ligger nå på ca. 30% av antallet SAS-flighter sammenlignet med det jeg hadde i fjor. Mye har gått til konkurrenter, både innland og utland.
Føyer meg inn i rekken. Er ikke mange SAS-flighter jeg har kjøpt siden "black november", men det har derimot vært en del flighter med SAS betalt med poeng. Stort sett bare amex og trumf som genererer poeng på EB-kontoen min om dagen. Ellers har jeg bestilt, og er i bestillingsfasen av mange flighter, både IC og intraeuropeisk, hvor jeg tidligere konsekvent hadde valgt SAS, men hvor jeg nå heller har booket med BA, EK, DY m.fl.
Opptjener både bedriften og du som privat cashpoints ved bedriftsavtale? Eller er det bare bedriften?
Kunne ikke vært mer enig! SAS er helt forferdelige på dette området Heldigvis hovedsakelig ettermiddag-/ kveldsflyvninger for tiden.
Jeg har snarere tvert om giret opp siden medio November. 95 legs siden November og 67 legs så langt i 2015. 92 med SK, 1 med DY og 2 med LH. SAS fungerer best i Skandinavia.
Siden jeg flyr fra KRS - hvor tilbudet ikke er så stort - så må man bare ta det flyet som går. Har dog prøvd å prioritere SAS, så lenge prisen og avgangen ikke har vært vesentlig dårligere enn de andre. Fløy nylig til Dublin med SAS. Turen gikk innom OSL og CPH. Endte opp på 1000 EuroBonus-poeng på Go. Hjemturen gikk med DY. Jeg har ikke til vane for å fly med dem, men turen var en positiv opplevelse. Nytt fly, svært hyggelig personale og jeg satt og lo av skjult kamera på TV-skjermen hele veien hjem. Tiden har sjeldent gått så fort ombord et fly. Skjult kamera > magasinet ombord. Nå ble nok min opplevelse preget av at jeg fikk nødutgangen uten å reservere på forhånd, og at det i tillegg var et ledig sete ved siden av meg - på en nærmest stappfull flight. Likevel vil jeg nok fremover i større grad til å velge DY hvis ikke SAS er nærmest tilsvarende i pris. Et annet moment er at jeg nylig steg i status hos SAS. Min kvalifiseringsperiode går ut i begynnelsen av juni, og jeg har ikke mulighet til å klare et nytt steg på stigen på den korte tiden. Da er antall segment og poeng nærmest meningsløst i tiden frem mot sommeren. Siden jeg ikke kan ta med meg de ekstra poengene/segmentene til neste periode, så er det kun pris som kommer til å gjelde frem til min nye kvalifiseringsperiode starter.
Det er direkte rabatt på billetten som reflekteres ved kjøp, og avtalen kan også brukes privat. Opptjening av cashpoints som vanlig. Om bedriften tjener noe "credits" ut over rabatten vet jeg ikke.
Har 8 legs med SAS sia november, 2 med Widerøe, 2 med Norwegian, 4 med Turkish og 12 med RyanAir. Begge Norwegianflygingane var forsinka, eine over 3 timar frå Ålesund. Dei skulda på dårleg vêr medan SAS flya gjekk som vanleg. I tillegg kom dei først med matkuppongar etter 2t50 min, omtrent når boarding faktisk starta.. Foretrekk gjerne SAS fordi dei stort sett er punktlige, men velger andre dersom prisen er merkbar. Klarar uansett ikkje å få gullkort med SAS, so har ingen incentiv der for å flyge dei.
12 med Ryanair siden november?! Jeg har to totalt, begge var 8-10 år siden, og det var også de siste. Aldri igjen, men hver sin smak!
I second that.. verre møl skal man lete lengre etter! Verste mulige service og en høyst diskuterbar praksis mhp. personalpolitikk og sikkerhet.. Med tanke på at Norwegian er på vei samme retningen har det blitt kun SAS for meg de siste årene. Og når det gjelder devalueringen før jul tenkte jeg den gangen at det i grunn ikke var unaturlig og at flere selskaper ville følge etter. BA er jo ganske kjipe nå blant annet.. Lufthansa er MEGAKJIPE på økonomi, mye verre enn SAS så alt i alt får SAS min butikk innenriks og i Europa. Når det kommer til interkontinentalt C blir det andre selskaper (som oppfører seg selvsagt), helst innen Star Alliance, da produkt og pris frem til nå har vært overlegent SAS.. men med tanke på Cecilies rapport fra den nye cabinen blir det SAS der også fremover om prisene er riktige
Reiser en tur eller to hver uke innenlands. Har byttet fra 2/3 SAS og 1/3 Norwegian til omvendt. Bonusinntjening er del av årsaken, men fremst at jeg ser at SAS har vesentlig høyere priser når man booker sju dager enn mindre i forkant. Vår bedriftsavtale med Norwegian gjør forskjellen enda større. Smart at Norwegian har inkludert fast track i sine bedriftsavtaler. Tidligere har jeg kvalifisert til EBG på antall reiser, hvis jeg klarer EBG i år så blir det på poeng og takket være en Thailands-tur med Thai som gav 12000 grunnpoeng.
Eg skal vedgå at det har blitt litt mykje RyanAir i det siste. Det er utelukkande snakk om turar til Stansted. Eg bur rett ved Rygge, i tillegg er Stansted flyplassen som ligg nærast Stratford og West Ham (utanom City Airport). Eg tek stort sett formiddagsflyet over, ser fotballkamp og reiser heim på kvelden eller morgonen etter. Eg flyg RyanAir fordi det er praktisk, men eg skal då vedgå at det også er av det faktum at det er sinnsjukt billeg.