EuroBonus´ Black November - Har dere endret reisemønster?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av ILS2, 25. mars 2015.

  1. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg håper du forstår at det ikke var ment som kritikk mot deg og hadde jeg vært i samme situasjon som deg så hadde jeg muligens gjort det samme. Det er lett for meg å sitte på min høye hest (?) og si at jeg er anti-Ryanair, men så er jeg ikke student og Ryanair flyr heller ikke fra "min" flyplass.
    Likevel må jeg få lov til å si at pris er ikke alt (i alle fall for meg) og når de i tillegg leverte ett så grusomt produkt når jeg prøvde de så ville jeg heller ha blitt hjemme. Men det er altså meg.

    PS! Beklager kupping av temaet, men det er etter min mening også litt av sjarmen med slike forum!
     
    Fnate, watchaddicted and afirm like this.
  2. afirm

    afirm Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,853
    Likes mottatt:
    5,476
    Bonuspoeng:
    183
    Neida, for all del. Eg skjønar veldig godt at du velger andre alternativ. Eg er ingen fanatisk tilhengar av RyanAir, men har aldri hatt ein dårleg opplevelse med dei. Punktlege og leverar eit heilt ok produkt, ingenting ekstra. Det gjekk månge år før eg prøvde RyanAir og eg råda også andre til å unngå dei, utan å ha fløge med dei. Men etter at eg prøvde dei første gong vart eg sopass overraska at eg har fløge med dei månge gongar sia.
    Er einig i at pris ikkje er alt, og når eg reiser saman med andre flyg eg stort sett SAS til London.

    Og ja, beklagar off topic.
     
    Thomas liker dette
  3. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,945
    Likes mottatt:
    3,902
    Bonuspoeng:
    113
    Må bare henge meg på Travellingalf her, min lille rant var ikke myntet på deg personlig afirm :)
     
  4. afirm

    afirm Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,853
    Likes mottatt:
    5,476
    Bonuspoeng:
    183
    For å vere heilt klar, eg tek det ikkje som personleg kritikk. ;)
    Eg har stor forståelse for at folk har forskjellege preferansar. :)
     
  5. KainBenwi

    KainBenwi Aktivt Medlem

    Innlegg:
    317
    Likes mottatt:
    906
    Bonuspoeng:
    93
    Siden vi først er offtopic. Fløy endel med RyanAir før de flyttet alle rutene fra Torp til Rygge. Har vel en 20+ destinasjoner med dem opp gjennom årene. Har aldri hatt en eneste dårlig erfaring med dem, selv om jeg har endt opp med å måtte kaste sandalene mine fordi håndbagasjen veide et par kilo for mye. ;) Så lenge man vet hva man går til, så er det en helt grei transportetappe. Forventer man SAS-service på en RyanAir-flight, så går det skeist. Tidligere var det også enkelt å sikre seg sete ved nødutgangen på RyanAir. Har ikke flydd med dem på lenge, så vet ikke hvordan det er nå. Min billigste flytur har jeg også hatt med RyanAir. Totalpris fra Torp til London Stansted kom på 0,02 kroner for meg og en kamerat tur/retur med alt av avgifter inkludert. Slå den! :D
     
  6. TOS_EBG

    TOS_EBG Lost in Space (and currently EBD)

    Innlegg:
    455
    Likes mottatt:
    492
    Bonuspoeng:
    63
    Back on topic...
    Sitter i Dublin og har kommet meg hit med BA. Når jeg er hjemme igjen på lørdag er jeg BA Silver siden vinterferien gikk til Thailand med QR i biz. Dette hadde ikke skjedd på samme tid ifjor.....
     
    Thomas liker dette
  7. aboerr

    aboerr Medlem

    Innlegg:
    133
    Likes mottatt:
    98
    Bonuspoeng:
    28
    Har faktisk klart meg uten en eneste flight med SAS siden november. Alt har gått med LH, LX, TG i *A og BA, QR i Oneworld. EBD varer i 10 mnd til, så ett år med EBG.
    Ikke helt bestemt meg for hva jeg skal satse på.
     
  8. Herlov

    Herlov Poengsanker InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,066
    Likes mottatt:
    5,991
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, jeg har gjort en vesentlig endring i eget reisemønster. Før "Black November" booket jeg "alt" med SAS og Star Alliance. Etter den famøse nyheten, har jeg booket følgende legs:

    Utenlands (kun Oneworld)

    8 x BA
    2 x AA (AS)
    2 x AY
    8 x QR
    0 x SK/*A

    Innenlands

    4 x SK

    Innenlands kommer jeg fortsatt til å benytte SAS, men utenlands er de kraftig nedprioritert. Jeg vil ikke si at SAS er uaktuelle, for man vet aldri hva som skjer. Med mitt nye reisemønster har jeg første reise med Oneworld i april, blir BA Silver i mai og BA Gold i oktober senest (kanskje Gold allerede i august). Jeg har ikke angret et sekund på at jeg gjorde dette grepet. Grunnet at jeg før "Black November" hadde lagt opp en del reiser med *A og også har dratt på meg noen reisevouchere med *A, så kommer jeg uansett til å beholde Eurobonus Gold til januar 2017.
     
  9. Trety

    Trety Aktivt Medlem

    Innlegg:
    287
    Likes mottatt:
    179
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg har veldig stor andel av reisene mine innenlands, og ettersom DY av forskjellige årsaker ikke er noe alternativ for meg, så booket det fremdeles mye SK. Men det skal sies at jeg har gått over til WF så sant det lar seg gjøre, og særlig til BGO. Ikke at man får noe mer poeng, men likevel.

    Utenlands derimot er saken noe anderledes. AMS ble booket med KLM, LHR med BA og MUC med Lufthansa. Og høstens ferietur i biz går antakelig enten med Qatar eller Finnair. SAS med dagens "servicekonsept" og fremdeles mye gamle kabiner med stiv prislapp blir liksom ikke særlig aktuelt.
     
  10. Grove

    Grove Medlem

    Innlegg:
    201
    Likes mottatt:
    485
    Bonuspoeng:
    63
    Fløy kun SK innenriks før dette. Hadde to bookinger inne når devalueringen skjedde. Etter det har det blitt lett blanding av DY og SK. Gidder ikke være lojal, eller reise ekstra så lenge jeg ikke er i nærheten av å klare gull. Med gammel opptjening kunne jeg oppnådd gull til høsten, men nå er det ikke noe tema lengre.
    Samler poeng via kortbruk og annet, og flyr med det som passer best rent tidsmessig nå.
     
  11. onthefly

    onthefly Nytt Medlem

    Innlegg:
    2
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Reiser BGO-LED månedlig, pluss innenriks er par ganger i måneden og har brukt SAS til dette pga Amex og CT. Til og med etter poeng devalueringen.
    Men nå de siste dagene har jo prisene skutt i været for resten av året; Plus som jeg vanligvis reiser med er 37% dyrere enn i januar og GO er nå 20% dyrere enn PLUS sammenlignet med januar.
    Jeg har da 2 valg, Norwegian som er billigere, har nyere fly, wifi, bedre seter samt god benplass ved nødutgang. Eller SAS som for meg er mer fleksibel, poeng inntjening (har gullkort), fasttrack og lounger.

    Mat og drikke på PLUS er verdt nada og er uaktuelt nå etter den heftige pris justeringen, så jeg står igjen med å fortsette å fly SAS, betale ca. 11000kr i året for å beholde gullkort pga antall flyvninger ikke pga poeng. Eller så kan jeg fly Norwegian.
    Det store spørsmålet er om det er verdt 11000kr for å beholde gullkortet? Men da å stå uten noe særlig poeng til å bruke CT'en (70-80tusen poeng årlig etter devaluering).
     
  12. GinTonic

    GinTonic Senior Medlem

    Innlegg:
    833
    Likes mottatt:
    699
    Bonuspoeng:
    93
    Ingen endring på bruk for min del når det gjelder SAS, bruker nesten bare innlands i Norge. Ellers i verden kan SAS sjeldent fly meg dit jeg skal 1-/non-stop, men prøver å holde bruken innenfor Star Alliance.
     
  13. Flyer91

    Flyer91 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    293
    Likes mottatt:
    86
    Bonuspoeng:
    28
    Jeg ser at Norwegian frister med 20% Cashpoints ut året på flex billetter. Dette må jo være en veldig god deal hvis man ikke bryr seg om status eller greier å oppretholde status uten problemer uten de poengene man evt. da gir fra seg hos SAS.

    Nå som jeg har fått statusmatchet til Miles+Smiles Gold er det jo to år til gullkortet der vil gå ut. Og sett at jeg får oppnådd gull hos Miles+Bonus vil jo dette bli ett meget enkelt kort å beholde selv om jeg skulle bruke Norwegian mer.

    I tillegg har jo Norwegian også ungdomsbilletter som er billigere enn SAS sine og i tillegg ungdomsrabatt på flexbilletter.
     
  14. wilhelm

    wilhelm Medlem

    Innlegg:
    90
    Likes mottatt:
    74
    Bonuspoeng:
    18
    Hittil i år har det blitt 40% DY og 60% SK, i fjor ville det nok blitt kun SK.

    w
     
  15. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg er en av de som ikke tror folkemassene kommer til å gjøre særlig av deg etter dette.
    Irriterer meg hver gang jeg får 315 poeng for en flytur istedenfor 625 da jeg drar inn EBD på legs.
    Har flydd utelukkende SK og kommer høyst sannsynlig til å fortsette med dette, jeg ser det som at vi i Norge får et rimelig *G-kort som vi kan få glede av ved utenlandsreiser.
    Kona har fått EBG av meg og hun er veldig fornøyd med dette, selv om hun ikke reiser så mye.
    En ekstra bonus er at vi kan ta med oss begge ungene i loungen til Lufthansa uten problem.

    Godt mulig jeg er dum og betaler for mye men jeg setter pris på å velge sete ved booking, fasttrack og lounge når jeg reiser.
    For mine reiser koster SAS fra 200 kr mindre til 200 kr mer enn DY og det aller meste er betalt av egen lomme.
     
    Scandi and Fnate like this.
  16. Kjakan

    Kjakan Let There Be Dragons!

    Innlegg:
    1,235
    Likes mottatt:
    950
    Bonuspoeng:
    113
    Husk at ungdomsbillettene på Norwegian kun gjelder i Norge og Norden, mens SAS har både Europa og USA (kanskje flere? @Cecilie vet sikkert...) i tillegg.
     
  17. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,180
    Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
    SAS har ungdomsbilletter til alle sine destinasjoner. Fra Trondheim til Tokyo. Fra Bergen til Beijing. Fra Stavanger til San Francisco.

    Eneste unntaket er forsåvidt Houston, hvor det kun er businessklasse. Med ungdomsbillett blir man puttet i GO. Men man kan oppgradere ungdomsbilletter med poeng eller Optiontown :)
     
    Kjakan and Herlov like this.
  18. Hypern

    Hypern Senior Medlem

    Innlegg:
    509
    Likes mottatt:
    181
    Bonuspoeng:
    43
    Tja si det - har faktisk bare booket SAS innenlands i det siste, men det er reiser hvor jeg ikke har betalt selv og det er også reiser hvor SAS har vært billigere enn DY.
    Når jeg mister gullkortet i oktober blir det ihvertfall utelukkende på pris. Det er liksom ingen mileageruns lengre man kan ta og da gidder jeg på en måte lengre.
     
    Royal liker dette
  19. Baldrick

    Baldrick Cunning Planner

    Innlegg:
    1,793
    Likes mottatt:
    4,523
    Bonuspoeng:
    113
    Om du ikke allerede har notert det, så får du huske på å matche til TK gull før ditt EBG går ut, så har du iallfall *G i et par år til.. Kjekt å ha! ;)
     
  20. Flyer91

    Flyer91 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    293
    Likes mottatt:
    86
    Bonuspoeng:
    28
    Jepp! Men mine aller fleste reiser skjer innenlands. Dog vil prisene være hipp som happ mellom SAS og Norwegian rett før avreise. Og når jeg mister gullkortet mitt til neste år vil jeg bruke Norwegian mer da de har fasttrack inkl. på alle billetter kjøpt gjennom bedriftsavtale. Noe jeg uansett ikke vil få med verken TK eller A3 gold.

    Men uansett på fleksible billetter så er Norwegian billigere og med 20% cashpoints er jeg ganske sikker på at jeg vil bruke Norwegian mer på fleksible billetter. I og med at jeg reiser en del til i Europa på eco på privaten vil jeg få flere "gratis" reiser med bruk av Norwegian enn hvis jeg hadde gjort tilsvarende reiser med SAS. Istedenfor ca 20000 poeng kan jeg ha ca 5000 cashpoints. Og jeg synes da flexbilletter med Norwegian begynner å bli interessant.
     
    Kjakan liker dette

Del denne siden