Malpensa? Mener å huske LH kun har en Business lounge der, ingen Senator. Lounger i Italia er uansett triste greier. Den generelle regelen er at Star Gold får Senator lounge adgang, noen unntak kan finnes på utestasjoner pga kapasitet.
Ikke helt sant, kommer an på hvor mange som er der siden Senator-delen er veldig veldig liten. Jeg har frekventert begge. Edit: Om Senator-delen nå er borte er det kanskje ikke så rart siden den var en skikkelig mini-Lounge.
Gullstuene er helt klart oftere smekkfulle enn businessloungene er; det gjelder både OSL, CPH og ARN. I teorien kunne det således være en løsning å forbeholde de nåværende gullstuene for EBD/P og flytte EBG og *A til business, men det ligger atskillige faremomenter her for SAS som jeg tror får dem til å vegre seg nokså mye: For det første vil businessloungene bli så stappfulle at de fleste EBG som bruker dem jevnlig vil bli ekstremt misfornøyde (jeg tror, med fingeren i været, at andelen EBG og *A i gullstuene i forhold til EBD/P er minst 5:1) og fort miste et incentiv for å reise med SAS. I tillegg kommer at servicenivået i businessloungene vil måtte heves noe dersom ikke SAS skal gjøre seg mer til skam for *As gullkunder enn de allerede gjør; i alle fall må den billige kartongvinen vekk, og brennevin må inn. Alt i alt tror jeg disse to momentene alene er nok til at SAS vil slå fra seg tanken, om de ikke har gjort det allerede.
Virker som den største klagen her inne er at gullstuene er smekkfulle i rushtiden, og å få ned antallet EBG er noe SAS burde gjøre. Har de vurdert å gjørde det hardere å kvalifisere til EBG, både på poeng og segmenter? Sammenlignet med f.eks. BAEC Silver, så føles EBG ganske mye mer overkommelig å skaffe. På en annen side skjønner jeg at SAS vil holde seg unna det, nordmenns reisemønster er rare greier med mange små turer på ruter med beinhard konkurranse fra et rødt selskap. Å gi de bedre kundene et spark bak er neppe god strategi. Men å sette hardere krav på å gi ut gullkort kan være en idé, det er snakk om kunder som får greie privilegier uten å ha lagt igjen nok penger. Tilbake til loungene, nå virker det som at SAS skal utvide gullstua med 300 kvadratmeter, samt gjøre innenriksloungen mye større. Dette vil forhåpentligvis hjelpe litt.
Kan ikke SAS heller stikke fingeren i jorda og si: Så flott vi har fått mange nye gullmedlemmer, la oss sikre at vi har nok kapasitet i lounger og fast-track Det er ikke alltid alle problemer må løses med å gjøre det verre for en annen gruppe. (#ønsketenkning)
Sutrer vi over at det er for mange som potesielt vil oppnå samme fordeler som vi selv mer eller mindre møysommelig har opparbeidet oss? Er det rimelig å tro at SAS ønsker å balansere EB behov, fordeler og etterspørsel på en måte som tjener deres forretningsmål, som jeg antar forenklet kan defineres som "flest mulig fornøyde kunder til max profitt for bolaget". For å oppnå det tror jeg at kunder med høyt forbruk må kjenne seg ivaretatt for ikke å velge en konkurrent, med mindre man ønsker å opptre som et rent volum/lavprisselskap. Så min bekymring er ikke om Gullstua er for liten, men heller om f.eks ryktet om oppkjøp fra LH (eller andre for den saks skyld) og konvertering til ren lavpris og null fordeler skulle bli virkelighet.
På tross av det mange omtalte som en tilnærmet fullstendig slakt av EB ved forrige korsvei, er vi altså nå i en situasjon hvor man nå mener at det er altfor mange EBG/D. Jeg kan ikke annet enn å påpeke paradokset.
Effekten av "slakten" er jo ikke kommet enda, så fatter ikke hvorfor folk maser om dette nå. Effekten kommer nå og vil redusere antallet EBG og EBD.
Jeg vil nå hevde at BAEC Silver er lettere å få. QR på biz til BKK/SIN til 10KNOK på tilbud gir 560 tier points, så trenger man bare 4 BA flights til 40 tier points i tillegg. Easy peasy
Synes både RedLine og Berlioz treffer spot on. EBG/EBD er ikke en eksklusiv gutteklubb, det er en påskjønnelse av trofaste kunder med høyt forbruk. Det absolutt siste SAS bør gjøre akkurat nå er å komme med flere "forbedringer" som irriterer spesielt EBG. 45+ flights årlig gjør at man legger igjen mye penger hos SAS, og det er viktig å beholde disse. Og for SAS er det betydelig viktigere enn at noen på et internettforum vil ha litt bedre plass i loungen. Ellers så har også SAS forpliktelser i forhold til *A Gold, og det ville jo være usannsynlig dumt å enten bryte disse eller å la sine egne gullkortholdere få dårligere tilbud enn f.eks. Lufthansa sine.
Jeg orker ikke mer "Cafè Lounge"-seating. F. eks. på TRD er det mer komfortabelt å gå inn i loungen, hente seg en kopp kaffe og sette seg rett utenfor loungen; færre folk, mindre støy og bedre sittekomfort. Alle som flyr mye fra USA vet hvor elendig SAS-loungene er på ORD og EWR. Særlig sistnevnte er et katastrofeområde i tidsrommet før 904, 908 og 910 skal dra, noe som ikke er overraskende når 34% av passasjerene på hver av flightene har loungetilgang - og det er før vi legger til alle statuspassasjerer i Go. Legg til EBS i ferietid, så skjønner de fleste - bortsett fra SAS - at dette ikke er bærekraftig. Å kaste Plus ut av loungene (ev. innføre tilgang mot rabattert betaling) er en mulighet, men komplisert ettersom Plus har - og bør ha - gratis loungetilgang på shorthaul. Jeg synes at egne områder med reservert seating for EBD/EBP kan være et fin vri for å differensiere loungeproduktet. På OSL, ARN og CPH burde de faktisk klart å lage noe med litt spisset servering (bedre mat, bedre børst - og best sittekomfort), mens på utestasjoner bør de kunne holde av et område for EBD/EBP, slik at de er garantert sitteplasser - igjen med god komfort. Lufthansa gjør dette på EWR med F-pax + HON. Forventer selvsagt ikke meny med 3-retters av SAS, men sitteplassgaranti og et glass Champagne blir aldri feil. Noen passasjerer blir sikkert jantelovsk forbannet, men mange EBG vil nok heller se på dette som et litte push til å bli EBD. Det har uansett brent seg fast i hukommelsen min hvordan SAS proklamerte at lounger ikke skulle være luksus med Champagne for de få, men medbragt pizza for massene. Noen highlights: - Her om dagen kom det en guttegjeng med en hel stabel med PizzaHut-esker. De betalte seg inn og satte seg i et hjørne for å spise. Lounge-gjester i dag er ikke bare forretningsfolk på jobbreise og bare for å bekrefte det hele: - Her finner du ikke luksus. Vi vil at loungen skal være folkelig, da favner den bredt, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS http://www.dn.no/privat/privatokonomi/2013/10/20/fra-polsebonanza-til-dom-perignon Resultatet av dette ser vi nå.
Enig i det.........men det SAS kan gjøre er å slutte med det idiotiske "gi bort gull kort til hvem som helst greiene" som gjør at en stor gjeng (blandt annet her på forumet) driver med salg av Gullkort. Vet ikke hvor mange EBD som finnes p.t. men det ville jo redusert gullkortene en del hvis det ble stoppet - eller lagt familiære begrensninger på. (jeg tar det for gitt at alle som ytrer seg om fulle lounger i denne tråden aldri har solgt sitt gullkort til noen )
Kan snakke for egen del med å gi bort gullkort. Mitt har blitt gitt bort til min kone. For det aller meste bruker hun loungen og fasttrack sammen med meg (og guttungen) likevel, da jeg uansett er EBD. Men det er for oss som reiser veldig mye, og derigjennom er mye borte fra familien, en måte å gi en liten påskjønnelse også til de hjemme. At noen velger å selge det får stå for deres regning, men jeg mistenker at det er et absolutt mindretall. Minner igjen om at SAS neppe bør gjøre flere "forbedringer" nå for trofaste kunder. Det er en farlig vei å gå for et selskap som etter eget utsagn får rundt 70% av inntektene sine fra EB-folket, og de eneste som ville jublet over det er Norwegian - for sølvkortkunder (inntil 44 flights årlig!) så er allerede veien over til Norwegian farlig kort med de få fordelene som ligger der. Her må de, som RedLine så veldig treffende påpeker, tilpasse kapasiteten sin etter antallet trofaste og gode kunder - slik alle andre bransjer må!
Tommel opp....det er måten å gjøre det på. Her i familien er det også sånn. Det er også ganske sjelden av min 9 årige sønn nå går i Loungen alene med EBG'en sin.....
Tviler på at denne lett lyssky virksomheten gir noe merkbart utslag. Hvor mange gullkort er til salgs på alle relevante nerd-fora pr år? Noen hundre, maks? Om vi legger til grunn at antallet EB-medlemmer med EBG/EBD/EBP er drøyt 200 000, så utgjør svartebørs-gullkorteiere i så fall kanskje maks to-tre promille.
Jeg tror vi også skal huske på at det nok er mange flere som tjener opp til EBG og høyere i dag enn tidligere. Jeg husker i begynnelsen da EBG hadde en høyere grense, minnes ikke om det var 60000 eller 90000. Var aldri noe problem med plass i Scandinavian lounge. Men det var iallefall få som opparbeidet seg det, ikke minst pga forbudet mot opptjening innenlands. Grensen ble satt ned til 45000, det hjalp, det ble litt flere folk i Scandinavian lounge. Men min observasjon, er at etter opptjening innenlands atter ble tillatt, da tok det av. Siden den gang har det ofte vært mye folk i Scandinavian lounge. Så, jeg tror det kanskje blir feil å skylde på at folk får gi bort/selge EBG som årsak til at det er blitt så mange i loungen. Når det er sagt, jeg syns det var værre før ombyggingen, gullstua i OSL som den framstår nå er helt ålreit for meg. Bare jeg får en plass å sitte, så gjør det meg ikke noe om det sitter noen i stolen ved siden av. Mat og drikke og dagens aviser (jeg er så gammel at jeg syns papiravis har sin egen sjarm). Så kan man minnes fordums tider da man var en av få i en ekslusiv som satt stille og rolig i loungen og ventet mens man nøt sin cafe avec, for ikke å glemme serveringen ombord. Men vet dere hva, jeg vil faktisk ikke tilbake dit, for den gang kostet det skjorta å reise f.eks OSL - TRD, og det syns jeg ikke var verd det.
Min toåring chiller heller ikke så ofte alene i lounge, men hender en gang i blant ar min kone og hennes veninne gjør det
Jeg tror det var 90 000 poeng for EBG og man hadde tilgang til gullstua også på innlandsflygninger .... det var ikke trengsel som i dag.