EUROBONUS CONSCIOUS TRAVELER

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av mrhaakon, 29. nov 2023.

  1. Rapolo

    Rapolo Senior Medlem

    Innlegg:
    932
    Likes mottatt:
    3,441
    Bonuspoeng:
    93
    De har gjort det mulig å velge bort måltid i SAS Plus, men uten noen insentiv for den reisende. Hadde SAS virkelig ment noe med bærekraft-budskapet sitt så kunne de heller gitt oss 'steg' for å avstå fra måltid, amenity-kit og så videre. Da hadde de også spart noen kroner.
     
    runguru, RoadKing and themichael like this.
  2. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,247
    Likes mottatt:
    8,639
    Bonuspoeng:
    183
    Har en Plus Pro Bio-billett, som i utgangspunktet gir et steg. Ser jeg også kan legge til ekstra biodrivstoff, så det vil vel gi to steg på en enveis med ett segment?
     
  3. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,491
    Likes mottatt:
    62,821
    Bonuspoeng:
    293
    Ryktene tilsier at det stemmer ja. :)
     
    OleMarius liker dette
  4. btm

    btm Medlem

    Innlegg:
    92
    Likes mottatt:
    385
    Bonuspoeng:
    53
    Jeg gjorde også som Upsaker forrige uke. Hadde t/r SAS bonusbillett fra Norge til USA på samme PNR.

    T-1: Kjøpte 1 blokk biodrivstoff. Bekreftelsen på mail så ut til å gjelde utreisen, men bookingen på sas.no viste at det var kjøpt 1,7% biodrivstoff for hele reisen.
    T0: Utreise.
    T+1: Kjøpte 1 blokk biodrivstoff igjen. Bekreftelsen på mail så ut til å gjelde hjemreisen, men bookingen på sas.no viste at det var kjøpt 3,4% biodrivstoff for hele reisen.
    T+1: Hjemreise.
    T+5: Stempel for miljøbevissthet og 500 ekstrapoeng for utreise registrert.
    T+6: Stempel for miljøbevissthet og 500 ekstrapoeng for hjemreise registrert.

    Det hadde kanskje gått å bare kjøpe 1 blokk biodrivstoff, men likevel fått to stempel siden hjemreisen går over to datoer? Jeg turde ikke å gamble på dette :)

    Edit:
    T+7 tikket det inn enda et stempel og 500 ekstrapoeng. Da sitter jeg igjen med en 3pk ullballer for mye på vaskerommet :p Det bekrefter vel også Upsaker sin opplevelse, siden hjemreisen pågikk ved midnatt.
     
    Last edited: 05. mars 2024
    sheim, Upsaker and themichael like this.
  5. Flyrlavt

    Flyrlavt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,481
    Likes mottatt:
    3,922
    Bonuspoeng:
    113
    Flere måter å fikse ekstra steg på.
    1. Kjøpe biofuel når innsjekk er stengt
    2. For å være helt sikker så venter man til mellomlanding med å handle biofuel.
     
    The_Dude liker dette
  6. Thomas123

    Thomas123 Senior Medlem

    Innlegg:
    566
    Likes mottatt:
    470
    Bonuspoeng:
    63
    #cautiostraveller
     
    Flyingdutchman and Spielhaug like this.
  7. Wanderlust

    Wanderlust Senior Medlem

    Innlegg:
    967
    Likes mottatt:
    765
    Bonuspoeng:
    93
    Var litt i tvil om jeg burde skrive i denne tråden eller SAS MasterCard-tråden siden den forsåvidt berører begge, men here goes:

    Så vidt jeg kan se ble ikke de 5.000 conscious-poengene tellende mot FlyPremium. Noen som har observert det samme?

    Sjekket for sikkerhets skyld appen mot https://blog.awardfares.com/eurobonus-analysis-and-forecast/ og differansen er eksakt 5.000 poeng.
     
  8. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,830
    Likes mottatt:
    8,312
    Bonuspoeng:
    183
    Fikk du poengene nå i Mars? isåfall, har du fått noen andre poeng enda i Mars?

    Såvidt jeg husker så oppdateres teller i appen for antall poeng opptjent siste 12 måneder kun èn gang pr måned
     
    Cumulus liker dette
  9. Ombo

    Ombo Medlem

    Innlegg:
    198
    Likes mottatt:
    928
    Bonuspoeng:
    93
    Samme som statuspoeng fra DNB og Amex. De teller heller ikke mot FlyPremium.
     
    Nordlands liker dette
  10. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,162
    Likes mottatt:
    7,497
    Bonuspoeng:
    293
    Men dette er ikke statuspoeng, det er basispoeng. De kan brukes både til å booke for og teller mot status. Tilsvarende hvis man flyr..
     
    Cumulus liker dette
  11. Wanderlust

    Wanderlust Senior Medlem

    Innlegg:
    967
    Likes mottatt:
    765
    Bonuspoeng:
    93
    Fikk de 5.000 poengene 24.02.2024. Normalt oppdateres FP-saldoen umiddelbart når poeng mottas, men ikke denne gang. Så fikk jeg poeng fra DNB og SEB 04.03.2024, og igjen ble FP-saldo oppdatert umiddelbart. Akkurat disse 5.000 poengene er altså åpenbart ikke tellende, mens alt annet siste 12 måneder har vært uproblematisk.

    Min erfaring er at det kun er NED som oppdateres ved månedsskiftet, mens OPP oppdateres løpende gjennom måneden.
     
    Cumulus, Brukernavnet and Lars J like this.
  12. Fleksnes

    Fleksnes Aktivt Medlem

    Innlegg:
    439
    Likes mottatt:
    784
    Bonuspoeng:
    93
    Har jeg forstått rett at man får 1 steg for biobillett, og ytterligere 1 steg lm man kjøper en blokk med biofuel på samme reise?
     
  13. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,830
    Likes mottatt:
    8,312
    Bonuspoeng:
    183
    Med ren Go/Plus Bio billett får du ett steg pr segment på reisen f.eks OSL-CPH-OSL gir 2 steg
    OSL-CPH-BCN-CPH-OSL 4 steg osv..



    Biofuel blokker du kjøper separat trigges på første flyving du flyr etter att blokken er kjøpt uavhengig hvor mange du kjøper
    Hadde du f.eks kjøpt 5 blokker i forkant av å fly OSL-CPH-BCN-CPH-OSL ville du fått 1 steg.


    Men det det er en workaround som ser ut til å gi deg flere steg ved å kjøpe bio blokker:

    Det er flere som har testet ut å kjøpe en ny blokk med biofuel ved ankomst destinasjon(dette eksempelet BCN) og da fått nok 1 stempel for hjemreise

    Noen har visstnok også testet å kjøpe en ny biofuel blokk ved mellom landing, og også fått steg, så ved å kjøpe biofuel blokker ved hver mellomlanding så burde du kunne få 4 stegved å kjøpe biofuel blokker på rett tidspunkt.(med eksempel OSL-CPH-BCN-CPH-OSL)



    Den tekniske forklaringen ligger mest sannsynlig i den merkede teksten hentet fra sassalesinfo
    Skjermbilde 2024-03-08 091733.png
     
  14. The_Dude

    The_Dude EBG / Asante Gold Elite Plus / LH Senator / Pompøs

    Innlegg:
    1,279
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
     
  15. Huntingdaddy

    Huntingdaddy Nytt Medlem

    Innlegg:
    11
    Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Hvis jeg har booket reise for meg og en til og betaler for biofuel x 1 for begge to, får jeg to steg eller får vi ett steg hver?
    Og hvordan er det ved booking og betaling av et annet fly for kona? Noen mulighet for at jeg får bonussteget siden jeg betaler billetten? Hun er registrert i PointSharing gruppa så ekstrapoengene har vi jo da uansett samla.
     
  16. Durek

    Durek Aktivt Medlem

    Innlegg:
    347
    Likes mottatt:
    442
    Bonuspoeng:
    63
    Gjorde akkurat dette når jeg reiste med opphavet. Fikk 1 steg hver og 250 ekstrapoeng hver.
     
    Huntingdaddy, Rapolo and Chrisljo like this.
  17. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,247
    Likes mottatt:
    8,639
    Bonuspoeng:
    183
    Hvis noen er like dust som meg og kjøper biofuel lenge i forveien på fleksible billetter, og så kansellerer billetten, går det ikke så bra...

    Er vel en lærepenge her, hilsen en som nå ikke får grønnvaskingspoeng og er 200 kroner fattigere.

    upload_2024-3-19_10-40-38.png
     
    Chrisljo liker dette
  18. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,491
    Likes mottatt:
    62,821
    Bonuspoeng:
    293
    Man bør altså ikke kjøpe biofuel før man er 100% sikker på at reisen skal gjennomføres. :)
     
  19. stekus

    stekus Senior Medlem

    Innlegg:
    984
    Likes mottatt:
    798
    Bonuspoeng:
    93
    Det holder å kjøpe biofuel rett før man reiser, gjerne med hvert fly, hvis man har flere legs. Men så er det jo også hyggelig å kjøpe biofuel på doble poeng helger siden man får 50 poeng for 100 kr biofuel da
     
  20. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,176
    Likes mottatt:
    36,714
    Bonuspoeng:
    293

    Godt å se at ikke bare jeg er litt forvirret.

    Flyr til Shanghai med SAS om 2 uker. Vi er 2 pax. Jeg har 1 skritt igjen og har følgelig kjøpt 1 klipp med bio fuel som da skal utløse 1 skritt når jeg lander i Køben.

    Hvis jeg da kjøper 1 klipp til i loungen på CPH før avreise Shanghai? Hvem vil dette klippet gis til. Den som er logget inn og går inn på PNR og bestiller bio fuel?

    Jeg vil jo heller at reisefølget får et klipp og så han kan blir grønnvaske og få 5k grunnpoeng.
     

Del denne siden