Bonusreise BGO-CUN t/r CUN-LHR med Virgin. Under innsjekk på vei hjem fra Cancun så klarte ikke agenten å skrive ut boardingpass til meg og reisefølge på første leg som var CUN-LHR. De klarte å sjekke inn koffertene og tagge den helt frem til BGO og skrive ut boardingpass fra LHR og videre til BGO. De ringte til Virgin og de kunne ikke hjelpe. De sa bare at det var SAS om hadde utstedt billettene og at de måtte ordne opp. På skjermen til agenten lå en gammel KLM flight som de mente blokkerte og derfor kunne de ikke skrive ut boardingpass. (KLM flighten var fra en gammel endring som hverken SAS eller Virgin support kunne se) Synes at et uansett var rart at denne flighten skal gjøre at de ikke klarer å skrive ut boardingpass på første leg. Jeg ringte først til SAS og de sa at alt var OK hos de, og kunne ikke forstå hvorfor de ikke kunne skrive ut boardingpass. Jeg ringte så til Virgin og de sa det samme, alt OK hos de og dette burde de på innsjekk ordne. Supervisor kom bort og han kunne ikke gjøre så mye. De prøvde å kansellere innsjekk og starte på nytt men det fungerte ikke. Til slutt virket det som at de nesten ga litt opp og lot meg og reisefølge stå der og prøve å ordne opp. Jeg prøvde spørre om det var mulig å lage manuelle boardingpass men det kunne de ikke så lenge computer says NO. Prøvde og å sjekk inn på nett, men der og fikk jeg bare boardingpass fra LHR til BGO og ikke på første leg. Og Virgin support kunne ikke sende meg boardingpass elektronisk. Til slutt fikk Supervisor hjelp fra Miami og kom frem til at eneste løsningen var å kansellere ruten videre fra LHR. De kunne ikke hjelpe meg med billetter videre fra LHR. Jeg motvillig sa ja til dette, for det var 10min til innsjekk nå stengte, og vi ville bare komme oss av gårde. Tenkte og det var lettere å prøve å ordne opp i dette i London. Når jeg landet ringte jeg SAS og de ba meg booke nye billetter og sende inn claim.
Har opplevd noe liknende på en reise til Chile. På utreisen ble det uplanlagt mellomlanding i Gander, Canada pga medisinsk nødstilfelle om bord. Dermed ble vi booket om på annen flyvning fra Bogota til Santiago. Da vi skulle sjekke inn på returreisen 2 uker senere påsto innsjekkingspersonale at det var feil med billettene. Noen hadde angivelig gått inn og fjernet infant fra 3 av 4 legs, så de ville ikke sjekke oss inn. Vi ble stående en time i telefonkø hos SAS, før vi omsider fikk en omtåket svenske på tråden. Han gravde og undersøkte og kom til slutt frem til at da Lufthansa hadde booket oss om fra Avianca til Latam på utreisen, så hadde bookingen vært "full" og de hadde måttet slette noen rader for å gjøre plass til endringene. Dermed hadde de i vanvare slettet infant fra returen. Heldigvis fikk han ordnet opp på twlefon, og akkurat idet innsjekk skulle stenge fikk han skrevet ut nye billetter og vi fikk sjekket inn. Vi opplevde også veldig lite velvilje fra innsjekk-personale hos Avianca til å hjelpe til med å fikse dette, det var liksom bare å ringe SAS påsto de. Jeg synes det var veldig dårlig service til business class å være. Men når det er sagt, så fikk vi skikkelig VIP treatment da billettene først var ordnet. En dame fra innsjekken fulgte oss hele veien til gaten, gjennom en vip/ansatt-lane for både passkontroll og sikkerhetskontroll, så vi rakk flyet med god margin og slapp å løpe eller stresse.
To forskjellige scenario over, men det er uansett en god påminnelse om å dobbeltsjekke at billetter faktisk er billettert ved endringer og at disse stemmer med det som var avtalt. Det hender også at 'gamle/feil' segment henger igjen selv etter at billettene er riktig billettert, ring inn og be om at disse fjernes, da reduserer man risikoen for situasjoner som nevnt over.
Har mistet en booking på grunn av det der, og det er jævelig irriterende. Appen viser feil, må sjekke inn på flyplass. Så viser det seg at det ikke er mulig å sjekke inn på flyplassen heller, med det reslutatet av at flyet går uten meg. Lærpengen var å ikke fly med det selskapet igjen.
Litt krøll på ZRH i dag også, litt mer forberedt i Sveits enn i sør/latin altså. Ble vel 2 minutter forsinket;
Billetter var billettert og mottatt PDF fra SAS for flere måneder siden. Jeg prøvde å forklare SAS på tlf at de på innsjekk så en gammel KLM flight som kunne «henge» igjen men SAS påstod at den kunne de ikke se. Ringte til og med en «over seg» for å bekrefte dette selv om det var midt på natten norsk tid.
Problemet oppstår først og fremst ved endringer. Billettene er ikke billettert før du har fått følgende e-post: Med følgende dokument. Ta feks da jeg prøvde å endre SVG-OSL-CDG-SJO i julen. Agenden la til SVG-CPH-CDG, men fikk ikke tatt bort OSL-CDG da dette var gift med CDG-SJO. Jeg fikk beskjed om at de hadde sjekket med AF om å skille disse, men ikke lyktes og at de ikke fikk gjort endringen. Agenten fjernet SVG-CPH, men glemte å ta bort CPH-CDG. Det ligger da synlig i appen som et registrert segment i reisen, og vil potensielt skape kluss ved innsjekk. Det ordnes enkelt på telefon/chat/epost ved at det overflødige segmentet fjernes.