Hei, har laget et oppsett for å se hvordan jeg ligger an mtp å få EBG for første gang før kvalifiseringsperioden min går ut 1.april 2026 og har noen spørsmål: Ser dette riktig ut? Har lagt inn nivåpoeng for allerede planlagte turer og tror jeg vil få ca 1000 nivåpoeng i måneden fra SAS MC. Trenger ikke finlese alt, men si gjerne fra hvis dere ser åpenbare feil Noen råd om hvordan få de siste 15 000 poengene enklest mulig? Ville det være noe poeng å oppgradere de andre turene (bare Toronto er Premium)? Andre turer som gir bra med nivåpoeng som kan anbefales? Andre triks? Ellers kan de jo kjøpes for 15 000 SEK, men det finnes nok bedre og morsommere måter å tjene poeng på. Hvis jeg skulle få gull, la oss si 15.mars 2026, da har jeg den ut inneværende kvalifiseringsperiode og neste, ikke sant? Altså frem til 1.april 2027? Kommer sannsynligvis til å reise en del mer og på en del lange turer i 2026 og 2027 enn i år, så EBG ville vært gull (forgive the pun).
Dersom du får deg DNB Saga MC vil du få ca 24k levelpoints med din spend når du først bruker saga mc på de første 200k og sas mc på de siste 112k. Da er du nesten i mål ift EBG. Du kan ytterligere øke levelpoints ved å bytte ut sas mc med amex elite. Da vil kombinasjonen dnb mc + amex elite gi 26,7k levelpoints.
Å betale for DNB MC og AMEX Elite for et år er tilsvarende prisen for en t/r i Plus/Premium og du kan fly inn poengene du mangler. Det er gjerne kjekkere. Med spend nevnt over før du uansett ikke CT. Ellers, hvis du er villig til å ‘blåse’ typ 6-7,000 NOK for å ha det behagelig på de fire flyreisene du skal ut på i løpet av et år er du sikkert like greit tjent med å betale for godene du får. Loungetilgang hos SAS er 299,- om du kjøper tre timer før avgang, ergo du får 20 loungebesøk for prisen av AMEX Elite, og du passerer SK-lounger kun 9 ganger. Du har etter 299x9, 3,300 NOK igjen som du kan bruke på bagasje, fast track og setereservasjon. Da slipper du også å ‘jakte’ OSL-turer med mellomlanding i ARN. Mye mulig har du mulighet til å skaffe deg et gratiskort via banken din for å få fire loungebesøk per år, som kan brukes de gangene du har mellomlandinger hvor loungebesøk er noe poeng. I enkelte tilfeller får man også tilgang til fast track med disse. Ser du likevel verdien av et gullkort fordi du liker å fly. Bruk da pengene på å fly inn poengene heller enn å vase rundt med dyre kredittkort (AMEX Elite).
Du mangler conscious traveler, det er enklest å oppnå med å se video (1 steg) og kjøpe 1 bio-fuel blokk per tur og retur (9x100kr for 9 steg), og gir 5000 nivå og bonuspoeng. Ellers ville jeg også prøvd å fly inn de resterende 10k poengene, om du ikke kan få DNB Saga (koster cirka 2k med Eurobonus Upgrade og gir +10k nivåpoeng etter 100k forbruk).
Tusen takk for svar! Liker godt å fly, og andre goder enn lounge gjør gullkort attraktivt, ikke minst 50% point multiplier når jeg flyr med SAS. DNB Saga kvalifiserer jeg ikke til dessverre, men vurderer AmEx Elite. Takk Nordlands for conscious traveler, den hadde jeg helt glemt. Så det ligger an til at løsningen blir å fly det inn + conscious traveler.
Hvis du har muligheten og allikevel skal på jobbtur, så kan du jo bestille SAS plus/biz og så kun sende reiseregning på SAS Go. Det kan være relativt billige poeng spesielt innenriks
Takk for tipset - dessverre for meg har vi en bedriftsavtale alle skal bruke, vi har ikke anledning til å bestille billetter utenom. Men vi har mulighet til å kombinere jobb- og fritidsreiser, så jeg vurderer å ta mileage runs med start i OSL i stedet for TOS (jobbreise TOS-OSL t/r) for å spare noen kroner der