(F)ørstereis til Tokyo og en kulinarisk opplevelse

Tråd i 'Reisebrev' startet av Points4Fun, 27. sept 2019.

  1. Points4Fun

    Points4Fun Senior Medlem

    Innlegg:
    552
    Likes mottatt:
    3,880
    Bonuspoeng:
    93
    Tok litt tid dette, men nå har jeg fått ferdig resten av reisebrevet:)

    BKK-HND

    Rundt kl 23 var det take off med 747-400. Herlig følelse å sitte helt foran og kjenne nesehjulet riste og banke både under take off og når hjulene trekkes opp. Skulle tro det hele faller fra hverandre.

    Flotte seter og godt med plass i kabinen
    Resize053.JPG Resize054.JPG

    Jaggu ble det ikke et av de mye omtalte Rimowa kit’ene på vår første tur i F
    Resize052.JPG

    Vi rakk litt Dom P før det var kveldsmat, pysj og natta.
    Resize055.JPG Resize056.JPG Resize057.JPG

    Det er varmt hos Thai og som nevnt tidligere er det nok lurt med en vifte for oss som ikke er så glad i å bli kokt i pysjen.

    Vi begynner nå å bli veldig glad i å drikke Dom P sittende i pysjamas. Mon tro om dette ikke er noe som bør innføres hjemme:cool:

    Landet på Haneda ca kl 0600 på søndag morgen. Sovet greit, men det er sykt tidlig å starte dagen som turist.
    Resize058.JPG
     
    Insomnia4u, Eddie47, Kalsnes and 13 others like this.
  2. Points4Fun

    Points4Fun Senior Medlem

    Innlegg:
    552
    Likes mottatt:
    3,880
    Bonuspoeng:
    93
    Tokyo

    Vi tuslet de ca 10.000+ skrittene som måtte til for å komme seg ut av flyplassen og til toget. Stoppet innom turistinfoen og fikk masse informasjon......som jeg klarte å legge igjen ved billettautomaten til toget. Oppdaget selvsagt ikke det før vi hadde passert billettkontrollen og «point of no return». Urutinert!

    Tog og t-bane systemet fungerer utmerket, men det er litt å sette seg inn i.
    IMG_0975.jpg

    Bagasjen satte vi fra oss i oppbevaringsskapene på Shinjuku stasjon. Derfra ble det sightseeing til blant annet Tokyo Skytree pluss litt mat.
    Resize059.JPG

    Lang kø for å komme opp, men fin utsikt. Lurer på hva som skjer hvis det store skjelvet kommer....
    Resize063.JPG

    Kl 14 kunne vi sjekke inn på Hyatt Regency. Jeg hadde fått super hjelp fra @milehigh til bookingen og vi fikk derfor et deluxe rom med club access og utmerket utsikt.
    Resize065.JPG

    Resize079.JPG
    Søndag kveld var vi såpass trøtte etter en lang dag at det ble middag på hotellet. Vi gikk for Teppanyaki Grill og en tur i baren etterpå.
    Resize066.JPG Resize067.JPG Resize068.JPG
    Ingen av delene var spesielt billig, men det var som forventet og dessuten en helt nydelig opplevelse.
    Tenkte i et svakt øyeblikk å teste en 30 år gammel Hibiki i baren, men prisen på JPY 20.000 for et glass var litt i overkant og endte opp med en 21 år Hibiki til en femtedel av prisen i stedet. Ikke noe galt med den:D
    Resize069.JPG
     
    Eddie47, runguru, jgroneng and 15 others like this.
  3. Points4Fun

    Points4Fun Senior Medlem

    Innlegg:
    552
    Likes mottatt:
    3,880
    Bonuspoeng:
    93
    Mandag ble det mer t-bane og sightseeing. Startet med Keiserens park og palass bilder før vi beveget oss over til Shibuya for å se det berømte krysset og oppleve bylivet. Derfra tuslet vi opp til Takeshita-dori gaten hvor det var smekkfullt av folk.
    Resize075.JPG Resize077.JPG

    Tilbake til hotellet i tide for å rekke cocktail hour. Det ble både GT og bobler++ i løpet av de to timene vi var innom.

    Middagen skulle egentlig inntas på Kaiseki 511, men da all tid i forkant gikk til booking av selve reisen fikk jeg ikke med meg at denne var stengt på mandag pga helligdag i forkant. Tabbe, men vi fant et meget godt alternativ i restauranten Yoroniku. Vi fikk bord litt sent på kvelden og da vi valgte en «set menu» med 10 retter ble servitøren litt småstressa. Hun forklarte at dette måltidet normalt tok 2 timer og vi hadde ikke mer enn 1 time og 15 min til stengetid. Vi kjørte på og selv om det ble litt hektisk smakte det helt fantastisk.
    Resize084.JPG Resize085.JPG Resize086.JPG Resize087.JPG Resize088.JPG

    Vi var ikke helt happy med servicen i forhold til det jeg har opplevd på Kaiseki 511 tidligere. Her begynte de å vaske bordene rundt oss ca 20-30 min før stengetid og vi fikk litt følelsen av å bli kastet ut.

    På veien hjem stoppet vi innom Hyatt Park for en drink i New York baren på toppen av hotellet. Det er som mange sikkert vet her scener fra Lost in translation med Scarlett Johansson og Bill Murray ble spilt inn. Bor man på Hyatt Regency er dette bare 3-400 meter unna. Topp utsikt og et nesten «must visit» om man er i denne delen av Tokyo.
    Resize089.JPG Resize090.JPG

    Det er grenser for hvor mye man kan klare å få med seg på 48 timer i Tokyo, men vi var rimelig happy med det vi rakk.

    Utsjekk på tirsdag morgen og flybuss fra hotellet til Haneda.
     
    Eddie47, jgroneng, Edvard and 16 others like this.
  4. Points4Fun

    Points4Fun Senior Medlem

    Innlegg:
    552
    Likes mottatt:
    3,880
    Bonuspoeng:
    93
    HND-FRA

    Vel fremme på Haneda fant vi Lufthansa First innsjekken og ble tatt godt i mot. Vi ble eskortert gjennom en security snarvei og rett til ANA Suite Lounge. Dette var ved gate 110 og jeg mente å ha lest at det var ved gate 114 gullet lå. 110 var helt suveren og jeg lurer på om ikke den ved 114 er under renovasjon. Det var ingenting der som ikke fantes ved 110 og det var mye mindre plass. Vi fikk uansett alt vi ønsket oss av både bobler og mat på de 2-3 timene vi hadde der.

    Resize092.JPG

    I motsetning til BKK og FRA er det ingen eskortering til flyet eller påminnelse om å gå i rett tid. Dette måtte vi fikse helt selv. Sjokkerende:p

    Ved gaten var det lettere kaotisk pga litt forsinkelser og mye folk som stilte seg opp. Vi fant en dame med skilt som indikerte at her skulle passasjerer i First Class stå. Totalt 6 passasjerer i F. Før vi kunne gå ombord skulle de boarde et orkester(!) med div instrumenter og alt av rullestoler og barn. Greit for oss, men tyskeren bak oss var ikke helt happy med servicen han fikk for de x tusen euro han hadde betalt.

    Endelig ombord åpenbaret det seg en lys, åpen og luftig F kabin i Lufthansas 747-8. Jeg hadde sikret meg sete 1K og fruen fikk setet bak, 2K. Tre par i kabinen hører visst til sjeldenhetene og da måtte det bli sånn for noen av oss.

    Resize093.JPG Resize094.JPG

    Vi fikk, som etter hvert normalt, et glass champagne omtrent før vi hadde satt oss. Ursula og Helga presenterte seg og forklarte med et stort smil at «We’ll be your ladies for this flight». Jeg rakk å drømme meg bort i ca 4 sekunder før de presenterte seg på akkurat samme måte til fruen i 2K:D

    Menyer ble utdelt og ikke lenge etter kunne vi innta nok et nydelig måltid. Helt utrolig hva de klarer å få til ombord i et fly.
    Resize095.JPG Resize096.JPG Resize097.JPG

    Jeg kommer aldri til å bli lei av spørsmålet «How do you take your caviar, Sir?»
    Resize099.JPG Resize101.JPG Resize103.JPG Resize104.JPG

    Jeg synes LH scorer svært høyt på service ombord og mye mulig det skyldes at pratelystne voksne damer hos Lufthansa treffer meg bedre enn neiende piker i Thai:)

    Ruta var lagt langt nord for å komme utenom rester av taifunen som nettopp traff Japan og sikkert gunstige vinder tilbake til Europa.
    Resize108.JPG
     
    Eddie47, oleredv, mathiasfe and 21 others like this.
  5. Points4Fun

    Points4Fun Senior Medlem

    Innlegg:
    552
    Likes mottatt:
    3,880
    Bonuspoeng:
    93
    Frankfurt

    Jeg husker i farten ikke hvilken terminal vi landet på, men tok terminaltoget til terminal A hvor vi skulle reise videre fra. For øvrig ingen velkomst eller eskortering av passasjerer i F hverken med golfbil eller til fots.

    Da vi ankom security var det ca 2-300 mennesker i køen og tre åpne sluser for sjekk. Her gikk alt i sirup. Fast Track var stengt og ved henvendelse til en ansatt fikk vi bare beskjed om at «all are equal» og det var bare å stå i kø. Blodtrykket steg til nye høyder og jeg så besøket i FCT forsvinne i det fjerne.

    Resize109.JPG

    De to og en halv timene vi skulle ha i FCT var brått redusert til 40 minutter.

    Fruen lurte på om jeg var blitt gal da jeg slepte henne ut av terminalen igjen og i regnværet bort til FCT som skal ligge i nærheten av en drosjeplass. Heldigvis for meg fant jeg frem.
    Resize110.JPG Resize111.JPG Resize112.JPG

    Vi fant roen i FCT og etter 2 glass bobler var det på tide med Porsche Cayenne Turbo ut til flyet. Bil ut til flyet var jo litt av greia med FCT. Helmut fulgte oss opp og avleverte oss ombord og resten av turen hjem ble vi tiltalt med navn. Happy ending:p
    Resize113.JPG Resize115.JPG

    Ny tur er nå under planlegging etter at CT nr 2 er i boks etter Tokyo. SQ F står øverst på ønskelisten og så får vi se hvor turen går:)
     
    Eddie47, PVflyer, mathiasfe and 27 others like this.
  6. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,411
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for flott rapport. Er en fin tur med dagflight tilbake fra HND der en virkelig får nyte firstproduktet!

    Jeg har også flere ganger havnet i lengre kø både i security og imigrasjon ved FRA etter first-turer med LH og TG. Ganske irriterende når en flyr first, og ganske kjipt når det spiser av lounge-tiden.
     
    Points4Fun and Darkcho like this.
  7. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for reisebrevet, mye gode minner der ja, LH F står på ønskelisten her, SQ F står på vent. 511 var bare helt fantastisk, synd du ikke fikk vært innom. Jeg ville ha vært fast inventar hos 511 om jeg så bodde i Tokyo, virkelig en av de beste biffene en inntok ila. turen selv:)
     
    Points4Fun and Insomnia4u like this.
  8. Points4Fun

    Points4Fun Senior Medlem

    Innlegg:
    552
    Likes mottatt:
    3,880
    Bonuspoeng:
    93
    Tusen takk! Ja, 511 er helt utrolig. Var der i fjor og nå skulle madammen introduseres til det hele. Får bli neste gang:)
     
    drsyk liker dette
  9. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,304
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for reisebrev. Mange tips jeg skal ta med meg når vi skal til Japan i påsken.
     
    Points4Fun liker dette
  10. Snublefot

    Snublefot Nytt Medlem

    Innlegg:
    32
    Likes mottatt:
    35
    Bonuspoeng:
    18
    Hvis jeg ikke har misforstått så gjelder massagetilbudet også får reisende på C?
    Jeg ser du sier du booket Touch of Silk. Er det noe du måtte forhåndsbooke før dere ankom? eventuelt hvor gjøres dette?
     
  11. Points4Fun

    Points4Fun Senior Medlem

    Innlegg:
    552
    Likes mottatt:
    3,880
    Bonuspoeng:
    93
    Det er også et tilbud til reisende i C, men om jeg husker riktig, noe mer begrenset i tid med 30 min. Vi gjorde avtalen når vi kom til loungen.
     
  12. artanis

    artanis Senior Medlem

    Innlegg:
    690
    Likes mottatt:
    2,101
    Bonuspoeng:
    93
    Kan få en 30 minutters massasje om du reiser C. Vi var heldige og fikk 2x30 min. Om du har lang layover, er det lurt å stikke rett til spa avdelingen og booke time med en gang. Kan være noe ventetid.
     
    Snublefot liker dette
  13. oleredv

    oleredv Senior Medlem

    Innlegg:
    825
    Likes mottatt:
    3,529
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for flott reisebrev, mange gode tips til ting å gjere der når turen går nedover i desember. Har et inderlig håp om å få oppleve LH F på tur eller retur (eller begge!)
     
    Points4Fun liker dette
  14. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,178
    Likes mottatt:
    869,702
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for turen!
     
    Points4Fun liker dette

Del denne siden