F**k this - I'm outta here! 1 mnd. i Vietnam - AF biz

Tråd i 'Reisebrev' startet av NKA_Pls, 15. nov 2025.

1. NKA_Pls

NKA_Pls Medlem

Likes mottatt:
    1,962
    Bonuspoeng:
    93
    I etterkant av å ha mottatt et tilbud om lønnsøkning på den nette sum av kr. 0,- for 2025 – tok jeg mot til meg og sluttet i jobben for å gripe sjansen til å følge drømmen om å leve fulltid av finansiell trading. Mellom linjene kom nok dette overraskende på min sjef, som jeg tror forventet en lue i hånden og et lydig “ja takk” i.f.t en oppsigelse.

Min foreløpige tilbakemelding er at det økonomisk sett hadde vært lurere å ta luen i hånden og takke ærbødig. Dog er jeg en stor Jahn Teigen-fan – og jeg er helt sikker på at min flaks snart vil snu – og pengekranen åpnes!

Før min “fuck you money”-pot begynte å tømmes i overraskende og sørgmodig stor fart – bestemte samboer og jeg meg for å ta et lengre utenlandsopphold - når vi først har muligheten. Selve bestillingsopplevelsen var helt på trynet – og det var bare flaks at jeg fikk bestilt billettene – biz med Air France (poeng + CT). Dette var første bonusbestilling utført av meg uten å ringe inn til en agent, men summa summarum lærte jeg at man kunne sjekke tilgjengelighet på seter ved å se om man fikk feilmelding før betaling når man gikk videre gjennom den nye portalen til SAS, og min bestilling gikk først gjennom etter at jeg helt tilfeldig – satt og trykket på F5 mens jeg fokuserte på en telefonsamtale på jobb. Jeg gikk altså fra feilmelding til feilmelding - før jeg på det 8. forsøket plutselig kom videre – og til min store overraskelse både fikk betalt og mottok reisebekreftelse.

Ruten var OSL-CDG-SGN (Ho Chi Minh-byen). Nå har vi kvittet oss med jet-lagen og er klare for å dra videre til Ha Noi – hvor vi skal bo i to uker. Jeg sitter nå på en lounge i innenlandsterminalen på SGN – og det er boarding om 15 min - så i dette innlegget rekker jeg kun en kort oppdatering om reisen nedover – og kanskje litt om Ho Chi Minh.

Vi kommer til å ha god tid her nede - så det kommer til å bli flere innlegg fra oss! Håper dere ønsker å følge oss på reisen! :D Mer info og bilder kommer etterhvert!

AF-loungen i Paris. Bra fokus på mat - her legges det opp til å kunne spise seg mett.
    Positivt overrasket over servicenivået - her var det god stemning - selv om loungen er svææær! (Prøv biff bourgignonen - bare ta på litt salt så blir den skikkelig god!)

IMG_7808.JPEG

Samboer samler på amentity-kits og pysjamaser. Ekte flyglede! :D
    Vi fløy en A350-900 - setene var sjeldent komfortable. Jeg har ikke prøvd denne konfigen før, vi valgte seter med midt-deler som ga oss mye privacy. Sjeldent gode var også setene - og for én gangs skyld var ikke kabinen altfor varm!

IMG_7821.jpg

Rett og slett knall mat. Ikke såå mye å velge mellom, men jeg tar heller kvalitet enn kvantitet.
    Kun franske retter, men det er ikke noe i veien med det!

IMG_9717.jpg

IMG_7836.jpg

Plenty av valg på IFE. Med 12.5 timer flyving blir det jo noen filmer, men mest tid anvendes på den beste kanalen!
    IMG_7837.jpg

Fremme i Ho Chi Minh - hvor vi egt. stopper bare for å rise av oss jet-lag før vi drar videre til Ha Noi og Da Nang. Kul by, men litt vel travel for oss i første omgang :p
    IMG_7857.JPG

Jeg synes Tokyo var maurtue, men det. er. så. mye. folk. her! Lord! Det er alltid folk - i alle gater - overalt - hele tiden! Uvant for en skarve nordmann. Hvor mange scootere kan sees i bildet?:D
    IMG_7933.jpg

Vietnam er et langstrakt land, med forskjellige regntider i forskjellige deler av landet.
    Regnet passerer heldigvis fort - og det er ikke så gærent når det er +30.
    IMG_9876.jpg

Klart vi må på kapybara-café!! :D Rå dyr, ass. Sosiale og kosete - disse så det ut til å bli stelt bra med. De var veldig glade i å få kos på magen (minner meg om en viss luring hjemme).
    IMG_7896.jpg IMG_9977.jpg

Vi har ikke møtt på én eneste dårlig do, folk virker svært velkommende her - vi er veldig positivt overrasket over hvor utviklet landet er i.f.t. f.eks Thailand eller Indonesia. Bra veier, stort sett lite søppel - og et bra telefonnett. Når savnet etter puddelen Robin blir fort stort er det bare å slenge seg på facetime med E-sim!
    IMG_7852.PNG

Maten her nede er fantastisk (prisnivået også)!
    Vi trodde vi fort kom til å gå matlei, men det er så mye å velge mellom - og alt smaker helt ypperlig - så foreløpig har vi bare blitt mer sultne. Det vietnamesiske kjøkkenet har ganske lett mat, noe som passer oss ypperlig. Det er tydelig at det er stor konkurranse mellom spisestedene her!

IMG_9830.jpg

Last edited: 16. nov 2025
  2. morradi

morradi Senior Medlem

Likes mottatt:
    906
    Bonuspoeng:
    93
    Fantastisk bakgrunnshistorie. Fortsatt god reise!

NKA_Pls liker dette
  3. obay

obay Veteran

Likes mottatt:
    6,839
    Bonuspoeng:
    183
    Herlig! Fyll på :):)

NKA_Pls liker dette
  4. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    75,293
    Bonuspoeng:
    293
    God tur!
    Har veldig lyst til å gjøre det samme. Si opp jobben altså. Men mangler kanskje backup-planen for å få det til å gå rundt. :rolleyes:

NKA_Pls, Wiolenze and The_Dude like this.
  5. Berlioz

Berlioz Gammel? Jeg??

Likes mottatt:
    18,298
    Bonuspoeng:
    183
    Nå gleder jeg meg veldig til fortsettelsen!

NKA_Pls liker dette
  6. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    3,124
    Bonuspoeng:
    113
    Tako to ide. Stor respekt til at dere velger Vietnam og ikke Thailand. Detta blir gøy.

NKA_Pls and Spielhaug like this.
  7. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,205
    Bonuspoeng:
    293
    Veldig god setting! Ha det hyggelig på reisen!

Er nære på å trykke på F U knappen selv.

Men har det altfor moro på kontoret, så jeg trykker ikke knappen selv om lønnen er for lav og sjefen ga 0 i påslag for 25.

NKA_Pls, Spielhaug and Calling like this.
  8. geddi

geddi Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,204
    Bonuspoeng:
    113
    Respekt!

God tur!

NKA_Pls liker dette
  9. eventyrer

eventyrer Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    504
    Bonuspoeng:
    93
    Kos deg. God tur .

NKA_Pls liker dette
  10. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    2,238
    Bonuspoeng:
    93
    Virkelig respekt! It's now or never, eh? Bare å nyte det. Det står sikkert alltid en eller annen sjef og venter på å ansette deg.

God tur, jeg gleder meg til å følge med.

NKA_Pls liker dette
  11. Wiolenze

Wiolenze Fastboende

Likes mottatt:
    43,767
    Bonuspoeng:
    293
    Imponerende! Det bringer jo spørsmålet, hvor solid må sparekassen være for at det skal gå greit ut livet med bortimot normalt forbruk

NKA_Pls liker dette
  12. EndreD

EndreD Veteran

Likes mottatt:
    19,244
    Bonuspoeng:
    183
    300 ganger et normalt månedsforbruk er den regelen mange mener er innafor.

13. haifinn

haifinn If u are bored flying, your standards are too low

Likes mottatt:
    17,203
    Bonuspoeng:
    183
    Herlig- keep posting:D

NKA_Pls liker dette
  14. Christian

Christian Senior Medlem

Likes mottatt:
    607
    Bonuspoeng:
    113
    Da er det lenge til jeg gir fingern til The Firm... Rett og slett fare for at de gir fingern til meg først.

Gleder meg til å være med på resten av turen her.

NKA_Pls liker dette
  15. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,205
    Bonuspoeng:
    293
    Sjekket litt for egen del, og dette er et godt anslag.

Under forutsetning av at man ikke er 25 år, selvsagt. Men rekker fint økonomisk resten av livet hvis man er 40+. Spesielt i lavkostland i Asia, men forsåvidt I sør-Europa også.

Man er bare enda mer konge i Asia, fordi alt er billigere :p

NKA_Pls and EndreD like this.
  16. Wiolenze

Wiolenze Fastboende

Likes mottatt:
    43,767
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg ligger godt under target enda altså….

NKA_Pls and EndreD like this.
  17. NKA_Pls

NKA_Pls Medlem

Likes mottatt:
    1,962
    Bonuspoeng:
    93
    Oppdatering 2:

Vi er godt på plass i Hanoi - og er kjempefornøyde med hotellet, PARKROYAL Serviced Suites - ved West Lake. Etter råd fra @milehigh jobbet jeg meg opp til Titanium medlemsskap i GHA - og vi får nå dobbel romoppgradering og alltid gratis frokost + sen inn/utsjekk m.v. - og høster veeldig god value for money på våre hotell-bookinger! GHA har ikke hotell overalt, men de fleste store destinasjoner - og kan absolutt anbefales som hotellallianse :)

P.S.
    Om noen ønsker å følge litt ekstra med på reisen, deler jeg en del mer på stories på Snapchat - der heter jeg Nussekozepusen - også har samboer og jeg et hobbyprosjekt hvor vi, for moro skyld, lager og publiserer TikToker fra reisene våre :rolleyes: På TikTok heter vi ChapagneCheckin (ikke ChampagneChicken, som er det de fleste hører :D) På kort tid har vi klart å anskaffe oss flere titalls følgere der!

Ref. finansene, så har jeg puslet med aksjer siden jeg var 16, og det jeg skaper månedlig kontantstrømmer på nå er aktiv opsjonstrading. Det tar mange år å lære seg dette, og statistikken tilsier fremdeles at jeg kommer til å ende opp både arbeidsløs og blakk, men i det siste har jeg klart å tjene penger jevnt over tid med, så jeg får mer og mer trua. Er det det samme med spilleavhengighet som med alvorlig psykisk sykdom - altså at hvis man stiller seg spørsmålet om man er spilleavhengig - så er man ikke spilleavhengig? Tiden får vise hvor dum eller smart jeg er! ;)

Over til reisen:

Fhøflate Vietnam leverer!
    Her er det lite å putte fingeren på! Vi føler oss svært godt mottatt (det er stas å forsøke seg på engelsk her), maten er sinnsykt digg, alle toalettene vi har vært på har vært bra (noe som var svært overraskende) - til og med på Train Street i går, hvor vi matte slippe ut noen øl - var doen vi måtte på - i ei litta bule hvor betjeningen mest sannsynligvis også bodde fordi det var tannbørster på do - var doen helt strøken. Vi har ikke hatt en antydning til dårlig opplevelse, det føles trygt og godt ut her - og prisnivået er svært komfortabelt. Last ned appen Grab (vietnamesisk Uber) - og det koster sjeldent mer enn 30 kroner - selv for lengre kjøreturer.

Om jeg skal putte fingeren på noe så må det være søppelproblemet her nede. Gatene er forsåvidt ganske rene og pene, men det stikker i hjertet å kjøpe en brusboks, drikke av den i ett minutt, før man kaster den rett i søpla. Kjøper man en kaffe får man med så mye plast, at man formelig kan høre havskilpaddene sukke. Så, Vietnam - dere har et søppelproblem! Akkurat resirkulering er vi mye bedre på i Norge (ca. 100% bedre).

Hotellet ligger sentralt i Hanoi - rett ved West Lake, ikke så langt unna Old Quarters
    IMG_7963.JPEG

Kjekt rom - med kjøkken om man skulle trenge det. Hotellet er 1 måned gammelt.
    IMG_7945.JPG

Frokosten her er knallbra! Digg med egen phô-bar, i tillegg til omelett-bar! Romkostnaden for oss er med all miksing og triksing under kr. 500,-/natten!
    IMG_8003.JPEG

Snapshot fra joggetur rundt West Lake første fulle dagen her.
    IMG_7957.JPEG

Det er tydelig at Hanoi er en gammel by - ofte med litt for lite plass til trafikken. Her var det parkert scootere på fortauet, så jeg holdt bare følge med scooterne da jeg løp. De kunne lett blitt passert om jeg ville :cool:
    IMG_7961.JPEG

Kaffe er tingen her. Det er ca. 4x flere kaffesteder enn spisesteder, noe som er litt spesielt.
    Kan melde at kaffen er grisedigg! Her drikker jeg salt kaffe - overraskende godt!

IMG_7986.JPEG

Alltid bra mat! Her fra en kveld på hotellets restaurant da vi ikke orket å gå ut i all the hustle and bustle.
    IMG_7991.JPEG

Night Market. Endeløst! Absolutt mulig å gjøre noen kupp her!
    IMG_7974.JPG

Vi venter på toget som aldri kom på Train Street! Her holder bar-driverne deg gjerne igjen - men togene kommer... litt lempfeldig. IMG_7996.JPEG

Last edited by a moderator: 24. nov 2025
    milehigh, Earl, Abramovich and 19 others like this.
  18. Christian

Christian Senior Medlem

Likes mottatt:
    607
    Bonuspoeng:
    113
    For et prosjekt! Spennende å se hvor mye TikTok kan generere for dere også. (Ha er forresten det neste TikTok?).

Har du bodd deg opp til Titanium, eller fant du en måte å kjøpe det på? Med gratis frokost på en del kjeder er det jo et bra program selv om de ikke har garantert sen utsjekk. En kan vel også gi bort et Titanium medlemskap om en har det selv. For oss som er fire er jo det gull mtp frokost etc.

19. NKA_Pls

NKA_Pls Medlem

Likes mottatt:
    1,962
    Bonuspoeng:
    93
    Bildedryss:

Vi koser oss verre!
    @Christian - jeg har bodd meg opp til Titanium. Det var ganske enkelt, damn i GHA kun trenger å ha bodd på 3 ulike kjeder for å få toppnivå! Vi fikset dette med ett besøk i London (100 Shoreditch), LA (ViceRoy Santa Monica - anbefales forøvrig ikke ift. spenndalene) og noen Unike Hoteller her i Norge (Hemsedal og Rømskog spa - begge disse var gode opplevelser). Veldig enkel og grei oppgraderingsprosess - her er det bare å slå til før dette helt sikkert strupes inn.

Når det gjelder TikTok så er det ganske hard konkurranse om oppmerksomheten der med babes, smårips og folk som faktisk er gode til å lage content - så her har kronasjene latt vente på seg :D Selv om vi faktisk har etablert et firma for TikToken vår, har vi bestemt oss for at målene våre skal dreie seg om å ha det gøy med filmingen til videoene, deling av reisetips med spesielt interesserte - og ikke minst å ha noe kreativt å pusle med i hverdagen. Men om noen har noen gode ideer for å skape omsetning, få rabatter gjennom en slik kanal er vi lutter øre! Vi er ikke avhengig av å få noe tilbake fra TikTok - pengemessig - og vi er jo litt skeptiske til å dele altfor mye på den store eteren (det aller verste vi kunne tenke oss er f.eks å bli kjendiser - så vi forsøker å fokusere på sak og tips og triks, men det er en balanse her da vi har erfart at totalt kjønnsløse og anonyme videoer får null seere).

Tilfeldig vietnamesisk bryllup
    IMG_8176.JPEG

De har da bygg her nede også! Her bygges det 1911 enheter.
    IMG_8018.JPEG

IMG_8050.JPEG IMG_8053.JPEG

Lotte kjøpesenter
    IMG_8084.JPEG IMG_8087.JPEG

Ho Chi Mins mausoleum. Ikke lov å ta bilder inne, men han ligger der, han!
    Litt spesiell stemning - og ca. 40 vakter i bygget.
    IMG_8101.JPEG

En solnedgang fra Hotel Intercontinental - som er bygget over vannet. Kult bygg!
    IMG_8132.JPEG

Scootertaxi er kjempekjekt! :D Det er bare å åpne Grab, bestille scooter - også kommer det en kis på 10 sekunder. Det koster 8 kroner å dra hvor som helst - og dette er raskere enn bil. Genialt!
    IMG_8146.JPEG

Litt facetiming med Robin når savnet blir for stort. Her fra et kaffehus.
    IMG_8180.PNG IMG_8183.JPEG

Vi fant en veldig flott park som vi fikk nyte i solnedgangen.
    IMG_8187.JPEG IMG_8194.JPEG IMG_8202.JPEG IMG_8212.JPEG IMG_8226.JPEG

Det er tydelig at Vietnam er et land i stor utvikling!
    IMG_8236.JPEG

IMG_8240.JPEG

Middag på en svært autentisk koreansk restaurant i går. Dette var én av to retter vi bestilte - og nesten alt var godt.
    IMG_8246.JPEG

Jeg tror mange tar en siesta midt på dagen - det er mest liv i gatene på natten.

IMG_8252.JPEG

Last edited: 22. nov 2025
    DJasko, Kristian, Abramovich and 23 others like this.
  20. AirMags

AirMags Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    549
    Bonuspoeng:
    93
    Stick it to the man!
    Spennende at du helt og holdent har sagt opp jobben, men enda mer spennende at du bruker tiden din på å rane opplevelser!
    Kos dere masse begge to, så snappes vi vel som vanlig når det dukker opp noe!

NKA_Pls liker dette

Del denne siden