F**k this - I'm outta here! 1 mnd. i Vietnam - AF biz

Tråd i 'Reisebrev' startet av NKA_Pls, 15. nov 2025.

1. twt2

twt2 Nytt Medlem

Likes mottatt:
    33
    Bonuspoeng:
    18
    Herlig lesning så langt, fortsatt god tur :cool:

NKA_Pls liker dette
  2. NKA_Pls

NKA_Pls Medlem

Likes mottatt:
    1,962
    Bonuspoeng:
    93
    Da er vi fremme i Da Nang - hvor vi skal bo 12 netter. Førsteinntrykket er at dette minner mer om Thailand (men bedre enn f.eks Phuket).

Vi som trodde det var billig i Hanoi ble sjokkert i Da Nang - hvor det såklart var enda rimeligere.
    Vi spiste akkurat ute. Mer enn nok øl og bra mexicansk mat (eneste negative notis er hvete-tortillaene) = kr. 170,- totalt.

Når det kommer til Hanoi, så ble vi veldig sjarmert av den byen. Etter snaue to uker der har vi endelig kommet frem til noen negative ting (om vi først skal prøve å være negative).
    • Tuting.
      I Hanoi og Ho Chi Minh tutes det hele tiden - fra alle kjøretøy. Altså - hele tiden :rolleyes: Guiden på båtturen kunne fortelle at det er over 6 millioner scootere/MC i Hanoi - og kjørekulturen her er basert på at man tuter - hele tiden - for å fortelle andre trafikanter hvor man er. Vi snakker korte tut, men uten opphold (selv i tomme gater tutes det - ofte også i gater uten kryss, uten at vi helt forstår hvorfor). Dette, kombinert med at gatene bokstavelig talt er fulle (altså - helt fulle - hele tiden) - betyr at det for to introverte nordmenn, kan bli litt mye støy. Det anbefales en litt perifer plassering av hotell - kanskje medium sentralt, men ikke midt i Old Quarter - om man ikke liker kronisk tuting. Vi kan forøvrig melde at en guangchang-gruppe (dansegruppe med eldre damer) hadde fast rutine fra kl. 05:50 utenfor hotellet hver dag.

Her i Da Nang er tutingen tilnærmet fraværende, og det er mulig å krysse gaten uten å risikere helsa. Klart er vi gjester i dette landet, og det er spennende med ny kultur - men akkurat dette med tuting hele tiden og folk overalt - er noe man godt kan få vite om før man velger hotell (ta med ørepropper for å redde nattesøvnen). Og igjen, dette er ingen overdrivelse - tutingen er kronisk :D

• Smogen tok oss til slutt!
      Det har smyget seg på en liten hoste på oss begge, og jeg var ganske sikker på jeg hadde pådratt meg en forkjølelse. Det viser seg nok at dette er en reaksjon på ganske dårlig luftkvalitet (det har alltid vært en deilig bris, så selve eksoslukten har ikke vært så ille). Da vi nå kjenner forskjellen i kystbyen i Da Nang er det helt tydelig at det ved kjipe forhold ikke er god luft i Hanoi (Mexico City er dog tre hakk verre!).
    Bildedryss:
    Litt tilfeldig rekkefølge, men her er noen kommentarer:
    • Maten her nede er helt sjukt digg.
    • Tur til Ha Long Bay - kjempevaluta for $37 per pers - litt industriell tur med mye kinesiske turister, men et uslåelig pittoreskt miljø.
    • Mye scooter-taxi (for 2 kroner ekstra kan man bestille lett-sykkel :cool: - husk å ta på brun shorts).
    • Tenkte også jeg skulle dele video av at toget kommer i Train-Street, men admin slettet den forrige videoen min fordi video-host (Dailymotion) hadde reklame etter snutten(?). Har noen tips til andre hoster? Train Street var forøvrig ikke trygt for en femmer! Men veeeeldig gøy!!! :D (Toget var så nærme at samboer ble bedt om å sitte i 45 graders vinkel med beina - og det var faktisk helt nødvendig)

IMG_0827.JPEG IMG_0958.JPEG IMG_1045.JPEG IMG_1096.JPEG IMG_1267.JPEG IMG_1282.JPEG IMG_1287.JPEG IMG_8261.JPEG IMG_8349.JPEG IMG_8351.JPEG IMG_8388.JPEG IMG_8403.JPEG IMG_8439.JPEG IMG_8442.JPEG IMG_8447.JPEG IMG_8474.JPEG IMG_8493.JPEG IMG_8571.JPEG IMG_8506.JPEG
    IMG_8608.JPEG

Last edited: 27. nov 2025
    AirMags, hphp, Sonictravel and 15 others like this.

Del denne siden