New York-tråden - what to do, where to stay?

Tråd i 'Reisemål' startet av Bjørn Helge, 05. okt 2013.

  1. Bjørn Helge

    Bjørn Helge Senior Medlem

    Innlegg:
    823
    Likes mottatt:
    570
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg skal til NYC i månedskiftet oktober/november, sannsynligvis blir det helgen 1.-3. nov.

    Har noen tips til hotell sentralt på Manhattan? Fortrinnsvis i området Times Square, Midtown, Central Park South el.l. Hadde egentlig foretrukket Hilton eller Carlson Rezidor pga status, men der ser alt ut til å koste $350-$500 pr natt (selv med ymse rabatter), som jeg synes er i overkant. Prisene virker generelt en del høyere enn sist jeg var der (sommeren 2011), vet ikke om det er noe stort som skjer den helgen. Er det ikke mulig å få noe OK og sentralt til maks 1000-1500 kr/natten i november!?

    Tar gjerne også i mot tips til hva man skal ta seg til i byen, gjerne noe annet enn de typiske turisttingene, som jeg stort sett fikk unnagjort forrige gang.
     
    Last edited: 05. okt 2013
  2. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    New York har generelt sett blitt mye dyrere i år enn det var i fjor. Radisson på Lexington Avenue er dessverre ikke med i kjeden lengre. Det var alltid ett godt alternativ for folk med status som ikke ønsket å bruke en formue.

    Skal kikke på noen alternativer for deg i morgen når man har fått karret seg opp
     
    Bjørn Helge liker dette
  3. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg er litt Hyatt-fan, og har de siste gangene benyttet Andaz Wall street. Tidligere i vår fikk jeg rom til USD 175/natt, men ser at det er 345 din periode så det er nok en helg med litt press. Hyatt Jersey City har vært min redning når prisene på Manhattan har vært uspiselige - den ligger på rundt USD 250 i aktuell periode. Litt mer krøkkete enn å bo på Manhattan, men har PATH-stasjon i kjelleren så du er på WTC eller 33st ila. ganske kort tid. PATHen går også hele natta.
     
    Bjørn Helge liker dette
  4. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Av ting å finne på, som ikke er heeeelt turist, så synes jeg det er litt kos å rusle Manhattan på langs. Starte i Battery Park og tasse opp til 96 gate eller deromkring. Fin-fin tur.

    Ellers er det veldig kos nede ved sjakkparken og sjappa til Aune og Vebjørn Sand. Bare sløve rundt i området, sette seg i kjellerkafe og kjøpe en flaske vin og kose seg til lunch.

    Er det varmt, noe det vel neppe er i November, så er det også snasent å kjøpe seg litt brød og skinke og stor Cola og sette seg å gomle litt i Sentral Park.

    Er du virkelig adventurous, kan du ta lokaltoget over til New Jersey siden (mens du synger på Bruce Springsteen - Jungleland) og ta en formiddag i de fine forstedene. Upper Montclaire, Woodbridge, Montvale etc. Da er til til og med i Bergen County! Men dette gjør du seff ikke før du har tatt alle de andre tingene. Det er ikke noe å se her, som sådan, men det er det nærmeste du kommer smalltown America, 20 minutter fra downtown NY.

    Det er mine 3 cent.
     
    CowboyDan and Bjørn Helge like this.
  5. Bjørn Helge

    Bjørn Helge Senior Medlem

    Innlegg:
    823
    Likes mottatt:
    570
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for forslagene. Begge hotellene ser strålende ut, men er egentlig over det jeg hadde planer om å bruke. Meeeeen, jeg fant en discount-code på 15% (DISC15) som gjaldt på Andaz Wall Street, og da kom den ned mot $300. Har samtidig fyrt avgårde en mail til Gold Passport for å få Diamond Challenge pga Club Carlson Concierge. Hvis de går med på det betyr det 4 gratis suite-oppgraderinger (garanterte!), og da begynner det å bli mer spiselig. :cool:

    Uff, jeg prøver å være robertaas, men dere har gjort meg til en luksushore... :D
     
    Last edited: 05. okt 2013
    Islending liker dette
  6. Henning

    Henning co-founder

    Innlegg:
    2,917
    Likes mottatt:
    1,844
    Bonuspoeng:
    113
    Det var voldsomt dyrt i NY den helgen...
    Dersom du har noen IHG Rewards Club points (tidligere Priority Club), kan du få Staybridge Suites på Times Square til under 1.500 kr natta på følgende vis:

    Staybridge.JPG
    Velg 25.000 points + 70 USD.
    Disse poengene kan kjøpes* for 7 USD per 1.000 poeng. 25.000 poeng koster da 175 USD. + 70 USD ender vi på 245 USD som er omtrentlig 1.450 kr.
    Som du ser sparer du rundt 700 kr per natt i forhold til rack rate på 362.50 USD.

    Jeg har selv bodd på dette hotellet, og det er meget god valuta for pengene. Rommet hadde til og med egen kjøkkenkrok. Eneste ulempe var en litt bråkete aircondition, men det er vel ikke noe problem i november.

    *For å kjøpe poeng til denne prisen må man gjøre et lite triks som krever at man har minst 5.000 poeng fra før av.

    Vær forøvrig obs på at Hyatts Diamond Suite Upgrades ikke er garanterte, men subject to availability. Sjekk derfor om de har ledige suiter før du ber om en Diamond Challenge.
     
  7. Helikopter

    Helikopter Medlem

    Innlegg:
    245
    Likes mottatt:
    271
    Bonuspoeng:
    63
    Bjørn Helge liker dette
  8. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Den helgen du ser på, må du ut med fra 290 dollar og oppover dersom du vil bo på Manhattan. Forsøkte med masse forskjellige koder, men ingenting beit på.
     
  9. Bjørn Helge

    Bjørn Helge Senior Medlem

    Innlegg:
    823
    Likes mottatt:
    570
    Bonuspoeng:
    93
    Har nok ikke det nei, dessverre.

    Ja, det heter vel "bekreftede oppgraderinger", ikke "garanterte oppgraderinger". Men slik jeg har forstått det bekreftes det vanligvis uten problemer allerede ved booking. Og det er en del eksempler på dobbeltoppgradering i følge Flyertalk, føst Confirmed Upgrade ved booking, og deretter oppgradering til en bedre suite (f.eks. Penhouse Suite) ved innsjekk. Nå ville jeg aldri ha klart å opprettholde Hyatt Diamond på vanlig vis, men det virker som de tar godt vare på lojale kunder.

    Ok, takk for forsøket. Får se om jeg betaler ekstra for å bo på Manhattan eller bor mindre sentralt. Hva er det beste alternativet til +/- $300? Har foreløpig booket et refunderbart rom på Andaz Wall Street.
     
  10. Bjørn Helge

    Bjørn Helge Senior Medlem

    Innlegg:
    823
    Likes mottatt:
    570
    Bonuspoeng:
    93
    Har noen erfaring med å bruke Priceline/Hotwire på Manhattan?

    upload_2013-10-6_9-16-50.png
     
  11. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Ikke i NYC og ikke på en stund. Det svinger helt kurrant det dersom besparelsene er store. Har ingen betenkeligheter med å bruke Priceline igjen
     
  12. Dash

    Dash Medlem

    Innlegg:
    160
    Likes mottatt:
    95
    Bonuspoeng:
    28
    Bruker alltid hotwire i New York. Har endt opp på The Roosevelt, Hyatt Grand Central, Radisson at Herald Square, og Sheraton ved Times Square. Funker som bare juling. Og i New York har jeg alltid klart å resonere meg frem til hvilket hotel jeg booker før jeg booker ved bruk av denne linken: http://www.betterbidding.com/index.php?app=hotel_lists&tid=88

    Du kan selvsagt aldri være 100 % sikker på at du booker det hotellet du tror, men en 95 % sikker kan man være :D Jeg har ihvertfall truffet blink hver gang. Bare spør vist det er noe du lurer på, har ihvertfall litt erfaring etter å ha brukt hotwire 15ish ganger.
     
    Bjørn Helge liker dette
  13. Henning

    Henning co-founder

    Innlegg:
    2,917
    Likes mottatt:
    1,844
    Bonuspoeng:
    113
    Hvordan er det med anerkjennelse av status og poengopptjening på de forskjellige kjedene du har bodd på gjennom slike bookinger?
     
  14. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Det varierer. Hyatt og SPG gir vanligvis perksene du har opptjent, men du mottar vanligvis ikke poeng. Men ymmv
     
    Dash liker dette
  15. Dash

    Dash Medlem

    Innlegg:
    160
    Likes mottatt:
    95
    Bonuspoeng:
    28
    Har kun fått poeng en gang når jeg har brukt hotwire. Det var på et Holiday Inn Express i Shanghai, og det var mest sannsynlig en glipp. Men kan nesten ikke forvente å få poeng når det er så billig, i New York har jeg betalt så lite som 50 $ natta. Prøvde å få opgradert rom på Radisson i NYC ved hjelp av EBG, men da var det vist ikke ledig rom. Ellers så har jeg ikke hatt status.
     
  16. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,365
    Bonuspoeng:
    183
    Conventional wisdom er at du aldri (stort sett jf programmets t&c) får stay credit, promopoeng eller vanlige poeng på 3rd party bookings. Enkelte kjeder gir regelmessig status perks. Hyatt som nevnt og Accor.

    Hyatt suite upgrade certs bekreftes som regel ved bestilling. 5000 IHG points vouchers til å funde nye kontoer kan trades/kjøpes.

    Regner med du har sjekket 241 deals som Club Carlson, Ambassador vouchers med IHG osv.
     
  17. Bjørn Helge

    Bjørn Helge Senior Medlem

    Innlegg:
    823
    Likes mottatt:
    570
    Bonuspoeng:
    93
    Genialt, tok noen tilfeldige søk og fant nesten alltid et hotell med riktig beskrivelse og antall stjerner!

    2-4-1 gjelder bare i EMEA - Europe, Middle-East and Africa. Ambassador voucher kjenner jeg ikke til, men litt kjapp googling sier at man får den andre natten gratis ved et helgeopphold. Det høres jo bra ut, men finner ikke ut hvordan jeg sjekker om "Ambassador Weekend Rate" er tilgjengelig uten å være Ambassador først... tips?
     
    Last edited: 09. okt 2013
    Dash liker dette
  18. Henning

    Henning co-founder

    Innlegg:
    2,917
    Likes mottatt:
    1,844
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg sjekket for deg. Det er ledig på begge InterContinental-hotellene, til hhv. 399 og 589 USD. Dette blir da prisen for begge nettene, siden andre natt er gratis

    01. - 03. nov på InterContinental Barclay:

    01. - 03. nov på InterContinental Times Square:

     
    Bjørn Helge liker dette
  19. Henning

    Henning co-founder

    Innlegg:
    2,917
    Likes mottatt:
    1,844
    Bonuspoeng:
    113
    Som nevnt i denne tråden har jeg inntrykk av at Hilton ofte eller alltid gir poeng på 3rd party bookings. Er det noen her som kan bekrefte eller avkrefte det? Hvis det er slik, bør man alltid booke Hilton-hoteller via f.eks. Hotels.com for å få både Welcome Rewards og HHonors points.

    For øvrig finnes det et velkjent triks for å gjøre stays via 3rd party websites eligible (det vil si at oppholdet teller opp mot status, og at man får poeng), nemlig å sørge for å ta noe fra minibaren eller "sette noe på rommet", slik at du må betale noe når du sjekker ut. Det er ingen garanti for at dette vil funke, men det øker sjansene dine betraktelig. Jeg har brukt denne strategien med hell tidligere, men jeg husker dessverre ikke på hvilke hoteller.

    Edit: Kom på at det funket på Doubletree i Oslo (Hilton-kjeden), som dessverre ikke eksisterer lenger.
     
    Last edited: 09. okt 2013
    Dash liker dette
  20. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,365
    Bonuspoeng:
    183
    Det tar et døgn eller så å bli Ambassador fra du signer opp online. Så må du låne en voucher siden du ikke rekker få din i posten. Eller du kan bestille gjennom en AMB konto.

    Jeg kan bestille for deg. Enten så signer du opp selv og jeg får din voucher når du får den, eller du kan trade til deg en voucher fra andre (eller meg).
     
    Bjørn Helge liker dette

Del denne siden