Ny dag nye muligheter. Vi hadde fått anbefalt et leiebilselskap av verten, så vi ruslet oppover i byen. Der kom vi til stengte dører Skulle hente bilen kl 10, men måtte en tlf til før de dukket opp 10:15. Fikk utdelt en Polo med automatgir, måtte ut med 88 euro inkl levering på flyplassen i morgen. Vi satte kursen østover på øya, første stopp ble i byen Vila Franca Do Campo Der hadde de Nazareth i miniatyr Og litt bortenfor lå stallen Oppe i skråningen bak byen lå det et kapell Derfra var det fin utsikt ned til byen og utenfor ligger det en vulkanøy. Neste stopp ble byen Furnas og et stopp innom Poca da Dona Beija Oppover elven er det små basseng på sidene for å kunne plaske rundt i det varme kildevannet. Temperaturen var på 39 grader og var meget behaglig. Videre østover stoppet vi med utsikt ned mot Povoacao. Helt øst på øya kjørte vi ned til Farol do Arnel Noen hus på nedsiden av fyret Jeg anbefaler ikke å kjøre bil ned ditt, veien er stupbratt, trang og svingete. Vi møtte jo selvfølgelig på en bil i det verste partiet og måtte rygge langt bakover før vi kunne passere hverandre. Her er bilde av fyret tatt fra trygg grunn oppe ved hovedveien Nå var det på tide å dra vestover til andre enden av øya. Veien nord på øya er betydelig bedre å kjøre enn den sørlige ruten vi hadde tilbakelagt. Vi kom ettervært til en parkeringsplass hvor vi måtte gå 1,3km inn i skogen, før vi kom til dette utsiktspunktet over Sete Cidades Lakes Fra en annen utsiktsplass Ble en siste stopp for å ta bilde av ku i solnedgang. Når bilen ble parkert i P-huset foran blokken hadde vi kjørt nesten 20 mil. Blir tidlig kvelden, siden vi skal avgårde med morgenflyet.
Tidlig start på dagen her kl 04:00, ikke så ille da dette tilsvarer kl 06:00 hjemme. Betalte 6€ for å hente ut bilen fra parkerings kjelleren. Fikk levert bilen på flyplassen kl 05. Ca 5 min å gå til terminalen fra P6 Fly som brukes mest til lokal trafikk mellom øyene Formiddagens avganger På tide å komme seg ombord i A320 neo Fikk hele rad 2 for oss selv, ingen på rad 1. 8 voksne og 1 barn fordelt på 24 seter i business. Det er 2 blide herremenn som betjener oss foran her. Kom opp i luften litt før rutetid og frokosten ble servert etter 20 min Det begynte å lysne litt ute Etter frokost ble det gjort et forsøk på en cowboystrekk Landet på LIS etter 2 timer i luften
Som vanlig kommer jeg sent innpå. Fordelen er at jeg får lest alt i ett strekk, slipper å vente på neste episode! Setter pris på alle bildene, det blir nesten som å være der selv. Billettprisen var da overkommelig, var det et spesialtilbud?
Bedre sent en aldri Men du for nok en episode til, har igjen LIS-OSL om 1,5 time. Hva normal prisen ligger på vet jeg ikke. Men fikk tips i en tråd her inne i høst av @Are at denne ruten ga god poengopptjening ift pris.
En tur innom Er som @Eddie47 har nevnt tidligere, ingen høydare. Mye folk og lite rom for bilder. Frokost serveringen var mest søte bakerivarer. Ble litt bedre rundt kl 11 når det ble byttet til lunsj. Litt forskjellige pasta og en tomatsuppe. Baren ser bra ut men fikk ikke testet den. Kl 11:50 ble det bekreftet at vi fikk bussgate 21 Eneste fordel med pri boarding er at man får sitteplass på bussen. Det ble nesten full buss, det var en som syntes hennes bagasje fortjente et eget sete. Mens vi andre klarte å ha bagasjen på fanget. Kjørte via noen bakgater Bilen 20-311 glemte å sjekke blindsonen, så det var like før en liten kræsj. Flyene parkeres tett i verkstedhallen til TAP Når folk på bussen så hvilket fly vi skulle på, begynte de å spøke med at dette var fra Egon Olsens glansdager og man kunne sikkert ta seg en røyk ombord Men sannheten er at dette er et av de nyeste til TAP Rad 1 er ikke så populær hos TAP Her er det gode muligheter for favoritt sete ditt @Eddie47 Vi hadde 2DF og 3D. Tøffet bort fra parkeringsplassen ca på tid, svingte inn på rullebanen kl 13:05. Oppe i luften fikk vi utdelt dagens meny kjapt (13min etter take off) Alle retter er forskjellig fra turen ned. Kort tid etterpå blir vi spurt om hvilken hovedrett vi ønsket, det ble 2 biff og en pasta. Samtidig som de tok i mot drikke bestilling, Herfra var serveringen mye bedre enn på vei sørover. Nå ble det servert drikke og litt nøtter først (30 min inn i flighten) Dette var en forbedring på 30 min kontra flighten nedover. 12 min senere starter matserveringen, her kjører de et konsept med å dele ut middagsbrett til 3 stk, for så å hente rundstykke kurven og tilby de 3 stk bakevarer. Sånn fortsatte det også med oss, bortsett fra at 2/3 takket nei til bakeverk her. Alle fikk røkt laks til forrett 3/3 fornøyde Vinene er de samme som OSL-LIS. Konemor var den som valgte pasta Utseende ser den bra ut, mor var i hvertfall fornøyd med den. Jr og jeg hadde bestilt rødt kjøtt Ps. Ble ikke servert sånn, jeg som kuttet opp kjøttet. Overrasket over at kjøttet var mørt og passe smakfullt. Ingen problem å skjære med en vanlig flykniv. Potetene og sausen var også gode. Alt i alt en god middag, 3/3 syntes dette var et godt måltid. Akkurat desserten er det vanskelig å ikke like. Den gikk hjem hos 3/3. Når jeg har fått dandert oppvasken, ser jeg at en ert er glemt + smøret da! 5D valgte å flytte seg til 5B sammen med sine venner. Så da hadde vi 3 stk, høyre business kabinen for oss selv Det har vært stor forskjell på servicen TAP har levert sørover og nordover fra LIS, noen andre som har erfart dette tidligere? Vel vel, nå har vi landet på OSL og kan si oss fornøyd med denne MR turen. Håper noen har fått gode tips fra oss, ift fremtidige besøk til øya Sao Miguel (PDL) Vel Vel, da sier jeg takk for oss
Takk for en flott tur @kjeeli , vi ble busset til TAP sin A330 til REC, men var det egen buss for busness.
Erfarte det samme i høst. Jeg var ikke spesielt imponert over sørvisen nedover fra OSL. Hjemreisen var mange hakk bedre. Det samme gjaldt flyvningene t/r FNC Takk for nok et flott og svært godt dokumentert reisebrev
Takk for fin rapport. Hit and miss fra supert til ganske stusselig på sericefronten er min erfaring fra før Covid. Veldig crew avhengig. Kan ikke si at jeg minnes det har vært forskjell på catering opp og ned, men det er kanskje naturlig at de har mer lastet for de første timene en til returen? Er det alltid så folketomt på Azorene?
Det var som du nevner ikke mye folk, kan ha litt med at by bildene ble tatt mellom noen heftige regnbyger. Lite turister å se på de plassene vi stoppet på, når vi kjørte rundt øya også. Så det er nok ikke høysesong der nå. Kun ved den varme kilden det var en mengde med folk, der kan det om sommeren være noen timers kø for å komme inn. Det finnes flere kilder som ikke er like populære. Et ekstra tips hvis man skal utforske øyene er å laste ned appen SpotAzores, på den får man opp mange live web kamera. Da kan man følge med på om det er verdt kjøreturen opp i høyden, kan fort være null sikt der. Azores Trails er en annen app som kan være nyttig hvis man skal legge ut fotturer. Portugals høyeste fjell ligger en kort flytur unna, for de som driver med toppturer.
Ser veldig fornøyelig ut! I planleggingsprosess for bryllupsreise til nettopp Azorene i sommer, og helt topp med hyggelige bilder og betraktninger! Hvordan opplevdes Ponta Delgada som by? Verdt å bo flere netter der, eller er det like greit å stikke utenfor byen mesteparten av tiden? Vi skal ha 5 netter i et fint hus på nordsiden med storslått utsikt, men har vel 4 netter som p.t. ikke er planlagt. Tar gjerne også imot tips om leiligheten, enten her eller på PM, den så ut som fin base i byen!
Hvis dere skal ha leiebil de 5 nettene dere skal være på nordsiden og er like rastløs som meg på tur! Da vil dere ha plenty med tid til å utforske øya. Nå har jeg kun vært i Ponta Delgada i Jan og Feb, så hvordan det er der på sommerstid vet jeg ikke. Men på «vinterstid» er det en meget stille by. Med 4 dager tilgjengelig ville jeg vurdert noen av de andre øyene. Horta kan være et fint sted, der gikk det (10år siden i hvertfall) ferje over til øya hvor Portugals høyeste fjell ligger. Angående leiligheten i Ponta Delgada kan du søke på denne Det er ikke AC der, men ser ikke ut som det blir alt for varmt der om sommeren
Konge, tusen takk! Sjekker litt ferge også. Ja, blir god tid tenker jeg, men skal nok fylle godt opp med tid til både lange turer, boklesing og generell kvalitetstid sammen