Jeg var i Seoul i fjor, og jeg fikk mersmak for Korea og valgte Busan i år. Det var bare 5 overnattinger, før jeg tok reisen videre til Tokyo. Jeg ønsket til slutt at jeg kunne vært i Busan lenger.
Dette er min andre gang på 2 år jeg har vært i Sør-Korea. Jeg glemte at jeg ved ankomst måtte fylle ut et lite papirskjema. Så jeg kastet bort litt tid først ved å stå i kø uten å ha fylt ut dette skjemaet. Skulle ønsket Sør-Korea hadde samme opplegg som Japan ved at man på forhånd kan fylle ut denne informasjonen Online og gå raskere gjennom passkontrollen med kun en QR-kode.
Jeg valgte hotell nært Haeundae Beach. Hotellet var rett ved Gunam-ro hovedgaten i Haeundae, med tilgang til masse restauranter og butikker, samt også Haeundae Traditional Market.
Mitt hotell Best Western Hotel var på enden av gaten ganske nært stranden. Hotellet var bra, men jeg ble litt skuffet over at jeg fikk et rom som hadde teppegulv. På Hotels.com viser de flere bilder med hotellrom uten teppegulv for dette hotellet.
Best Western Hotel er en amerikansk hotellkjede. Det er nok årsaken til at toalettet på rommet ikke var et dusjtoalett med bidet som jeg fikk oppleve i Seoul i fjor. Toalettet var kun et enkelt amerikansk type toalett med flush-spake på siden.
Mye god mat i Korea, samme som i Seoul, men Busan har litt mer fokus på sjømat enn Seoul. Reker og Blåskjell liker jeg, men ellers mye av den rare sjømaten der holdt jeg meg unna.
Jeg er glad jeg valgte base i Haeundae. Det var fint der ved stranda, både på dagtid og kveldstid.
Du trenger ikke å farte til andre deler av Busan hvis man ikke vil, for Haeundae har omtrent alt.
Likevel jeg tok meg en tur bort til Gukje Market og BIFF (Busan International Film Festival) på en av dagene. Markedene i Busan var ikke så bra som de man finner i Seoul som Myeongdong.
Rett utenfor Hotellet ved Gunam-ro i Haeundae. Man kan se litt av logoen til Best Western der til høyre.
Last edited: 29. sept 2025