Finansklagenemda avslutter sak uten å konkludere

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av DJasko, 13. jan 2026 kl 23:20.

1. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    2,531
    Bonuspoeng:
    93
    (Håper tema er ok i dette underforumet, mod kan evnt flytte)

Noen som har erfaring med at FiKN avslutter en sak uten å konkludere eller mene noe som helst? Har (eller hadde) en sak gående med dem rundt manglende velkomstpoeng fra Amex. Nå er saken lukket og jeg aner ikke hva jeg skal gjøre videre.

Saken går ut på følgende:

1. Jeg melder inn en sak til FiKN etter at jeg ikke kommer til enighet med Amex. De nekter å annerkjenne at det har skjedd en feil og påstår at jeg ikke har krav på noe som helst
    [Saken går ut på at jeg signet opp på Elite (har skjermopptak), men fikk Premium i posten. Tok tidlig kontakt med Amex, men saken dro ut og jeg oppgraderte til Elite etter noen uker. Krevde fortsatt full signon bonus fra Amex + at spend telte mot CT (cirka 50k spend)]

2. FiKN får uttalelse fra Amex som annerkjenner at de har gjort feil, og tilbyr meg 40k i erstatning. De mener dette vil være nok siden jeg fikk Premium velkomstbonus + at jeg får oppgraderingsbonus om 9 mnd. De ønsker dermed å gi meg 40k poeng som til slutt vil utgjøre 100k poeng som da var velkomstbonus på Elite.FIKN ber om min uttalelse til dette.

3. Jeg svarer at jeg er glad at Amex tar ansvar, men krever 10k ekstra poeng som erstatning for andre tap som har vært "følgetap" som følge av feilen til Amex.
    [Jeg har blant annet tapt spend mot CT (gjorde at jeg ikke fikk CT #2 ifjor), jeg har tapt bonuspoeng på spend gjort på Premium (15p vs 20p per 100 kr), og jeg har ikke fått nivåpoeng som jeg skulle for spend på Premium. Som en plaster på såret ba jeg om 10k poeng ekstra, altså totalt 50k poeng erstatning]

Denne uttalelsen fra meg fikk nemda 6.11.25. Jeg har med jevne mellomrom gått inn på saken min hos FIKN for å se om det har skjedd noe nytt. Gjorde tilfeldigvis det i kveld også og ser nå plutselig at det står der at saken er avsluttet og er tilgjengelig på mine saker i 90 dager til. Uten at det har kommet noen nye dokuemnter eller noe som helst annet siden jeg skrev 6.11.

Jeg ser nå i etterpåklokskapens ånd at jeg burde skrevet noe ala "Jeg imøteser deres vurdering" eller "Jeg imøteser deres svar på dette" når jeg sendte svaret mitt 6.11. Likevel mener jeg FIKN burde ha sendt en form for konklusjon ala "Siden xyz og æøå så avsluttes saken fra vår side". Men nada. Hva gjør man så videre herfra?

Noen med erfaringer på området?

Del denne siden