Eller enda mer deperimerende..
Vi er ikke mer enn en kortsiktig inntekt for selskapet, loyaliteten fra selskapet mot deg er ikke verd mer enn din neste billett.
Med fare for å bli litt dramatisk så føler jeg at vi går ganske skarpt i retningen at reiser er reiser, du får ikke mer enn du betaler for uansett hvor ofte du flyr.
Dette har foregått en stund, eks. Lufthansa innførte noen light-billetter for noen år siden, ingen innsjekket bagasje, uansett status, selv HON må bære bagasjen sin selv om de skulle slumpe til å kjøpe en light billett.
Star Alliance konkluderte med at det var ok å ikke gi noen ekstra bagasje når man kjøpte light fordi ekstra bagasje er en utvidelse av bagasjekvoten, og når det ikke er noen bagasjekvote å utvide.. Vel da står du jo der..
SAS har lært og gjort det samme, heldigvis får vi med status i alle fall lov til å ta med en liten trillekoffert ombord selv med light billett.
Dette er forøvrig ikke noe SAS har gjort for å være veldig snill mot oss, men heller fordi vi har prioritert omborstigning og da er det upraktisk å måtte kontrollere bagasjen. De med light billett får egen boardingklasse helt til slutt og da kan man følge nøye med.
Videre, se hva som skjer med loungetilgang rundtomkring. Ikke på en Star-hub? Ja det var jo synd.. No lounge for you, Sir. Samme med fast-track..
Kanskje enda mer bekymringsverdig er at selv med businessbillett så ryker disse tjenestene. Vil du ha lounge og fasttrack så må du lempe ut enda mer penger, akkurat som ikke C-billettene er dyre nok.
Videre, mange høyklasseprodukter forsvinner. Asiana og United har eksempelvis fjernet F siste årene. Lufthansa har barbert mange F ruter, og vi ser flere mørke skyer på himmelen. Avianca dreper til og med business i hele America slik at ikke engang en reise som Los Angeles til Buenos Aires kan tilbys med ordentlige seter.
Som sivøk forstår jeg godt "the race to the bottom", alle vil ha mest mulig profitt og flybransjen er svært marginpresset og har høye kostnader. Men samtidig tenker jeg at en kortsiktig besparelse kan føre til en dårlig langsiktig utvikling.
Hvem vil vel kjøpe F på en lang reise om selskapet har kuttet F på ene av de to strekningen ? Da taper man belegget på det gjenværende segmentet. Enda værre, hvem vil vel kjøpe business fra Europa med Avianca om de gir økonomiseter hele veien rundt på kontinentet?
Puuh, dagens rant.. God lørdag
Vis alt...