Finnair Platinum Lumo

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av flying_all, 09. juli 2022.

  1. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,597
    Bonuspoeng:
    293
    Moralen blir vel at det er ikke grønnere på andre siden av gjerdet…
     
    flying_all liker dette
  2. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,760
    Likes mottatt:
    7,704
    Bonuspoeng:
    183
    En liten gladnyhet der, da. Den var vel fortjent!!
     
    flying_all liker dette
  3. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Eller enda mer deperimerende..
    Vi er ikke mer enn en kortsiktig inntekt for selskapet, loyaliteten fra selskapet mot deg er ikke verd mer enn din neste billett.

    Med fare for å bli litt dramatisk så føler jeg at vi går ganske skarpt i retningen at reiser er reiser, du får ikke mer enn du betaler for uansett hvor ofte du flyr.

    Dette har foregått en stund, eks. Lufthansa innførte noen light-billetter for noen år siden, ingen innsjekket bagasje, uansett status, selv HON må bære bagasjen sin selv om de skulle slumpe til å kjøpe en light billett.
    Star Alliance konkluderte med at det var ok å ikke gi noen ekstra bagasje når man kjøpte light fordi ekstra bagasje er en utvidelse av bagasjekvoten, og når det ikke er noen bagasjekvote å utvide.. Vel da står du jo der..

    SAS har lært og gjort det samme, heldigvis får vi med status i alle fall lov til å ta med en liten trillekoffert ombord selv med light billett.
    Dette er forøvrig ikke noe SAS har gjort for å være veldig snill mot oss, men heller fordi vi har prioritert omborstigning og da er det upraktisk å måtte kontrollere bagasjen. De med light billett får egen boardingklasse helt til slutt og da kan man følge nøye med.

    Videre, se hva som skjer med loungetilgang rundtomkring. Ikke på en Star-hub? Ja det var jo synd.. No lounge for you, Sir. Samme med fast-track..

    Kanskje enda mer bekymringsverdig er at selv med businessbillett så ryker disse tjenestene. Vil du ha lounge og fasttrack så må du lempe ut enda mer penger, akkurat som ikke C-billettene er dyre nok.

    Videre, mange høyklasseprodukter forsvinner. Asiana og United har eksempelvis fjernet F siste årene. Lufthansa har barbert mange F ruter, og vi ser flere mørke skyer på himmelen. Avianca dreper til og med business i hele America slik at ikke engang en reise som Los Angeles til Buenos Aires kan tilbys med ordentlige seter.

    Som sivøk forstår jeg godt "the race to the bottom", alle vil ha mest mulig profitt og flybransjen er svært marginpresset og har høye kostnader. Men samtidig tenker jeg at en kortsiktig besparelse kan føre til en dårlig langsiktig utvikling.

    Hvem vil vel kjøpe F på en lang reise om selskapet har kuttet F på ene av de to strekningen ? Da taper man belegget på det gjenværende segmentet. Enda værre, hvem vil vel kjøpe business fra Europa med Avianca om de gir økonomiseter hele veien rundt på kontinentet?

    Puuh, dagens rant.. God lørdag :)
     
  4. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    700.000 Finnair poeng. På tide å finne noe spennende å bruke det på !! :D

    Prøvde Finnair sin søkemotor for award billetter. Dukker opp en del tilgjengelighet. Søker på Qatar sine ruter for det meste.

    OSL/ARN/HEL-DOH grei tilgjengelighet. Koster 129.000 poeng + 2683.kr i skatter og avgifter.

    DOH - SGN / MNL / CGK. Også grei tilgjengelighet. Koster 165.000 poeng + 164. euro i skatter.

    Får ikke lagt inn f.eks OSL - DOH også vidare fra DOH - SGN på samme bestilling. Det må visst være 2 separate bookinger. Jeg ringet inn på Finnair Platinum Lumo telefonen for å høre om han kunne slå de sammen. "SORRY SIR, WE DONT FIND ANYTHING FOR POINTS BEFORE MAY 2023" :eek:

    Spurte om han kunne legge inn CDG / LHR - DOH - BKK / SIN / TYO. Ikke snakk om. Ingenting ledig på noen som helst dato og han får bare opp CDG / LHR med Finnair via HEL også til DOH. Ikke noe som helst med Qatar i business class direkte til DOH fra Europa. Merkelig.

    Samme med JAL First og JAL generelt. Heller ikke Cathay er mulig med First for poeng.

    Ser ut som drømmen om First med noe i One World er dødt (enn så lenge).
     
  5. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg er så vanvittig enig med deg. Man mister jo helt gnisten av å samle poeng og oppnå toppstatus.

    Jeg skal ikke lenger tilbake enn 3-4 uker. Jeg var SÅ motivert og innstilt på å nå Platinum Lumo, tenkte å satse skikkelig på Finnair, så for meg flere oppgraderinger, bli hentet med bil på HEL og den lille oppmerksomheten.

    Til nå har det vært dødt og det skal jaggu ikke mye til for at Finnair kunne fått minst 10 nye bestillinger fra meg bare i år med Finnair. Istedenfor kansellerte jeg nettopp 8 flex billetter i business (alt fra BKK, VIE, MUC, AMS, TYO osv) pga jeg ble litt pissed av alt dette Finnair problemet i sommer. Jeg har hatt forsinket fly inn til HEL fra MUC, VIE, AMS 5 ganger i sommer, ikke nådd flyet videre til OSL. Overnatting på Hilton her i HEL og tapt en del penger på nye flybilletter og jobbrelaterte ting.

    Nå frister det faktisk å heller kjøpe KLM billetter for 800 kr direkte fra Ålesund til AMS, og ta noe annet spennende dirkete fra AMS til Asia eller Amerika med det det vil koste... poeng, ct, diamant og lumo status, nja.... du er den du er uansett i de fleste tilfeller. Er et ekstra "hei velkommen ombord mr x, du er vår beste kunde med Platinum Lumo" verdt litt omveier, lenger reisetid for å oppnå statusen. nei.

    I oktober hadde jeg opprinnelig:

    AES-OSL, SAS plus
    OSL-HEL, Finnair Business
    HEL-AMS, Finnair Business A350
    ca 5500.kr for den. og bestilt med 4x opptjening, så ville tjent 16.800 poeng ca.

    Kansellerte denne nå nettopp, og booket:
    AES-AMS, 800 kr i KLM eco.

    HERE WE GO!

    Finnair må jaggu imponere meg om jeg skal gidde å prøve på noe mer enn Finnair Gold fremover :)
     
  6. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Absolutt.
    Jaget etter marginer og kortsiktig gevinst er moderne og det bygger ikke langsiktige kundeforhold.
    Det store problemet er vel ofte at man bytter toppsjef til stadighet og de som hentes inn skal vise sin unike lederskapog beskaffenhet umiddelbart ved å tjene mer penger på bekostning av kundene og lojaliteten til kundene.
    Jeg kan forstå dette på et egoistisk plan, men jeg hadde selv aldri klart å ofre de langsiktige målene for kortsiktig gevinst.. Er vel derfor jeg er underbetalt fotsoldat og ikke leder :D:eek::oops::D:cool:
     
    Kristian, flying_all and RoadKing like this.
  7. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,597
    Bonuspoeng:
    293
    Enig med Are. Vi ser dette over hele linja. Ikke bare flyselskap. Trofasthet gavner en instans og det er de du handler hos. Incentivene får du i større og større grad bare om du betaler for dem.
    Riktig eller galt? Tja, det kommer vel i bunn og grunn av et marked som etterspør det.
    Vi får det som handlingsmønsteret vårt gjør det til. Det er i dag blitt så mange muligheter til å tjene poeng og status at en person som aldri har fløyet før kan ta med sin kjære og fly First for poeng som høystatus medlem uten noensinne å ha satt sin fot i et fly.

    Er det rart bonusprogrammene er uten tilbud og mister kredibilitet?
     
    Last edited: 28. aug 2022
    flying_all liker dette
  8. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,597
    Bonuspoeng:
    293
    Det er jo å banne i kjerka å si noe sånt i et forum som dette. Men sånn er det.
     
    flying_all liker dette
  9. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Ja det er håpløst.. de har til og med forbedret bort plastikkort/tags, og ikke bare det, men hele velkomstbrevet om at du har oppnådd Lumo. Får ikke det på forespørsel engang. Det er så lite som skal til over hele linja for at alt skal bli så mye bedre. Og det koster så lite. Good job Finnair.

    Slik så det ut for bare 2 år siden:

    D7346A8B-54B6-422E-8A9A-D503B7320DCA.jpeg
     
    Baldrick, RoadKing and Insomnia4u like this.
  10. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    28.08.22: HEL-OSL, AY911.

    Halvfullt i eco, et par personer i business. Ingen oppgradering for Lumo og til takke med 14F.

    Ingen personlig velkomst/hilsen eller gjenkjennelse. Cabin crew ombord spurte til og med om betaling for muffin… jeg “snacks is included for lumo”. Finnair cc “Sorry of course…”
     
    chrt and Insomnia4u like this.
  11. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,839
    Likes mottatt:
    2,411
    Bonuspoeng:
    113
    Har fulgt dine rapporteringer om Lumo og det er trist å se at de ikke gidder å lese manifestet engang. "Race to the bottom" har vært brukt, og det er ganske beskrivende.

    Som TG Gold (i noen år nå) er crew faktisk ganske konsekvent uansett hvilken klasse jeg flyr i. Purser kommer alltid og tiltaler meg med navn, info om flighten, og spør hvilken matrett jeg vil ha (og når) og pre-flight drink. I tillegg hender det de flytter meg (innad i øko) uoppfordret om det er en treseter ledig. Ikke all verden, men gjør en liten forskjell faktisk. Var SK Diamant 3 år også. Ingen vits å ha det.
     
  12. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Ringte inn på Lumo nummeret. Tar sjeldent mer enn 30 sekunder før jeg slipper igjennom.

    Tenkte å sjekke tilgjengelighet for award flights med Finnair poeng. Interessant hvor likt, men annerledes det er enn EuroBonus reiser/SAS agenter:

    Første ting som ble avklart (etter at han måtte sjekke 3 ganger) er at man ikke kan booke feks Qatar Airways fra OSL-DOH-SIN i én PNR. Bonusreiser med QR må starte/slutte i DOH. Dermed blir det OSL-DOH på en bestilling og DOH-SIN på en annen. Med andre ord, veldig annerledes enn Star Alliance der man fritt kan fly til, fra, via flyplasser på kryss og tvers.

    Har man feks ankomst DOH og bare 1-2 timer mellomlanding når man skal videre på en annen flight, så kan det blir risikabelt med to ulike PNR. Svaret fra agenten på Finnair var følgende: “If you book two different award bookings with Qatar airways, they will see it, and wait for you if the first flight is delayed”.

    Synes den var litt tynn. Står QR og sjekker om folk har andre PNR/bookinger videre? Genialt om det faktisk stemmer.
     
  13. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    For det andre, så fant ikke Finnair agenten det samme som meg.

    Jeg kunne finne mange flere flyvninger. Feks OSL-DOH, CPH-DOH, ARN-DOH osv. direkte med Qatar Airways i business for 165.000 poeng for en vei.

    Om jeg sa jeg skulle OSL-DOH til Finnair agenten, så fant han bare OSL-HEL med Finnair også videre HEL-DOH med Qatar.

    Om jeg sa BKK-DOH-OSL, så fant han bare HEL-BKK med Finnair, og HEL-OSL med Finnair.

    Virker som systemet finner vare flyvninger med Finnair og noen videre med andre selskap, men at alt må via HEL.

    Feks, om jeg skulle DOH-OSL med QR. Så fant Finnair agenten bare DOH-ARN med QR, ARN-HEL med AY, og HEL-OSL med AY :eek:

    Jeg ringte til 3 forskjellige agenter og alle var veldig uerfaren og jeg måtte spør om spesifikke tider og ruter. Klarte til slutt å finne en som måtte ringe tilbake 2 ganger (fordi han måtte sjekke ting med supervisor). Han fant til slutt noen ruter med QR uten via Helsinki… min erfaring så langt er at systemet til Finnair agentene på telefon, finner bare Finnair flyvninger. Mens, om man booker selv online, så finner man mange flere alternativer + det som agentene finner.
     
    Last edited: 01. sept 2022
    watchaddicted and Insomnia4u like this.
  14. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,839
    Likes mottatt:
    2,411
    Bonuspoeng:
    113
    Høres ut som denne agenten har gått på samme kurs som enkelte EB-agenter :D Ville nok sjekket om det er dekning i reglene. Hva skjer om du er 2t forsinket? Vil flyet vente flere timer på forsinket passasjer? Og hvem har ansvaret for ny billett da? Er redd det nok blir deg.

    Ellers interesante erfaringer. Merkelige regler. Ikke sikker på at det er offisiell OW-award policy. Jeg booket AA-awards (riktignok noen år siden) og der var det ingen problem å kombinere ulike selskap. Men som du skriver så kan det ligge endel restriksjoner i selve AY-systemet, og det krever jo noe kunnskap å søke rundt disse. Synd med så dårlig kundeservice.
     
    flying_all liker dette
  15. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,412
    Likes mottatt:
    21,239
    Bonuspoeng:
    183
    Gir du dette også som tilbakemelding til Finnair eller kun her? Kanskje de ikke helt skjønner at lojalitet må gå begge veier og at når det kun går en vei (du gir de penger) at det ikke er holdbart? Penger skjønner de seg nok på, så hvis du tydeliggjør at de faktisk mister inntekt pga sin egen oppførsel, så skjønner kanskje noen noe?
     
    flying_all and Insomnia4u like this.
  16. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Nå sjekket jeg hovedsakelig QR og DOH. Så det er mulig det er Qatar som ikke lar meg fly videre på samme PNR. Og at reisen skal starte/slutte i DOH og en ny booking videre evt.

    Å kombinere fly virker ikke som noe problem når det var snakk om flyvninger via Helsinki, da får man både Finnair og Qatar på samme PNR.

    Finnair vil så klart at vi flyr med Finnair, så mulig at han/de lekte «dum», men jeg tror ikke det.

    Teorien om at QR sjekker alle bestillingene dine, og venter, tror jeg ikke, rebooker gjør de neppe. Dette kunne egentlig konkluderes ut i fra resten av kunnskapen til agenten. Fin idé i hvert fall :)
     
    Insomnia4u liker dette
  17. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg er oppe i feedback nummer 10 på 2 uker. Så tilbakemeldinger får de. Ikke frist med Lumo når ting knapt kan holdes.

    Fikk forresten bekreftet i går av Finnair personalet på HEL at LUMO pick up med BMW limo ved buss gate, remote parking osv, ikke eksisterer lenger. Så denne er fjernet fra de eksklusive fordelene.
     
    Insomnia4u liker dette
  18. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,412
    Likes mottatt:
    21,239
    Bonuspoeng:
    183
    Bra du sier ifra!
    Utrolig kjipt at fordeler fjernes... som du sier, hva er da poenget med å prøve å få eller beholde status?
     
  19. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Finnair chat:

    Unfortunately I can't transfer you to an agent right now. All the agents are busy and the chat queue is so long that we can't take any more customers in. Please come back later. Thank you for your patience. You can now close this chat.
     
    Kristian liker dette
  20. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Da var det ut å fly med Finnair igjen.

    Tok akkurat: Oslo - Helsinki AY916.

    - Ingen personlig velkomst ved setet.
    - Ingen oppgradering.
    - Ingen spm om jeg ønsket gratis snack eller champagne (inkl for Platinum Lumo).

    Egentlig ikke noe mer service enn du hadde fått på en vanlig eco billett uten status.
     
    chrt, Kristian, Rscott and 1 other person like this.

Del denne siden