Historien som var her en stund er redigert bort for å imøtekomme mine paranoide tendenser.
En "opplevelse" fra en domestic USA-flight:
Jeg satt på en nokså tom United-flyvning mellom Boston og New York, jeg husker ikke hvilken vei, men jeg satt ihvertfall på bakerste rad, og takket være priority boarding (som fungerte) hadde jeg gått på flyet tidlig, satt meg ved vinduet, og dykket ned i boken min. Jeg er heller ikke så veldig høy, så jeg kan godt tenke meg at jeg ikke var så lett å få øye på. Serveringen hadde blitt unnagjort (og siden flyet var såpass tomt hadde de faktisk tid til å bli helt ferdig med den, noe som er ytterst sjelden på den ruten). Etterhvert hørte jeg en god del fliring fra guttene som satt to rader foran meg, og fliringen fortsatte lenge nok til at jeg ble både distrahert og nysgjerrig. Jeg flyttet meg til midtgangen for å kunne se hva slags gutter dette var, og for å kunne se om jeg så hva de drev med. De merket tydeligvis ingenting da jeg flyttet meg, og det tok ikke lang tid før jeg så hva de drev med. De hadde en liten ipad som de sendte frem og tilbake (de var tre stykker, i C, D, og E), og på den padden var det tydeligvis bilder som... vel, de nok følte seg ganske trygge på at ingen andre kunne se. Jeg skriver "bilder" ettersom de hadde holdt på en stund, men jeg skjønte fort bæret da jeg så et av bildene. Det var en avkledd kvinne.
Jeg er ikke blant de pripne, men bildet så ikke ut som et "vanlig" bilde av en avkledd kvinne som man finner på nettet. Det bar preg av å være et selvprodusert bilde som nok hadde blitt distribuert på personlig grunnlag, noe som med en gang gjorde meg veldig ukomfortabel. Jeg vet heller ikke hvor gamle disse guttene var, men det var nok ihvertfall ikke så langt over 18, og da ble jeg enda litt mer ukomfortabel av tanken på hvor gammel personen på bildet potensielt kan ha vært, om hun da var i samme aldersgruppe som dem.
Uansett, der satt jeg da. Og jeg hadde ikke med vilje gjort meg vanskelig å legge merke til. Jeg var faktisk overasket over at han i C ikke hadde fått øye på meg med en gang, men han var vel mer opptatt av noe annet. Jeg lurte litt på hva jeg skulle gjøre videre, og var nok inne på tanken å rasle høylydt med noe mens jeg lette etter noe jeg hadde "mistet" i midtsetet, men før jeg rakk det så C opp og så meg rett inn i øynene. Uttrykket i ansiktet hans var omtrent som man ville forventet (overraskelse, en smule redsel) og han satt lamslått og gapende i noen tiendedeler før han så kontant bort fra meg og hvisket til de på andre siden av midtgangen. Jeg var allerede på god vei inn igjen mot vinduet.
Ved disembarking (ikke så mange minuttene senere) var guttene veldig effektive med å komme seg ut. Jeg tok meg bevisst god tid.
Last edited: 25. juli 2017