Finurlige ting du observerer på reise-tråden

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Cecilie, 24. april 2015.

  1. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Ja, det er synd. Flere av oss her inne som savner hennes tilstedeværelse.
     
    Edvard and thecoldfish like this.
  2. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    En ettermiddag satt jeg oppe i høyden, filosoferte og så ut vinduet. Da tenkte jeg; det er fint å kunne se ut flere vinduer fra setet. Det gir en luftig romfølelse.

    Ganske vanlig i fancy pants wide-body-class, men å kunne følge med på stemningen utendørs på både dag- og nattflyvninger liker jeg.

    Her fra 737-800 hos Turkish.

    [​IMG]

    En annen god følelse er når maskinen svinger sakte i kveldsol og det myke lyset fra vinduene beveger seg rolig gjennom kabinen.
     
    Last edited: 29. okt 2017
  3. Frdyr

    Frdyr Nytt Medlem

    Innlegg:
    24
    Likes mottatt:
    58
    Bonuspoeng:
    13
    Skulle for mange år siden fly fra Tromsø til Sørkjosen med Widerøe, og fra gate var det å bakse seg gjennom snøføyka og inn i nærmeste fly på utsiden. Boarding completed, men noe var feil; det var 1 person for mye i flyet. Spm over høyttaler: «noen ombord som IKKE skal til Andenes?» Slukøret måtte jeg forlate flyet og ble geleidet til en knøttliten Twin Otter som stod et godt stykke lenger bort og bare ventet på sin manglende passasjer...
     
    thrain, Angie, KRS and 8 others like this.
  4. Frdyr

    Frdyr Nytt Medlem

    Innlegg:
    24
    Likes mottatt:
    58
    Bonuspoeng:
    13
    Fikk denne av en kompis: Til hjemreisen fra Thailand hadde han kjøpt lokale sovetabletter, og vel oppe i lufta og klar for 10 timer søvn inntok han en av disse. Han fikk likevel ikke sove og følte at det bare ble litt smådupping. OK, så da var det bare å doble dosen, for her skulle det soves! Like etter at tablettene var inntatt annonserte de på høyttaler: «vi nærmer oss nå Oslo og lander om 20 min».....
     
    drsyk, Angie, Insomnia4u and 18 others like this.
  5. kaijoar

    kaijoar Bonusnisse

    Innlegg:
    511
    Likes mottatt:
    620
    Bonuspoeng:
    93
    23516259_10155636450881839_859799378_o.jpg Når naboen på flyet som "ikke har råd til sokker" som vi kaller det her nord (eller er litt for kul for det...) til tross for 5 blå ute, legger jakken over bena for ikke å fryse, men får beskjed om at "du sitter på nødutgang og da enten må ha på jakken eller legge den opp i baggasjehylla"... :D
     
    DanH, Earl, Xflipper and 5 others like this.
  6. Origo

    Origo Senior Medlem

    Innlegg:
    1,247
    Likes mottatt:
    2,712
    Bonuspoeng:
    113
    En dansk passasjer som ved gate og i setet var «helt fremme i skoene». Bokstavelig talt.
    (Burde vel kjenne at armen min var i veien...)
    #har_ikke_skofetisj
    95D86DCB-FC77-4C5D-93A8-11BB2C5D89EF.jpeg
     
    DanH, PVflyer, Insomnia4u and 4 others like this.
  7. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,775
    Likes mottatt:
    10,107
    Bonuspoeng:
    183
    Pratet med en som hadde reist fra Dubai til Houston i F med Emirates.

    Også i F på den flyvningene var det en skotte som visstnok hadde tilbrakt ca 14-15 timer, av de 16 timene ombord, i baren. Han hadde spist litt mat i setet sitt, men resten av tiden ble tilbrakt i baren!

    Utholdenhet fra en annen verden (eller fra Skottland).
     
    Last edited: 13. nov 2017
  8. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Up in the air? Seen somewhere over Africa.

    [​IMG]
     
    Frdyr, funkenstein, Henrik and 9 others like this.
  9. Petter B-C

    Petter B-C Senior Medlem

    Innlegg:
    1,274
    Likes mottatt:
    1,579
    Bonuspoeng:
    113
    "We have positive climb" :D
     
  10. pineapple_juice

    pineapple_juice Aktivt Medlem

    Innlegg:
    368
    Likes mottatt:
    588
    Bonuspoeng:
    93
    *Sukk.... OSL mandag morgen. Skal droppe koffert på SAS self-service, men da den veier 22,8 kg må jeg til bemannet skranke. Stiller meg i køen til Biz/Plus/*G-skrankene. Foran meg er kanskje 3 par reisende, og det kommer etterhvert noen bak meg. En eldre herremann overser lett køen og seiler rett inn til en av skrankene, bak den som er i ferd med å avslutte. En dame bak meg prøver å gjøre han oppmerksom på at "køen starter her". Herremannen svarer: "jo, men nå som jeg alt står her er det ikke aktuelt å gå helt bakerst". Den yngre SAS-agenten i skranken har selskap av en supervisor (?) som har fått med seg snikingen, som gir mannen en lekse og beskjed om at alle i denne køen har en eller annen form for premium-status/billett, men velger å "unntaksvis" la han slippe gjennom... jeg synes å skimte et Lufthansa omslag (sølv med rød kant, dette er vel First?) uten at jeg er helt sikker... har SAS tilgang på disse da? Uansett... Vet ikke om jeg skal skylde på ignoranse for tydelig oppmerking/skilter, eller mangel på folkeskikk...
    Møter herremannen ved slusene til SK-fasttracken etterpå, hvor han strever, så kanskje det var LH-billett hvorpå han må benytte den andre fasttracken (non-SK) ...
     
    Eddie47 liker dette
  11. Stuttfeiten

    Stuttfeiten Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,416
    Likes mottatt:
    18,397
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, dei har i eit skap ein plass, men der er ikkje alltid i innsjekk.
    Sølvmappe=frikort :)
    Med LH-billett står han der kanskje ved SAS-slusa endå? Han kjem seg i alle fall ikkje inn der.
     
    drsyk, Eddie47, DanH and 2 others like this.
  12. benair

    benair Medlem

    Innlegg:
    137
    Likes mottatt:
    220
    Bonuspoeng:
    43
    Ikke morsomt eller irriterende, men en ting jeg observerte på flight fra EWR til OSLO med SAS for noen uker siden:

    I utgangspunktet nesten fullt fly. Jeg sitter på første rad på PLUS. Etter Fasten Seatbelt slukkes ut fra NY kommer en fra kabinbesetningen med en passasjer fra foran gardinen. Dette skjer to ganger. (Antar de satt på business). De plasseres på de to siste inneklemt setene på PLUS, hver for seg. Ser ikke ut som de kjenner hverandre.

    Når kabinen gjøre klar for landing 6 timer senere hentes de og forsvinner frem igjen.

    Det var nok for meg til å gruble resten av dagen på hva dette kunne være. Tenkte kanskje de satt i cocpit. Men trodde det var fy fy ut fra USA. Slike småting gjør meg nysgjerrig når jeg flyr...

    Ben
     
    Eddie47 and Xflipper like this.
  13. sunshine

    sunshine Senior Medlem

    Innlegg:
    696
    Likes mottatt:
    1,674
    Bonuspoeng:
    93
    Kan si såpass at det ikke er mulig å få klapp i cockpit over til USA eller UK, ble en bråstopp for den muligheten for noen år siden. Ellers har jeg sittet på klapp over vingen over dammen på SK flight. Kjekt å komme med flyet, men det fins mer komfortable seter. Fordeler/ulemper med ID reiser
     
    benair liker dette
  14. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,775
    Likes mottatt:
    10,107
    Bonuspoeng:
    183
    Ikke på reisen, men før reisen. Dette er irriterende.
    Skjermbilde 2018-04-12 kl. 18.37.36.png
    Skjermbilde 2018-04-12 kl. 18.38.05.png
     
    Flyer, Petter B-C, sutenai and 2 others like this.
  15. Anita

    Anita Aktivt Medlem

    Innlegg:
    417
    Likes mottatt:
    965
    Bonuspoeng:
    93
    Gjelder det kun til USA? Jeg burde jo kanskje ikke si det men fikk sitte i cockpit under takeoff fra en amerikansk by. Dette er under 2 år siden...
     
  16. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,908
    Likes mottatt:
    57,573
    Bonuspoeng:
    293
    Det har jeg også irritert meg over! Flyplasskodene må jo komme opp først!
     
    Are and mathiasfe like this.
  17. sunshine

    sunshine Senior Medlem

    Innlegg:
    696
    Likes mottatt:
    1,674
    Bonuspoeng:
    93
    Er jo muligens noen ekstraordinære situasjoner hvor man kan få sitte i cockpit, og det er kapteinen som til syvende og sist har valget (med mindre det er myndighetsbelagte regler som slår inn). Men egentlig er det bare personer som er ansatte i fly/handlingselskap som har mulighet. Men også de som er med i ID systemet til de ansatte kan, ved kapteinens tillatelse, få lov å sitte framme. Ellers har Mette Marit vært i cockpit noen ganger, grunnet flyskrekk tror jeg. Men er vel flere her inne som har vært hele framme i flyet på flyturer innenlands eller lignende.

    Men til/fra USA og UK er det strengere regler enn til andre land.
     
    Anita liker dette
  18. Anita

    Anita Aktivt Medlem

    Innlegg:
    417
    Likes mottatt:
    965
    Bonuspoeng:
    93
    Var flyskrekk her som var grunnen her, ble invitert.
     
  19. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,775
    Likes mottatt:
    10,107
    Bonuspoeng:
    183
    Overhørt i gullstua på CPH.

    En nordlending spør hvor smørret er. Hun som hun spør peker raskt på hvor det ligger og fru Nord-Norge bryter ut på kav nordlending:

    «Ja, det e auan man først blir blind på» og flirer høyt.

    Hun som jobbet i loungen var av asiatisk opprinnelse (i tillegg til at hun snakket dansk) og jeg så raskt på henne at hun ikke forsto et eneste ord av hva som ble sagt. Og nordlendingen forsto ikke at hun som jobbet der ikke forsto hva hun hadde sagt.

    Jeg som stille bivåner må kjempe hardt for å ikke bryte ut i latter.
     
    Edvard, drsyk, Eddie47 and 3 others like this.
  20. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,775
    Likes mottatt:
    10,107
    Bonuspoeng:
    183
    Sikkerhetskontrollen i Cairo i går:

    Ble fratatt min lille neglesaks som jeg alltid reiser med, mens det 200 ml store flasken med solkrem som lå nederst i sekken gikk rett gjennom.

    Tredje gang jeg har blitt fratatt neglesaks (tidligere har vært på KWI og HKG).

    Solkremen gikk for så vidt hus forbi på FRA også, så tydeligvis ikke så farlig ..
     
    Edvard liker dette

Del denne siden